Aiolos / romp
Om het weefsel goed tegen de binnenzijde van de romp aan te drukken, en hopelijk zelfs wat overtollige hars weg te drukken, maak ik een blaas van dun (0,04mm) plastic.
De methode hiervoor is perfect uitgelegd in dit draadje op rcgroups door Adam uit Wyoming:
Fuse Molding with an Inflation Bladder - RC Groups
Het idee is om twee laagjes plastic met een soldeerbout aan elkaar te smelten, en zo een blaas te krijgen in de vorm van de romp die hij moet vullen.
Ik maak de blaas net iets groter dan de romp, zodat de naden weinig belasting krijgen van de luchtdruk.
Het plastic ligt tussen twee vellen bakpapier om te voorkomen dat de soldeerbout aan het plastic vast smelt.
Smelten:
En even testen of ie dicht is:
Het op druk zetten van de blaas doe i kvia een lange messing buis met een klein gaatje in de tip. De blaas zit aan het begin vast op een plastic prop met een elastiekje. De prop is net iets kleiner dan de binnenmaat van de mal. Een reduceerventiel om de druk geleidelijk te kunnen verhogen tot ca. 1 bar (bedenk wel eerst wat je mal aan kan, anders heb je een bom gebouwd!)
Logo's voor op de romp print ik op dun tissue-papier, vastgetaped op een A4-tje.
De tissue gaat straks als eerste de mal in, het tissue wordt transparant en de zwarte letters zijn zichtbaar tegen de gele kevlar achtergrond.
Eén van de pennen die van buiten in de mal steken, om de 'invalshoek-busjes' op hun plaats te houden. Deze busjes moeten straks de pennetjes van de vleugel ontvangen die de invalshoek van vleugel tov romp bepalen. Ook moeten ze de belasting van de start via de trekhaak naar de vleugels doorleiden (de vleugelverbinder raakt de romp niet):
Hier zitten de busjes in de mal, straks worden ze ingebed in epoxy+glassnippers en versterkt met carbon UD weefsel.
De puntjes in het maloppervlak zijn merktekens voor waar straks openingen gemaakt moeten worden voor de vleugelverbinder en de servostekker.
Alles klaar voor de layup van de eerste romp.
Hier ligt ook het weefsel voor de nosecone bij, die ik er na het ontvormen af snij.
Achteraf geen handige keuze; de nosecone blijkt te zwaar, onnodig sterk en door de overlap op de naden past de binnen-neus (straks) er niet in.
De layup is:
Tissues met logo en telefoonnummer
Glas 50g/m2 (diag)
Glas 105g/m2 (ortho)
Aramide 170g/m2 (diag)
Glas 105g/m2 (ortho, 3 lagen, maar niet overal)
Versterking in de lengte van UD aramide
Versterking rondom de vleugelbusjes van 2 ringen UD carbon (startbelasting)
Versterking van beetje epoxy+glassnipper in de punt
De uitstulpingen waar de vleugels aansluiting vul ik gedeeltelijk op met styrofoam en epoxy/microballons/katoen/silica
Alleen nog wat laagjes glas erbij:
Achterste deel van romp op de weegschaal.
De neus heb ik er dan al afgesneden.
De neus van zojuist werd even in de hand gehouden door een niet nader te noemen F3B kampioen en te zwaar bevonden. Ik wilde hem eigenlijk toch gebruiken maar door de dikke lapnaden (denkfoutje) past hij ook niet over de binnen-neus heen.
Nieuwe maken dus, en nu veel dunner. Layup van lichte neus:
Tissue met logo
Glas 50g/m2 ortho
Aramide 170g/m2 diag
Beetje versterking in de punt van G105 en wat glassnippers:
Na ontvormen even op maat snijden (moet mooi aansluiten op achterdeel romp):
Het neusje voelt nogal slap aan; je knijpt hem zo plat. Maar in principe heeft hij niet veel te houden.
Resultaat op de weegschaal (scheelt bijna 50% met de oorspronkelijke neuskegel):
Dan een inleg-malletje in de romp-mal voor het maken van de binnen-neus.
wat je op de foto ziet is dus geen produkt maar twee schaaltjes, net iets dikker dan de achterste neus, en met een verdieping aangebracht in één helft om straks de servo's op te monteren. Balsa plankje is natuurlijk overtrokken met glas en gewaxed + PVA.
Layup ongeveer gelijk aan het achterdeel van de neus. Dit deel moet de krachten van een steeklanding met 1kg ballast kunnnen hebben.
Resultaat weer op de weegschaal:
Hier de 3 delen waaruit de romp bestaat (even afgezien van de staartboom).
De binnen-neus wordt ongeveer 45mm in de achter-neus geschoven en vastgelijmd (pas na inbouw trekhaak en servo's). Totaalgewicht 212gram. Is dat redelijk? Ik weet het niet.
Het zal nu weer even stil blijven: vakantie

!