Afstandsbediening liertje.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Joska, 7 nov 2017.

  1. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @Helicor

    En inderdaad, je had gelijk.... :worship:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Dit werkt idd vrij tot zeer goed.
    Helaas draait de servo net iets te langzaam, maar dat komt door de standaard setting van mijn afstandsbediening Futaba T8J.

    [​IMG]


    Nu weet ik dat de servo op kanaal 7 onder switch C zit,
    En ik heb ook geprobeerd om de snelheid van de servo onder het Menu/Servo te veranderen, maar kreeg dat niet voor elkaar.
    Is er iemand hier op het forum die mij daarbij kan helpen?
    Ben niet echt thuis in de wereld van afstandsbedieningen en parameters.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Met die Futaba kan ik je niet helpen (heb zelf een Spectrum...)

    Maar slim, die kaartjes te gebruiken als 'follower'!
    Alleen wil ik je erop wijzen dat het niet zo verstandig is om tapse flenzen te gebruiken voor de liertrommel: dat gaat fout met de volgende windingen, dan komt de draad klem te zitten tussen de zijkant van de trommel en de zijkant van het kaartje.
    Flenzen van liertrommels zijn altijd parallel, soms zelfs iets negatief, om stapelen van de kabel langs de flenzen te voorkomen.
    Na testen misschien weer een paar andere trommels laten printen? Of, als ze massiek zijn (wat ik denk) dan kunnen ze wel recht afgedraaid worden op een draaibank
    Succes
    Cor
     
  3. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    Je komt alweer met een goed idee, joh.
    Ik snap dan ook volkomen wat je bedoelde met ''tapse flenzen''. :)
    Ga het zeker nog even goed testen voordat ik hem in het eggie ga gebruiken.
    En mocht blijken dat ik toch trommels nodig heb met haakse binnen randen, than so be it.....

    Ik neem aan dat er hier ook nog wel een topic over afstandsbedieningen zal zijn, dus ga ik mijn vraag over de Futaba T8J daar maar eens neer leggen.

    Greetz, Joska.
     
  4. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
     
    Helicor vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik vraag me af of dat kan.
    Een lierservo heeft vanuit de nulstand weliswaar een (kleine) range waarin hij in snelheid kan verschillen, maar al snel bereikt hij zijn "topsnelheid". Maar wellicht vergis ik me.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat gaat wel erg traag met een servo motor, ja.
    Misschien het overwegen waard om een vertragingsmotortje met regelaar te gebruiken, die zijn zo duur niet aan de andere kant van deze planeet.
    Cor
     
  7. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @Roel van Essen en @Helicor .....

    De servo heeft wel zeker de mogelijkheid om sneller te gaan.
    De standaard snelheid van de Futaba staat geloof ik zo rond de 10 %.

    De Duitser die alles aan had gesloten en getest liet mij ook zien hoe het moest.
    Heb toen ook een aanmerkelijk verschil gezien qua snelheid.

    Maar ja...., ik had helaas niet goed gekeken hoe hij het deed, vandaar dat ik nu met dit snelheidsprobleem zit.

    Mocht het nu toch niet zo snel gaan als ik wil dan moet ik jouw optie maar weer uit proberen, Cor.

    Greetz, Joska.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als ik het goed begrepen heb gebruik je een HITEC HSR-2645CRH. De snelheid van de servo wordt bepaald door de motor en de tandwielen van de servo. Maar ook door de stand van de stuurknuppel. In de middenstand staat de motor stil. Gaat de knuppel naar links dan draait de servo links-om en de knuppel naar rechts is rechtsom. Dat kan natuurlijk ook andersom zijn maar ik gebruik dit als voorbeeld.
    Als je de knuppel een klein beetje naar links, of rechts duwt draait de servo langzaam. Hoe verder je hem uit het midden duwt des te sneller draait de servo.
    Even een beetje theorie:
    De stuurknuppel in het midden stuurt een pulsje naar de servo met een tijdsduur van 1,5msec, dat is 0,0015 seconden. De stuurknuppel helemaal naar links stuurt een pulsje met een tijdsduur van 1msec, dat is 0,001 seconden. De stuurknuppel helemaal naar rechts stuurt een pulsje met een tijdsduur van 2msec, dat is 0,002 seconden. Elke tussenliggende stand van de knuppel geeft een tussenliggende tijdsduur.
    In het menu kan je de uitslag van de servo instellen, meestal is standaard -100% 0 +100%. Afhankelijk van het merk en type zender kan je die waardes aanpassen van bijvoorbeeld -10% 0 +10% tot -120% 0 +120%.
    Het is waarschijnlijk dat je de lier niet op een stuurknuppel hebt aangesloten maar op een schakelaar. Dan is de ene kant op -100% de middenstand is 0 en de andere kant op is dan +100%. Normaal gesproken zou dat de instelling moeten zijn en zou dat ook de maximale snelheid van de servo moeten zijn. Nu is er een kans dat die waardes niet op 100 staan maar lager. Dat zou kunnen verklaren waarom die servo zo langzaam draait, hij krijgt niet het "maximum" signaal.
    Zoek het juiste kanaal op in het menu waarmee je de servo uitslag bepaald en controleer die waardes. Om zeker te zijn dat de servo echt de maximum waardes krijg kan je die + en - 100% op het maximum instellen. Dat kan bijvoorbeeld 120% zijn maar ook 110% of misschien wel 130%. Waarschijnlijk zal de servo dan sneller draaien.
    Succes.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Klopt, de servo staat op een schakelaar, maar wil graag weten hoe hij die %%% waardes kan uitlezen en aanpassen, dat was de vraag, meen ik.
    Cor

    quote @Joska
    Nu weet ik dat de servo op kanaal 7 onder switch C zit,
    En ik heb ook geprobeerd om de snelheid van de servo onder het Menu/Servo te veranderen, maar kreeg dat niet voor elkaar.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan ik je niet zo uit m'n hoofd zeggen maar het staat in de handleiding van de zender. Die handleiding vindt je HIER en op pagina 36 staat hoe je de servo endpoints (servo eindpunten) kunt instellen. Bij deze zender kan je ze instellen tussen 0% en 140%, zag ik.
     
  11. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @Roel van Essen , @Helicor , @Ernst Grundmann .

    Zo, ben ondertussen met jullie wijsheid weer een stukje verder gekomen.
    Roel, jij hebt mij dit keer niet geholpen, maar ik ben blij dat je met mij mee gedacht hebt. :koud:
    De range die de servo bezit om op snelheid te komen is voor mij groot genoeg, zie filmpje.

    Cor...., jij sloeg de nagel weer op zijn kop met, en ik citeer;

    '' Alleen wil ik je erop wijzen dat het niet zo verstandig is om tapse flenzen te gebruiken voor de liertrommel: dat gaat fout met de volgende windingen, dan komt de draad klem te zitten tussen de zijkant van de trommel en de zijkant van het kaartje. ''

    Want inderdaad, hoe hoger de windingen kwamen, hoe minder contact de follower, lees ''kaartjes'', had met de kabeltjes.
    Ga zo dadelijk maar weer eens aan de tekentafel zitten om katrolletjes te tekenen die geen tapse flenzen hebben en die te laten printen. :worship:

    Ernst, ook jij hebt mij weer goed geholpen nadat je begreep wat ik bedoelde. :koud:
    Die zelfde pagina 36 had ik al een beetje doorgespit, maar ik kwam termen en uitdrukkingen tegen die mij niets zeiden.
    Nu heb ik op de afstandsbediening bij SERVO wel bij speed de waarden veranderd van 7 % naar 100 %, maar dat werkte dus niet.

    Na die tip van jou over END POINT, ben ik daar toch maar eens gaan kijken.
    Daar zag ik achter alle kanalen het volgende staan; 100/100
    BEHALVE bij kanaal 7, want daar stond; 30/30.

    Toen maar eens voorzichtig de eerste waarde op 50 gezet, en dat gaf al wat meer snelheid.
    Toen beide waarden op 100/100 gezet, net als bij de andere kanalen, en voila! :yes:

    Het enigste probleempje wat ik had was een zoemend geluid wat van de servo af kwam.
    Dacht elke keer een minimale beweging van de servo te zien.
    Ben toen maar met SUB TRIM aan de slag gegaan om te zien of ik daar iets aan kon veranderen.
    En inderdaad, achter kanaal 7 stond - 46.
    Ben net zolang door gegaan met aanpassen totdat het geluid 100 % weg was.
    Nu staat er achter kanaal 7 +10.

    Heren, mijn dank is weer groot. :worship:

     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018

Deel Deze Pagina