Albatros DVa (Proctor enterprises)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door mao, 28 jul 2009.

  1. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Alexander,

    Heb jij al gekeken naar de nr's 358 en 359 de bevestiging van het landingsgestel aan de romp? Ik zie dat je grotere blokken in de romp hebt gebouwd, maar hoe ik de 4de schroef van buitenaf kan aanbrengen, is me een raadsel. Heb jij een idee? Ten eerste moeten de boorgaten groter om de juiste schroeven te accepteren en dan kan je nr 4 nooit inbrengen. Ik neem aan dat het aluminium met epoxy wordt gelijmd.

    Joris
     
  2. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb er geen probleem mee.
    M2 boutje past precies. zie foto
    Wat je bedoelt over het lijmen van aluminium is me niet helemaal duidelijk?

    [​IMG]

    Het gaat even niet zo snel lijkt het maar de romp is in gedekt en kan op kleur worden gebracht en beschildert worden.
    De Laser motor vergde nog wat passen en meten maar dat moet nu precies passen.
    Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de dummy motor met kap zo makkelijk mogelijk kan demonteren, heb het even laten rusten.
    Van de week beginnen met de vleugels bespannen, zal +/- 2 weken in beslag nemen en dan verven :)



    [​IMG]


    [​IMG]
     
  3. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Je hebt dus de ook gekozen om de bestaande schroeven niet te gebruiken. Met lijmen bedoelde ik het bevestigen van het aluminium onderstel in de pijpjes die aan de romp komen.
     
  4. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Epoxy is ok, heeft weinig te houden.
    Ben je al uit de kleuren schema?
     
  5. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Kleurenschema: ik neig toch naar het schema waar het hout beter/fraaier zichtbaar is. Dat maakt dit vliegtuig juist zo bijzonder. (en zo zie je ook al mijn fouten en slordigheden)
     
  6. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Voor onze foto junkies
    De laatste vorderingen

    Ik heb besloten om alles maar uit de hand te schilderen, airbrush vind ik net te strak voor dit model. Heb wel eens gelezen dat de schilderingen met de blok kwast werd aanbracht.
    Vliegers wilde nog eens van kleuren / symbool veranderen, en bij de mindere vliegers was de gemiddelde levensduur van toestel nog geen 45 minuten.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Middelstuk ondertussen bespannen

    [​IMG]

    Ik blijf een klein beetje bezorgd over het totaal gewicht, word zeker geen zwever.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    [​IMG]

    Mooi, mooi, die houten romp!
    Wordt prachtig! :D

    Grt, Ram6
     
  8. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben een beetje in dubio, het richtingsroer zou neutraal doek moeten wezen,
    A ik kan het zo laten maar dan zie je het hout er door of,
    B ik kan het in een kleur verven ( maar welke )




    [​IMG]
     
  9. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Als ik naar de foto kijk op pagina 1 van dit draadje, zou ik zeggen: helemaal wit

    Joris
     
  10. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ondertussen met het indekken van de vleugel, door de holle onder profiel eerst voor strijken met Oracover lak en daarna met de gover grip ( extra hechting ) zodat de oratex niet los laat.

    [​IMG]


    Luikje om bij de servo's te komen

    [​IMG]


    [​IMG]

    Beetje bij beetje word het een vliegtuig.
    Verf kleur is nu nog mat, binnenkort proefje net brandstof bestendige lak dan zal het wel satijn worden.

    [​IMG]
     
  11. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
  12. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Even weer een korte update voordat jullie denken dat ik indut.
    Verven kost even wat tijd maar ben er bijna mee klaar alleen nog aflakken met Graupner Durofix 2K
    @ Jac, waarmee kan je Durofix mee verdunnen mocht dat nodig zijn?

    gr. Alexander

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  13. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ik ben begonnen met alle voorbereidingen tot samenvoegen. Ik zat naar deze foto te kijken.

    [​IMG]

    Je schrijft ook dat je de M1,5 voor M2 vervangen hebt, maar heb je de spansloten(turnbuckles klinkt wel veel fraaier) opgeboord of vervangen. Ik heb er 1 op proef naar 2 mm opgeboord, maar dat is geen onverdeeld succes.
    Bij Conrad etc lopen zoeken naar 2 mm spansloten in messing, maar niets gevonden. wel daar de M2 moeren en bouten besteld.

    Joris
     
  14. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Joris, de mee geleverde " turnbuckles " heb ik gewoon gebruikt lijkt mij strek genoeg.
    Tempo van bouwen is er even uit, met het mooie weer van afgelopen weken geen zin om op zolder te zitten.
    Wel wat lopen verven oa een andere kleur grijs gebruikt was niet zo tevreden over de eerst gekozen grijs.
    Zal binnen kort weer eens een update met foto,s plaatsen.
     
  15. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @Joris
    Hoe vergaat het met jouw Albatros?
    Ik moet met schaamte zeggen dat ik de afgelopen maanden niets heb aangeraakt, had even wat anders aan m,n hoofd in vorm van een eigen glasbedrijf op zetten. (Glasprojecten & Diensten - Welkom bij ADLGlas Glasprojecten & Diensten)
    Afijn de Albatros moet echt af voor dawn patrol en na 1 april word er niet gebouwd dus ik heb nog 7 weken, binnenkort dus meer.
     
  16. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Alex,

    De site en kantoor van ADL ziet er mooi uit! Complimenten.
    Ik ben een beetje bezig, wel veel gevlogen vd zomer(electro-zweef, lekker rustig).
    Ook veel te druk met gewoon werk, te veel na werktijd gehad. Wil deze week proberen alles in elkaar te zetten en de vleugelpennen van de onderste vleigels(versterkt zoals jij) vast te lijmen. Zit wat te hannesen met hoe ik de beugeltjes voor de vleugelsteunen weer terugzet in de onderkant van de bovenvleugel na bespannen. Was namelijk niet zo slim geweest om direct daar een M2 moertje in te lijmen.
     
  17. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @Joris
    Bedankt voor de compliment kosten € 0,- zelf in elkaar geknutseld, kantoor heb ik geleend als achter grond. Overhead kosten laag houden he..

    Albatros weer uit de stof gehaald, klusje waar ik zo tegen opzag namelijk de spinnen bleek een makkie te zijn.
    Aanslag nokjes gemaakt zodat de prop steed in de zelfde stand staat, sparingen in de spinner zo stak mogelijk gemaakt. vast zetten met kleine schroefje op achter plaat.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
  18. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    albatros dva tail - YouTube

    [​IMG]


    [​IMG]

    Staat met aansturing is klaar.

    Ik weet nu waar het vorige keer fout is gegaan, te veel detail tegelijkertijd aan het maken.
    T's een mooie bouw project, alleen er zijn zo veel details.......
    Heb nu besloten om vanachter naar voren te werken en meteen alles af te maken en aan te sluiten.
     
  19. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    albatros dva aileron - YouTube


    Ik heb even jullie advies nodig.
    Zoals je kunt zien worden de ailerons dmv een close loop aan gestuurd.
    De servo zit in de onder vleugel en de kabel komt zoals bij de originele DVa uit de onder vleugel en gaan naar de aileron die alleen in de boven vleugel zit.
    Nu mijn probleem, ik heb het dus (tijdelijk) opgelost door middel van een kwiklink, alleen moet deze elke keer los worden gemaakt bij het opbouwen en afbouwen, mijn vraag is is hier een makkelijke oplossing voor.
    Ik heb al een paar voorstellen gekregen op de club, bv met een kogel sluiting alleen ik vind het net niet...
    Iemand een praktische oplossing?
    Thanks he for the input

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    meer dan genoeg kabels, 24st M2,5 boutjes om de vleugels op te bouwen

    [​IMG]

    [​IMG]

    pas net allemaal op m,n zoldertje
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Alexander, dat begint allemaal al goed vorm te krijgen, Prachtig! :proost:

    Je zou een forkend van Mick Reeves kunnen gebruiken.
    Eigenlijk hetzelfde als een quicklink maar nu met een M2 borgboutje in plaats van dat pennetje.
    Met een heel klein kruiskop schroevendraaiertje is deze eenvoudig te monteren en ziet er mooi schaal uit.
    Ingaande draad is ook M2 dus is makkelijk om te wisselen met wat je nu hebt ;)

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina