Afbouwverslag Knol Extra 330S 2,6mtr DA85

ja alex wat was er mis met jou DA dan?
misschien kan ik er wat van leren in het geval dan wat ik er niet meer moet doen..

Na vlucht nummer 6 nam hij nauwelijks meer op, de stationairnaald heb ik ruim 2 slagen rijker moeten zetten om hem nog enigzins goed op te laten nemen, maar hij was te onbetrouwbaar om mee te vliegen. Hij ligt nu bijna 3 weken bij Toni Clark....

Vorig week op de 3.1m Knol een nieuwe 3W157 gezet en ingevlogen, van begin af aan perfect draaien alsof ie al 150 vluchten weg heeft, net als mijn 1e 3W157 die ook nieuw was, en alllllll mijn andere 3W motoren. Maarja, misschien heb ik gewoon pech, ik wacht het af.

Grt.

Laatst bewerkt:
Zo gisteren maar even de motor aan het passen geweest:
En ik heb de servo's ook binnen gehad

forumfoto13.jpg

forumfoto14.jpg

forumfoto15.jpg

forumfoto12.jpg

Ziet er mooi uit met die 85 er erop ik heb dezelfde moter op een Giles :)

ziet er super uit ! ;)

Groetjes

Ben ook een Knol extra aan het afwerken tegen volgend vliegseizoen, eveneens een DA 85 uit de States laten afkomen.

Momenteel de kist nog aan het bespannen, romp is klaar, nu vleugels nog
kga dit topic zeker volgen
Mijn configuratie: 5955TG op richting, 4x 5985 MG op rollen en ook nog 2x 5985MG op hoogte

Gr

wat me opvalt is hoe lang die 85 wel is.

ik had een 3W 75 op mijn knol extra en tussen de motordome en motorplaat had ik bijna 4cm. Met een DA 85 kun je amper een goede en stille ophanging maken.

Moonplyer, ken ik je soms ?

Ja,
Ik hoop het toch dat je me nog kent.
Dat ongeduldig ventje met zijn vervelende vragen altijd:-)

Achja, laatste half jaar is het een beetje stilgeweest maar ben eindelijk bezig aan de laatste loodjes.

Volgend seizoen moet ie vliegen.

Nu genoeg offtopic geweest en het woord terug aan jvenant.

Qua stille ophanging gaat het vooral om goede rubbers.
En je moet er voor zorgen dat je romp geen klankkast word.

En 3 blad prop doet ook heel erg veel.

veel mensen vliegen met een twee blad en dan maakt de motor veel toeren.

Wat ook een goede demping is aan het einde van je reso een stuk silecone slang.

Maar we zullen zien, mijn redbull is ook een van de stillere op het veld, en het is vaak dat wanneer een methanol kist in de lucht is dat ik mijn 80cc zdz niet meer hoor, en ik moet kijken naar de prob of de motor nog loopt. ook heli's maken een stuk meer herrie. maar dat is meer errietand omdat die op een plek blijven hangen.
morgen hoor ik weer wat voortgang te maken want het is toch geen vlieg weer.

wat me opvalt is hoe lang die 85 wel is.

ik had een 3W 75 op mijn knol extra en tussen de motordome en motorplaat had ik bijna 4cm. Met een DA 85 kun je amper een goede en stille ophanging maken.

Moonplyer, ken ik je soms ?

veel mensen vliegen met een twee blad en dan maakt de motor veel toeren.

Uhhh, die snap ik niet:rolleyes: Dat een 2-blad meer herrie maakt is meestal wel waar, maar hoeveel toeren die maakt is geheel afhankelijk van hoe groot en zwaar je hem kiest.

Grt.

Uhhh, die snap ik niet:rolleyes: Dat een 2-blad meer herrie maakt is meestal wel waar, maar hoeveel toeren die maakt is geheel afhankelijk van hoe groot en zwaar je hem kiest.

Grt.

Uhh ja klopt....
de meeste mensen nemen ook een te kleine prop, maar ik geef zelf ook toe, zo'n snerpende prop is gewoon een mooi geluid!:)

Laatst bewerkt:
Om het meest geroepen antwoord voor te zijn: "Ja ik heb de handleiding gelezen"

Ik heb zelf altijd neutraal gevlogen zonder enkele mixers buiten een mixer voor een extra rolroer of hoogte roer servo.

Gisteren bezig geweest met het programeren van mijn zender.
Ik heb een Futaba FF9 en er zijn dingen die ik niet helemaal snap.

Ik stel hem in op de modus Acrobatic nu zou kanaal 5of6, 6of7 mijn tweede rolroer moeten zijn alleen reageerd hij niet. Ik kan geen mixer vinden waarmee ja dat kan aan of uit zetten (dit kan wel met een algemene mixer natuurlijk)

Pas als ik de mixer Ail-diff aanzet reageerd de tweede rolroer wel. dit vind ik erg vaag maar goed hij doet het iig. ik kan natuurlijk het diff gedeelte op neutraal zetten door de mixers op 100% te zetten maar vraag mij af, wat zouden goede start waardes zijn?
ik weet kat je het kan zien wat wanneer je een rol maakt dat je het kurketreker probleem kan weg mixen.

Bij verschillende filmpjes heb ik gezien dat er gebruik wordt gemaakt van een mixer die het hoogteroer mee mix met het rolroer, ik heb al gevonden dat in de FF9 dit de Ailvator mixer is.
Hiermee kan je je hoogteroer ook als rolroer laten werken, ook hier kan je de waardes instellen. ook hier zou ik willen weten wat zijn goede start waardes en eigenlijk nog belangrijker wanneer gebruikt men deze instelling en heb je het altijd aanstaan of schakel je het in de lucht aan en uit.

en dan nog mijn laatste vraag, wanneer ik op meskant vlieg dan merk ik dat ik redelijk wat moet bijsturen met up en down, (het hoogte roer dus) is dit iets wat je standaard kan weg werken met een mixer of moet ik dit gewoon zelf blijven doen. Heeft dit effect misschien ook een naam zodat ik het aan mijn vriend google kan vragen?

en dan nog mijn laatste vraag, wanneer ik op meskant vlieg dan merk ik dat ik redelijk wat moet bijsturen met up en down, (het hoogte roer dus) is dit iets wat je standaard kan weg werken met een mixer of moet ik dit gewoon zelf blijven doen. Heeft dit effect misschien ook een naam zodat ik het aan mijn vriend google kan vragen?

Het beste antwoord is misschien wel op het forum zelf te vinden:
rudder-pitch-coupling

Laatst bewerkt door een moderator:
ivm met de zenderinstellingen;
lees de handleiding nog maar eens want je hebt enkele belangrijke dingen niet goed gesnapt. Het is doodnormaal dat je de mixer aildiff zelf moet aanschakelen. Ik denk trouwens niet dat je deze op een switch kan zetten. Indien wel het geval, sw on position als null definieeren.

Bij de knol had ik geen mixers nodig. Dit is door de hoge romp en plaatsing van de vleugel/stab een haast coupling-vrije kist. Ik had wel véél gewicht in de neus nodig, net als bijna alle andere piloten van deze extra. Ik raad dan ook aan om de rudderservo's genoeg naar voor te plaatsen. Accu's kan je altijd meer naar achter brengen om het zwaartepunt goed te krijgen.

lees mijn reactie in de dikke letters

ivm met de zenderinstellingen;
lees de handleiding nog maar eens want je hebt enkele belangrijke dingen niet goed gesnapt. Het is doodnormaal dat je de mixer aildiff zelf moet aanschakelen. Ik denk trouwens niet dat je deze op een switch kan zetten. Indien wel het geval, sw on position als null definieeren.
Dan heb je het verkeerd begrepen wat ik schreef. Ik vond het raar dat als ik hem al op acro instel dat dan niet gelijk kanaal 5, 6 of 7 de tweede rolroer functie heeft, pas als je aildiff aanzet dan pas komt de tweede rolroer functie actief dat vind ik raar

Bij de knol had ik geen mixers nodig. Dit is door de hoge romp en plaatsing van de vleugel/stab een haast coupling-vrije kist. Ik had wel véél gewicht in de neus nodig, net als bijna alle andere piloten van deze extra. Ik raad dan ook aan om de rudderservo's genoeg naar voor te plaatsen. Accu's kan je altijd meer naar achter brengen om het zwaartepunt goed te krijgen.
dat er veel gewicht in de neus zou moeten was mij ook al opgevallen, ik heb alles wat zwaar is iig al ze ver mogelijk naar voren geplaatst en ik was ook al aan het kijken of ik de motor nog een stukje naar voren kan zetten en daar kan ik ook nog wel een 1,5 cm naar voren maar ik vrees dat ik toch wat gewicht zal bij moeten plaatsen, maar dat zal dan zijn in de vorm van wat zwaardere accu's of iets dergelijks ik wil er ook nog een smoke pomp in gaan zetten dus die zal ook ze vermogelijk naar voren gaan. iig wel bedankt voor de tip

Misschien heb je het al gedaan maarrrrr....

Als de Extra niet neutraal vliegt en je moet veel corrigeren in o.a. meskant kijk dan eerst de afstelling van de kist na voor je begint te mixen. De kist is namelijk van nature zeer neutraal. Ik vlieg nu 3 jaar wedstrijden met deze kist (F3A-X A en B) en heb nog nooit wat bijgemixt.

Neem de volgende instellingen als uitgangspunt:

Motordomp: 0 graden (er zat domp in de motordome, Die gebruik ik dus niet, bij mij staat de motor omhoog te wijzen)
Zijstelling: Dat wat in de dome verwerkt zit.
CPG: achterste punt van de buis (bij mij 5mm achter de buis)

Gewicht in de neus...: Tja wat moet, dat moet. Ik heb een ZDZ 80RV (2Kg) met 4 kamerdemper (reso geeft meer gewizht in de staart). Mijn ontstekingsaccu (een lip) ligt voorin. De servo voor RR onder de Cockpitkap, voor het eerst spant onder de romprug. Ik moet mijn ontvangeraccus achter in de romp plaatsen voor het juiste CPG.. Dus ik kan het niet helemaal eens zijn met de constatering dat er veel gewicht in de neus zou moeten, zeker niet als de motor nog zwaarder is dan de mijne.....

Succes,

Mark

Laatst bewerkt:
Dus ik kan het niet helemaal eens zijn met de constatering dat er veel gewicht in de neus zou moeten, zeker niet als de motor nog zwaarder is dan de mijne.....

Ja, maar is de positie van de vleugel niet een keer veranderd? Kan veel schelen voor het CG......

mijn ervaring met zwaartepunt :

motor 3W 75, KS reso
motor op rubbers (6 stuks) met alu motorplaat
accu's op het zwaartepunt, voor de ontsteking op de motordome.

afhankelijk van welke prop had ik 150 gram lood nodig. Je merkt het echt wel maar het vliegen is nooit kritisch, laat staan gevaarlijk of je nu een cm naar voor of naar achter zit met je CG.

Denk vooral dat 10gram in de staart een veelvoud betekend in je neus, de techneuten hier zullen het wel voor je uitrekenen.

@mark en @3W_flyer

Wat was het totaalgewicht van de extra van jullie? ik vind de mijn namelijk nogal zwaarlijvig met zijn 10kg op wat kleine onderdelen na

mijn ervaring met zwaartepunt :

motor 3W 75, KS reso
motor op rubbers (6 stuks) met alu motorplaat
accu's op het zwaartepunt, voor de ontsteking op de motordome.

afhankelijk van welke prop had ik 150 gram lood nodig. Je merkt het echt wel maar het vliegen is nooit kritisch, laat staan gevaarlijk of je nu een cm naar voor of naar achter zit met je CG.

Denk vooral dat 10gram in de staart een veelvoud betekend in je neus, de techneuten hier zullen het wel voor je uitrekenen.

Back