Airboat (moerasboot)

vandaag de scharnieren in de roeren gelijmd en ook wat spanten gelijmd.

DSC01099.jpg

DSC01100.jpg

groetjes Piet

vandaag wat kleine vorderingen gemaakt, bodem gelijmd, accu ruimte, en servo plaats bepaalt.

DSC01101.jpg

DSC01102.jpg

zit nog met een kleine overweging of een motor van 800 of 900 kV niet beter zou zijn.
gister de andere motor van 3500 kV in de tafel bankschroef en deze gleed aardig over de werktafel, dus ben ik bang dat het vermogen van die motor toch te groot is.

groetjes Piet

8-900 KV is wel een flink stuk lager ineens, ik zou niet veel lager gaan als 2000-2400 KV als ik de grootte van je model zo zie. Plek voor een 5 of 6S heb je niet dus waarom dan 8-900 KV? Ziet er verder goed uit ;)

bedankt Mike, het was een beetje raar gezicht dat met de huidige motor een toch wel zware tafelbankschroef zich verplaatste.
ik ga me dus nog eens nader beraden over een andere motor.
groetjes Piet

Mooi, je hebt me ook aan het bouwen gezet.
Ik zal een Speed 400 6V gebruiken als motor.
Maar ik heb ook een vraag, nl. welk schroef te gebruiken, daarmee wil ik zeggen welke maat en trekschroef of duwschroef?
Logisch zou ik denken een duwschroef, motoras richting spiegel, maar ik heb een schroefje gekregen (7x4) voor een vliegtuigje. Is dit een gepast schroefje voor het motortje?
Kan het kwaad al ik dit zou gebruiken en het motortje omkeer (schroef richting voorkant)
Moerasboot 07-02-2016 489.JPG
Moerasboot 07-02-2016 490.JPG

Speedy Bob,
Dit is voor mij ook een nieuwe uitdaging, heel vroeger wel zo'n boot gehad met een 3,5cc Webra ging erg hard.
Ink heb nu even 6,3x4 prop, heb deze gekozen aan de hand van de tekening ik waarschijnlijk ook een te zware motor (het bootje is maar 37 cm).
Motor gaat wel op een 2s lipo draaien.
Dus eerst de romp afbouwen en testen.
In ieder geval succes.
Groetjes Piet

Speedy Bob, ziet er goed uit, helaas ben ik nog niet zo ver.
wil een andere motor kopen, 1100kV of 1400kV.
ben net terug van vakantie dus kan ik er weer even tegen aan.
groetjes Piet

gisteren de dekken gelijmd, ga de boel nu goed schuren en dan in de primer zetten om eventuele oneffenheden te kunnen plamuren.

DSC01107.jpg

ben alleen nog steeds op zoek naar een geschikte motor, ik vind 3550 kV een beetje te veel.
maar als iemand suggesties heeft, ik hou me aanbevolen.
groetjes Piet

Ben, heb de post nog eens gelezen, bedankt voor de opmerkzaamheid.
ik denk dat ik dan toch maar voor een 1400 kV op 2s ga.
groetjes Piet

vanmiddag even de kooi gesoldeerd rond de propeller.
alleen nog een klein beetje de puntjes slijpen

DSC01109.jpg

groetjes Piet

Hallo Piet, terwijl je er nog bij kan, doe ook even de binnenkant met een ietsje verdunde primer om later geen padenstoelen te kweken in het ruim.
De mijne is aan de binnenzijde behandeld met verdunde G4 en de buitenzijde met 2lagen G4. De onderkant heeft zelfs een een polyestermatje gekregen met 3 lagen G4.

De binnenkant is voor het lijmen van het dek behandeld met blanke lak.
en zo nodig spuit ik in de werkruimte nog wat extra lak.
Groetjes Piet

Ik zou het niet weten, bij mij ligt de accu vrij vooraan omdat ik denk dat als de boeg iets naar beneden ligt bij het varen dan de boeg iets omhoog komt.
Maar misschien brengt straks de waterbak uitsluitsel als de boot klaar is.
Misschien dat anderen hierover iets weten?
Groetjes Piet

Heb in Florida op zo'n ding een tochtje gemaakt. Bij langzaam varen ligt hij iets achterover, dus volgens mij ligt het zwaartepunt wat achter het midden. Is denk ik makkelijk te verklaren doordat daar normaal het grootste brok ijzer ligt (de motor). En meer gewicht meenemen om het zwaartepunt naar voren te krijgen werd natuurlijk niet gezien als positief. Moest je maar leren omgaan met zo'n ding...
Ik zou trouwens denken dat je het gewicht niet te ver naar voren wilt hebben ivm de lage voorkant, voor je het weet schept hij water.

VrGr,

Theo

Wat ik nog wel weet, ik had vroeger zo'n boot met een 3,5cc Webra, hier lag de ontvanger plus accu, servo's en brandstoftank in het midden.
Vandaar dat ik bij mij alle apparatuur in het midden heb gehouden.
Maar als hij klaar is leg ik hem wel in de waterbak om te kijken hoe ie ligt.
Groetjes Piet

Back