Nog een kleine update m.b.t. het vliegen van de wedstrijden met de Yak;
Voor F3M was het toestel al te zwaar, hier geldt de 20kg grens. Verder ook niet zo´n probleem, daar was ik al vanuit gegaan.
Dan voor de F3A-X een iets ander verhaal. In NL gold jarenlang de 20kg grens, deze is echter opgehoogd naar de 25kg (Regeling Modelvliegen), volgens mij nog niet zo heel lang geleden. Om deze reden gooide ik een balletje op bij de technische commissie van de X om te vragen of het niet in de lijn der verwachtingen lag dat ook de X reglementen naar 25kg opgehoogd konden worden (omdat ik het natuurlijk prettig vind om met de Yak te kunnen vliegen). Vanavond kreeg ik hier een definitief antwoord op. Voor de X in NL werd aansluiting gezocht bij de X in Duitsland, daar gold 10kg als grens. Omdat dit wel erg streng was werd in NL de 20kg grens gehanteerd omdat 10kg best lastig bouwen is. Ophoging naar 25kg vindt de TC dus niet verstandig, ook ivm geluid, verschuiven van het vlieggebied, en veiligheid i.g.v. crashes.
Om een heel lang verhaal kort te maken is de Yak dus helaas iets te zwaar voor de F3M en F3A-X. Verder geen ramp, het is een 3D kist bij uitstek, ik had hem absoluut niet lichter willen hebben dan hij nu al is, op basis van mijn bevindingen van de maiden had ik hem zelfs liever nog wat zwaarder willen hebben, ook voor het zwaartepunt, die ligt voor mijn gevoel nu exact goed, en had niets meer naar achteren moeten liggen. De keuze om niet voor de ZDZ210 te gaan was dus een juiste, die is 400 gram lichter dan de 3W.
Anyway; voor de wedstrijden dus met een Extra (zal de 3.2 meter worden, de gele) en voor de shows/meetings/fly-in's gaan we de Yak gebruiken