Afstellen OS FS 120 4t 20cc

Beste mensen.
Ik heb 2 zaken waar ik niets over kan vinden.

1:
Wat is de ruimte die de kleppen moeten hebben van de OS FS 120 4t 20cc

2:
Is er een handleiding te vinden van mijn motor met bouwjaar 1983

Gaat in beide gevallen niet om een Surpass maar de 1ste versie.
Oud beestje dus.

Grt Martin
 
Waar je op moet letten is welke karberateur je hebd
De oude 20cc surpas liep slecht binnen een kap
Het monteren van een venturie op de caberateur moest dit probleem verhelpen
Maar echt een sucses was dat niet
Ik heb bijde motoren liggen
en bijde worden ze nietmeer gebruikt

klepspeling kun je opvragen bij OS
 
Ik heb eens zitten kijken bij OS, bij de FS 120E das de nakomeling van mijn FS 120.
Mijn motor was de eerste 20cc in de lijn die gemaakt werd met de 2 aparte kleppen.
De nieuwe zitten inderdaad onder 1 kap maar ik heb er dus 2.
ik las een speling tussen de 004/ 010 met een voelmaat.

Mocht je 1 van de 2 weg willen doen hou ik me aanbevolen;)
 
De jongste van de 2 heefd iets van 8 draai uuren
ziet er ook nog vrijwel nieuw uit
en is goed
Die wil ik wel verkopen
doe maar een bod en ik denk er over
 
Waar je op moet letten is welke karberateur je hebd
De oude 20cc surpas liep slecht binnen een kap
Het monteren van een venturie op de caberateur moest dit probleem verhelpen
Maar echt een sucses was dat niet
Ik heb bijde motoren liggen
en bijde worden ze nietmeer gebruikt

klepspeling kun je opvragen bij OS

He jeroen

ik heb hier een 120S E liggen, nog niet gebruikt.
Heeft die dat zelfde probleem?

tot in Oss!
 
Alle OS FS 4t lopen goed, mits onderstaande klopt.
Klepspeling is makkelijk in te stellen, klepverstelling aandraaien todat er geen speling meer zit tussen de stoterstang en de tuimelaar, dan 1/8 tot 1/6 slag terug los draaien en borgen.
Brandstof 10% nitro, minstens 15% goede olie, b.v. Aerosave, (geen tornado troep gebruiken) en de rest methanol en uiteraard de orginele OS F 4 takt gloeiplug.
Ook de carburateur kontroleren of er geen vuil in de kanaaltjes zit, in geval van enige vervuiling is het lastig om hem mooi lopend te krijgen.
Goed kontroleren of de kleppen niet doorlaten want dan gaan ze beduidend slechter lopen.

Heb zelf nog een OS FS 1.20er 1e serie met een zelfbouw aanzuigbuisje aan de inlaat van de carburator van 4 cm om de vervuiling een beetje tegen te gaan, spuugt dan geen brandstof meer naar buiten maar zuigt dan alles op, en loopt als een zonnetje.
Dit zijn oerdegelijke motoren en gaan niet stuk mits goed verzorgt.

Klopt dit alles dan loopt hij als een naaimachientje.

Groet Ger.
 
Voelermaatjes ;-)

Heb zelf ook ook een OS FS 120 liggen, had er 2 maar 1 zat voorop Pfeil nr. 1 die plat ging :-(
Heb er toen van 2 weer 1 gemaakt, echter voelen de lagers van de gecrashte motor beter aan dan die van de 'goede'.

Heb de 120 Surpass, beide met pomp.

Toen kregen we echter een Saito 125 in ons bezit en heb ik die OS niet meer toegepast/getest.


Zal eens kijken welke versies dat zijn en heb volgens mij daar ook nog een handleiding van.

De handleiding die ik heb liggen is van de FS-120S(urpass) II
En van de FS-120S-E dat is de versie zonder pomp en normale carb.
 
Klepspeling van de FS-120 (beide versies) is zoals eerder al genoemd tussen de 0.04 en 0.10mm.


Heb trouwens voor de pomp versie ook nog een extra handleiding over de afstelling hiervan.
 
Beste Ger zo stel je geen kleppen af.:(

groeten.
Dick
Dit is de hufterproofmanier Dick :wink: zodat je ze niet te strak kan zetten zodat je ze zou kunnen verbranden, en niet te slap zodat ze zouden kunnen inslaan, de meesten weten niet hoe je met voelermaatjes moet werken (soepel glijdend of strak glijdend b.v.)

Binnenkort maar weer eens komen aanwaaien op de Ede'se hei, we bellen :wink:

Groet Ger.
 
Dit is de hufterproofmanier Dick :wink: zodat je ze niet te strak kan zetten zodat je ze zou kunnen verbranden, en niet te slap zodat ze zouden kunnen inslaan, de meesten weten niet hoe je met voelermaatjes moet werken (soepel glijdend of strak glijdend b.v.)

Binnenkort maar weer eens komen aanwaaien op de Ede'se hei, we bellen :wink:

Groet Ger.

Je bedoeld,stroperig of lichtschurend. Hier genoeg gedaan op oa krausmaffei motoren
v10 40 kleppers,diverse daf motoren en de wat oudere vw sleeptuimelaars.

Tornado brandstof is goed,vlieg er nu mee en heb er ook mee gereden op mijn novarossi
Motoren.
Je moet alleen wel je motoren wegzetten op olie,maar dat geldt voor alle methanol stokers.
 
He Ger vanmiddag wat werk binnen, Ferrari 250, klaar voor restauratie.dan kun je genoeg afstellen,om te leren.en een vracht Porsche turbo motoren.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dick.

De Ferrari 250 ..... jummie, dat zijn de huilers van Italie, gaat door merg en been dat geluid als tie in de buurt van de 10.000 komt, ben nog aan het sparen voor een 599 Maranello, die klinken wat dieper, schaal 1/8 van Burago :wink: welliswaar.
Groet Ger.
 
:D:D Ferrari 250 betekend dat de cil inhoud 250 cc per cilinde is x 12=3000 cc

Nee Berto geen dingen, komt uit een historic car peperduur en niet voor mij bestemd ik help mijn maatje wel is, als een van zijn mensen ziek word,leuke afwisseling en uitbreiding van de kennis.
 
Misschien mag je m mee naar Oss nemen Dick? Leuk voor naast de BBQ!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nee wij komen met een van de volgende modellen we hebben nog geen keus kunnen maken:cool:

[URL="
Wrak van de Weg - YouTube[/URL]:D

groetjens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top