Aileron easystar

Hello,

:) heeft er iemand een degelijke tekening en omschrijving (afmetingen, plaatsen van servo's ...) van hoe men ailerons kan inbouwen in de vleugels van een easystar.
Groeten
Astula

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart,

Daar staan inderdaad mooie dingen op.

Zelf kreeg ik van @Niels deze modificatie die me erg goed lijkt:

EasyStar Fan Page: Finshmaster's Mod

Deze ga ik op mijn eigen EASYSTAR gebruiken als ik tenminste mijn borstelloze setup binnen heb......

Mooi beschilderde EASY trouwens !!!!

Groeten, JH

Ik vind dat hij met de bovenstaade mob nou niet echt lekker de bocht door komt. Heb hier toen der tijd wat rudder bijgemixt. Ik had er meer van verwacht. Bij mijn 2de easystar heb ik de ligger vervangen voor een langer, koolstof exemplaar. (45cm) Ik heb de vleugelhelften vlak over de hele langte op de tafel gelegt(gewicht erop) en het gat voor de ligger verder de vleugel ingeboord.
Met deze ligger is er nauwlijks gewichtstoename, maar maakt de vleugel een stuk stijver. Hier voorkom je mee dat je de servo's enorm belast wanneer de vleugel wat doorbuigt zonder zo'n ligger. NU kun je de rolroeren breder maken waardoor je net effe wat beter de bocht doorkomt met je easystar ( mede door een wat rechtere vleugel).

Suc6

Ik vind dat hij met de bovenstaade mob nou niet echt lekker de bocht door komt. Heb hier toen der tijd wat rudder bijgemixt. Ik had er meer van verwacht. Bij mijn 2de easystar heb ik de ligger vervangen voor een langer, koolstof exemplaar. (45cm) Ik heb de vleugelhelften vlak over de hele langte op de tafel gelegt(gewicht erop) en het gat voor de ligger verder de vleugel ingeboord.
Met deze ligger is er nauwlijks gewichtstoename, maar maakt de vleugel een stuk stijver. Hier voorkom je mee dat je de servo's enorm belast wanneer de vleugel wat doorbuigt zonder zo'n ligger. NU kun je de rolroeren breder maken waardoor je net effe wat beter de bocht doorkomt met je easystar ( mede door een wat rechtere vleugel).

Suc6

Bij "ons" op Hoogtij gaat er standaard al een meter lange (100cm dus) carbon staaf in de vleugel in plaats van dat korte ding, zijn al menige vleugeltips vanaf gebroken .....

En ik heb geen rudder, enkelt ailerons en elevator .....
Rudder heb je helemaal niet nodig op dit peepschuim ding ;)

Geen rudder nodig? Ah heb je ook wel gelijk in eigenlijk :D

Ik heb de mijne nog niet voorzien van rolroeren. Ik denk dat ik eerst een ander vleugeltje ga bestellen en dan eens ga snijden.

Wel weet ik dat je prima met het standaard richtingsroer een rol kunt maken ;) Doe het alleen wel op hoogte, want eenmaal op zijn kop, draait ie niet zo heel gemakkelijk terug. In rugvlucht rondvliegen is sowieso af te raden........ :mrgreen:

Ligger en ailerons en rudder

Hallo,

Ik mag zeggen dat ik met afbrekende vleugens van de easystar een ervaringsdeskundige ben ;) had ook ailerons van ingebouwd en die begonnen net na het eind van de carbon ligger, gevolg: een scherpe looping en de vleugels braken precies na de ligger en aan het begin van de ailerons. Aan te raden is inderdaad om de ligger te verlengen....

Ik heb de oude ligger scherp gemaakt en als boor gebruikt om de langere goed in een lijn te krijgen, nu zit hij weer strak.
Ik zou wel de rudder blijven gebruiken, persoonlijk gebruik deze als we gaan hellingzweven in de duinen, dan hou je hem het vlakst om zo veel mogelijk wind te vangen.

inderdaad mooi geverfd.

groeten Erik

Heb ook eens (ergens) een thread gezien waar ze de opstaande punten afvlakten om wat meer "stuur" te krijgen.

Deden ze als ik me goed herinner door de punten in kokend water te dompelen en daarna recht te buigen en in te klemmen. (proberen voor eigen risico).

Ik mag zeggen dat ik met afbrekende vleugens van de easystar een ervaringsdeskundige ben ;) had ook ailerons van ingebouwd en die begonnen net na het eind van de carbon ligger, gevolg: een scherpe looping en de vleugels braken precies na de ligger en aan het begin van de ailerons. Aan te raden is inderdaad om de ligger te verlengen....

Hoe krijg je het voor elkaar? Bij mijn easystar is dat nog niet gelukt. Ik heb een mega 16-15-4 erin met een 5x4 propje erop, flinke rolroeren en de rest van de roeren standaard, wel maximale uitslag, richtingsroer zelfs meer dan 45 graden.
De rolroeren beginnen 6,5 cm van het midden en zijn 48 cm lang en bijna 4 cm breed, de uitslag is ongeveer 45 graden maximaal. Rollen, loopings, snaprollen en noem maar op en bijna alles is volgas gevlogen. De vleugelbuis is nog steeds die standaard buis die meegeleverd word. het enigste probleempje dat zich begint voor te doen is het stabilo dat buigt en dan niet meer werkt.

Ik zou wel de rudder blijven gebruiken, persoonlijk gebruik deze als we gaan hellingzweven in de duinen, dan hou je hem het vlakst om zo veel mogelijk wind te vangen.
Het oude bijgeloof van de "vlakke bocht".
Bij een combinatie van een bepaald totaalgewicht, vliegsnelheid en bochtradius hoort een bepaalde rolhoek. Rol je minder, dan slip je naar buiten; rol je meer, dan schuif je naar binnen. De meeste vliegtuigen zullen de neiging hebben uit zichzelf de goede combinatie te maken.
De opbouw van een bocht is verschillend, of je met rudder of met aileron inzet, maar de uitkomst maakt niet uit.

Dat klopt helemaal.
Ik heb met veel verschillende toestellen "full scale" gevlogen en dan merk je dat direct.
Als de helling niet klopt bij de radius van de bocht ga je "slippen" de wind komt niet meer recht van voren.
Ook staat de schijnbare zwaartekracht (technisch: de samengestelde van zwaartekracht en hoekversnelling (ook wel G kracht genoemd) :teacher: niet meer haaks op de dwarsas van het vliegtuig.
Om een goede bocht te vliegen moet je die inzetten met zowel rolroer als richtingsroer, hoe langer de vleugels (zoals een zweefvliegtuig) hoe meer richtingsroer, hoe korter de vleugels (zoals een delta) hoe meer rolroer.
Is de bocht eenmaal ingezet dan hebben alle vliegtuigen geen richting en bijna geen rolroer (alleen eventueel correctie) maar wel extra hoogteroer nodig (of extra motorvermogen), dit i.v.m. de extra G krachten.
Alle vliegtuigen hebben een "libelle" een soort waterpas op het dashboard om te zien of je slipt.
Zweefvliegers plakken vaak een wollen draadje op de cockpit kap, recht voor hun ogen, zolang dit recht naar achteren waait slip je niet (slippen is extra hoogteverlies)

Tot zover Full scale.
In de modelbouw zijn er natuurlijk vliegtuigen die zoveel motorvermogen of zulke grote roeren hebben dat het allemaal iets anders lijkt.
Maar de principes blijven hetzelfde, zeker als je schaalvliegt.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Om een goede bocht te vliegen moet je die inzetten met zowel rolroer als richtingsroer, hoe langer de vleugels (zoals een zweefvliegtuig) hoe meer richtingsroer, hoe korter de vleugels (zoals een delta) hoe meer rolroer.
Is de bocht eenmaal ingezet dan hebben alle vliegtuigen geen richting en bijna geen rolroer maar wel extra hoogteroer nodig (of extra motorvermogen), dit i.v.m. de extra G krachten.
Ben ik het niet helemáál mee eens... (als het helemaal waar was dan hadden vliegende vleugels het slecht).
Hoe steiler de rolhoek, des te minder functie er overblijft voor het richtingsroer; hoe vlakker, des te minder voor het hoogteroer.
Daaruit volgt al, dat als je instuurt met een vlotte rolroeruitslag, het richtingsoer weinig nut meer heeft.
Een heel steile bocht zou je kunnen zien als een looping-op-z'n-kant; geen richtingsroer nodig.

Ik ben van huis uit een vliegende-vleugel-man; vandaar dat ik ook op mijn 3-assig gestuurde modellen niet veel doe met het richtingsroer. Maar sinds ik ook een paar zwevers heb met hoogte en richting (en flink wat V-stelling natuurlijk), heb ik ontdekt dat dit toch ook wel een heel prettige manier van vliegen is. Voor modelzwevers is het verschil naar mijn mening discutabel. Wij hebben niet zo'n draadje voor onze neus op de cockpitkap... dus 100% goed krijg je het toch niet.

Nog even en dit gesprek moet verhuizen naar de afdeling Aerodynamica...

Inderdaad, we moeten wel :ontopic:blijven, maar ik kan het even niet laten.
Maar wat je zegt is precies hetzelfde als wat ik gezegt heb.
Een vliegtuig met korte vleugels heeft ook veel rolroer en weinig richtingroer nodig.
Ik heb zelf nooit full scale met een vliegende vleugel gevlogen, die zijn er niet veel ;).
En met reden, de prototypes waren altijd slecht te vliegen (ondanks dat 100% van het vliegtuig meedroeg aan de lift).
Een staart van een vliegtuig is in feite extra weerstand maar nodig voor de vliegeigenschappen.
In de modelbouw vliegen veel kisten die aerodynamisch niet goed kloppen maar toch goed vliegen (denk maar aan de discussen etc), meestal door heel veel motorvermogen.
Vergelijk dit maar met de full scale F16, die klopt ook voor geen kant en vliegt prima dankzij motorvermogen en computerhulp.

Groeten Willem

Roeren en korte vleugels

Leuk om te horen dat ieder zijn mening hierover heeft, normaal vlieg ik de easy alleen maar met de ailerons maar had gemerkt dat in de duinen het prettiger was om alleen met de rudder te werken... ik gebruikt de ailerons af en toe om het vliegtuig zo recht mogelijk te houden (tegen sturen) terwijl het rudder de bocht in zette.

Oja, hoe ik dat voor elkaar kreeg dat de vleugels af braken? Een hoop in de Easy bouwen (goeie accu, bommenluikje met servo, wat zwaardere, motor hoop camouflage verf) en dus wat g-tjes trekken en Newton doet de rest.

suc6 met je quest

Bart,

Daar staan inderdaad mooie dingen op.

Zelf kreeg ik van @Niels deze modificatie die me erg goed lijkt:

EasyStar Fan Page: Finshmaster's Mod

Deze ga ik op mijn eigen EASYSTAR gebruiken als ik tenminste mijn borstelloze setup binnen heb......

Mooi beschilderde EASY trouwens !!!!

Groeten, JH

Heb zelf ook net nieuwe borstelloze setup binnen gekregen en zat een beetje info te zoeken over ailerons en deze lijken mij goed om in mn Easystar te bouwen!

bij mij is door het flutteren het stabillo iets korter geworden..:mrgreen:
de topjes zijn weg maar met een HET2w20 op 4 s is het een leuk ding om er bij te hebben..!!
zonder rolroeren en dan een 50 cm op zijn kop boven het veld.. (geen probleem) en de uitslagen op 100%...:D
rolroeren met mijn setup gaf alleen maar problemen...... (breken van de vleugels)

p.s. maakt nu wel 94db:( (gisteren gemeten)

Hoe krijg je het voor elkaar? Bij mijn easystar is dat nog niet gelukt. Ik heb een mega 16-15-4 erin met een 5x4 propje erop, flinke rolroeren en de rest van de roeren standaard, wel maximale uitslag, richtingsroer zelfs meer dan 45 graden.
De rolroeren beginnen 6,5 cm van het midden en zijn 48 cm lang en bijna 4 cm breed, de uitslag is ongeveer 45 graden maximaal. Rollen, loopings, snaprollen en noem maar op en bijna alles is volgas gevlogen. De vleugelbuis is nog steeds die standaard buis die meegeleverd word. het enigste probleempje dat zich begint voor te doen is het stabilo dat buigt en dan niet meer werkt.

Hier bij ons is nu ook iemand die er een mega 16/15/3 erin heeft gepropt. Vorige week heb ik er eens mee mogen vliegen, maar volgas is eigenlijk niet mogelijk. Het model draait dan vanzelf weg door het motorkoppel, als we onder een hoek van 45 graden of meer dan draait het model langzaam linksom op zijn rug. We hebben de persoon al gewaarschuwd voor een vleugelbreuk.

Hier bij ons is nu ook iemand die er een mega 16/15/3 erin heeft gepropt. Vorige week heb ik er eens mee mogen vliegen, maar volgas is eigenlijk niet mogelijk. Het model draait dan vanzelf weg door het motorkoppel, als we onder een hoek van 45 graden of meer dan draait het model langzaam linksom op zijn rug. We hebben de persoon al gewaarschuwd voor een vleugelbreuk.

JC zei het al: Power! 8-)

Jeremy_Clarkson.jpg

Back