Afstellen Magin one

Hallo Roy,

De aluminium props zijn gebruiksklaar (hooguit de leading edge nog wat scherper maken), de stalen props zijn 'gotelingen'; ruwweg de vorm, maar ontstellend bot en (te) dik, daar zit per prop wel een uurtje werk aan met het dunner maken van de bladen, het scherpen en balanceren.
Niet het leukste werk, maar 'gezonder' dan de messing props met het hoogst giftige Berillium erin...

ETTI
http://stores.ebay.nl/ETTI-MARINE-R...267875419&_sid=78527449&_trksid=p4634.c0.m322
Uit deze serie varen wij de 42 mm tweeblad:
Edelstahl Schrauben für Mono / Hydro
Een leuk stukje forumpraat over props:
hoe een propellor te kiezen

H&M heeft ze ook: www.hydromarine.de/hm_22432.htm

Met deze heb ik gisteren getest (Ø45 mm):
CNC Alu Schrauben für Mono / Hydro 3 Blatt

Groeten, Jan.

Hallo Jan,
1)Moet ik hierbij ook een bijpassende propnut voor kopen dan?
2)In een linkje heb je me deze gestuurd: CMT Kupplungsgehäuse / Motorflansch 540 mit Motorbefestigungswinkel f.8mm Hopf | eBay
Waarvoor dient die juist?

3) + hoe werkt de waterpickup met dit roer: eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerst
Propspray?
mvg, Roy

Hallo Roy,

1) neen, de props hebben een M4 schroefdraad, je zet de prop vast met een contramoer op de as.

2) dat is een koppelingsflens tussen de motor en de schroefaskoker, ontzettend gemakkelijk, omdat je niet hoeft te klooien om de uitlijning tussen motor en as goed te krijgen, dat gaat vanzelf.
Na het op maat maken van de schroefaskoker lijm je de flens op de schroefaskoker vast met Loctite of epoxy.

Op deze foto zit er nog geen motorspant aan en ligt alles los in de romp, maar de motor is al wel aan de flens geschroefd:
full

Op deze foto (van de Arowana van m'n zoon) zit de as met koppelingsflens al aan het motorspant vast (met een stukje tape over het gat in de flens tegen het rondvliegen van olieresten):
full

Ook kun je op deze foto mooi de Ø4 mm aluminium buisjes zien, die het water van het drukloze koelsysteem transporteren.

Hier nog een foto van de motorflens, schroefaskoker en motorspant in één van onze ARPRO's:
full

Van boven gezien:
full

En met een motor eraan:
full

In de koppelingsflens zie je de starre koppeling tussen de motoras en de schroefas.

3) Inderdaad, dit is een roerblad zonder waterinlaat, dat wordt dus óf een drukloos systeem in de bodem, zoals bij onze Arowana's, of een spray pick-up rechts achter de prop.

Hier de bodem van onze boten:
full

En van binnen:
full

Het principe is simpel; de naar voren gerichte buis neemt het koelwater op en voert het via een aluminium bocht naar voren in de boot ter hoogte van de regelaar, daar gaat een siliconenslang naar de regelaar, vandaar naar de motor en dan via een lange buis weer naar achteren, waar die door de bodem steekt richting spiegel.
De naar achteren gerichte buis genereert zuiging, die de drukopbouw bij de inlaat neutraliseert, waardoor het koelsysteem drukloos werkt en geen weerstand geeft.

Als bijkomend voordeel heb je geen uitstekende delen zoals bij een propspray pick-up, én heb je altijd water in het koelsysteem zodra je een paar meter (vooruit) gevaren hebt.

Het is even bewerkelijk om te maken, maar ik zweer erbij.

Daarnaast werkt een pick-up in de propspray ook voortreffelijk:

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roy,

Bij deze motorflens zit ook een steun, die je op de bodem van de boot kunt lamineren om de boel vast te zetten.

Tenzij je de bodem ter hoogte van die steun over een vlak van 10 x 10 cm behoorlijk verstevigd met glasweefsel en epoxy, liefst een laag of drie, zou ik die steun niet gebruiken en een motorspant maken, dat verdeelt de krachten die de motor op de bodem uitoefent aanzienlijk beter dan de steun, die als een hamerkop op 2 cm² van de bodem slaat, elke keer als de boot over een golfje springt.

Ik heb zo'n steun eens dwars door de bodem van de boot gehad, die ik momenteel als Mono1 aan het opbouwen ben (MHZ Flash).
Destijds zat er een 700 motor in, die zijn behoorlijk zwaar.
Na een aantal vaarten had ik steeds water in de boot, zonder dat ik een lek kon vinden...
Pas toen ik de haarscheuren in het laminaat van de bodem zag, ging mij een lichtje op; het profiel van de steun had zich al voor de helft door de bodem heen gewerkt en elke golf maakte het erger.

Ik heb de steun vervangen door een motorspant en nooit weer last gehad.

De Flash is een epoxy romp, bij een polyester romp als de Pursuit zal het nog sneller voor schade zorgen.
Het aanbrengen van extra glas en epoxy wil je eigenlijk niet, omdat dat de hoek van de schroefaskoker groter maakt, en de schroefaskoker wil je juist zo vlak mogelijk in je romp....

Groeten, Jan.

Hallo jan,

Dus als ik het goed begrijp moet ik de motor vastmaken aan de schroefas met dat verbindsstukje (eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerst) met daarover dan het koppelingshuis? juist zo?

Dan maak ik wel een motorspant, zoveel werk kan dat niet zijn he :p

1) Kan je even een linkje zoeken van een contramoer? Weet ik tenminste waar ik naar zoek, moet ik verder nog iets anders hebben om de aandrijving te vervolledigen? Moet ik nog dingen hebben om de schroef vast te zetten?

mvg,

Roy

Of is die verbinding fout zo?

1) Nog even dit, dus als ik het goed begrijp komt er een contramoer dan propellor en dan propnut? Juist zo of mist er nog iets?

mvg,

Roy

Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Als ik deze : Lage zeskantmoer, M4, Gegalvaniseerd staal (10st) (GF-0151-003) - RC Heliparts
En deze bestel: 2X PROP NUT SILVER M4 THREAD 18.5mm LENGTH VB50 | eBay

Met de schroef er dan tussen?

Ik moet ook nog turnfins kopen voor de boot, of zelf maken, weet iemand hoe groot de turnfins zijn van de RTR pursuit?

Had ook nog dit: [media=youtube]7RznegRTpqw[/media]
Kijk eens naar dit filmpje tussen de 1.20 en 1.30min, voornamelijk naar de binnekant van de romp.
Is die niet verschillend van deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11853
??

mvg,

Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roy,

Dat 'verbindingsstukje' is een andere naam voor een koppeling, de link is de goede.

Op de één na onderste foto zie je de schroefaskoker met een koperkleurig eindstuk, daarin zit het achterlager, dan komt er een ring 4 mm, de contramoer(een doodgewone moer M4) en daar tegenaan geschroefd de prop (die heeft namelijk inwendig schroefdraad M4), er komt geen propnut aan te pas...
(Ook al zou je het willen, die past er niet meer achter, zoveel schroefdraad zit er niet op de as...).

Achter de Pursuit kun je een gewone turnfin hangen, of een plaat aan de zijkant, zoals onze Arowana's.

Hoe het binnenwerk er precies uit ziet, weet je pas wanneer de boot bij je wordt afgeleverd, dat hangt van de leverancier af.
Maar, was je niet van plan om een lege romp te kopen?
Dan maakt het toch niet uit, dat er verschillen in de uitvoering van beide boten zitten?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Moet ik dan na de propellor ook nog een moer zetten? Want anders zit deze toch niet vast neem ik aan ( heb het hier dan wel over een alminium prop he )?

Ik ben van plan de kale romp te pakken maar het verschil zit er namelijk in of er gewoon plastic wordt gebruikt, of de coremat, en bij de coremat is er wel nog wat werk aan he!
Maar het maakt me niet uit, Het was maar indien jij het moest weten, je weet maar nooit.

Over de turnfins had ik wel nog een vraagje, de boot is 80mm hoog, hoe lang moeten de turnfins dan zijn?

best deze: Carbon Fiber Turn Fin Set, Turn Fins & Trim Tabs | Rc Boats by OffshoreElectrics
of deze: One set Metal Turn Fins, Extra Large., Turn Fins & Trim Tabs | Rc Boats by OffshoreElectrics deze zijn wel 90mm lang dus hoger dan de boot zelf? best niet nemen dan he?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Bij de as die je besteld hebt is je 4 mm deel voorzien van 20 mm M4, daar is ruimte voor een drivedog een prop én een propnut.
Je zult je Octura van een vulbusje moeten voorzien, dan past die er ook op.

Turnfin (enkelvoud) alleen aan de rechterzijde, linkerbochten moet je sowieso wijd nemen dus een turnfin is daar compleet overbodig

Ik zou nog even wachten met het aanschaffen van turnfin, de boot zal ook zonder wel varen en het is eenvoudiger de turnfin later aan te passen aan het bochtengedrag.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

ik heb besloten me een prop aan te schaffen van hier: CNC Alu Schrauben für Mono / Hydro 3 Blatt
1)Een 42mm drieblad dan, hoe snel zou dat gaan op 6s? rond de 55Kmh schat ik zo?

Dan moet ik ook niet zitten knoeien met de octura prop.

2)Dan moet ik een contramoer, de prop en dan nog een contramoer of als er plaats genoeg is een M4propnut?
Correct zo? Wat is eigenlijk het verschil van met een moer op het einde te varen of met een propnut eraan?

De turnfins kosten me 10 euro, ik moet zoiezo bij offshore elektrics wat spullen bestellen voor de koeling van de boot dus bestel ik die wel bij en kijk ik achteraf wel he! Verzendkosten zijn 15euro dus zou maar wat gek zijn om ze achteraf bij te gaan bestellen!

3)Ik denk dat ik er best 2 koop, ik ga op de vijver varen, zowel links als rechts, niet zoals op een wedstrijd enkel naar rechts dus zet ik er dan best geen 2fins op?

mvg,

Roy

Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

1) Op basis alleen van een prop is de snelheid niet te voorspellen, er zijn spreadsheets, die op basis van de bladvorm an spoed de snelheid voorspellen, maar daar worden eventuele foutjes in de set-up niet in meegerekend.
2) Een propnut is een fraaie moer, in de praktijk maakt het geen verschil.
3) Of je nu voor de lol vaart of wedstrijden (wat ik ook voor de lol doe) een linker turnfin heeft geen zin bij een enkelschroefs aandrijving.

Groeten, Jan.

Hallo jan,

Heb even opgezocht en zou rond de 60kmp/h moeten zijn met de prop uit de link met de huidige setup.

Heb een propnut besteld (5euro) en dan zien we wel of die al dan niet past! Boot en dergelijke ook besteld, sommige wel backorder dus kan een maand duren + dan een aantal weken verzending waarschijnlijk.. Zal een projecte voor de zomermaanden worden!

Wat is jou budget bij een kale romp normaal Jan? Bij mij alles er in dan wel, kom ik rond de 500euro, teveel of ongeveer goed?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Als ik de kosten voor het opbouwen van een kale polyester romp bij elkaar optel, dan kom ik rond de €350,00 - 400,00 uit.
Dan is de boot vaarklaar en moet alleen de ontvanger er nog in.

Het verschil met jouw budget is het feit, dat ik zoveel mogelijk zelf maak, want vooral de kleine onderdelen als een servohouder, een turnfin, een motorsteun (plus verzendkosten!) scheelt je zó maar €100,00.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Het feit dat het naar de 500euro gaat is denk ik door de batterijen, 2x6s 8000Mah batterijen kosten samen (verzendkosten incl) 185euro :p Ik zou toch graag gaan voor een iets wat langere vaartijd en niet na 6min naar huis moeten gaan omdat de batterijen leeg zijn.

Heb op youtube wat gekeken en veel mensen kopen de pursuit ook bij Kintec racing: Pursuit Upgrades
Zou ik er een betere zaak aan doen deze bestellen en de as te vervangen door mijn starre as of denk je dat de opbouw vanaf de kale romp de beste oplossing is?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Ik was inderdaad de duurdere 6S lipo's vergeten, omdat ik maar op 4S vaar.

Of je een 'RTR' bij Kintec besteld en die gaat upgraden, of een kale romp gaat opbouwen is iets dat je zelf moet beslissen.
Persoonlijk bouw ik liever een kale romp op, dat scheelt weer hak- en breekwerk, met alle risico's van beschadigingen, die je dan weer moet bijwerken...

Als je niet over een Dremel(achtig) iets beschikt, is het leeghalen van een RTR sowieso een hachelijke onderneming, omdat je dan de lijmverbindingen met hitte te lijf moet gaan en dat is een polyester (of epoxy) romp iets waar je voorzichtig mee moet zijn.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ben even aan het rekenen geweest en de boot komt dan op 500dollar incl verzendkosten wel = 375euro ong. Hierbij dan nog de batterijen dan wel 4s=135euro + zenderset + dan de breekwerken :o

Hier tegenover staat dan, indien ik de 8400Mah 4s lipo's neem komt me dat 50 euro goedkoper uit, een nieuwe Leopard 4074 motor kost ong 65 euro, heb reeds gelezen dat heeeeel veeeeeeeel mensen die gebruiken en dat hij prima kwaliteit levert en een zeer hoog rendement. Het gewicht van de boot wordt dan verlaagt met 300g op 4s ipv 6s. Kan het vaargedrag maar ten goede komen!

1) Denk je dat dit nuttig zou zijn of dat de Robbe motor het beter zou doen? Een nieuwe Leopard kost me 15euro extra dusjaaa..

2) Deze motor is er in 1400, 1800, 2000 en 2200 kv, allemaal kunnen ze tot 6s lipo's aan maar ik hou het waarschijnljk dan op 4s, welke is dan het beste?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

1) Neen, de Roxxy kan niet tippen aan het koppel en de efficiëntie van de Leopard.

Je moet alleen wel even nazien, of je huidige regelaar de Leopard kan hanteren, de pieken bij het aanvaren zijn hoog.

Als je voor de Leopard gaat, koop er dan gelijk de langste koelmantel bij (65 mm als ik me niet vergis), voor optimale koeling.

2) 1800Kv op 4S is een beetje tam(24000 rpm aan de prop), 2000Kv is een mooie middelwaarde (26600 rpm aan de prop), 2200Kv is een 'hot' set-up (29300 rpm aan de prop).
Voor een 2200Kv set-up moet je veel ruimte hebben (want dat gaat erg hard).

Groeten, Jan.

Back