Airwolf en wat schaalvraagjes

Pilotenprobleem kun je natuurlijk óók oplossen door de ruiten zeer donker te kleuren, net als "de echte"....
 
Oh ik heb hier een romp liggen en nog op zoek naar een 450 om er in te stoppen...
Dus dat "schaal" valt bij mij ook tegen alleen vlieg ik al als een slak hahaa.

Voorlopig gaat 't bij jou beter dan bij mij. :thumbsup:
 
JOEPIE !!

Net nog een paar vluchten gedaan en hij doet het goed :)

zen verlichting ook is aangesloten, het ledje op de staart moet ik nog wel terug aansluiten, wou eerst de staart ok hebben en daarom even de bedrading los gemaakt.

het enigste wat ik nog heb is zowel bij het op en aftoeren een trilling in een bepaald toerengebied..

maar zou dit niet kunnen komen door een ongelijke ondergrond.. hij steunt maar op 3 kleine puntjes uiteindelijk.. stel dat er meer druk op 2 van die puntjes is en maar weinig op 1..

ik heb hem effe wild gevlogen en op die weide is de grond wel ok maar nu ook niet helemaal gelijk.. klein hobbels in het oppervlak zal k maar zeggen..

waarom ik dat denk.. wel de eerste vlucht had hij het, ik dacht tijdens het optoeren van ok, de bladen moeten zich nog uitlijnen.

dus ik raak de bladen niet aan, steek een verse lipo maar bij de 2de maal optoeren had hij het weer..

maar..

bij de 3de vlucht heb ik goed gezocht naar een echt vlak stukje gras en toen zo goed als geen trillingen. en ik land, toer hem af en weer geen trillingen :)

dus daarom vermoed ik dat het ook met ongelijke belasting van de wieltjes te maken kan hebben..

een heli op skids heeft toch veel meer steun dan 1 op wieltjes zou ik denken..

Anyway:

airwolf by night:

20160427_212528.jpg


20160427_212618.jpg
 
Wat een hoop kan schelen bij het schudden tijdens optoeren, is zorgen dat je rotorbladen zo gelijkmatig mogelijk vast zitten.

Bij het optoeren blijven de bladen namelijk een beetje "achter" bij de bladhouders. Hoeveel, is afhankelijk van o.a. de wrijving tussen blad en bladhouder. Is die ongelijk, dan zwaait het ene blad verder naar achteren door, dan het andere.

Vario had vroeger aluminium bladhouders, met twee boringen: een stalen 4 mm bout (normale bladbout) en een tweede 3 mm boring waar een nylon boutje door ging. Dat boutje voorkwam dat "achterlopen" waardoor deze rotors heel mooi optoerden.
Het had, met name voor kunstvliegen ook wat nadelen (blad heeft geen lead/lag beweging meer), en dus zijn die bladhouders langzaam van de markt verdwenen.
Ook de meerbladsrotors van Vario, hebben dubbele bladbouten en toeren daardoor heel rustig op. Daar vlieg je toch geen kunstvlucht mee, en dan functioneert dat prima.

Probeer maar eens de heli op de zijkant te leggen en dan de bladen precies even ver "klem" te zetten. Als je dat een beetje nauwkeurig doet, zal het schudden minder zijn. Weg krijgen doe je het niet, want het is een resonantie, maar ook een resonantie is minder heftig als de bron kleiner is.
 
Back
Top