Afstellen Magin one

Hallo Jan,

Ik had gedacht, omdat ik bij de levering vanuit hongkong voor de batterijen toch aan 70dollar verzendkosten zit en ik nog een kilo aan gewicht over had voor die 70euro.. Zonden om dan niets extra te bestellen dacht ik zo, omdat de lipo's 3s zijn waarom dat geen kleinere motor voor een rustige rondvaart ofzo op 3s maar als je dit afraad kan ik dat wel volgen hoor, toch een behoorlijk grote boot voor op 3s maar zou anders niet weten wat erbij te bestellen want zeg nu zelf, 70dollar verzendkosten is een pak en een kilo aan gewicht over, er moet toch wel iets zijn dat je altijd wel nodig hebt he! Zag een filmpje van de arowana op 3s: wIeQD2lEypw[/media] Deep - Vee Mono 2 rc boat - YouTube
Niet echt snel maar toch ook niet traag, een rustige vaart.

Maar even dit, Ik heb zo het gevoel dat je niet echt voor de Robbe motor bent, jou voorgestelde motor kost me 30 euro en toch gratis verzonden waarom dus niet als hij veel beter is.. Zou er een grootverschil zijn in vaartijd tussen deze 2motoren of gaat het hier enkel om de koppel? Mocht ik een nieuwe motor kopen wat raad je dan aan, eerder diegene uit de link of toch bijvoorbeeld een leopard 4074? Ik heb wel een 60A regelaar nog liggen, is dit genoeg voor op 6s te varen?

mvg,

Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roy,

Ik bestel mijn Lipo's zo veel mogelijk via het Duitse warehouse; je betaalt wat meer, maar je hebt geen gedoe met douane (inklaringskosten e.d.) én de spullen zijn er meestal binnen een week.

Je mag van mij rustig een motor om op 3S te varen aanschaffen, zorg er wél voor, dat de afstemming deugt en het zwaartepunt op de goede plaats ligt, anders loop je het risico dat de prop teveel onder water steekt en het stroomverbruik de pan uitrijst.

Ik blijf erbij dat een speedboot dient te varen als een.... speedboot:
zR_nISddqJo[/media] 31.5 Arowana - 8xl - Turnigy 40c - high model 200A - old stick radio - YouTube

Mijn mening over de robbe motoren heb ik al eens gegeven....
Daarnaast, ook ik ben begonnen met tweepool motoren, domweg, omdat de betere meerpolige motoren destijds ver boven mijn budget lagen.
Inmiddels worden ook die motoren steeds betaalbaarder en heb ik er sinds kort eentje in mijn Arowana.

In verschillende boten heb ik (sinds de ARPRO's) buitenlopers in gebruik, het enorm hoge koppel vergeleken met een binnenloper laat het gebruik van grotere (= efficiëntere) props toe, waardoor ik gemakkelijker de zes minuten vol gas voor de wedstrijden haal.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

dat heb ik ook al gedacht, dan zijn de verzendkosten wat minder hoog. Wat ik zojuist ook heb zitten denken, als ik de trottle knop van mijn zender op de helft zet, heb je zowat een 3s eigenlijk en heb je eigenlijk geen nieuwe motor nodig of is dit een foute veronderstelling?

Zo snel varen, zeer spectaculair om te zien maar als er dan iets gebeurt is wel heel je boot omzeep. Daar leg je dan de lipo aan die je op 3min leegvaart aan die snelheid.. Maar een snelle boot heb je dan in ieder geval wel! Hoe snel zou hij gaan, 100kmp/h of nog rapper?

Deze motor: HobbyKing R/C Hobby Store : KB45-08XL 1600kv Brushless Inrunner

En deze regelaar denk ik: http://www.himodel.com/electric/HiM...ctric_Speed_Controller_Type_GX-200A-OPTO.html is dat juist of niet? Want dan valt de prijs nog redelijk mee voor de motor - regelaar combo.

Ik zag ook nog deze regelaar op Hobbyking :o (waarvoor je dat nodig hebt .. )
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy AquaStar Monster 240A Water Cooled ESC

Motor valt nog redelijk mee, jammer genoeg een 6mm shaft dus past niet op de mijne maar 3528 watt??? Dat is heel wat! Heb je wel stevige batterijen voor nodig!

Ps: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Pro_Comp_Brushless_Inrunner_Motor_1320kv.html 6000watt motor, moet knallen zijn!
mvg,

Roy

Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Als je de zender op half gas zet, vaar je dus continue in deellast, daarmee raken zowel motor als regelaar oververhit, als het tegen zit heb je binnen een paar minuten 'smoke on the water'...
Een speedboot moet(!) je 80% van de vaartijd vol gas varen, anders kost het je achter elkaar motoren en regelaars.

De KB motorserie is niet te vergelijken met de laatste series van meerpolige motoren; het stroomverbruik is aanzienlijk, een maximale stroom van ruim 150A en pieken die wel tot drie keer zo hoog kunnen zijn.
In de bootjeswereld word deze motorserie alleen nog door HK verkocht, alle andere shops zijn allang overgestapt naar betere motoren.

Zelfs met waterkoeling kan de Hi-model regelaar deze motor niet maximaal aansturen, daarvoor is het piekvermogen te klein.

Zelfs die dure 240A regelaar is niet waterproof, als 'ie nat wordt gaat 'ie in rook op.

Een 6000W motor heeft een (hele) grote romp nodig om tot z'n recht te komen, dat betekent een fortuin aan lipo's en een hele dure regelaar...

Groeten, Jan.

Hallo jan,

Goed dat je me dat zegt! Dat wist ik nog niet over een speedboot, dat betekent dat ik zowat constant rond de 40kmp/h moet varen met mijn setup?

Stroomverbruik zal inderdaad hoog liggen maar de boot uit je link ging wel geweldig goed voorruit!

Ik hou het maar gewoon op de arowana, die kost me 350euro all-in, en hier zitten dan 2 8000Mah lipo's in verrekend.

mvg,

Roy

Stroomverbruik zal inderdaad hoog liggen maar de boot uit je link ging wel geweldig goed voorruit! mvg, Roy
Hallo Roy,

De boot in de link is van Paul, een vaarder uit Australië, één van de eersten, die de boot daar in wedstrijden heeft ingezet.
De motor in het filmpje is een (jawel!) Feigao 540 8XL 2048Kv op 4S.
http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=fei-540XL
Deze motor is 75 mm lang, dus koppel heeft 'ie wel.

Het veel in deellast varen is vooral voor tweepool motoren een pest, die worden ontzettend heet.
Ik heb eens een tweepool in mijn Xcalibur (65 cm) gehad en met een te grote prop getest (40,5K).
Hierdoor was vol gas niet mogelijk zonder de boot omver te varen; ik heb twee rechte stukken gevaren met maximaal driekwart gas, toen viel de boot stil en kwam de rook me tegemoet bij het openmaken van de kap.
Vanwege de korte duur heeft de regelaar het overleefd, maar tweehonderd meter deellast is dus soms al voldoende om een motor te slopen.
Gelukkig stinkt een verbrande motor minder heftig dan een verbrande regelaar, die lucht blijft nog maanden in je romp hangen.

Bij een correcte set-up is het af en toe in deellast varen geen probleem, je moet per slot van rekening ook eens de bocht om...

Vaar je echter een set lipo's leeg met half gas, dan moet ik nog zien of je dat zonder schade haalt.

Groeten, Jan.

Hallo jan,

Dat was echt wel iets dat ik nog niet wist! Toch maar rekening mee houden he :p anders is de motor geen lang leven beschonken :d Dan vraag ik me af, omdat ik op de lokale vijver eigenlijk meer aan het draaien ben ( op halve snelheid of minder ... ) dan rechtdoor aan het varen op maximale snelheid, beter niet op 3 of 4s kan varen tegen dan constant maximale snelheid? 3s zal dat rond de 35kmp/h zijn max en 4s rond de 43 als dat klopt?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Dat zal wel wat meevallen, tenzij je locale vijver maar dertig meter lang is, maar daar zou ik ook niet gaan varen met een speedboot, dan liever met m'n schaal slepertje.

In de wedstrijden wordt rond een driehoek van 30 x 30 x 30 m gevaren, en op die relatief korte rechte stukken varen we ook vol gas, alleen voor de bocht is het even gas terug, insturen en daarna weer door.

Hier een impressie van een vaardag van vorig jaar:
CxrUkOohk64[/media] Zutphen 2011 - YouTube

Groeten, Jan.

Tegenwoordig ook op ovaal in Nederland ;-) en dan kun je plankgas zo'n 70+ meter op het rechte stuk afleggen.

Hallo Jan,

De vijver is zo'n 70 op 30meter breed, maar die 70 meter kan je niet altijd rechtdoor varen want er zit een instulping waar je rond moet, je kan tegen die 70 meter, dus ongeveer 3seconden rechtdoor tegen die 55kmp/h op 6s, tegeover toch 9 seconden tegen 35kmp/h op 3s.. Daarom dat ik toch wat twijfel om een extra motortje te kopen of niet.. Zijn mijn snelheden een beetje juist ingeschat? 3s zo'n 35 en 4s zo'n 43, zal dan zoiets zijn: [media=youtube]wIeQD2lEypw[/media]

De ESH van vorig jaar, ging er snel aan toe toch precies!

Had toch ook nog een vraagje: Als ik deze motor neem:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=17716
Moet ik er ook nog een regelaar bij nemen, hoe veel Amp kan ik best nemen? Ik had zo gedacht aan iets van een 50-60Amp: bv deze http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15133__Hobbyking_SS_Boat_Series_125A_ESC.html
Of beter de turnigy of nog iets anders?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7360__Turnigy_Marine_60A_Brushless_Boat_ESC.html

mvg,

Roy

Had toch ook nog een vraagje: Als ik deze motor neem:HobbyKing R/C Hobby Store : XK3665-B-2700KV Brushless Inrunner
mvg, Roy

Hallo Roy,

Een motor, die 90A kan trekken, zal dat in de opstart en acceleratie pieken ook doen, vaak dubbel zo hoog zelfs.
Een 60A regelaar houdt dat niet vol, daarvoor zou ik deze nemen:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC

Daarnaast zou ik m'n motorkeuze niet laten afhangen van het beschikbare vaarwater...

Groeten, Jan.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Mocht ik dan kiezen voor op 3s lipo te varen weet ik teminste al wat kopen. Nog eventjes nadenken toch wat het zal worden! Misschien best eerst uittesten hoe het vaart met de huidige Robbe motor en nadien gaan zien wat te doen..

Daar heb je langs 1kant wel gelijk in maar die vijver is vlakbij (3min met de fiets) dus is voor mij echt heel gemakkelijk, indien de boot te snel gaat wordt het moeilijk daar te blijven varen..

Ps: Ik ben vanaf morgen 3dagen op buitenlands uitwisseling, je hebt dus ten vroegste antwoord op zaterdag, alvast tot dan en veel vaarplezier!

mvg,

Roy

Als je de snelheid moet beperken vanwege het vaarwater, ga je spijt krijgen, denk ik. Snelheid werkt verslavend en je went vaak snel aan een bepaalde snelheid, waarna het gaat kriebelen om harder te gaan...

Hallo Roy,

Het lijkt erop, dat iemand een Deltaforce (kloon) ook Arowana heeft genoemd, want het is niet dezelfde romp, V-stelling van de bodem is/lijkt groter dan die van de R2 Arowana.

Het zou zomaar een mal van een Delta Force (kloon) kunnen zijn, omdat er uitsparingen voor een nitro uitlaat en bevestigingsclips in de mal van de kap zijn ingewerkt (en hier dus niet zijn uitgezaagd...), dit soort boten zie je bij diverse aanbieders.
Arnold heeft ook zo'n romp gehad, en die heeft de uitsparingen op de hoeken van de kap vlak geplamuurd, omdat dit behoorlijk in de weg zit van het waterdichte afplakken van de boot...

De spiegel is voorzien van een multiplex doubler, dat is typisch Amerikaans en moet in de lak of epoxy gezet worden om problemen te voorkomen.
Het is in ieder geval beter dan niet afgedekte Coremat.

Als je alle foto's bekijkt, dan zij die deels bijna een jaar oud en zie je minstens twee verschillende motoren en flexas opstellingen.

ARTR EP Fibreglass Mono 2 Deep-vee Arowana Racing Boat
Op de site is een andere motor met 2900Kv aangegeven, dat is voor een 'RTR' boot een beetje over the top met 38000 toeren onder last, met een goede 42 mm metaalprop zit je dan dik over de 80 km/h en is het beslist geen beginnersboot (nou ja, heel even dan, tot je vol gas in de kant knalt...)

De 1800Kv uit de RC Groups link is wat 'menselijker', op 4S vaar je dan rond de 55 - 60 km/h.
Je zou zelfs nog op ruim water aan 6S kunnen denken.

Voor €285,97 inclusief verzendkosten geen gekke aanbieding.

Groeten, Jan.

Hey,
De boot uit de link lijkt verdacht veel op een Pursuit......(is het volgens mij ook)
RtR is de prijs niet gek!

Hallo Jan & Arnold,

Leek me toch zeker ook geen arowana! Ziet er wel geweldig uit maar of de site echt te vertrouwen is... Twijfel ik toch wat aan :s Voor de prijs moet je het zeker en vast niet laten vind ik ook maarja, als je betaald en er komt niets aan..

Bedoel je dan deze: HobbyKing R/C Hobby Store : Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (820mm) w/Motor

Had deze van Hobbyking ook al gezien tot ik op het 4mm drive system botste, moeilijk met mijn 5mm motor.. Jammer want ik vond het ook een echte vette boot of valt dit gemakkelijk op te lossen met een tussenstukje? Enige minpunten aan deze boot? Hier wel alles afgewerkt??

De arowana lijkt me dat zeker ook maar daar is wel nog wat werk aan als het Coremat probleem nog niet verholpen is..

mvg,

Roy

Bedoel je dan deze: HobbyKing R/C Hobby Store : Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (820mm) w/Motor
Enige minpunten aan deze boot? Hier wel alles afgewerkt??
mvg, Roy
Hallo Roy,

Kijk even naar de vierde foto bij de kale romp:
HobbyKing R/C Hobby Store : Pursuit V-Hull Boat (820mm) Fibreglass Hull Only

Het lijkt erop, dat veel van deze boten bij Dragon (of hoe de fabriek ook mag heten) gemaakt worden, op dezelfde manier, dus de Coremat niet afgedekt.

De "RTR" versie met motor en schroefas is met een 1620Kv motor op 4S wat tam, op 6S wordt het een heel ander verhaal met 32000 toeren onder last.
Helaas overleeft de motor dat niet volgens één van de commentaren...
Ook de meegeleverde regelaar krijgt geen lovende kritieken.

Arnold heeft er eentje gehad, z'n bouwverslag staat wel op het forum.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ook hier dus weer serieus wat werk aan maar dat neem ik er dan wel bij! Bij de afgewerkte versie krijg je er een motor bij, wel een outrunner, kan ik hier dan mijn Robbe motor op aansluiten of is dat niet hetzelfde formaat?

Deze boot op 4S dat leek me eigenlijk ook wat traag, is een grote boot voor op 4S misschien dat 5S wel moet lukken? Maar dan stop ik er liever de Robbe motor in en dan op 6s! Moet ik dan eigenlijk een andere motor mount kopen?

Toch maar eerst eens Arnold zijn bouwverslag gaan nalezen!

Had nog wel een vraagje, kan je de coremat ook zo laten? Aangezien dat ze de boot zo leveren moet het toch de bedoeling zijn er zo mee te varen?

mvg,

Roy

Laatst bewerkt:
Back