Afstellen Magin one

Hallo Roy,

Je hebt al een zendersetje voor véél minder:
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King GT-2 2.4Ghz 2Ch Tx & Rx
Ook voor gebruik in een boot werkt dit prima, ondanks het feit, dat het geen specifieke 'marine' uitvoering betreft.

De lage prijs voor de Impulse komt van een site, waar je bulkaankoop doet, met een minimale afname van meerdere (tot tientallen) stuks, als je er ééntje bestelt, moet ik nog zien of je dat klaarspeelt.

Voor het bedrag dat je noemt, heb je ook de vaarklare Arowana uit de link,die ik aangaf, hoef je niks meer uit te zoeken en te plakken, want zelfs een vloedkanaal zit er al in...

Groeten, Jan.
 
Hallo jan,

heb er zojuist een mailtje naar gestuurd om dat ik eens benieuwd was naar de verzendingskosten. Laat je iets weten als ze antwoorden. Het enige voordeel dat ik bij de impulse heb is dat de motor vergelijkbaar is met de Robbe motor, ook 25mm mounting holls en een 36mm motor met koelmantel. past dus ook op de Robbe.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het wel de Arowana want ik vrees ervoor dat ik 1 Impulse niet gekocht ga krijgen en in de andere winkels kan je de boot niet vinden onder de 300euro in europa en 350 dollar vaak in de US.. Wat toch een aanzienlijk verschil is met de Arowana waar ik alles op en aan hooguit 200 tot 250 euro aan kwijt ben! Toch een aanzienlijk prijsverschil vind ik! Enig nadeel is het maken van de turnfin, maar proberen is de boodschap zeker!

mvg,

Roy
 
hallo jan,

die schets is altijd welkom! Heb ik teminste een idee waar ik naar toe moet.

Heb wel nog een vraagje, is het plaatsen van trimflaps essentiel bij de arowana? Zie toch bijvoorbeeld bij de Impulse dat dat het geval is als ook bij de De TT Outlaw OBL, kleine broer heeft dit wel niet. (TTO Jr.)

Als turnfin wou ik deze wel eens proberen:
Carbon Fiber Turn Fin Set, Turn Fins & Trim Tabs | Rc Boats by OffshoreElectrics of deze
http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=ose-80125
Zijn me aangeraden door offshore elektrics maar of ze gaan werken is een andere vraag..

Misschien best eerst een poging doen voor de alminium turnfin :p

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

Om een bekende Amerikaanse boater te citeren:
"Trimtabs are a bandaid for a poor set-up."

Oftewel, trimvlakken zijn overwegend bling-bling en absoluut niet nodig voor een goed afgestelde boot.

Pas als je een boot vér over de ontwerpsnelheid wilt jagen en de boel nog enigszins bestuurbaar wilt houden komen trimtabs in beeld, hoofdzakelijk om de romp te verlengen.
Bij de Arowana ligt die grens tegen de 90 km/h aan.
Dan merk je ook de beperkingen van het polyester laminaat en is een extra laag glasweefsel om de bodem stugger te maken aan de orde.
Onze Arowana's zijn door mij ook verstevigd met een laag glasweefsel en epoxy, maar dat is meer omdat ze regelmatig in zeer ruwe omstandigheden worden gevaren, niet omdat we 90 km/h willen halen.

Mocht je zó hard willen kunnen varen, koop dan een grotere romp, die steekt dat aanzienlijk eenvoudiger weg dan een 80 cm romp die tot het uiterste wordt gedreven.

Steven Vaccaro van OSE is een fervent wedstrijdvaarder, maar de regels in de VS verschillen behoorlijk van de Europese, de set-up van de boten verschilt navenant.

Ik heb mijn Arowana met dat type turnfin niet goed de bocht om kunnen krijgen.
Met het grotere vlak aan de zijkant stuurt de boot als op rails.

Op ruw water wordt het een ander verhaal, want dan heb je niet altijd de hele boot in het water en heeft een turnfin minder grip.
Iets van het gas voor een bocht is dan wenselijk, anders ga je op je dak.

Maatschets:
full

Materiaal: 2,5 mm aluminium plaat.

De hoeken aan de achterzijde zij haaks en scherp, dan breekt de waterstroom af, aan de voorzijde is de turnfin scherp.
De stippellijn is de onderzijde van de romp.
Bij volgas rechtuit varen is de turnfin niet in het water, alleen bij een rechterbocht steekt de turnfin in het water.

Binnen in de romp zit een strip van 20 x 80 mm van hetzelfde materiaal met twee gaten op dezelfde plaats als in de turnfin.
Hierin heb ik schroefdraad M4 getapt voor de bevestigingsbouten.
Heb je daar het gereedschap niet voor, dan is een moer met een sluitring ook goed.
Aan de achterzijde van het plaatje dat in de romp komt, zit een stuk zelfklevend 2 mm dik schuimrubber, waar de gaten voor de bouten in zijn uitgespaard.
Eenmaal op zijn plaats, wordt het schuim plat getrokken en is de romp dicht.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Ik had zoiets ook wel gedacht, staat wel mooi. maar bling-bling zoals je zegt.
Hoe snel de boot zou gaan met de Robbe motor en op 6s met de 40mm schroef, geen idee eerlijk gezegd..

Eerst wil ik wel een poging doen om jou turnfin na te bootsen, erg bedankt dat je de schets wilt maken! Indien dat niet lukt zal het zonder of met 1 van de vernoemde turnfins worden..

Was er bij jou veel verschil tussen een turnfin van de soort zoals in mijn links of helemaal zonder turnfin?

Nogmaals bedankt voor de schets jan! Ben je er erg dankbaar voor!

Ps: Om nog meer eens de betrouwbaarheid van de modelbouwwinkel te checken heb ik ze een mailtje gestuurd wat het gepaste onderhoud was voor een flexas.
Antwoord: as moet om de 5 tot 10 runs eruit genomen worden om in te vetten
werk ongeveer 5 minuten om dit te doen.

mvg,

Roy


mvg,

Roy
 
1) Hoe snel de boot zou gaan met de Robbe motor en op 6s met de 40mm schroef, geen idee eerlijk gezegd..

2) Was er bij jou veel verschil tussen een turnfin van de soort zoals in mijn links of helemaal zonder turnfin?

3) Ps: Om nog meer eens de betrouwbaarheid van de modelbouwwinkel te checken heb ik ze een mailtje gestuurd wat het gepaste onderhoud was voor een flexas.
Antwoord: as moet om de 5 tot 10 runs eruit genomen worden om in te vetten
werk ongeveer 5 minuten om dit te doen.

mvg, Roy
Hallo Roy,

1) Met een 40mm prop op 6S zal je rond de 55km/h uitkomen.
Wij varen de Arowana heel conservatief met een 42 mm tweeblad, omdat we anders de tijd van 6 minuten vol gas niet halen, de motor en boot kunnen moeiteloos een 45K tweeblad aan, dan zit je op dik 65 km/h maar is je vaartijd wat korter.

2) Zonder turnfin is de bochtensnelheid erg laag; ga je namelijk te hard, of te kort én te hard door de bocht, dan zal de achterzijde uitbreken en ligt de boot ineens 180° de andere kant uit (of op z'n dak).
Als je alleen vaart niet zo'n punt, maar in een wedstrijd waar er een aantal boten dezelfde kant op racen kon je wel eens overvaren worden, met alle schade van dien:

full


Met een 'standaard' turnfin was het bochtengedrag nog steeds walgelijk, ook een groter exemplaar hielp niet. Pas met de grote turnfin aan de zijkant kon ik vol gas de bocht om boenderen.

3) Als ze er bij vermeld hebben dat het aan het eind van een vaardag sowieso moet, of je nu 5 of 10 runs gemaakt hebt, dan is het goed.
Laat een natte flexas na één run een weekje in de boot zitten dan zit 'ie waarschijnlijk vastgeroest, het is per slot van rekening verenstaal, en dat roest rap...
Na een vaardag de flexas altijd uit de boot halen en laten drogen!

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo jan,

1) 55kmp/h lijkt me al snel genoeg, het is maar voor op parkvijver, wel een grote hoor maar echt lang rechtdoor gaan kan je wel niet. Op 5km is er ook wel nog een hele grote vijver waar je denk ik een goede 500 m rechtdoor kunt gaan. Indien ik niet meer toekom met de 55kmp/h, koop ik wel eens een grotere prop en ga daar eens varen :) maar een vaartijd van minder als 6min begint echt wel aan de lage kant te worden en veel groter dan 5000Mah gaan de lipo's ook niet:o

Ik heb het op een 40mm prop gehouden om de motor ( beperkte koeling ) te sparen.

2) Dit is het grootse exemplaar dat ik vond: One set Metal Turn Fins, Extra Large., Turn Fins & Trim Tabs | Rc Boats by OffshoreElectrics
Komt dit eigenlijk in de buurt van jou turnfin, gewoon om eens een idee te hebben.

3)Ik heb je het volledige antwoord doorgestuurd, na 5 à 10 runs was het antwoord, niet na elke vaardag, goed dat er nog mensen zijn die het juiste advies geven! Wel blij dat het maar 5min werk is!

4) en dan nog even dit: wat is eigenlijk het verschil tussen een 2blad en een 3blad prop? Heb me dit al veel afgevraagd maar nog nooit een echt goed antwoord op gehad..

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

R2hobbies.com - 22.5" EP Fibreglass Deep-vee Arowana Mono 1 Racing Boat Hull, Hull, rcbt0452002_code
Er staat een filmpje bij met het vaargedrag als je zo'n klein rompje (57cm) overmotoriseerd.

Voor jouw motor en 6S is de boot domweg te klein, in rust zal 'ie bijna half onder water liggen.
Daarnaast is het ontwerp gebaseerd op Europese boten van een decennium (of langer) geleden, dus echt up-to-date is de boot niet...
Als gevolg van bovenstaande is de kantelkamer gebaseerd op 7 cellen NiMH, 4 links van de as tegen de vloedkamer wand aan en 3 pal rechts naast de as.
Met lipo's werkt het vloedkanaal niet, het is te klein en je kunt 6S niet kwijt tussen de as en de vloedkamerwand, dus er zal links en rechts een lipo liggen, de boot is dan mooi in balans, zowel rechtop als op z'n dak...

Bovendien moet je aan het werk met glasweefsel en epoxy, want de Chinezen hebben de gaten voor de ontluchting van het vloedkanaal in de bodem geboord in plaats van in de zijkant.

Gaten in de bodem van het loopvlak werken als een emmer; zodra deze gaten op snelheid het water raken wordt de boot naar links weggetrokken met een heftigheid die je niet uit kunt sturen, de boot zal spinnen.

Het effect is vergelijkbaar met je arm uit het raam van een auto steken die 120 km/h rijdt; als je je hand haaks op de rijrichting houdt mag je blij zijn dat je arm niet wordt gebroken tegen de deurstijl.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Deze gestepte romp van R2hobbies lijkt me beter, maar ook absoluut niet voor 6 s lijkt me.....;)

Heb je niet gekeken naar de link die Jan je gaf Van die gebruikte Arowana dan?
Complete boot voor weinig?
 
Hallo Roy,

1) Als je de vaartijd te kort vind, dan heb je altijd de mogelijkheid om meer packs parallel in de boot aan te sluiten, dat doen de Amerikanen ook, die varen met 10.000mAh aan boord.
De Awowana heeft geen moeite met die paar honderd gram extra.
HK heeft ze wel in hun program, met twee van deze zit je al op het dubbele van je huidige capaciteit:
HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 8400mAh 3S2P 30C LiFePo4 Pack (AUS Warehouse)
Wil je nog meer, dan neem je vier van deze, die je serie/parallel aansluit, dan heb je 16.000mAh aan boord:
HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 8000mAh 3S1P 30C

2) Een tweepool zal altijd warmer worden dan een meerpool motor, maar met een volledige koelmantel zal jouw motor in een goed uitgebalanceerde Arowana niet te heet worden met een 40 mm drieblad (mits die geslepen en gebalanceerd is, anders is het een stroomvreter).

3) Vergelijk het oppervlak van de turnfins dat daadwerkelijk in het water zal steken maar eens met elkaar, ik heb een nog groter exemplaar aan de spiegel gehad en dat werkte niet naar behoren (op de foto kun je de dichtgelijmde gaten nog zien), de OSE finnen zijn nog niet de helft.

4) Bij eenzelfde totale bladoppervlak en stijging is een tweeblad efficiënter dan een drieblad, omdat de diameter van een tweeblad groter is.
In onze ervaring zijn drieblad props stroomvreters, waarmee de boten niet sneller varen, wel korter.
Drieblad props laten een boot over het algemeen rustiger varen; als je door een grote tweeblad last krijgt van chine-walk (op snelheid van links naar rechts waggelen), dan loopt de boot beter met een (kleinere diameter) drieblad.
Door de drie bladen die het water raken, klinkt een drieblad wél sneller dan een tweeblad, echter bij vergelijkingen tussen twee identiek opgebouwde boten (voor zover dat kan), was de boot met de tweeblad altijd sneller dan de boot met de drieblad.

Hetzelfde geld voor een gladde bodem, in de was gezet en gepolijst, vergeleken met een bodem, die met korrel 600 waterproof in de vaarrichting dof is geschuurd.
De geschuurde bodem houdt een waterfilmpje vast en dat glijdt beter dan een gewaxte bodem die het water afstoot.

Groeten, Jan.
 
Hallo jan,

Dan hou ik het toch maar bij de arowana, lijkt me een geweldige boot! Ga vandaag al wat aluminium halen en een poging doen voor de trunfin!

@ Arnold: Ik heb er wel naar gekeken maar ik ben student en vakantiewerk is pas over 2maand, zo ook het geld om de boot mee te financieren..

mvg,

Roy
 
Hallo jan,

De schroef is geslepen en uitgebalanceerd.

1)Als ik er vier neem van de door jou voorgestelde lipo's kom ik toch aan een vaartijd van
ongeveer 24-32min volgas, dat begint er al serieus op te lijken! Motor wordt dan toch wel heet neen?

2)Wel nog even uitzoeken hoe de lipo's het best parrallel hang.. Best 4 van deze dan ook bestellen http://www.hobbyking.com/hobbyking/...y_Harness_14AWG_for_2_Packs_in_Parallel_.html
En goldconnectors op solderen?

3)Dankje Jan voor de uitleg! Denk dat ik er dan maar grote lipo's zal moeten bijkopen :D Passen er eigenlijk vier lipo's van 8000Mah in de boot? Komt wel op een gewicht van 2.5kg voor de lipo's alleen :p

4)Als ik deze neem: http://www.r2hobbies.com/old/eng/proddetail.php?prod=rcbt0028_code
Moet ik dan nog een tussenstuk kopen voor mijn motor met de as te connecteren of niet?

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

1) Als je voor vier van die joekels van lipo's gaat, dan is het wellicht verstandig, om die per twee in de boot leeg te varen in plaats van alle vier in serie/parallel achter elkaar; je boot wordt er een kilo lichter van, dus hoeft de motor minder hard te werken en krijgt tijdens de wissel van de lipo's extra de gelegenheid om af te koelen voor de volgende vaarsessie.

2) Ik heb al mijn boten met 4 mm goudstekkers, de parallel stekkers van HK ken ik niet, maar die zullen ongetwijfeld werken.
Persoonlijk vind ik de 14 AGW (2mm²) aan de dunne kant, aan de andere kant, je set-up trekt niet overmatig hoge stromen, maar wel gedurende een aanzienlijk langere tijd dan een 6 minuten wedstrijd set-up.
Ik heb 2,5 mm² en 4 mm² in mijn boten, de dikste draden tussen de lipo en de regelaar.

3) De Arowana is behoorlijk ruim, op de foto de boot van m'n zoon:
full

Wij hebben gekozen voor een lange starre as, dus de motor zit vrij ver naar voren, als je de RTR versie neemt, dan zit je met dat bos hout in de boot, die de plaats van motor en servo voorgeeft.

Het houten binnenwerk is iets waar ik geen rekening mee wilde houden, vandaar onze aanschaf van kale rompen (waar dat hout los wordt bij geleverd).

4) Koop je de versie met motor, dan zit daar al een passende koppeling bij.

Iets anders; als je voor de Arowana gaat, dan ontkom je niet aan een weinig lamineerwerk met epoxy en (keper) glasweefsel.
Op de foto's kun je zien, dat de binnenzijde van de spiegel is uitgevoerd met een wit vulmiddel (Coremat), om de spiegel dikker te maken, zodat de hardware meer houvast heeft.

Om redenen mij onbekend (waarschijnlijk kosten/tijd), is dit Coremat niet, zoals het hoort, verzadigd met (epoxy)hars en afgedekt met meerdere lagen glasweefsel, zodat je een sandwich krijgt, die is opgebouwd uit glas - Coremat - glas.
Na uitharding is het oppervlak van de sandwich hard en biedt steun voor de hardware.

Zoals geleverd is het oppervlak zacht en worden de ringen onder de bouten in de Coremat weg getrokken, zodat het hele idee van een versterking tamelijk waardeloos is geworden.

Ik heb in beide boten de spiegel voorzien van twee extra lagen glasweefsel en epoxy.
Dat zou jij in jouw romp ook moeten doen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

1) Dat van de batterijen had ik ook al wel gedacht, de boot weegt 2kilo, met batterijen van 2.5kg, zou wel wat veel zijn :p

2) Met de kabels heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad, met de magin one heb ik weliswaar tegen wat minder hoge snelheden ook al halfuur gevaren, 2vaartbeuren van 15 minuten direct na elkaar, de kabels waren niet eens warm toen.. Maar als ik merk dat de kabels warm worden bij de arowana vervang ik ze meteen :p ik vaar ook met goldconnectors, ik zou de stekkers van de HK kabel eraf snijden en vervangen door goldconnectors.

3) langs de ene kant lijkt dat hout me ook wel handig, als steun voor bijvoorbeeld de batterijen of voor de servo.

4) Ik had gedacht om de versie met motor te kopen omdat deze toch maar 15 euro scheelt met de RTR en een extra motor voor 15 euro + koppeling die me anders 20 euro kost ( verzendkosten zijn meestal 7euro op zijn minst.. ) is altijd welkom he :D

Dat laatse heb ik al meer gelezen, maar allemaal in redelijk oude discussies, heb hiervoor reeds een mailtje gestuurd naar R2Hobbies, zei zeiden me dat ze vroeger problemen hadden met de Coremat laag wegens een slechte leverancier maar dat dat probleem nu verholpen zou zijn. Ik zal toch de nodige checks doen alvorens ik de boot te water laat!

mvg,

Roy
 
Dat laatste heb ik al meer gelezen, maar allemaal in redelijk oude discussies, heb hiervoor reeds een mailtje gestuurd naar R2Hobbies, zei zeiden me dat ze vroeger problemen hadden met de Coremat laag wegens een slechte leverancier maar dat dat probleem nu verholpen zou zijn. Ik zal toch de nodige checks doen alvorens ik de boot te water laat!
mvg, Roy
Hallo Roy,

Zou je de tekst van het antwoord van Frank van R2Hobbies hier willen laten zien (of me per PB sturen)?
Ik vind het namelijk een vaag verhaal; Coremat gebruik je op de correcte manier (in een sandwich constructie) of je gebruikt het niet (of in het geval van de eerste serie Arowana's op de verkeerde manier).

Groeten, Jan.
 
Hallo jan,

antwoord was kort hoor:

'It was a problem we had with our previous distributor, bad materials, since we have a new distributor, the problem is solved'.

Verder weet ik er ook niets vanaf hoor Jan, ik kan je maar zeggen wat ze me meedelen he ... , maar nakijken zal ik zeker doen en eventueel verstevigen met glasvezel en epoxy.

Heb wel nog een vraagje, 1)misschien dat jij er een antwoord op weet maar momenteel is de arowana niet in stock. Hoelang duurt het voor zo een boot weer in stock is? Een maand, een week of kan je dat zo niet zeggen?

2) Hoelang zou ik kunnen varen met een 3s 8000Mah lipo, 40mm schroef en turnigy 2400 kv motor turnigy motor (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17733__XK3665_2400KV_Brushless_Inrunner.html)?

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Ik denk de R2Hobbies die vraag beter kan beantwoorden, ik heb geen zicht op de levertijden van hun botenbouwer.

Hoe hoger het voltage waar je motor op draait, hoe lager de gemiddelde motorstroom.
Uitgaand van een gemiddelde stroom van 40A (gokje) kom je met deze motor op een vaartijd van 10-12 minuten vol gas op een 3S 8000mAh Lipo.
Omdat de motor korter is dan mijn 1900Kv exemplaar, zal het gemiddelde stroomverbruik hoger zijn, dus mogelijk ben ik te optimistisch met mijn 40A en zal het dichter bij de 50A liggen, in welk geval de vaartijd vol gas op 9,6 minuten uitkomt

Ik gebruik hierbij de volgende formule:
Accucapaciteit in A x 60, dit delen door de vaartijd in minuten geeft het gemiddelde stroomverbruik.

Laat ik die formule los op mijn Arowana met een 5000mAh 4S lipo, dan wordt het:
5 x 60 = 300, dit delen door de vaartijd in minuten, in mijn geval 6,30 minuten, dan kom ik op gemiddeld 47,6A
De motor in kwestie is deze:
HobbyKing R/C Hobby Store : XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner
Zoals je ziet kom ik nét over de helft, van wat de leverancier als maximum aangeeft, vandaar dat de motor ook aardig koel blijft.

Ik zou een boot van het formaat Arowana niet op 3S varen, je hebt per slot van rekening 6S tot je beschikking, ik zou dan deze nemen:
HobbyKing R/C Hobby Store : XK3665-B-1200KV Brushless Inrunner

Aan de prijs te zien, is de motor uit jouw link een tweepoler, die lusten meer stroom en hebben minder koppel dan een vergelijkbare vierpool.

Groeten, Jan.
 
Back
Top