aflakken houten romp

Ik ben bezig met de bouw van een boot met mahoni beplankt.
de planken zitten er nagenoeg op en dan begint het schuren en lakken.

Voor het aflakken zat ik zelf te denken aan een 2C PU lak, UV bestendig.
Met welke lak/leverancier hebben jullie goede ervaringen?

groet,
Jacob

jacob ik gebruik meestal ruwa jachtlak
maar weet niet of deze uv bestendig is

gebruik ik ook wel over de epoxy heen flexa blanke lak
vroeger bij karwei te krijgen maar nu niet meer

Ik heb inderdaad gelezen dat er ook mensen zijn die eerst epoxy gebruiken en dan aflakken.
Maar ik heb nog nooit met epoxy gewerkt. Ik weet niet of het makkelijk te verwerken is en/of de houtnerven wel mooi uitkomen.

Google leert dat ruwa wel een uv filter heeft.

Ik ben bezig met de bouw van een boot met mahonie beplankt. ... ... Met welke lak/leverancier hebben jullie goede ervaringen?
Andere tak van sport, en toch ook een soort boot(je), zowel qua vorm als qua bouwtechniek. Ook mahonie en zeer hoog bouwniveau, wel even daar vragen of de lak geschikt is voor langer in water liggen want ik weet er niets van:
Bowlus Baby Albatross, bericht #59

1e laag lak
full

Nostalgische verpakking
full

1:1
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jacob,

Ik neem aan dat je het over je Riva hebt die in je album te zien is?

Als het een varend model betreft, zet ik altijd(!) een laagje glasweefsel en epoxy over het hout.
Je bent dan zeker, dat je in de loop van de tijd geen droogtescheuren in het hout zult krijgen, met alle ellende vandien (lekkage en opzwellend hout).

Daar het glasweefsel en epoxy geen structurele functie hebben, kun je vlak voor vlak bewerken zonder dat je het glasweefsel om 'onmogelijke hoeken' moet proberen te plooien.

Bekijk de foto's in dit topic even om een idee te krijgen van het (af)werken met glasweefsel en epoxy:
motoscafo-anti-sommergibile

Groeten, Jan.

Hallo Jacob,

Ik neem aan dat je het over je Riva hebt die in je album te zien is?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Het is inderdaad voor de Riva.
Ik begrijp dat jij ervaring hebt met het aanbrengen van glasvezel, epoxy en vervolgens aflakken.
Ik vraag mij af of de structuur van het glasvezeldoek niet zichtbaar blijft. Dat zou ik zonde vinden.

Ik vraag mij af of de structuur van het glasvezeldoek niet zichtbaar blijft. Dat zou ik zonde vinden.
Hallo Jacob,

Na de eerste laag zie je de structuur nog wel, dat moet ook, anders loop je het risico dat het weefsel op de epoxy gaat 'drijven'.
In dit topic kun je foto's van het proces zien, de boot op de foto's is mijn M.A.S., na twee laagjes epoxy zie je niks meer van het glasweefsel:
[172213] bouw-verslag-starlet-36-zeilboot-4

Epoxy vergeelt onder invloed van UV, daarom moet je de romp ook aflakken met UV-bestendige lak, dan gebeurt dat niet.

Groeten, Jan.

Back