Ik schrijf niet dat het niet gaat maar het gaat niet fijn samen.
Euh, dat is dus niet waar. Glasvezels/weefsels gaan prima samen met polyester.
De topicstarter gaat voor het eerst een bootje bekleden, dan wil je wat tijd hebben.
Potlife van polyester is kort, dus je moet snel werken.
Met epoxy heb je bij de hars die ik aangaf ruim voldoende tijd.
Omdat de potlife van polyester zo kort is kan het ook niet goed het hout intrekken.
En nog een nadeel van polyester is dat het breekt met een lekke boot tot gevolg.
Kijk, daar heb je gelijk, maar dat heeft dus niets te maken met de combinatie met glasweefsel. Ik ben het met je eens dat epoxy superieur is aan polyester. Daar staat wel weer een kritischer mengverhouding en (iets) hogere prijs tegenover. Overigens zou ik dan gelijk voor injecteer- of infusion epoxy gaan, dat is net een slag dunner en trekt dus beter in het balsa.
En keperweefsel werkt voor een beginner ook veel lekkerder.
Aramide of carbon heeft hij helemaal niet nodig, gewoon goedkoop glas.
En carbon en aramide met polyester verwerken is geld weggooien, dat moet je gewoon met epoxy, onder vacuum verwerken, anders heeft het geen voordelen.
Again, true. Ik noemde alleen de andere materialen omdat je het deed lijken alsof keperweefsel een speciaal type glasweefsel was die wél met polyester ging en andere weefsels níet. En dat is dus niet waar. Keperweefsel is een weefmethode, en of iets samen gaat met een bepaald type hars heeft daar niets mee van doen.
Fabi heeft dus, voor de duidelijkheid, glas keperweefsel nodig, en ik zou het niet te licht nemen (80gr/m2) of toch een tweede laagje aanbrengen.
Overigens heeft de combinatie carbon/epoxy ook al voordelen zonder vacuum en ovens, alleen je kan er nog veel méér uit halen als je de beschikking hebt over en vaardigheden met een oven en vacuum-apparatuur. Of het opweegt tegen de kosten .... sjah. Voor dit project in ieder geval ruimschoots niet.
GJ[/QUOTE]
Arrogant?
Technisch gezien woon ik ook niet meer binnen de ring... (Uithoorn)
Wat maakt mij dat dan?
Een Amsterdammer zou zeggen: "Buitenlander!" :-D
Wij noemen dat gewoon een Hollander.