Aiolos / romp mal
De romp zal bestaan uit een voorste deel ('pod') en staartboom.
De pod maak ik uit een negatieve mal, de staartboom wordt gerold om een kern.
Dit heeft als voordeel dat de negatieve mal een stuk kleiner kan zijn en dat ik de mal eventueel nog kan gebruiken voor modellen die een andere romp-lengte vragen.
Nadelen zijn er ook genoeg, maar ik wil mezelf niet ontmoedigen door daar nu op in te gaan.
In CAD een romp-doorsnede bepaald (van punt tot ca. 8cm achter de vleugel-eindlijst).
Uitgangspunten waren:
- 390mm van punt tot voorlijst, hopelijk voldoende om geen lood toe te hoeven voegen
- neusconus, geen cockpit-kapje (ivm ruime toegang tot servo's e.d. en, vind ik, mooi)
- voldoende hoog voor 2 Futaba S3150 servo's (net als aileron; ik wil 6 identieke servo's gebruiken ivm kosten van reserve-voorraad. De veel gebruikte Graupner DS3728 is weliswaar iets kleiner en veel sterker, ook 2x zo duur). Maximale rompdiameter is daardoor 45mm geworden. Grootste diameter ligt vlak voor de voorlijst, ivm inbouwpositie servo's en afneembaarheid neus
- voldoende overlap met staartboom om sterke verbinding mogelijk te maken
- middendekker met vleugel uit twee delen (omdat ik dat het mooist vind)
- geen of weinig carbon ivm eventuele inbouw van 2,4GHz ontvanger
- rotatie-symmetrisch zodat ik de plug (het positief) grotendeels met m'n draaibank kan maken
Als uitgangsmateriaal heb ik een stuk grenen trapleuning gekocht in de bouwmarkt.
De houten staaf in geklemd in de drieklauw en de punt ondersteund in een tijdelijke houten 'losse kop' met een klein kogellagertje.
De contour van CAD overgenomen in het hout door ca. elke cm vanaf de punt naar de juiste diameter te steken:
Na enig schuren en nameten komt de vorm er aardig in.
De laatste 10cm moeten qua diameter en coniciteit natuurlijk overeen komen met de staartboom, zodat deze er netje op past.
Laagje spuitplamuur:
Voor de vleugel-romp overgaang lijm ik twee 6mm multiplex wortel-ribben tegen de plug aan.
Een houten mal zorgt voor de juiste positie en hoek, zowel qua v-stelling (2x 3 graden) als invalshoek (+0.5graden).
Die invalshoek vind ik een lastige keuze. In theorie speelt rompweerstand de grootste rol bij speed, dus tijdens die taak wil je dat de romp uitgelijnd is met de stroming. Rekening houdend met het profiel, klep-setting, ballast en downwash kom ik dan op ca. -0.06graden uit. Dan zou de romp bij de duur-taak echter bijn 5 graden omhoog wijzen, ziet er niet uit! Radical gebruikt ca. +1 tot +1,4graden, maar er zijn ook modellen die minder gebruiken.
Uiteindelijk maar compromis gelegd tussen speed en afstand: +0.5.
Ribben moeten natuurlijk ook parallel aan elkaar staan, anders sluiten de vleugels niet mooi aan:
Resultaat na lijmen en grof plamuren:
Nog meer plamuren. De plug moet lossen zijn bij een verticale deelnaad.
Ik zal wel teveel spuitnevel en schuurstof hebben gesnoven want in deze periode ben ik vergeten foto's te maken. Uiteindelijk had ik hem best netje en glad maar nog steeds 100% hout. Omdat ik slechte ervaringen had met nagelafdrukken en e.d. die je later in je mal terug vindt, en omdat ik hier en daar had gelezen dat dit een goed idee was, besloot ik de plug te 'glassen', dwz met epoxy in te kwasten en er 25grams glas overheen te zetten.
Een maal bezig bedacht ik verder dat ik de epoxy er maar flink dik op moest zetten zodat het mooi glad zou trekken en de weefsel-structuur zou verdwijnen.
Dat was een fout.
Het resultaat was een keihard en bobbelig oppervlak.
Na even krachtig met de heer te hebben gesproken opnieuw geschuurd etc etc en uiteindelijk maar besloten dat ik het zat was en de plug in de lak gezet (gewoon alkyd spuitbusje uit de bouwmarkt- ik weet, dat kan beter, maar ik had even geen geduld meer om nog meer nieuwe dingen te proberen).
Plug vervolgens in de was en PVA gezet en een deelplank gemaakt.
Omdat ik m'n vorige deelnaden (gemaakt met model-klei van R&G) niet zo mooi vond besloot ik de kier met de deelplank dit keer op te vullen met een overmaatse rups van epoxy&talkpoeder, dan de plug te verwijderen en de rups terug te schuren tot op de deelplank. Heb ik ergens gelezen, zou een heel mooie deelnaad moeten geven. Nadeel is wel dat de plug eventjes in en uit de deelplank moet dus eerst maar en goede ondersteuning gemaakt door de plug in een plapje vajn epoxy te parkeren (tussen de roze kinderklein op de foto):
Rups epoxy&talkpoeder&silica aangebracht (overmaats) (was nog lastig, de epoxy zakte tijdens het curen langzaam tot onder het deel-niveau dus moest ik snel nog navullen):
Na harden, plug uit de deelplank en rups vlakschuren:
Detail van de deelnaad en de oplegging van de plug:
Plug weer terug in de deelplank, alles gewaxed en van PVA voorzien.
Knikkers in de deelplank voor het uitlijnen van de malhelften. Ik ben bang dar ervaren malbouwers nu wat meewarig met de ogen rollen maar ik zie niet wat er mis mee is.
In de plug waren nog 4 messing buisjes in de wortelribben gezet, ter plaatse waar straks de vleugel moet gaan dragen aan de romp (bepalen ook invalshoek).
In de mal moeten busjes van dezelfde diameter worden ingebed zodat later ook weer busjes in het produkt kunnen worden ingelamineerd. Je ziet dus een twee messing pennen uitsteken, het bovenste messing busje blijft straks in de mal zitten, het onderste messng busje zit vast in de plug (bepaald positie en hoek).
En opstaande kanten natuurlijk. Vormhars staat klaar
Vormhars net aangebracht. ca. 2-4mm dikke laag, door opgieten en verdelen met kwast.
Had achteraf beter met de kwast langs de deelnaad moeten strijken, later bleek dat hier luchtbelletjes zijn blijven zitten:
Mal verder opgevuld met lagen glasweefsel en een mengsel van poraver, epoxy en schuim-middel. Poraver zijn een soort niet-absorberend kattebakkorrels van 1-2mm om met weinig massa en kosten de mal te vullen. Het schuimmiddel zorgt ervoor dat ook met weinig epoxy alle bolletjes goed aan elkaar hechten (100ml epoxy/liter poraver is genoeg).
Bovenop weer wat lagen glas en een houten deksel. Hte hout laat ik vast zitten aan de mal. Het is wat prettiger op de werkbank dan het keiharde glas en je kunt er makkelijk inslagmoeren of pootjes poid op vast maken. De mal is zo stijf dat ik niet bang ben dat het MDF de mal krom zal kunnen maken (toch?)
Ook is te zien dat de epoxy uit de mal komt schuimen en zo een goede hechting op het deksel garandeert.
Spannend moment, ontvormen van de eerste malhelft.
Ging gelukkig goed, plug heeft het redelijk overleeft, alleen langs d edeelnaad hier en daar een beetje lak weggetrokken:
Detail van maloppervlak direct na lossen.
De deelnaad vertoond van poreusiteiten. Had toch beter moeten kwasten met de vormhars, maar ik was bang om de PVA/waslaag te beschadigen. De strepen komen van de PVA op de plug (aangebracht met spons). Mogelijk heb ik de PVA te dik aangebracht, maar in elk geval had ik geen lossingprobleem. De strepen zijn makkeljik weg te polijsten.
Andere malhelft ook gereed: