Aldi Camera - Luchtfotografie

@gertjan,

Ik heb de Mustek GSmart mini 3 , dit is een verzie later dan de camera van jouw.

Ik wist via rcgroups dat mijn camera aan te sturen was dmv. een pic.
Joost kwam op de indoor meeting in Markelo en had een omgebouwde aiptec bij zich. Van Joost kreeg ik te horen dat Alex Talsma (hier op het forum) zijn schakeling had gemaakt. Na Alex te hebben ge"PB"t en ik wat te hebben gemeten aan de print van mijn camera (om achter de besturingselementen te komen) kwamen we erachter dat er een .hex file op rcgroups stond. Alex heeft toen het Picje voor me geprogrammeerd.

De pic heb ik ingebouwd volgens een paar foto's vanaf rcgroups.
Vandaag heb ik de eerste luchtfoto's gemaakt, ze zijn echter helemaal mislukt (dacht ik al) doordat ik de cam voor de lol maar aan mijn 3D GeeBee had gehangen. Door de resonatie (EPS 350 D !!! ) en de vlugge bevestigingsmethode van de camera werden de foto's een grote wirwar van pixels.

Binnenkort ga ik denk ik een mooie stabiele en slome kist bouwen (die goed kan zweven om in die tijd de foto's te maken).
Dan zien jullie de eerste Mustek foto's wel verschijnen.

Binnenkort zal ik nog wel even een bouwverslagje hier op het forum plaatsen van mijn camera. Dan kunnen mensen zoals jij (gertjan) makkelijker je eigen camera ombouwen.

De print van jouwn camera ziet er redelijk hetzelfe uit als die van mij, dus ik denk dat al die weerstandje's en transistors zoals die man op de andere foto's van de GSmart mini2 gebruikt niet eens nodig zijn. (heb ik ook niet)

als er op jouw camera een drukknopje zit dat door middel van 1x drukken de camera weer in 'foto maak stand' zet, denk ik dat de schakeling van Alex zeker bruikbaar zal zijn.
Je moet echter wel zelf de juiste punten op je printje lokaliseren, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.
Dat is allemaal o.k. maar wat is dan de werkings volgorde van de schakeling van Alex?
Wat doet het zaakje als je een "maak foto" commando geeft?

A- de schakeling schakelt de camera dan pas aan, +/- 1sec later geeft ie zelf de "maak foto" commando, +/- 2 sec daarna het "zet camera weer uit "commando?

Of B: is de camara altijd aan en herkent de schakeling wanneer de camera automatisch uitschakelt, en zet em dan weer aan?

Of C: nog weer anders?

Harmpy35, jij zou dat kunnen vertellen door je camera te observeren als je een "maak foto"commando geeft.
Ik ben daar benieuwd naar. Bij voorbaat dank.

Hoi gertjan,

De schakel werking van Alex, binnen 1 minuut hoef je maar 1X te drukken om een foto te maken.

Na een minuut als de Camera in slaap stand gaat, dan weet de PIC dat en is het bij 1X drukken de mode knop aanzet om hem wakker te maken. Daarna kan je binnen 1 minuut gewoon weer foto's maken totdat hij weer in slaap stand komt.

Hans.

Bedankt voor de beschrijving Tita,

Het is nog weer anders dan ik dacht.
Je moet dus wel zelf in gedachten houden of het langer of korter dan 1,5 minuut geleden was dat je de laatste foto maakte.

gewoon vaak foto's maken, je kan toch niet echt mikken op een beetje hoogte, je weer niet echt wat er op komt.

Groeten Halmar

Ik heb wel eens anderen gezien die al maar door klikken, en als ze beneden zijn op de laptop zetten en dan weer omhoog.

Hans.

ik klik ook echt gewoon continu... meestal zo snel dat hij geen foto maakt omdat de vorige nog niet is opgeslagen :roll:
na een volle camera van ±60 foto's en bevroren vingers weer snel naar binnen om te kijken of er wat moois op staat. Altijd spannend ;)

mocht de camera een keer uitgaan, heb ik dat achteraf echt niet door hoor :)

ik soms wel, als hij precies net bij mij langsvliech voor de landing en hij gaat dan uit, 1 keer gehad. komt er een piepend vliegtuig landen :roll:

Groeten Halmar

@gertjan,

Als het goed is heb je nu het andwoord al uit de andere posts.

Als je nog vragen hebt specifiek over de mustek weet je de PB knop onder mijn post wel te vinden :D

Tita heeft gelijk over de werking.
Het enige verschil tussen de mustek en de aiptek is de active high "aan" ipv. active low schakeling.
Er zijn dus ook 2 verschillende soorten software te vinden op internet. (wel meerdere, maar de basis is meestal wel gelijk)

Vandaag mooi weer bij Rilland-bad.

Bad op de achtergrond.
afb938.jpg

Hans.

Ik heb nu ook zo een Aldi camera gekocht :D , het is inderdaad een leuk dingetje Tita :D
En nog twee jaar garantie ook 8O , voor 40 Euro begrijp der nix van. :?

Het is inderdaad een leuk ding voor die prijs, ik maak ook wel eens gewone opname van en ik moet zeggen dat het nog een mooie kwalitijd heeft ook nog.

Als je ze nog kan kopen, moet je het beslist doen voor dat geld.

Groeten, Hans.

He Tita

Wat een hoop water daar in de buurt van jullie vliegveld :roll:
Is dat nooit een probleem :?:

Nee, dat valt wel mee, af en toe komt het wel eens voor dat er een in het water terecht komt, maar dan is er storing in het spel.

Als men in de vijver terecht komt, dan kan het soms ook wel gunstig zijn.

Groeten, Hans.

Back