Afbouwverslag Knol Extra 330S 2,6mtr DA85

Zeker niet zwaarlijvig, de mijne ging richting 11kg. Zelfs met een 3W70 en reso ging dat goed.

Wat betreft zwaartepunt; ik had 2 5955'ers op de hoogte (niet ietwat zwaarder dan een andere?) en ook op de rudder had ik 2 van deze servo's, ver achteraan. Ook vloog ik de kist met veel gewicht in de neus omdat ik ze dan pas écht goed voor figuren vond.

Andere opmerking qua zwaartepunt; ik had een resonantiepijp zitte welke grotendeels achter het zwaartepunt massa geeft. Ik denk dat dit mijn verschil met Mark kan verklaren. Zowel Jens, Maarten de Moor en ik hadden te weinig gewicht in de neus voor figuren. Allemaal met resonantiepijp. Jens Van Dorpe vloog met het zwaartepunt meer achteraan ook zijn figuren. Hoewel hij de betere piloot is was ik hem met de knol extra steeds voor. Gewoon door het verschil in afstelling.

Met dit vliegtuig is er inderdaad enkel goed figuren te vliegen met het zwaartepunt goed naar voor. Zoals Paul al zei vloog ik ongeveer met hetzelfde zwaartepunt als Maarten (redelijk ver naar achteren), en zo is hij echt niet geschikt voor figuren.

Met een reso moet je zoiezo al je gewicht vooraan hebben...
De mijne had een 80 met KS tuned pipe en kwam denk ik rond de 10.8kg (met smoke installatie).
Van het gewicht heb je geen last, zeker niet met een 80cc.
Ik zou hem persoonlijk niet lichter als 10kg willen hoor!

toen hij klaar was heb ik hem gewogen, 10,4 kg.

als jij minder kunt met de 80 : hoedje af.

maar het is geen must, integendeel. Afgelopen jaar veel gevloekt op zijn lage gewicht met de weersomstandigheden die we hadden op wedstrijd. Dan is een kg meer wel wat handiger.

@JVDO, ooh gelukkig ik begon te denken dat ik een fat ass extra zou hebben.
@JVDO, Ik heb trouwens op deze en DA-85 dus als jij het met een 80cc deed moet ik het er zeker mee kunnen :):):)

@3w_flyer, ik ben meestal iemand die van een beetje lijn extra en hier en daar een extra versteviging dus ik den echt dat het mij niet lichter lukt.

ik denk dat ik ook rond de 11kg zal gaan uitkomen, gister nog even getest en met de motor een 1,5 cm naar voren kwam ik al een heel end.

Misschien een stomme vraag maar nu houd ik als zwaartepunt de crossbalk net achter de hoofdbuis als zwaartepunt klopt dit? of moet ik een andere plek aan houden.
ik heb geen tekening met daar op het zwaartepunt alleen ergens een post waarin ik zag staan dat het 1cm achter de hoofdbuis was. de crossbalk zit daar precies

achterkant buis lijkt me juister, maar ik heb het nooit echt gemeten

ongeveer geschat en na het invliegen verder afgesteld.

resultaat was dat na eerste vlucht de accu's van het schot van het richtingsroer naast de brandstoftank belandden.

als je ergens in de buurt van je vleugelbuis zit met je zwaartepunt ga je er niet door crashen. Je kunt altijd verder afstellen nadien.

@Jvenant; hou deze kist gewoon rond 11Kg en je zal er alles kunnen mee doen zeker met die 85! Leg het zwaartepunt voor de eerste vluchten op de achterkant van de vleugelbuis, maar zorg ervoor dat je nog wat kan spelen met de batterijen (en eventueel andere dingen). Komt zeker goed, van crashen ofzo door een zwaartepunt die fout ligt moet je geen schrik hebben, hij blijft vliegen :p

@Jvenant; hou deze kist gewoon rond 11Kg en je zal er alles kunnen mee doen zeker met die 85! Leg het zwaartepunt voor de eerste vluchten op de achterkant van de vleugelbuis, maar zorg ervoor dat je nog wat kan spelen met de batterijen (en eventueel andere dingen). Komt zeker goed, van crashen ofzo door een zwaartepunt die fout ligt moet je geen schrik hebben, hij blijft vliegen :p

van een verkeerd zwaartepunt heb ik al bij mijn eerste grote extra geleerd.
Die was ook redelijk verkeerd, op het moment dat ik het gas er vanaf haalde en de snelheid er uitwas "hup" staart omlaag.
En als hij dan onstabiel werd een puls gas geven maar die andere extra had ook veel power over en ging dan gelijk recht naar voren in de hoek dat hij hing met als gevolg dat ik weer te veel hoogte had.
dat was echt ff zweten om het goed op de grond neer te zetten, wat ook niet erg me hielp was de wind kracht 4+ die ik toen had.

zolang hij niet extreem staartlastig en er nog mee te vliegen is krijg ik hem wel aan de grond
Maar bedankt voor het gerust stellen :):):):):):):)

Vandaag de DA85 zijn eerste test draai laten maken, na wat opstart problemen draaid hij als een zonnetje.

De opstart problemen die ik had waren:
Geen brandstof aanwillen zuigen, ook niet na 30x ronddraaien met het gas volledig open en de choke dicht.

Dit was snel verhopen door de carb even uit elkaar tehalen en de pakkingen met klepjes los te trekken, de motor had natuurlijk een goed jaar stil gelegen.

Het andere start probleem was valse lucht aan zuigen via de bouten waarmee de carb vast zat omdat ik waarschijnlijk de carb niet goed genoeg vast gedraaid had.

Na dit alles opgelost te hebben, was het even goed Choken en daarna in twee tikken lopen.

En ja dan even warm laten draaien en even het gas open, PFFFFF wat een POWER en snel het gas er maar weer van af want het plaatsje waar is stond was eigenlijk wel erg klein voor zoveel vermogen.

Nu alles definitief inbouwen en de knol vlieg klaar maken.

Ik had wel verwacht dat ie al lang had gevlogen joh:mrgreen:

Kleine tip voor de volgende keer; als je je ontluchting afsluit en in de tank knijpt met choken, dan zuigt ie het waarschijnlijk wel aan, dat scheelt weer een hoop gesluitel:p

Als je je maiden op Rozenburg wilt doen, dan geef je maar een seintje:cool:

Grt.

Heehehe.

Alex, dat had ik al geprobeerd, maar helaas.
Ik had zelfs al de pomp op de brandstof inlaat gezet en een paarkeer goed een slinger gegeven, maar helaas.

En ach bij de knol is de motor dome er snel vanaf en kan je makkelijk bij de carb.

En de Maiden weet ik nog niet waar ik die doe, het ligt er een beetje aan hoe en wanneer.
Maar ik zal zeker weer een keertje lans komen, en misschien is het dan wel beter weer, iets warmer is tocht wel erg lekkerder.

Maar zodra het weer beter is krijgt hij zijn maiden.

Ik wil voor mijn DA85 een Lucht inlaat kelk met lucht filter hebben, waar kan ik die het beste halen of bestellen?

Ik wil voor mijn DA85 een Lucht inlaat kelk met lucht filter hebben, waar kan ik die het beste halen of bestellen?

3W-Logo_rot_jpeg.jpg

Die van de 3W 80 of 85 past wel denk ik.

Klopt die van 3W past op de DA

ik heb een kelk van een 3W70 afgehaald.
Hij past er op heb alleen de gaten
iets groter moeten maken om de lange schroeven
erdoor heen te krijgen.

Ja, de meest linkse wordt het dan. Heb het zo al talloze keren gehad op een 3W 75 en 2x 3W 80:)

De 2 rechtse zijn voor de grotere boxers, die zijn bij mij ook voorzien van kelk met filter. Gisteren de DA150 wat afgesteld, loopt er super mee, ook voor 3D is de response heerlijk en hij is wat stiller geworden en gooit geen brandstof meer in de motorkap.

Grt.

Ik heb nu op mijn Extra 260 2,64M Da 100 de rechtste onder ;)

Had deze op mn nieuwe 110 yak54 ook gekocht maar ga tog eens zoon

linksekelk met filter bestellen :p

Grt.

Eindelijk de Maiden

vandaag de maiden gedaan van de Extra, en wat vliegt dat ding lekker.
meskant looping is geen probleem, ongelimiteerd vertikaal.

Hij luisterde echt goed op de roeren, ik heb zelfs eleron diff naar 60% moeten zetten.

kortom ik ben tevreden

Hier twee korte filmpjes van het starten en de eerste vlucht :)
hier draaid de motor alleen nog veel te rijk en het was veel te koud om hem eens goed aftestellen.

g8_RGM1MRGs[/media] - MOV05662

SnaPnei6srA[/media] - MOV05661

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn er nog andere mensen met een DA-85 en een KS tuned pipe?

Op dit moment vlieg ik met een 24x12 en die blijkt nu veel te klein, zodra ik boven half gas gaat dan heb ik een verdubbeling in geluid.

Het klinkt dan alsof er ernorm veel geluid uit zijn uitlaat komt, ik hoor niet het klaperende prop geluid, maar dat kan ook komen door dat ik een tweeblad gebruik.

Op de amerikaanse fora hebben ze het over 27x10 28x12 26x12 alleen gebruiken zijn dan een canister of het staat er niet bij.

Nu zijn de 3blads niet echt in een prijsklasse dat je zegt van ik koop er 3 en test ze eff.

Heb je ook een Da-85 en een ks pipe laat dan even weten welke setup jij gebruikt.

Dan weet ik ook wat ik ongeveer moet nemen.
BVB Bedankt

Back