Airwolf en wat schaalvraagjes

ik heb vandaag men eerste vluchtjes gemaakt met men airwolfje :)

Alles behalve een originele schaalheli, meer een doodgeverfde TV heli, maar goed, ding ziet er wel leuk uit en vliegen doet hij wel goed :)

Heb hem al enkele maanden, eerst gevlogen zonder schaalromp en vanaf vandaag dus met.

Zit een oude Trex 600E fb in.

paar puntjes van "problemen"

- voorste deel van de neus wat vastgehouden wordt door magneten vloog er spontaan af tijdens rustige voorwaartse vlucht (geen schade)

- tail buis van de airwolf romp kwam los, de lijmverbinding loste (geen schade)

dit op het veld even opgelost en nog een 6 tal vluchten gemaakt. mooi vliegbeeld en de retracts (met vertraging van HK) werken prima.

Nu heb ik de retracts gekoppeld aan de idle up, dus de werking is :

- opstijgen in normal: wieltjes uit

- op ongeveer een meter in hover: omschakeling naar idle: wieltjes in.

- landen, eerst omschakeling naar normal: wieltjes uit.

- geland en naar HOLD: wieltjes uit.

dit werkt prima voor mij, zijn er nog mensen die het zo doen? voordeel is dat je niet een extra schakelaar moet bedienen voor de retracts.. wat wel is, bij een HOLD autorotatie gaan de wieltjes dus uit..

Nog een vraag, waar kan ik ergens wat figuren vinden die je met een schaalheli kan vliegen?

Nu vlieg ik er braafjes men achtjes mee en wat grote cirkels :)
 
Laatst bewerkt:
Gezien je een "airwolf" hebt kan je natuurlijk ook wel enigszins maf doen he.
Dat deden ze in die TV show ook, inclusief een soort "pylonracen" en "grasmaaien".

Echter schaalvliegers zie ik vaak oefenen in "realistisch opstijgen en landen".
Dat kan met een model natuurlijk veel sneller,maar in "real life" krijg je dan o.a. kotsende passagiers...

Kortom, langzaam afvangen en zo, het is niet al te makkelijk (rotorwash).
 
ja ik versnel hem af en toe wel is maar wil hem toch niet teveel belasten, dan neem ik gewoon effe een andere heli als ik gek wil doen :)

men opstijgen is vrij ok, omdat het een fb is zit de gyro zich ook niet te bemoeien.. Landen heb ik niet echt schaal gedaan vrees ik ;) normaal moet dat zo onder een mooie schuine dalende hoek gebeuren zeker.. en het neus in de wind landen.. is dat echt een noodzaak als er onder de huid een oude acro heli in zit.. heeft die niet genoeg reserve pitch aansturing in zen staart om zijwind te compenseren..
 
Nou ik heb zo'n Esky en dat moet je ook tegen de wind in landen,
hij blijft wel "recht" maar dan drijf ik zijwaarts toch nog de heg in.
Heb een leuke Jet Ranger romp, eerst maar eens een KDS of zo kopen.

Maar ik bedoel eigenlijk, als ik menigeen bezig zie dan zou ik daar niet graag in willen zitten in real life.
Komen van de grond, hatsjee, vollegas omhoog... et cetera.

Wat doen schaalpiloten eigenlijk, zo vloeiend mogelijk vliegen.
Achtjes, rondjes, heen-en-weer....
 
- voorste deel van de neus wat vastgehouden wordt door magneten vloog er spontaan af tijdens rustige voorwaartse vlucht (geen schade)

Gewoon naast de magneetjes in de kap een paar pennetjes zetten, die in gaatjes in de romp vallen.... dan houden de pen-gat verbindingen de kap op zijn plek, en hoeven de magneetjes alleen maar te zorgen dat hij niet wegtrilt. Nu moeten de magneetjes beide doen en dat is vaak teveel gevraagd....

Nog een vraag, waar kan ik ergens wat figuren vinden die je met een schaalheli kan vliegen?

Gewoon, naar de serie kijken, en proberen zo goed mogelijk na te doen wat je ziet (of wat je in andere films heli's ziet doen).... Is nog niet zo makkelijk... Uiteraard, de Airwolf is maar een hollywood-verzinsel, dus wat daar gebeurt kun je slecht in het echie nadoen, maar in zijn algemeenheid, als je serieus probeert een realistisch vlieggedrag na te bootsen, heb je nog best een uitdaging vóór je...

en het neus in de wind landen.. is dat echt een noodzaak als er onder de huid een oude acro heli in zit.. heeft die niet genoeg reserve pitch aansturing in zen staart om zijwind te compenseren..

Noodzaak is een groot woord, maar sowiso gaat het er nooit "echt" uitzien als je niet minstens een beetje in de wind op binnenkomt. Maar schaalheli's hebben over het algemeen véél grotere en vooral véél effectievere staartvinnen, waardoor je toch voor nare verassingen kunt komen te staan, of er nu een Acro in zit of niet....

ja ik versnel hem af en toe wel is maar wil hem toch niet teveel belasten, dan neem ik gewoon effe een andere heli als ik gek wil doen :)

Je moet er niet mee gaan 3D-en (je wilt niet dat die kap er bij een tictoc afwaait en in de rotor komt), maar voor de rest kun je er net zo ruig mee vliegen als je aandrijving toelaat...

Wieltjes op idle, ik vind dat nog helemaal niet zo slecht verzonnen eigenlijk. Ik heb die gewoonte niet om in normal op te stijgen, maar als je die gewoonte wel hebt, lijkt het mij perfect...
 
Gewoon, naar de serie kijken, en proberen zo goed mogelijk na te doen wat je ziet (of wat je in andere films heli's ziet doen).... Is nog niet zo makkelijk... Uiteraard, de Airwolf is maar een hollywood-verzinsel, dus wat daar gebeurt kun je slecht in het echie nadoen, maar in zijn algemeenheid, als je serieus probeert een realistisch vlieggedrag na te bootsen, heb je nog best een uitdaging vóór je...

Moet te doen zijn, de Airwolf in de serie was vaak ook een model....
 
oké bedankt voor de reacties al, wat ik me ook afvraag..


Rijden met helikopters.

de heli's met wieltjes als landingsgestel.. in het echt stijgen ze soms al rijdend op, uiteraard tegen de wind in veronderstel ik..

Waarom? het zou voordelen hebben, minder verbruik, minder belasting van de koppeling enz..

Nu in schaal zie je dat niet veel nadoen, gaat denk ik enkel op heel kort gras of asfalt, zeker met de modellen met heel kleine wieltjes..

Maar hoe doen ze dat nu, hoe "licht" maak je de heli voor je hem voorover nickt.. te licht ook niet denk ik..

Heb is heel even geprobeerd zondag maar was niet succesvol, terrein was ook niet goed ( wat te hoog gras, oneffen) maar misschien doe ik nog andere zaken verkeerd..

tips zijn welkom :)
 
Volgens mij is dat meer "foutje bedankt" of luiheid, in het echt.
Als ie blijft "haken" hebbie een probleem...

Ik zie het ze wel doen die vliegen "stunt" dan raggen ze een heel eind over het gras.
Gaat ook vaak zat fout.
 
Mja dat weet ik niet, wat de echte betreft hé, volgens mij is het echt wel bewust dat ze dat doen en niet zomaar zonder reden. Zijn filmpjes van op YouTube, vind het er wel cool uitzien eigenlijk :)

In schaal is het natuurlijk een ander verhaal.. ook nogal stevig belastend voor de retracts denk ik..
 
Rolling take off vermindert het benodigde vermogen fors en vermindert de kans op vortex ring state. In het echt tenminste. Voor modellen zou dit ook moeten gelden maar je merkt er weinig van.
Met een modelheli gaat het eigenlijk alleen enigszins goed op heel vlakke ondergrond die toch enigszins grip bied aan de banden, zoals asphalt. Maar het word zeker met kleine heli's al gauw een dweilpartij.

Als je het toch wilt doen, moet je het NIET met een FBL system doen.... Dat gooit roet in het eten.
Met flybar of non-E-stab hoef je alleen maar lichtjes voorover te houden op cyclic, en dan kalm aan collective pitch opvoeren tot hij begint te rollen. Rolt hij en blijft alles naar wens gaan, voorzichtig doorduwen met de collective (NIET met de cyclic) en zodra de heli gaat liften, laat je cyclic weer naar neutral komen en klim je rustig verder weg.
 
ik ga je dag goed maken Bert, het is een FB ;) en dat bijft zo ook.

Gy401 gyro op de staart en zoals we weten is dat ok.

nu die normal nog hé ;) dat is nog niet van toepassing ;)

ha ok dan was ik het verkeerd aan het proberen.. maar het blijft wat risicovol ook al is het gras heel kort.. heb wat schrik voor de retracts ook..
 
Op gras moet je het niet eens proberen.... vergeet niet, dat voor schaalheli's de retracts NIET ontworpen zijn voor rolling take offs en landingen, zoals wel voor vliegtuigen het geval is....

Met vaste pootjes (niet een vastgezette set retracts, maar écht vaste poten) kun je nog wat doen, maar met retracts.... :rolleyes:

Als je asfalt hebt, is het wat anders....
 
Op gras moet je het niet eens proberen.... vergeet niet, dat voor schaalheli's de retracts NIET ontworpen zijn voor rolling take offs en landingen, zoals wel voor vliegtuigen het geval is....

Met vaste pootjes (niet een vastgezette set retracts, maar écht vaste poten) kun je nog wat doen, maar met retracts.... :rolleyes:

Als je asfalt hebt, is het wat anders....
oké dat is duidelijk :) ik bestel alvast een grote vrachtwagen met asfalt en een walser voor op de club! :p
 
Ik denk dat dat dé natte droom is voor heel veel clubs, om dát te kunnen doen.... :D :D :D

(en als het je lukt, kom ik bij jullie vliegen....;) )
 
vandaag had ik vrij maar helaas niet kunnen vliegen met de airwolf..

tijdens het optoeren kwam de "staartbuis" van de romp weer los, was nochtans goed gelemen deze keer.. begreep er niets van..

Nu wel.. het komt er op neer dat de heli te hoog in de romp gemonteerd staat.. met gevolg dat zijn tail tube tegen de staartbuis van de romp zit te duwen en krachten overzet op de staart van de romp..

mij lijkt het alleszins logisch dat deze elkaar niet mogen raken omdat de buis van de romp niet gemaakt is om krachten op te vangen.. gelukkig brak de lijm en kwam hij gewoon los uit zen verbinding met de rest van de romp..

De uitlijning van de trex is dus niet ok ten opzichte van de romp.. met een airwolf vrij belangrijk want je hebt weinig plek over.. en buiten de 4 voetjes waar de trex mee vastgezet is in de romp mag de romp nergens anders de trex raken denk ik, ze moet er gewoon omheen hangen..

Kun je hebben met 2de hands natuurlijk..

We weten weeral wat doen
 
Je kunt, als het mechaniek niet meer lager in de romp kan, proberen het mechaniek iets achterover te kantelen door twee of meer ringetjes onder de voorste voetjes te plaatsen.
1 mm onder de voorkant verlaagt de buis met ongeveer 5 mm. Indien nodig, een schuimrubberen ring om de staartbuis van het mechaniek, zodat de staartbuis niet gaat rammelen in de rompstaart.

Hoe het met die grotere rompen om T-rexen uitkomt weet ik niet, maar ik plaatste bij de 450 rompjes, en ook bij de Raptor 30 in Jetranger, twee flexibele steuntjes tussen de bovenkant van het mechaniek en de rompzijwanden. Niks vastgezet of zo, gewoon bijvoorbeeld twee stukjes siliconenslang die je om de oorspronkelijke canopysteunen schuift.
Dat voorkomt dat de romp al te erg gaat trillen (je probleem met het van zijn plek komen van de bovenkap, weet je nog?)
 
Misschien kun je de voorste 2 bevestigingpunten wat uitvullen zodat de staart vrij komt ?
(Bert is me net voor )
 
een schuimrubber steun aan de tail of ring maken is zeker een goed idee..

andere flexibele steuntjes kan ook helpen, moet enkel zien dat ik de mekaniek er nog altijd kan uithalen natuurlijk, dat ik niets vastmaak/lijm dat men trex er niet meer uitkan..

wat schaalrompjes betekent ben ik maar een groentje hé ;)

maar wat technisch logisch verstand heb ik wel, daarmee kom je ook al een eind ;)

@brutus ja wat dat opvullen/ophogen vooraan betreft had ik ook al aan gedacht :) dan kantelt de mekaniek idd en zakt de tail achteraan. het leek me een goed idee maar..

als je dat doet, dan kantelt je main shaft ook iets naar achter,niet? dan moet je dat om te compenseren je swash wat naar voor laten kantelen dacht ik en dat leek me dan niet echt ideaal..

Het zal natuurlijk (heel) weinig zijn maar normaal moet de main shaft haaks uitgelijnd zijn op de romp veronderstel ik.. zowel wat voor en achter als links rechts betreft.. of heb je bepaalde toleranties en komt het er niet zo precies op aan..

hij staat op vrij dikke houten blokjes in zen frame, ga al beginnen met die enkele mm dunner te maken..

wat ook gek is.. ik zie die romp dus niet trillen hé.. ja en is effe voelen is nogal moeilijk met een draaiend 600 blad ;)

maar ze zal wel degelijk trillen, dat kan bijna niet anders.

en hij heeft al heel goed gevlogen vorige zondag met een veldreparatie in de vorm van isolatieplakband om de staart te verbinden met de rest van de romp.. en dat werkte prima.. 6 probleemloze mooie vluchten, hij vloog echt heel goed en was super tevreden :)

maar nu weet ik wel waarom, omdat die tape flexibel was om die krachten en trillingen op te vangen.. en epoxy lijm niet, dat breekt gewoon..

zetten ze die rompdelen normaal dan soms misschien met meer flexibele lijm vast ipv epoxy?

anyway eerst toch maar is zorgen dat alles mooi uitgelijnd is, uiteindelijk zorgt dat nu al zeker voor de meeste problemen.
 
Laatst bewerkt:
20160417_085414.jpg


dit is hem trouwens :)

in tegenstelling tot zen steunkistje ziet hij er wel ok uit :)

(wel nog naakt.. geen ruitewissers, antennes.. maar die liggen dus in dat kistje ;) )

als je goed kijkt zie je achter zen schouw een naad waar de verbinding is die dus loskomt.
 
als je dat doet, dan kantelt je main shaft ook iets naar achter,niet? dan moet je dat om te compenseren je swash wat naar voor laten kantelen dacht ik en dat leek me dan niet echt ideaal..

Nee.... in hoover komt dan alleen de romp een heel klein beetje voorover te hangen, maar verder verandert er niks aan je trims of je swash levelling. Je moet het zo zien: het mechaniek hangt ALTIJD horizontaal in hoover (theoretisch) en daar verandert niks aan.... dus kantelt als het ware de romp iets "om het mechaniek heen" naar voren toe.

andere flexibele steuntjes kan ook helpen, moet enkel zien dat ik de mekaniek er nog altijd kan uithalen natuurlijk, dat ik niets vastmaak/lijm dat men trex er niet meer uitkan

Daar is altijd wat op te verzinnen: in mijn kleine EC 135 heb ik op de canopysteunen een kort stukje siliconenslang, met daarin weer een staafje carbon. Dat staafje carbon steekt weer door twee gaatjes in de romp waarin een rubber grommet zit. Flexibel en verwijderbaar. Bij de Raptor zitten er een paar toevallige uitstulpingen op het mechaniek, waar ik een ring van siliconenslang (15 mm diameter, 7 mm breed) tussen romp en mechaniek leg. Als hij er uit moet, moet ik eerst die ringen wegpulken.
Bij de grote Vario's heb ik meestal een "platformpje" aan de romp gelijmd, waar met een boutje de bovenkant van het mechaniek afgesteund word. Daar zit zelfs helemaal nul flex in....

Dat soort dingen moet je altijd van geval tot geval bekijken. Soms heeft de fabricant van de romp al voorzieningen getroffen, soms is het ook gewoon niet nodig....

zetten ze die rompdelen normaal dan soms misschien met meer flexibele lijm vast ipv epoxy?

Ik gebruik daar uitsluitend UHU Plus Endfest 300 voor.... niks flexibels aan.... Maar het kan zijn dat de verlijming gewoon niet goed was (verlijmen OP de gelcoat gaat bijvoorbeeld niet, die moet je eerst wegschuren).

in tegenstelling tot zen steunkistje ziet hij er wel ok uit :)

(wel nog naakt.. geen ruitewissers, antennes.. maar die liggen dus in dat kistje ;) )

Naakt of niet, ik vind dat ding er heel leuk uitzien!
 
Back
Top