Ik denk dat degene die dat aanbeveeld een grote fout maakt.
De Zenoah 38 motor is veel te zwaar voor deze kist.
De Toni Clark Tiger Moth is bijna 15 kilo en deze kist maar 5 Kilo, deze 2 kisten zijn echt niet te vergelijken!
Voor zover ik weet zijn er 2 bouwdozen geweest voor de 1:4 stampe.
De kit van Precedent en de kit van Svenson.
Ik heb dus de tekeningen en bouwbeschrijving van Precedent.
Hierin staat:
- Deze kit is ontworpen om onder de wettelijk grens van 5 kilo van de S.M.A.E te blijven.
- Het toestel presteerd goed met een Webra 10 cc tweetakt of Meteor 6,5 cc tweetakt met vertraging.
- De maximale motor is 10 cc met vertraging en daarmee kan de kist alle aerobatics doen.
Let wel, in die tijd waren de motoren minder krachtig als vandaag de dag!
Dit betekend dus dat jouw 38 cc 2takt ongeveer 3 maal zoveel vermogen heeft als waar de kist voor ontworpen is.
Kan het motorschot e.d. dit hebben?
Op RC groups staat dat de vleugels zwak zijn en snel in de lucht breken, logisch als deze kist ontworpen is om onder de 5 kilo te blijven!
Ik heb zelf ook 1 keer de fout gemaakt om op een ARF kistje een zwaardere motor te zetten.
Het resultaat was dat de firewall sneller was als de rest van de kist ;-)
Het is niet zonder risico om zo'n zware motor te monteren op een kist waarvan je niet weet hoe sterk de kist gebouwd is.
Ik heb zelf ook gevlogen in de 70tiger jaren en weet mijn nog te herinneren dat er toen rustiger gevlogen werd als vandaag de dag!
Ik heb dus afgelopen winter een Lazy Ace gebouwd en wil komende winter een 1/4 stampe gaan bouwen.
standaard-lazy-ace-biplane-ontwerp-uit-1977-a
Deze is net als de Stampe ontworpen voor een 10 cc 2takt.
Ik vlieg hem met een 17 cc 4takt en vlieg meestal 1/2 gas.
Met volgas (tijdens de stijging) kan hij loopings maken zonder hoogteverlies.
Bij de start op gras is hij bij windstil weer binnen 20 meter los, met een beetje wind al na 10 meter.
Vermogen is dus voldoende maar hij kan niet eindeloos vertikaal.
Hij weegt nu 5,5 kilo droog.
De stampe is ongeveer 5% groter en zal dus ongeveer net zo zwaar zijn.
Voor scale vliegen zou een 20 cc 4takt of 15 cc 2takt voldoende moeten zijn.
Met een ZG20 zou deze kist dus al behoorlijk veel vermogen hebben, voor 3D vliegen is hij toch niet echt geschikt.
Vegelijk de stampe even met de Tiger Moth's van Toni Clark (en die weet echt veel meer van modelvliegtuigen als ik)
Kijk ik in de folder van Toni Clark dan zie ik dat zij aanbevelen:
Voor hun kleine Tiger moth 1:4,8 scale 5 tot 6 kilo = 15 cc viertakt
Voor hun grote Tiger moth 1:3,3 scale 12 tot 15 kilo = 38 cc Zenoah met vertraging.
De full scale Tiger Moth is wat groter als de full Scale Stampe.
Ze hadden dezelfde motor, daarom was de full scale Stampe ook veel beter in aerobatics als de Tiger.
Dus ik denk dat de aanbevolen motor voor deze kist rond de 25 cc 4takt of 15 cc 2takt zou moeten zijn.
Een Zenoah 20 is meer als voldoende, maar het nadeel is dat de carburateur en de uitlaat niet onder de kap zullen passen.
Succes Willem