Afsteken op de draaibank

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Mallegat, 29 jun 2022.

  1. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je moet wel snijden, ik denk dat je veels weinig druk op de beitel zet, nu hij veel minder agressief is moet hem met meer snelheid het materiaal in draaien.

    Er is één andere oorzaak waarbij je last krijgt van trillingen, maar die is gelijk rigoureus, en dat is dat je speling op de hoofdspillagers hebt. Dan wordt het niks, maar ik denk hier dat je te voorzichtig bent.

    De beitel moet snijden, niet schrapen, dus er moet druk op de snijkant staan. Spaanhoek is nu nul, dat hoeft voor Alu niet, ik had geschreven dat je daar best ook 10 graden aanhoudt, dan kun je hem universeel gebruiken voor meer materialen.

    Even voor de duidelijkheid, Alu is het allermakkelijkste materiaal om te bewerken, daar krijg je bijna elke boor of beitel wel doorheen. Het is ook een materiaal dat je met zeer hoge snijsnelheid kan bewerken, doorgaans is op een conventionele machines de persoon de beperking die het niet bij kan houden, dus je hoeft niet bang te zijn dat je te hard gaat.

    Jou Emco is niet de kleinste die ze gemaakt hebben, die waren erg licht, deze moet zeker fatsoenlijk kunnen steken.
    Oh ja, na het slijpen van HSS wel even wetten op de Arkansas of Degusiet steen, een steekbeitel vind een kleine afronding op de zijhoeken wel fijn.
     
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  2. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    @Trilliwilli
    Ik probeer nu staal af te steken, vandaar dat ik de spaanhoek flink kleiner gemaakt heb, icm de kleinere vrijloophoek die je me aanraadde.
    GEA zegt dat het ding dat ik nu geslepen heb prima is voor messing en brons, dus dat ga ik met die beitel eens proberen.
    Een andere proberen op 10 graden spaanhoek te slijpen, zodat ALU te behappen is en mogelijk ook staal. Geen RVS of zoiets, maar zacht staal.
    Je hebt vrijwel zeker gelijk als je zegt dat ik te voorzichtig ben. Mijn draaibank zal ongetwijfeld geen moeite hebben met het afsteken, mogelijk wel met degene die er achter staat:(
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Zoals ik ook al zei , bevestigd William dat ook al : ik denk dat je veel te weinig druk op de beitel zet.

    dus: Behoorlijk voeding durven geven en je zult zien dat de beitel gaat snijden (indien juist geslepen of een goed plaatje) dan deze voeding met de hand blijven continueren, zodra JE gaat haperen hierin zal het snijproces niet meer lekker lopen.

    succes
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  4. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Met een ander stukje staal, wat meer druk op de beitel, ongesmeerd en met 265rpm ging het zojuist al heel wat beter.
    De spaanhoek is ca. 5 graden en de vrijloophoek ca. 7 graden. Met deze beitel eerder dus geen succes.
    Geen chatter maar mooie krulletjes.
    Ik denk dat het, naast mijn te voorzichtige aanzet, ook ligt aan het soort materiaal.
    Het stukje waar ik nu mee bezig was draait ook beter af dan het andere en dat met dezelfde beitel, zelfde toerental.

    Nu een afsteekmes slijpen met spaanhoek 10 graden, zoals Trilliwilli aanbeveelt.
     
  5. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Dit is de beitel.
    IMG_6462.JPG IMG_6463.JPG
     
  6. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina