Airfish Grondeffect vaartuig

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helipilot, 14 jul 2010.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb geen balsa én geen krimpfolie, tenminste niet de dunne versie die voor vleugels en rompen gebruikt wordt (opstrijkfolie?).
    Ik ga morgen eerst mijn draadsnijtechniek oppoetsen op wat afvalstukken; hoe gladder straks het eindresultaat, hoe beter.

    Omdat deze vleugels maar kort zijn, is de methode waarop één kant van de snijdraad vast zit op een draaipunt, ter hoogte van de dikte van het schuim en de afstand van de koordlengte van het uiteinde van de vleugel, en de andere kant over de mal en door het schuim wordt getrokken, de manier waarmee ik ga pielen...
    (Gezien op een video van David Windestahl uit 2009.)


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2021
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook niet... maar als ik het nodig heb, dan koop ik het gewoon. Zo problematisch is dat toch niet?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Neu, maar ik gebruik liever wat ik voorradig heb en waar ik mee uit de voeten kan.
    Ik heb nog nooit schuim bekleed met balsa, of met Oracover gewerkt.

    Het testen met de snijdraad is niet verder gekomen dan het klaarzetten van de componenten, toen riep mijn vrouw dat lekkage bij één van onze wastafels de inhoud van het kastje er onder aan het volsproeien was.
    Gelukkig was ze er tijdig bij vóór de leiding helemaal de geest gaf, anders was het plafond in de keuken eronder het bokje geweest...

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dit project heeft een 'poosje' stof liggen verzamelen, er kwamen wat dingen tussendoor, zoals leren RC vliegen.
    Daar ik voor het Prandlt gebeuren de snijdraad weer in gebruik heb, kon het snijden van de beide vleugelhelften (en het stabilo) wel even tussendoor.

    Ik heb een opstelling gemaakt op een vlakke plaat, met het draaipunt van de snijdraad op één hoek (en de tegenoverliggende voor de andere vleugelhelft) en het te snijden schuim parallel aan de zijden van die plaat afgetekend.
    Het schuim gezekerd met gewicht en een lijmklem op de niet gebruikte hoek van het schuim, de snijmal (koorde 420 mm) aan de zijde waar ik de snijdraad met een handgreep door het schuim trok.

    Dit ging redelijk, het vele snijden van de laatste tijd geeft gelukkig wat routine in het gelijkmatig bewegen van de snijdraad, want de koorde aan de tip is maar 155 mm, dus eventuele schokkerige bewegingen van de snijdraad worden daar versterkt zichtbaar.

    De stabilo, uit blauw XPS, is met aan weerszijden een malletje gemaakt en is qua oppervlak véél strakker dan de grote vleugelhelften uit polystyreen.

    Gisteren met kunst en vliegwerk de hoek van 10° aan de dikste zijde van de beide vleugelhelften gesneden, op eenzelfde manier als ik de blokken voor de Prandlt uit de grote plaat XPS heb gesneden, maar dan met een langere geleiding en de snijdraad onder de correcte hoek. Beide vleugelhelften in de schaal vastgespeld en zó langs de snijdraad gehaald, anders krijg ik de hoek niet over de hele koorde gelijk.

    Nu de romp nog fatsoeneren; die heb ik uit polystyreen gezaagd met de figuurzaagmachine en ik ben niet erg tevreden met de losse onderdelen, daar zit véél afwerking aan, dus misschien maak ik die overnieuw, nu langs een malletje gesneden met de snijdraad.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina