Airwolf en wat schaalvraagjes

bedankt, vind ook dat hij er nog leuk uitziet :)

je ziet de bladen niet maar die passen er ook mooi bij. zijn wel symmetrische..

en ik weet niet hoe andere mensen hun vliegtijd is maar bij mij is het feest na 5min afgelopen.. timer staat op 4.40 dan gooi ik hem op normal, toeren zakken ietsje, wieltjes komen vertraagd naar buiten en dan breng ik hem rustig binnen. nu op zich is die korte tijd geen drama, we hebben een aggregaat op de club en heb 3 lipo's waar ik hem mee kan vliegen.

Misschien nog wat spelen met de headspeed maar.. eigenlijk vliegt hij erg goed nu dus.. never change a winning team i guess..

ok ik begrijp het kantel verhaal bert, ga hem achteraan iets lager laten zakken dan.

ga er vanavond nog wat aan verder werken :)

toch wel leuk dat schaal gedoe eigenlijk :)
 
Ik weet niet wat voor headspeed je nu draait, maar voor zo'n romp, en gelet op 600 size, zou ik hem laten zakken tot om en nabij de 1550~1600 en dan asymetrische bladen.
Goed kans dat je dan richting de 7 a 8 minuten uit gaat komen.
 
heeft die lage headspeed geen nadelige gevolgen voor de staart? of steek je daar grotere bladen op dan..

mekaniek is eruit, blokjes dunner gemaakt, al eens los test-gepast en ziet er veel beter uit nu :) me happy

20160421_195139.jpg
 
Dat durf ik zo 1, 2, 3 niet te zeggen, normale heli's kunnen zonder problemen zulke lage headspeeds draaien, maar ik weet dat sommige T-rexen er wat minder gelukkig mee zijn.

Maar symetrische bladen ontlasten de hekrotor al behoorlijk (minder kracht nodig voor dezelfde lift) en grotere hekrotorbladen is natuurlijk altijd een optie....

Die blokjes konden in elk geval sowiso wat dunner, zie ik al wel....

Is dat toevallig een Heli Artist romp? Zo ja, moet je eens goed rondkijken in die romp want Heli Artist rompen zijn over het algemeen vaak onnodig zwaar. Scheelt niet zozeer veel in grammen, maar vaak wel in zwaartepunt en de grote besparing zit dan vaak in het overbodig worden van balanslood of lomp grote accu's.... (wil niet zeggen dat dat bij jou het geval is, maar bij mij was dat wel zo...)
 
Hey

Ook mooi project , ik zelf vlieg met mijn Hughes 500 ( met Trex 600 ) ook met een headspeed van een 1600 tr/min en dat werkt prima .
Moet wel zeggen dat ik er half symetrische blades en ook half symetrische hekrotor blades heb opzitten en echt geen problemen .

Grtjs Blitske
 
ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb welk merk de romp is..

is wel een degelijke romp heb ik de indruk, niet iets dat gewonnen is op het schietkraam van de kermis ;)

Eigenlijk is dit al een "oude" heli hoor, ik ben de 3de eigenaar en bij mijn weten heeft de 2de eigenaar er enkel maar mee (laten) hoveren.. en de eerste.. nooit airborn geweest denk ik want het is pas de 2de eigenaar die hem afgemaakt heeft..

Maar bij mij moet zoiets vliegen hé :)
dan zijn ze pas op hun mooist ook vind ik..

En zoals al gezegd, ik vlieg er erg graag mee.

gewichtsbesparing achteraan gaat moeilijk worden.. eigenlijk is alles nodig wat er in zit behalve de ledverlichting maar die is in zulke dunne draad bekabeld dat dat niet veel extra gewicht in de schaal gaat gooien.. met een 5300 6s en een ontvanger lipo 1500 2s is zen zwaartepunt ok, voordeel is bij deze romp dat de lipo's vrij ver vooraan gelegd kunnen worden..

heb net even alles opgeteld en naar boven afgerond vliegklaar gewicht kom ik op 4,9kg voor deze heli.

lijkt me niet slecht eigenlijk..

mits nog wat ruitenwissers en kleine prul in de toekomst pak ruwweg net iets onder de 5kg..

dat is men doel ook, hij mag niet meer dan 5kg wegen. (vraag me niet waarom hé ;) )
 
Laatst bewerkt:
Je moet bij gewichtsbesparing dan echt denken aan overtollig materiaal: bij mijn HeliArtist rompjes was bijvoorbeeld in de hoeken en randen achteraan in de staart onbenullig dik gelamineerd, wat compleet onzin is voor een romp die niet draagt. heb ik heel veel materiaal weggeslepen. Je zou, als je een torque tube drive hebt, alternatief de gehele staartboom (van het mechaniek) kunnen laten vervallen, en de hekrotor rechtsstreeks in de romp monteren. Die kan de krachten normaliter wel hebben. Dat was bij mij stap twee.
Vaak zit de hekservo op de tailboom gemonteerd, en in een romp kun je die straffeloos een flink stuk naar voren in de romp monteren. Dat was bij mij stap 3. Bij mijn kleine BO 105je zit hij zo'n beetje op de plek van de piloot...

50 gram achteraan, betekent 200 gram vooraan... op die manier word je heli rap lichter. Ik kon goed 100 gram besparen op een heli van ongeveer 1200 gram en dat is best veel....
 
@brutus volgens mij is het deze..

http://www.rcheliparts.nl/nl/600-size-schaalromp/1857-600-size-airwolf-600aw01.html


Fusuno dan.. mijne is ook meer grijs dan zwart eigenlijk zoals die van de link..

ben eigenlijk 100 procent zeker dat het deze is want bij mij zijn die oranje retracts er ook bij.. idd er bij want volgens de vorige eigenaar zitten er nu betere in.. lijkt me wat een raar verhaal maar goed ze doen hun werk wel en heb de originele oranje ook nog.
 
Laatst bewerkt:
nuttige tips in elk geval..

Dat van die servo naar voren brengen hadden ze bij thunder tiger blijkbaar rapper door dan bij Align.. Raptor 30 e.d. hebben hem al standaard vooraan zitten hé.
 
Align ook hoor.... bij de grotere T-rexen zit origineel de hekservo voorin, en zit er achter onder de staartboom een tuimelaar om de stuurstang midden onder de staartboom te krijgen.... Alleen vrijwel iedereen modificeerde dat direct naar een servo onder de staartboom. Werd bij veel Raptors ook gedaan, omdat ThunderTiger de stuurstang nog knulliger uitvoerde: rechtsstreeks en met een Z-bocht er in....
 
oké nu kan ik wat hulp gebruiken..

stel ik wil in normal mode gaan vliegen met de airwolf en de gy401.

ik vlieg deze heli met een dx7s met 1idle up spektrum maar bon dat doet niet veel ter zake, ik heb gemerkt dat ik men gain kan instellen van -100 tot +100.

vanaf alles boven 0 gaat het rode ledje aan (HH) en onder de 0 ledje uit (normal)

Maar stel ik gooi men gain op -60, gyro werkt dan in normal en dat doet hij ook maar.. welke extra mixers moet ik nu al of niet nog in de zender instellen..

ik toon even twee foto's van 2 menu's die ik vind in men zender waar nu alles nog op 0 staat.

als eerste het: tail curve menu:

20160423_105706.jpg


als 2de: het Mixing menu

20160423_110108.jpg


N I H M staat er ook nog onderaan.. de eerste 3 begrijp ik, geen idee wat M wilt zeggen eigenlijk..

Wat moet ik hier in deze menu's al of niet gaan instellen om een heli met een goed vliegende tail in normal te hebben..

dit is nieuw voor mij omdat ik een doorwinterde HH piloot ben :) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ken je zender niet, maar als ik moet gokken, moet je het menu op de bovenste foto hebben...
Die koppelt je tail aan de pitch voor zover ik kan zien. Instellen is een kwestie van vliegen, en scherp observeren wat de staart doet als je pitch geeft of terugneemt. Dat zou zich eigenlijk vanzelf moeten wijzen. Draait de neus naar links als je klimt geeft, dan meng je te WEINIG bij, draait hij naar rechts, dan is het te veel. En dat moet je dan bij halve kracht klimmen en volle kracht klimmen apart instellen.
Bij dalen is het precies andersom, dan draait de neus naar rechts als je te weinig bijmixt....
Ik kan daar verder geen getalsmatige waardes voor geven, want ik weet niet of je met hoover op midstick vliegt.

Dat tweede menu, dat koppelt al je afzonderlijke stuurfuncties aan throttle (als je rechts rudder geeft moet je motor harder werken dan links, als je cyclic geeft, ook en al die beetjes tellen bij elkaar op) maar die functie is uitsluitend zinvol voor heel extreem afgestelde brandstofheli's. Electroheli's hebben daar vrijwel nooit last van...

Die afkorting N I M H zegt mij ook niks... (neem aan dat het NIET betekent dat er een NiMH accu in je zender zit... :D )
 
ok we komen dichter bij een betere heli,

de mekaniek staat lager in de romp nu en de staart zit nu waar hij hoort te zitten, meer centraal in de romp ipv helemaal bovenaan. ook heb ik de staartbuis van de TT "vastgezet" in de romp door middel van een mousse rond de staartbuis die dus gedempt contact geeft tegen de buis van de romp.

testvlucht gisteravond gedaan en ik ben op de goede weg, strakke staart en geen trillingen daar.

maar tijdens het aftoeren na het landen had ik toch weer even een fikse trilling deze keer in de romp zelf.. dus volgende stap is om de mekaniek ook min of meer gedempt wel vast te verbinden op 2 punten met de romp.. ik heb al een idee om dit uit te voeren.

Maar toch een vraag, vermits het om een retract heli gaat is heel de boel nogal kwetsbaar, men andere helikopters land ik, dan hold erop en dan rustig negatief trekken om de toeren sneller uit de rotor te krijgen.

uiteraard krijg je dan dat de heli "in de grond" wil, en die krachten moeten opgevangen worden.

deze schaalheli vindt dat blijkbaar (en logisch ergens ook) veel minder leuk dan een full 3d heli.

dus.. hoe zouden jullie landen met deze schaalheli.. aftoeren in normal dan ( governor gebruik ik niet bij deze heli) direct na landing of via hold.. en vooral eigenlijk, hoe negatief trekken jullie hem.. een paar graadjes maar of gewoon op ongeveer nul graden en laat de rotor maar lekker lang uitdraaien..

Dat laatste is het minst belastend voor heel de boel lijkt me en ook de minste kans op trillingen denk ik..

en nog een vraag, welke dempers zou ik best steken.. nogal zachte denk ik.. kan misschien ook helpen tegen trillingen..
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, ik trek niet negatief, maar positief!
Heli neerzetten, motor uit en gewoon heel rustig positief geven.
Uiteraard RUSTIG, en niet onmiddellijk die stick in de hoek gooien, want dan kan hij nog een onbedoeld hopje maken.

Nu doe ik dat, omdat mijn heli's domweg nooit voldoende negatief hebben om zinvol de rotor af te kunnen remmen. Het is niet zo dat veel negatief verboden is voor schaalheli's, maar je gebruikt het domweg nooit....
 
Ik heb ook en Airwolf gehad (Vario) en die deed dat ook, tijdens aftoeren links/rechts dansen op de wielen die daar absoluut slecht tegen kunnen.
Ik deed hem nooit negatief, hold erop en rustig pitch geven totdat hij voorbij het kritische toerental was afgeremd. Met optoeren deed hij dat overigens ook, met vlot optoeren bleef het binnen de perken.
 
en eigenlijk is dat "gewoon" een eigen frequentie dingetje.
het toerental van de kop veroorzaakt een trilling. ieder voorwerp heeft een frequentie waarop het mee gaat resoneren (eigen frequentie)
een samenstel van voorwerpen heeft dus ook een gezamelijke eigen frequentie.

altijd een heel gezoek om dat eruit te krijgen, of in ieder geval binnen de perken te houden.
Demping tussen mechaniek en romp past dat aan, kan dus makkelijk je probleem verminderen.
ik heb het bij 1 van mijn heli's eens compleet kunnen verhelpen door een beter gedempte kop erop te zetten.

maar zolang de heli geen destructieve neigingen heeft, zou ik het laten zitten..
 
Ik had zachtere dempers in de kop gezet, toen was het een stuk minder maar toen werd de heli weer wat wiebelig op de nick tijdens hoover. Uiteindelijk heeft hij nooit naar mijn zin gevlogen en bij rondvliegen had ik ernstig moeite met de donkere romp om goed te zien welke stand de heli had. Verkocht dus, en toen kon je er grof geld voor vragen :thumbsup:
 
haha nee waar de piloot zou moeten zitten daar zit een dikke 6s lipo ;)

als ik nu op die lipo een smily teken met een pilotenmuts is dat dan ook ok? ; )

ja ik begrijp maar al te goed dat je dit niet een echte schaalheli kan noemen ook eigenlijk en heb daar ook geen probl mee. is meer plug and play hé..

maar ik vind het gewoon een leuk mooi ding :) en vind het leuk dat je zo toch wat eigen aanpassingen kan doen en hem wat persoonlijk maken :)

en bij mij gaat het in de eerste plaats vooral om het vliegen en niet het aanbrengen van details of wekelijkse afstellingen/veranderingen, daarom ook deze heli. :)

ik denk als je bvb wat van die grote echte schaalheli's hebt je daar behoorlijk wat tijd in moet steken om ze 100 procent te houden. en ik heb al rommel genoeg om men tijd in te steken :)

Zwaartepunten is ok hoor, ivm de dempers, je hebt zwarte, grijze en rode denk ik.. en dit is van hard naar zacht volgens mij..

Als er nu zwart in zit ga ik misschien wel is voor grijs gaan.

Maar eerst die mekaniek wat extra ondersteuning geven. :)

Aftoeren na hold en positief geven is uiteraard voor mij iets dat ik nooit doe... nu natuurlijk door zen extra gewicht zal hij na hold niet zo snel omhoog springen als een naakte 3d heli en het lijkt me idd iets om zeker is uit te proberen :)

Zichtbaarheid had ik ook schrik voor maar valt heel goed mee vind ik :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top