Hallo Jan,
1)Moet ik hierbij ook een bijpassende propnut voor kopen dan?
2)
In een linkje heb je me deze gestuurd: CMT Kupplungsgehäuse / Motorflansch 540 mit Motorbefestigungswinkel f.8mm Hopf | eBay
Waarvoor dient die juist?
3) + hoe werkt de waterpickup met dit roer:
eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerst
Propspray?
mvg, Roy
Hallo Roy,
1) neen, de props hebben een M4 schroefdraad, je zet de prop vast met een contramoer op de as.
2) dat is een koppelingsflens tussen de motor en de schroefaskoker, ontzettend gemakkelijk, omdat je niet hoeft te klooien om de uitlijning tussen motor en as goed te krijgen, dat gaat vanzelf.
Na het op maat maken van de schroefaskoker lijm je de flens op de schroefaskoker vast met Loctite of epoxy.
Op deze foto zit er nog geen motorspant aan en ligt alles los in de romp, maar de motor is al wel aan de flens geschroefd:
Op deze foto (van de Arowana van m'n zoon) zit de as met koppelingsflens al aan het motorspant vast (met een stukje tape over het gat in de flens tegen het rondvliegen van olieresten):
Ook kun je op deze foto mooi de Ø4 mm aluminium buisjes zien, die het water van het drukloze koelsysteem transporteren.
Hier nog een foto van de motorflens, schroefaskoker en motorspant in één van onze ARPRO's:
Van boven gezien:
En met een motor eraan:
In de koppelingsflens zie je de starre koppeling tussen de motoras en de schroefas.
3) Inderdaad, dit is een roerblad zonder waterinlaat, dat wordt dus óf een drukloos systeem in de bodem, zoals bij onze Arowana's, of een spray pick-up rechts achter de prop.
Hier de bodem van onze boten:
En van binnen:
Het principe is simpel; de naar voren gerichte buis neemt het koelwater op en voert het via een aluminium bocht naar voren in de boot ter hoogte van de regelaar, daar gaat een siliconenslang naar de regelaar, vandaar naar de motor en dan via een lange buis weer naar achteren, waar die door de bodem steekt richting spiegel.
De naar achteren gerichte buis genereert zuiging, die de drukopbouw bij de inlaat neutraliseert, waardoor het koelsysteem drukloos werkt en geen weerstand geeft.
Als bijkomend voordeel heb je geen uitstekende delen zoals bij een propspray pick-up, én heb je altijd water in het koelsysteem zodra je een paar meter (vooruit) gevaren hebt.
Het is even bewerkelijk om te maken, maar ik zweer erbij.
Daarnaast werkt een pick-up in de propspray ook voortreffelijk:
Groeten, Jan.