Afbouwverslag 3.16m Extra 330L "Patty Wagstaff".

Hee guys, het is gezellig allemaal enzo, maar graag terug naar de Extra;):D (we hebben niet voor niets een F3A-X forum, daar kun je terecht voor alles wat met f3m en f3a-x te maken heeft)

Grt.

Is bij deze kisten het tapen van roeren niet zo belangrijk? Tenminste, als ik de scharnierconstructie goed bekijk, valt dit niet te tapen toch?

Wel een mooie constructie want het lijkt alsof je zo de kleinste spleet krijgt.. daarom tapen niet nodig?

Bij deze kist is het "hol in bol" ik weet ff niet hoe het officieel heet, is vast wel een mooie naam voor. Maar dan heb je dus totaal geen spleet omdat het roer erin zit zeg maar. Tapen van scharnieren schijnt wel te kunnen als je een normale scharnierlijst hebt. Bij de meeste 3D-gerichte kisten heb je dan aan 2 kanten een schuine scharnierlijst voor maximale uitslag, dan kun je ook makkelijk tapen. Het schijnt wel nut te hebben, maar ik merk het niet, een paar maanden geleden heb ik het zelf gedaan bij de 300S. De Knol heeft ook "hol in bol", het is een mooi systeem, maar volgens Michel Knol (de bouwer van die van mij) is het nogal wat werk om het te maken......

Grt.

Ik heb 1 kistje nu getaped voor het idee, maar merk geen verschil. Toch hoor ik ook mensen praten over behoorlijke percentages meer effectiviteit van de roeren. Dit zal ook samenhangen met de scharnierspleet, ik kan mij voorstellen dat als je je scharnieren met een enorme spleet verlijmd, dat dan tapen inderdaad dramatische verbeteringen oplevert.

Deze constructie vind ik zelf ook mooier, op 1 ding na, en dat zijn de inkepingen die je krijgt.. maar ja.. het is het 1 of het ander. Het lastige van deze constructie zal zijn dat de eigenlijke scharnierlijn IN het roer ligt.

Hoe werkt dit eigenlijk? Met een centrale scharnierpen welke je er aan de uiteinden uit kunt halen?

Nog 1 klein zeikpuntje.. op de eerste foto's heb je een servo staan waarvan je de hevel ingekort hebt.. werk dat nog ff netjes rond af ;).. zaten er bij die servo's niet 'enkele' hevels?

Hoe werkt dit eigenlijk? Met een centrale scharnierpen welke je er aan de uiteinden uit kunt halen?

Klopt, 1 lange pen door het midden, door alle punten heen.

Nog 1 klein zeikpuntje.. op de eerste foto's heb je een servo staan waarvan je de hevel ingekort hebt.. werk dat nog ff netjes rond af ;).. zaten er bij die servo's niet 'enkele' hevels?

Klopt, komt nog goed:D

Grt.

En weer wat gedaan, nu ook het linker-stabilo afgewerkt. De linkervleugel was al klaar, nu nog wachten op de servo's voor de gehele rechterkant, die zouden deze week binnen moeten zijn.

Max. uitslag met -nu nog- standaard servohevels;

servoooz.JPG

servoooz_1_.JPG

servoooz_2_.JPG

servoooz_3_.JPG

Servo's voor het rudder zijn ook al binnen, maar ik wil eerst weten hoe het CG ligt, voordat ik die inbouw.

Grt.

Zojuist werden de andere 2 hoogteroerservo's ook afgeleverd, dus vanavond of morgen weer verder:p

DSC008342.JPG

Hoe zit eigenlijk het stukje stuurstang(carbon?) vast met de links?

Is M3 draad:)

Servokabels gewoon aan elkaar gesoldeerd?

Enkel de 2 hoogteroerservo's (dus per stabilo-helft) zitten aan elkaar, de aileronservo's zitten wel ieder op een aparte uitgang van de Emcotec. Deze kist krijgt/heeft dezelfde setup als de 3.2 meter Extra, enkel een andere motor. Op die kist werkt het "hemels":D Ook met zwaar 3D:cool:

Grt.

Goed, beide vleugelhelften en stabilohelften zijn voorzien van servo's en volledig afgesteld. Nu weer even wachten op de motor voordat ik verder kan.......

serrrvos.JPG

serrrvos_1_.JPG

Grt.

Mooi mooi,maar waarom is de eerste foto rood en deze roze?
Mooie extra ook!Hoeveel kost em eigenlijk als ik vragen mag:)

naja veel succes verder!

Zodan! 8O

Die is wel erg goedkoop. Je zou bijna denken dat er een addertje onder het gras zit ;)

Jammer genoeg werken de foto's niet en zijn er weinig details te vinden op de site. Maar ben benieuwd! :D

groetjes!

niels

Hey Alex, zie er al goed uit.

Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat jouw leverancier er nog op voorraad heeft, zowel in deze als de andere kleur.

Gor: je mag best komen kijken.

Daan

Laatst bewerkt:
Weer wat kleine werkzaamheden verricht.

Staartpoot gemonteerd;

HPIM5223.JPG

Landingsgestel gemonteerd en boutjes wit gelakt;

HPIM5224.JPG

Versteviging voor het landingsgestel;

HPIM5225.JPG

Plek genoeg voor de besturing. De rudderservo's durf ik al wel te plaatsen dus dat gaat nu gebeuren (de rest niet ivm het CG, dat moet ik eerst zeker weten)

HPIM5226.JPG

Dit weekend of volgend weekend de motor ophalen, dan kan ik de kist in 1 vloeiende beweging afmaken:cool:

Grt.

Laatst bewerkt:
Back