Afwerk verslag P-51 TF van Ton de Bruyn

Hallo collega grondpiloten....

Eerst ff voorstellen, mijn naam is Ton de Bruijn,,op het forum als Enterprise. Ik vlieg vanaf 2002 met motorkisten, begonnen bij Cumulus in Winssen en per 1 jan 2009 bij Columbia Boxmeer
Ik zit pas kort op dit forum, maar beter laat dan nooit!!!

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een P-51 van Top-Flite, die zit nu in de fase van afwerking op de wielbakken na.
Hij wordt als volgt uitgevoerd.
Met retracts van Robard alleen de hoofdwielen, het staartwiel niet omdat ik de romp al zover af had toen ik erachter kwam dat er nu ook een intrekbaar staartwiel voor deze is. Nu ga ik het niet meer open maken, want ik wil hem vliegklaar hebben op 1 juni onze open-dag in Boxmeer. En met mij tempo wordt dat krap aan.
Motor Saito 125 Golden Knight met een aangepaste uitlaat van Keleo Creations.
Afwerking G4 met glasweefsel (voor mij de 1e keer):|. Het verf gebeuren het liefst spuiten maar daar moet ik voor de deur uit, want in mijn bouwhok is dat niet mogelijk, anders wordt het met een fijne roller.
Als iemand suggesties heeft m.b.t tot het verf gebeuren hoor ik het graag.

Cockpit standaard met piloot.
Kleurenschema moet worden als de P-51 Damn Yankee op Lelystad

Er zitten wat foutjes in maar het is ook mijn:confused: 1 TF kit en mijn 3e kist die ik bouw
1e Midstar 40 van Sig en 2e de Puma van Hobbyin.

Momenteel vliegend met een (arf) Pilatus PC-9 van Hype.
Verder heb ik nog liggen een half afgebouwde Wayfarer van Svenson waarvan de vleugels nog gebouwd moeten worden, deze heb ik gekregen van een vliegmaat die overgaat op zeg maar Big scale, en deze niet meer wou afmaken.

Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik foto's plaats, zal ik wat detailfoto's maken van mijn project.

O ja de maiden staat voorlopig gepland voor de maand mei en ja ik ga hem ook laten filmen ( Mss zit er nog een prijsje aan bij de leukste thuis) I hope not.:confused:
Tot zover mijn carriere.

Gr Ton de Bruijn

Laatst bewerkt:
Hey Ton, in de mijne zitten vind ik ook foutjes maar het is ook mijn eerste. Maar als je iets aan het bouwen bent ofzo ben je verplicht om een draadje te starten hoor ;)

Een schema voor een "D-model" is zo moeilijk.. Ik dacht zelf aan E2-S.. Heb nog 1 extra frame en dat gaat een B/C worden..

Laatst bewerkt:
Gary,

Ik weet het maar uhh op 1 dec 2008 was ik al zover met de bouw, dat het weinig zin had om nog een bouwverslag te starten,,,dus nu maar zo dan.
Ik ga ook een draad starten als de de Wayfarer af ga maken, daar begin ik direct mee als de Mustang klaar is.

Jij dacht dat je langzaam was met bouwen ehhh ik zal maar niet zeggen wanneer ik begonnen ben, als ik dat doe sta ik met stip op nr 1 van langzaam bouwen, maar goed alles heeft een reden, zo ook dit. Zal ik het toch maar verklappen, ik heb de kit al vanaf januari 2005 in bezit, en toen ook begonnen. Zo het hoge woord is eruit.
Benieuwd naar de reacties.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Hee Ton,

mooi dat een draadje maken gelukt is.

Nu op naar de foto`s ;-)

Hoi Ton,

Grappig om zo te beginnen:proost: leuk dat je je hebt overlaten halen een verslag te maken.

Zoals ze al zeggen maakt niet uit hoever je bent met de bouw of afwerking, er valt altijd wat te leren van elkaar.

Ben benieuwd naar foto's van de Mustang is niet zo moeilijk is alleen effe wennen.

De Wayfarer is ook een leuke kist heb die heeeeel lang geleden ook gehad toen ik nog brandstof vloog, was 2e hands en met piepvleugels vloog super.

Als je daar een verslag van gaat maken zet ik er wel een plaatje bij altijd leuk.

Succes met de PU is niet zo moeilijk, wat is je verdere ervaring met afwerken, alleen folie of ???.

Ton

Ton,

Ik was het toch al van plan om een draad te starten.

Ik heb idd alleen ervaring met oracover,,dus dat glassen wordt een heel avondtuur. Eerst maar eens oefenen op wat afvalbalsa net zoals ik gedaan heb met het draad tappen in de struts.
Eerst geoefend op wat oud ijzer en aluminium, en moet zeggen dat ging vrij aardig. Ik heb maar 1 tapje gebroken met een van de 1e keren, de rest ging goed.
Ik heb nu nog 2 nachtdiensten (bewaking), als die erop zitten, dan ga maandag vast foto's maken.
Als het glassen en het verfwerk goed genoeg lukt dan neem ik hem mee naar Oss op 22 juni.
En jij aan het hobbyen of ook druk aan het werk net als ik??

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Ben net klaar met de bovenzijde van de vleugel van de Fiat wilde dat klaar hebben en nu nog even op het forum wat rond kijken en lezen.

Heel verstandig wat testjes te doen alvorens aan het grote werk te beginnen.

Tis eigenlijk net folieen, alleen de strijkijzer wordt een kwast en ehhh oja het stinkt wel iets meer.

Ton

Ton,
Als ik het goed gelezen heb, leg je de glasweefsel over bv. de vleugel en daarna strijk je met de kwast de g-4 lak erop.
Wat ik ook een keer gelezen heb is eerst de vleugel instrijken daarna de mat erop en nastrijken met de kwast.

Is een keer genoeg?? Daar ben ik nog niet uit, de een zegt wel de ander weer niet.

Ff over jou project,, volgens mij heb jij wat dit betreft gouden handjes, tenminste als ik zo dat verslag eens lees kan ik er maar een ding uit opmaken, maar daar hebben we het al over gehad.
Ik wou dat ik het kon!!!
Gr Ton

Laatst bewerkt:
Het glassen aan zig is niet moeilijk . je moet wat meer tijd besteden aan de ruwbouw .
Na het glassen is het veel lastige foutjes weg te werken , dus die moeten eerst weg . ;)

En niet eerst strijken en dan de mat er op , dat werkt niet bij grotere stukken .

En 1 keer PU is te weinig , de poren van het weefsel moeten gevult zijn met PU .

Die poren komen anders vaak terug bij het spuiten . :(

Mvg Johan

Even snel, dit is mijn methode:

glasmat erop leggen en de PS100 erover,
na drogen schuren 100,
weer een laag PS100,
na drogen schuren 180,
weer een laag PS100,
na drogen schuren 360,
dan spuitplamuur,
weer na drogen schuren 360.

en dan moet de vleugel klaar zijn voor het spuitwerk.

Ton,

Berto heeft het aardig op een rijtje gezet.

Berto Even snel, dit is mijn methode:

glasmat erop leggen en de PS100 erover,
na drogen schuren 100,
weer een laag PS100,
na drogen schuren 180,
weer een laag PS100,
na drogen schuren 360,
dan spuitplamuur,
weer na drogen schuren 360.

Wil daar nog wel aan toevoegen dat zoals Johan al aangeeft alles zo strak mogelijk moet zijn, maar dat ook vooral het te bekleden oppervlak stofvrij en dus schoon moet zijn.

Ook de tafel waar je de mat op neerlegt om bijv te knippen of snijden, moet stofvrij zijn.

Elk kruimeltje blijft aan de mat plakken en niet is vervelender dat er vuil tussen mat en hout komt.

Voor het insmeren van de mat van binnen naar buiten werken, want daarmee trek je de mat ook strak op het hout.

Zet met de kwast de mat vast bij de vleugelwortel, maak een lijn van de wortel naar de tip en ga vanuit die punten naar buiten smeren dan moet de mat prima strak komen te liggen.

Ton

Heren thanks.

Hier kan ik wat mee, dat moet gaan lukken.
Zit er nog een bepaalde tijd aan verbonden voor het drogen???

Voor spuitwerk moet ik nog iemand vinden met een ruimte waar dat wel kan, dat is in mijn bouwhok niet te doen:help::help: Daar staat ook een wasmachine, droger, diepvries en de verwarmingsketel...
Ik heb een keer een abs romp van een Cirrus van Graupner (30 jaar oud) daar gespoten, dat daar dus nooit meer...:oops::oops:
Anders doe ik het gewoon met een hele fijne roller, dat geeft niet zo'n zooitje. Alleen de neussectie zal dan niet meevallen, maar ook daar kom ik wel uit.

Morgen ff een foto's maken, en dan ze hierop zien te krijgen.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
afwezigheid

Beste mede grondpiloten.

Na een noodgewongen verhuizing naar de IC afd. van het CWZ Ziekenhuis in Nijmegen:confused::confused: ben ik weer terug in m'n eigen huis.:D:D
Over een paar dagen zal ik het werk aan de mustang kunnen voortzetten.

Jullie zien het vanzelf.

Gr Ton

Een kennis van mij is twee dagen geleden vanuit Groningen ingevlogen naar Nijmegen om daar bij iemand midden in de nacht twee nieren weg te halen. :(

Was jij dat???
:confused:

Vast niet, dan was je nog niet weer terug . . . :nooo:

Gaat ook niemand verder een fluit aan, ik hoop dat het goed met je gaat!

Succes met het glassen! :p

(Is een eitje . . . ;) )

En wel foto's maken!

jan.

Heren,

Ik wou alleen ff zeggen waarom het stil was vanuit Groesbeek.
Verder nog 6 weken nodig voor herstel van een zware dubbele longontsteking. Verder wil ik van dit forum geen sick bay maken.

FF voor Jan, ik was dat dus niet.

Verder dit is wat ik net gedaan heb is me aangemeld op Photobucket. com. Nu is het uitzoeken geblazen hoe ik die foto's hierop krijg.
Het laatste wat ik aan de Mustang gedaan heb zijn de wielbakken, deze zijn nog niet helemaal naar m'n zin, maar daar kijk ik zsm naar wat ik daar nog mee wil. Aan de romp moet ik nog wat aan de slag met wat filler bij de fairrings, en ff wat bijwerken bij de counterbalances,, dan is die verder klaar voor te glassen.

Ik ga m'n best doen voor de foto's.
O ja Rob wat bedoel je met de stang????

Gr Ton

Laatst bewerkt:
HEREN,

Waar kan ik het beste terecht voor de verf.

Voor diegene die het nog niet wist, het kleurenschema moet worden, althans wil ik proberen zoveel mogelijk hetzelfde te krijgen als de Damn-Yankee op Lelystad.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Ton,

Berto heeft het aardig op een rijtje gezet.

Wil daar nog wel aan toevoegen dat zoals Johan al aangeeft alles zo strak mogelijk moet zijn, maar dat ook vooral het te bekleden oppervlak stofvrij en dus schoon moet zijn.

Ook de tafel waar je de mat op neerlegt om bijv te knippen of snijden, moet stofvrij zijn.

Elk kruimeltje blijft aan de mat plakken en niet is vervelender dat er vuil tussen mat en hout komt.

Voor het insmeren van de mat van binnen naar buiten werken, want daarmee trek je de mat ook strak op het hout.

Zet met de kwast de mat vast bij de vleugelwortel, maak een lijn van de wortel naar de tip en ga vanuit die punten naar buiten smeren dan moet de mat prima strak komen te liggen.

Ton

Wil ik graag aan toevoegen: knip ruim af. Ik had eerst een beetje te krap gewerkt en dan ga je zitten rotzooien (vorige week voor het eerst geglast).

Maar verder appeltje eitje, kind kan de was doen. Ga overigens vooral niet in slecht geventileerde ruimtes aan de slag. Hoofdpijn is het gevolg, een zware. Heb het zelf buiten gedaan, maar iets te vroeg vleugel binnen gehaald. Mijn vrouw::agrue:

Ja Ton, in mijn eigen draadje ga ik er dieper op in...

Back