Airfish Grondeffect vaartuig

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helipilot, 14 jul 2010.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb inmiddels mailcontact met Marijn, de topicstarter en die heeft me een berg materiaal gestuurd...
    Ik ben, bij gebrek aan copyshop, aan het tegeltjeplakken geslagen en heb inmiddels een zijaanzicht op ware grootte:
    Huisvlijt.JPG

    Aan de hand hiervan heb ik ook de koorde van de vleugel en kan ik wat malletjes voor de draadsnijder gaan maken.
    Ik ben er nog niet uit of ik massief schuim neem, of een methode die ik op Youtube tegenkwam, waarbij met plaatjes 6 mm depron en een 12 mm dikke middenbalk een raamwerk werd gebouwd. De snijmalletjes tegen de buitenzijden, net als bij massief schuim en vervolgens de snijdraad er door.
    Je hebt dan de hele vleugel, nog zonder deklaag, maar met aanzienlijk minder materiaal dan wanneer je uit massief werkt.


    Nu zijn dit maar korte vleugels, dus in vraag me af of de besparing opweegt tegen het extra werk van het bouwen van de 'dozen'...

    Groeten, Jan.
     
    freekt vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was half schertsend, half serieus. Daar wen je echt aan...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou de hoogteroeraansturing NIET doen zoals op foto, niet alleen zijn de hevelhoeken heel erg ongunstig, maar zo'n stuk staaldraad kan gaan trillen en dan ramt het je servotandwielen aan gort.
    Dat zou ik OF met een bowdenkabel doen, OF met twee haakse knie-hevels.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik had ook al m'n bedenkingen bij zo'n lange, niet ondersteunde servo stang, dat ga ik dus anders doen. Als ik voor haakse hevels ga, dan wél met clips i.p.v. een gekropte stang om speling te vermijden?

    Groeten, Jan.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mocht het lastig zijn met die aasturing kun je 'm ook ondersteunen bij de motorgondel en op het kielvlak, met een klein
    stukje geleidebuis. Dan gaat het waarschijnlijk wel goed. De servohoorn moet niet haaks staan op de scharnierlijn gezien
    van het stabilo, maar loodrecht op de lijn van de aansturing.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die speling valt erg mee, ALS je die crops goed zet. Maar kwiklinks zijn wel makkelijker, die kun je verstellen, krijg je alles makkelijker recht gezet
    Dat bedoelde ik met ongunstige hevelhoeken...
    .
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Het is al weer even geleden dat ik malletjes maakte om schuimvleugels te snijden en wou deze keer weer Formica gebruiken, maar dat blijkt lastig te vinden vandaag de dag.
    Waar wordt dit nog verkocht?
    Wat gebruiken jullie als alternatief, naast aluminium plaat, want dat is leuk als je een serie wilt maken maar ook erg bewerkelijk...

    [edit] Morgen even naar een interieurbouwer hier in de buurt om wat afvalstukjes.[edit]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2021
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Simpel Triplex werkt al uitstekend, en is vlot te maken middels een (electrische) figuurzaag...
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb alleen maar rafelend triplex, ik herinner me nog de hakkelende en stotterende snijdraad bij mijn laatste poging met houten malletjes en een eindresultaat waar nog véél werk aan zat...

    Ik haal morgen eerst wat afvalstukken HPL, Formica, of wat er maar is.
    De vleugel koorde is 43 cm aan de brede kant, de grootste maat die ik ooit gemaakt heb, daar wil ik een mooie gladde mal voor hebben.

    Groeten, Jan.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... je moet wel enigszins goed triplex hebben... geen meubelplaat van de Karwei of zo... Dat spreekt vanzelf...
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    OK, Formica heb ik in huis.
    Morgen maak ik de malletjes.
    Massief schuim of de doosconstructie?

    Koorde is 430 mm, de voorste lijst 390 mm.

    Groeten, Jan.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Massief schuim is best nog wel zwaar. Maar mischien wil je met een WIG juist wel wat gewicht hebben, dat weet ik eigenlijk niet.
    Mijn vermoeden is dat indien te licht, de snelheid mogelijk wel eens erg laag zou kunnen komen te liggen...
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    De topicstarter heeft destijds massief schuim gebruikt, zoveel Depron heb ik niet meer liggen, wél 5 cm dik 'piepschuim', overgebleven van een isolatieklus.
    Dat is nogal kwetsbaar, dus dat zou ik moeten dekken met papier, of glasweefsel.

    Vanwege mijn gebrek aan ervaring met snelle vliegdingen zou een lage snelheid niet verkeerd zijn, als dat maar niet resulteert in een heel klein gebied, waarin in het grondeffect kan worden gevlogen...

    Volgens Marijn zou zijn ontwerp niet gemakkelijk uit het grondeffect te krijgen zijn, we zullen het zien.

    Groeten, Jan.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    1 mm balsa gaat ook heel goed, en vrij makkelijk...

    Ben benieuwd naar de eerste filmpjes!
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Balsa heb ik niet in huis, nooit nodig gehad bij het bouwen van boten; glasweefsel en epoxy wél.

    Filmpjes, tja... Dat duurt nog even.

    Groeten, Jan.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Een piepschuim kern indekken met glas zal zeker werken. Dat wordt meestal onder vacuum gedaan met mylars,
    maar als gewicht niet al te kritisch is en je het niet erg vindt om zelf af te werken en te lakken, lukt het "van binnen naar buiten"
    ook wel met handlamineren.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb nog nooit met glas rechtsstreeks op schuim gewerkt, maar glasweefsel lijkt mij uberhaupt vrij lastig glad te krijgen zonder mal en gelcoat...

    Terwijl balsa... EEN telefoontje naar Hobby In en je hebt het binnen twee dagen in huis, en zolang je de afsnijsels van de kern bewaard hebt, heb je dat laminaat er in een oogwenk omheen zitten (droogtijd daargelaten uiteraard.).
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik wel.
    Uit ervaring kan ik je vertellen dat het vrij behoorlijk gaat, vooropgesteld dat het schuim al mooi glad is om mee te beginnen; 24 gr/m² voegt weinig gewicht toe, maar doet ook vrijwel niks om het oppervlak glad te krijgen.

    Als ik moet gaan plamuren en schuren wordt het: a) te zwaar en, b) veel te bewerkelijk.

    We gaan het zien, eerst malletjes maken.

    Groeten, Jan.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de malletjes voor de hoofdvleugel gezaagd; éérst tape aan weerszijden om het splinteren te voorkomen, dat werkt prima.
    Vervolgens de boel glad gevijld en geschuurd, dat is een vervelend klusje met dit harde materiaal...

    Toen de maten van romp en vleugels afgetekend op een plaat schuim en met de elektrische figuurzaag uitgezaagd, dan blijft het redelijk haaks.

    Polystyreen zagen.JPG
    Het stuift als een dolle, maar zaagt erg gemakkelijk.

    Langs de lijntjes.JPG

    Het resultaat van kunstsneeuw maken, twee rompdelen, twee vleugel delen en de beide malletjes.
    Romp- en vleugeldelen.JPG
    De stabilo haal ik uit een stuk blauw Depron, lijkt me wat stabieler dan polystyreen.

    Morgen de snijdraad eens uit de ruststand halen.

    Groeten, Jan.
     
    M.l.v.Doesburg en freekt vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    True, maar balsa indekking plamuur en schuur je niet, daar trek je krimpfolie overheen...
     

Deel Deze Pagina