Ailerons op Y-kabel

De servo's in de vleugels van funcub voor ailerons
bewegen elk een andere kant op. Kunnen deze
met een Y-kabel op 1 kanaal?

Als je de servo's op de juiste manier (gespiegeld) monteert, bewegen ze automatisch op de juiste manier. :yes: Dan kan het dus met een Y-kabel.

Toevoeging:
Als de servo's met de onderkantjes naar elkaar toe of van elkaar af wijzen, staan ze goed. Dan bewegen ze automatisch tegengesteld bij hetzelfde signaal. Bij de Multiplex FunCub zijn de uitsparingen zo gemaakt dat je met de Multiplex Nano/Hitec HS-65/Hobbyking HXT900 altijd goed zit. Ook met een Y-kabel.

Ailerons

Normaal moeten ze verschillend uitslaan om een bocht te kunnen maken.
Dus dat zou dus goed zijn. Voor een bocht naar rechts, als je achter je vliegtuig staat, moet de rechter aileron naar boven wijzen (gaan) en de linker aileron naar beneden.Voor een linkerbocht is dat dus andersom. Succes !

Ok, dacht even aan belasting van 1 kanaal met
2x de servostroom op voeding en sturing. Hoef
dan ook geen channels te mixen in de setup en
hopelijk met dezelfde Tx setup zowel EZ* als
funcub te vliegen.:)

maar..... met een Y kabel kan je nooit de rolroeren correct instellen , daarmee bedoel ik meer omhoog, dan omlaag .

Differential noemen ze dat.
Als je een goede zender hebt dan kun je de 2 servo's voor de ailerons gewoon normaal aansluiten. Ze zet ze dan in een mix. Zelf hou ik hiervan. Vindt namelijk een Y kabel een houtje touwtje oplossing.
Doordat je ze apart aanstuurt kun je inderdaad de differential instellen waardoor de bochten veel beter worden.

Differential noemen ze dat.
Als je een goede zender hebt dan kun je de 2 servo's voor de ailerons gewoon normaal aansluiten. Ze zet ze dan in een mix. Zelf hou ik hiervan. Vindt namelijk een Y kabel een houtje touwtje oplossing.
Doordat je ze apart aanstuurt kun je inderdaad de differential instellen waardoor de bochten veel beter worden.

+1 inderdaad,met differentieel in je zender finetunen!!

De servo's in de vleugels van funcub voor ailerons
bewegen elk een andere kant op. Kunnen deze
met een Y-kabel op 1 kanaal?

Ik heb ze met een y-kabel gemonteerd op mijn funcub. Je zal dan wel een servo moeten omdraaien. Maar dat is binnen 5 minuten gedaan.
Voor het afstellen is het ook geen probleem. Gewoon hardware matig, dat werkt prima..

... Als je een goede zender hebt dan kun je de 2 servo's voor de ailerons gewoon normaal aansluiten. Ze zet ze dan in een mix. Zelf hou ik hiervan. Vindt namelijk een Y kabel een houtje touwtje oplossing.
Of mechanisch

full

Laatst bewerkt door een moderator:
maar..... met een Y kabel kan je nooit de rolroeren correct instellen , daarmee bedoel ik meer omhoog, dan omlaag .
En FunCub is geen F3A kist. En hoogdekker houdt er toch eigenaardige eigenschappen op na. :yes: Who cares? De naam zegt het al: FUNcub. Gooien en smijten... ;)

Of mechanisch

full

Ron, kan je wat meer info geven over mechanisch differential instellen?

Ik snap de tekening niet, ik neem aan het een bovenaanzicht is van een servo met ronde servoarm? Kan je daardoor differentiaal instellen?

Uiteraard geef ik ook de voorkeur aan aansturing via 2 kanalen, maar soms is een Y-kabel nodig indien er geen vrij kanaal is.

Een servo reversen is geen probleem, via een stekker van een paar euro.

Laatst bewerkt door een moderator:
dit werkt zeer goed op ailerons met 1 SERVO , maar ik weet niet met 2 servos en Y KABEL
ik denk dat de vrager geen zender heeft met meerdere kanalen ( 4 zekers )

Differentiaal kun je ook bereiken door de hevels op de rolroeren op een andere plek dan ter hoogte van het scharnierpunt te zetten. Aleen moet je dan wel precies weten hoeveel differentiaal nodig is. En anders is het nog met mixing van richtings- en hoogteroer te compenseren.

Multiplex vermeldt nergens of wel of geen
servo omgedraaid wordt of dat er wel
of geen kanaal bij moet. Zal wel niet
de moeite van vermelden waard zijn
en gezien veel Rx/Tx 4ch zijn:rolleyes:

Als je de servo's plaatst zoals Multiplex aangeeft, is er niets aan de hand en kun je een Y-kabel gebruiken. Daar heeft Multiplex echt wel over nagedacht. ;) :yes:

Ron, kan je wat meer info geven over mechanisch differential instellen?

Wellicht helpen onderstaande fotos.

Rolroeren in de middenstand
5878282852_9bacee4375_b.jpg

Hier zie je dat het rolroer aan de rechterzijde op de foto minder uitslag krijgt dan aan de linkerzijde.
5877725117_85a12ffc46_b.jpg

Hier kun je dat in het achteraanzicht ook zien (vleugel is omgedraaid voor deze foto, dus minder uitslag zit nu links).
5877728691_1c644e38f2_b.jpg

vr gr
Hans

Back