AHTS Rotterdam :: supplier op basis van een SL109 romp

Ernst, bedankt voor de tip, dat is wel goed voor het weren van water, al loopt de boel nu mooi stroef dus zal ik het vooral op de platte onderkant van de opbouw smeren.
Dank je Erwin, dat blijf ik doen, niet vaak, maar wel veel :P
 
Inmiddels weer wat te melden, de dekken zijn er allemaal ingelijmd, 3mm plexiglas.
Sjoerd, ik heb je raad opgevolgd en de vergrendeling laten vervallen, kwam wel goed uit want het ding zat flink in de weg. ;)
De laatste werkzaamheden zijn erop gericht om de romp te kunnen spuiten, om dat te kunnen doen moeten alle randen en alles wat daar aan vast zit afgemaakt worden. Een behoorlijke klus, ik probeer nog steeds iedere dag iets te doen, al is het maar een schetje maken of een schroefje indraaien.
De Dekken zijn dus allemaal geplaatst, zoals eerder gezegd kom ik nu de onzorgvuldigheden van eerder tegen, de dekken zitten niet overal mooi vlak, daar is nu niets meer aan te doen dus ik probeer dat waar mogelijk weg te schuren oid.
De huidige werkzaamheden bestaan uit het afmaken van alle randen, dus messing buis vormen en lijmen, toebehoren maken, alles plamuren, patrijspoorten in de romp maken (totaal vergeten...)
En waar nodig al wat detaillering toevoegen.
Het meest recente werk is de randen plamuren en in de grondverf, om zo de onvolkomenheden goed te kunnen zien.
Ik laat vanaf hier de foto met korte toelichting weer spreken.

DSC_2100.JPG

De achterzijde van het sleepluik. Ik heb hier een "overloopbakje" gemaakt, mocht er wat naar binnen druipen dat word het gevangen in de met spons gevulde bak.

DSC_2769.JPG


DSC_2770.JPG


DSC_2768.JPG


De gelijmde dekken. Alles uit 3mm plexiglas. de 3 dekluiken vallen in het dek en worden simpelweg met tape afgedicht.

DSC_2356.JPG


DSC_2357.JPG


DSC_2757.JPG


De patrijspoorten, de "ring" is gekocht bij een pools bedrijf, mooie spulletjes en netjes verpakt en geleverd. http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&cat=news

Ik heb stukjes messing uitgeponst en erachter gesoldeerd, dan zijn ze waterdicht.
Het originele idee van de fabrikant is een stukje zacht kunststof erin voor de transparatie, maar ik maak er toch geen verlichting achter, dat stukje kunststof komt er overigens wel in, voor de looks.

DSC_2764.JPG


DSC_2759.JPG


DSC_2773.JPG


De messing afwerking op de boeg en achtersteven, hier zat een hoop werk in om de rondingen netjes gelijk te krijgen maar dat is allemaal gelukt. De detaillering aan de binnenzijde van de verschansingen komt later. Er moet eerst nog heel veel geschuurd en geplamuurd worden. ;)

DSC_2761.JPG


DSC_2763.JPG


een stukje detaillering wat in dit stadium al nodig is.
Later is dit tevens vrijwel niet meer bereikbaar (of zichtbaar) dus nu maken en afwerken is nodig.

Dat was heb weer voor nu
 
Dat heb je mooi gedaan Tinus. Ziet er prachtig uit. De drum uit messing gemaakt? Bij nader inzien lijkt het wel hout met een messing band er omheen. Kan me vergissen natuurlijk.
 
Hi Tinus,

Tussen mijn eigen projecten door probeer ik wat verslagen van medebouwers door te lezen en kwam die van jouw tegen.
Mooi project en zeker een pracht uitvoering tot in details.

Ik heb nog een vraagje over je sleeplier, eigenlijk het elektrische deel ervan.
Heb je nog speciale switches gebruikt of standaard 13-in-een-dozijn uitvoering?
Zou je het schakelschemaatje kunnen plaatsen? Ik heb geprobeerd deze uit de foto's te halen maar helaas kon ik er geen draad aan vast knopen.
Ik wil deze schakeling toepassen voor de winch van de Davit op mijn ZZ.

In ieder geval lekker bezig en stukje bij beetje komt ze ook wel af.

Groet,
Mathieu
 
Hoi Mathieu,

Hieronder zie je het schema dat ik gebruikt heb.
Er staat 12 volt, maar mijn motor loopt op 24 volt, die verkrijg ik door een 12-24v dc-dc converter van de Conrad.

De servo word gewoon via een zenderkanaal aangestuurd, links of rechts, volle uitslag, met een 3-standen schakelaar op de zender.
Daardoor een van de microswitches ingedrukt door de onderstaande constructie.
hierdoor word de draairichting van de motor veranderd.
je zou er zelf ook nog eindschakelaars aan toe kunnen voegen.

Om je vraag even direct te beantwoorden, nee het zijn gewoon veel voorkomende microswitches, elk model kan, het vermogen in niet zo hoog.
Voor de servo heb ik ook een klein model gebruikt, er is zo weinig kracht nodig dat deze volstaat, en het scheelt ruimte.

omkeerschak.jpg


foto18.jpg


foto43.jpg


foto46.jpg
foto18.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tinus,
Leuk gemaakt, simpel maar doeltreffend. Wat ik niet snap is de functie van de tweede servo tegen de lier aan. Overigens is een ompoolmodule ook heel simpel zelf te maken middels 2 relais, 2 diodes, een stukje printplaat en een paar printconnectors. mogelijk iets duurder maar wel kleiner en lichter. Enige kennis van solderen en electronica is wel handig. Deze kun je ook makkelijk schakelen met een kanaal van een decoder.

Ompoolmodule.png
 
Die tweede servo was ooit bedoeld om de messing luiken voor de lier zitten op afstand te openen, hier heb ik later vanaf gezien want het was erg krap daarvoor, ik kon de slag niet goed maken.
Een ompoolmodulde is inderdaad eenvoudig zelf te maken, of te kopen, dit had wellicht een iets nettere oplossing geweest, maar dit voldoet voorlopig prima. :D
 
Bedankt voor de info.
Hier kan ik wat mee, even nog de beschikbare ruimte bekijken en dan de keuze maken voor de een of de andere schakeling.

Groet,
Mathieu
 
tussen het bewonderen van andere bouwverslagen door heb ik zelf ook nog het eea uitgevoerd.
Het hokje (hoe heet zoiets ??) met de storagewinch erop is inmiddels af, de winch is vrijwel klaar, en alles is gespoten en ook de TL-bakken werken inmiddels.

fotoa.JPG


fotob.JPG


het hokje is overigens 65mm hoog.

Ook aan dek zijn er wat kleine dingen gebeurd, ik heb 12 sjor-ogen geplaats om eventuele deklading vast te zetten.
Daarnaast heb ik ook besloten om een oog in het dek te maken voor de geleiding van de sleepkabel
(ik ben geen zeeman, dus ook hier geen flauw idee hoe zo'n oog heet...)

fotoc.JPG


fotod.JPG


De brug heeft inmiddels de zonneklep en IMO nummer gekregen, zoals ook op de Smit Rotterdam e.a. te zien is. en op het topdek ben ik op dit moment bezig met het hekwerk, radar platform (ala SL120 klasse), diverse antenne's en het kompas platform.

fotof.JPG


fotog.JPG


fotop.jpg



Zoals sommigen misschien al gezien hebben heb ik na een tip van Leen ook het lasersnijden ontdekt, wat geweldig, alle ramen keurig op maat, en heel veel styreen onderdelen, dit scheelt enorm veel werk en geld!

fotoi.JPG


De ramen en tekst zijn lasergesneden.

fotoj.JPG


Tenslotte nog een overview van hoe het er nu voorstaat, erg leuk om te zien hoe het vorm begint te krijgen

fotok.JPG


fotol.jpg


fotom.jpg


foton.jpg


fotoo.jpg


Tips en kritieken zijn altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tinus,
Mooie Update man. Ook mooi veel details. Zie ook nog een bankschroef. Beetje fantasie waarschijnlijk, maar het zijn toch die dingen dat jou model anders maakt. Je weet, ik ben gek op details, dit valt me echt op bij je. En dat snijwerk, ja dat doen ze erg goed bij Sn****b Ga zo door, blijf je volgen.
 
Dank je wel Sjoerd!
De bankschroef is nagemaakt van een bankschroef op de Eide Fighter, geheel van stukjes styreen profiel.
Ik probeer ieder onderdeel wat ik maak apart en op zichzelf staand te maken, foto's of tekeningen zoeken, en het zo namaken. leuk om te doen, en op die manier zie je de details ook beter.
 
Het gaat vlot de laatste tijd dus hier waar wat nieuw kijkvoer.

De eerste foto verraad meteen de naam die het schip krijgt.
Sommige zullen wel denken, lekker origineel... maar ik vind het passend om diverse redenen;
1. De stad Rotterdam is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de haven en zee(sleep)vaart.
2. De Smit Rotterdam, een bijna legendarisch schip in haar tijd en voor sommigen nog steeds
3. Delen van de Smit Rotterdam zijn gebruikt om mijn model vorm te geven. :)

fotoq.JPG

Zit de tekst een beetje scheef, ja dat zit het. ;) ik hoop dit een beetje te verdoezelen in het verfproces.

Het radarplatform, nagemaakt van de SL120 klasse, hier de onderzijde.

fotor.JPG


De diverse stadia van het radarplatform, middels een vertragingsmotor uit een oude cd-romspeler en een lange as zal de radar gaan draaien.

fotos.JPG


fotot.JPG


fotou.JPG



Een kijken vanaf de schoorstenen naar de brug.
Te zien zijn de airco's, dinghykraan, kompas, radarplatform, antenne.

fotov.JPG



Het glazenwassersplateau, uit 0,5mm styreen strip, plaat en staf. er komt nog een gaasvloer op.

fotow.JPG



Ontluchting en lampsteun aan de schoorsteen.

fotox.JPG



Het topdek vanaf de onderzijde, ook hier zoveel mogelijk details aanbrengen. de diverse buizen zijn voor de bedrading van de lampen en mastverlichting.

fotoy.JPG



En zo gaat de bedrading intern naar beneden, de buizen "sturen" de draden omlaag, de schoorsteen is verder hol dus ruimte zat.
Ook te zien is de plek van de hoorn.

fotoz.JPG



Niet helemaal scherp maar het idee is duidelijk. Een tuner kastje van de grote UHF antenne.

fotozz.JPG



Dat was het weer deze keer, tot de volgende !
 
Lang niet op t forum gekeken , maar dit is dan toch wel weer heel inspirerend !!
Heel netjes !! U heeft er een stalker bij :worship:
Groet Herman
 
Back
Top