Algemeen 1/8 brushless buggy topic

Vandaag mijn nieuwe pinions binnen gekregen, de 21T erop gesmeten, reed heel goed, klonk ook veel beter als de vorige pinion, en topspeed was beduidend hoger tot dat ik plots iets hoorde, wagen naar de kant, achterwielen deden raar,blokkeerde soms, dan weer niet dus ik hem de achterdiff eens open gedaan. Was een hele klus omdat de vorige eigenaar blijkbaar geen goede tools had want heel wat vijzen waren rond ipv 6hoekig.

Ik heb eens rondgelezen en er zijn blijkbaar veel oplossingen om die vijzen weer los te krijgen maar wat is de meest aangerade? Een speciaal boortje kopen? Zo ja, waar vind ik zoiets? Op ebay?

Na een uur sleutelen, achterdiff opengekregen, heb de hele ophanging maar losgevezen, iets anders ging niet want die vijzen waren uitgesleten maar waar het op neer kwam, een heeeeeeeeeeeele boel zwarte smurie en verwrongen staal + bolletjes, was me snel duidelijk dat een bearing het had begeven. Ik heb er geen andere op voorraad liggen en omdat diegene die ik had helemaal kapot is en ik de maat niet weet heb ik dit besteld: Xray XB808E Rubber Bearing SET Abec 3 | eBay
Deze zijn er pas over 3 weken dus dat wordt niet rijden tot dan.. Jammer want ik had smaak net te pakken..

Maar goed wat wachten en dan proberen maken, als er iemand een oplossing weet voor die uitgesleten vijzen is dat zeeeer welkom!

Zelf bij een ijzerwaarhuis (of hoe je het ook noemt) een setje genaamd "screw removal tool" gekocht. Was niet goedkoop (40 euro dacht ik) maar oooh zooo handig. Heb zelfs een keer een afgebroken bout (m3) uit een motor mount kunnen halen door eerst met het tooltje een gangetje te boren en dan linksom eruit draaien met de grip kop. Ook al een aantal keer met de grip kop, de dol gedraaide inbus boutjes verwijdert. Werkt top, een echte aanrader!!!!

Zelf bij een ijzerwaarhuis (of hoe je het ook noemt) een setje genaamd "screw removal tool" gekocht. Was niet goedkoop (40 euro dacht ik) maar oooh zooo handig. Heb zelfs een keer een afgebroken bout (m3) uit een motor mount kunnen halen door eerst met het tooltje een gangetje te boren en dan linksom eruit draaien met de grip kop. Ook al een aantal keer met de grip kop, de dol gedraaide inbus boutjes verwijdert. Werkt top, een echte aanrader!!!!

Ja, ik heb ook een 2-tal setjes en dus de meest gangbare maten.
Het heet grabit. Werkt altijd!

@ Roy,

Dat wat er met jouw achter transmissie gebeurd is, is presies wat ik bedoelde qua nadeel met de 2010 transmissie. Dat moet je dus regelmatig uit elkaar halen etc.
Ik raad je aan om die spacer er tussen te zetten. Dat werkt bij mij echt goed.
Ik koop mijn spullen voornamelijk bij The Border, daar heb ik voor dit probleem 20 ipv 19 x ......bearings gekocht, met bijbehorende diffhuizen en dus die alu bearing collar speciaal voor de 20 lagers.
Zoals ik zei, werkt erg goed bij mij.

Volgens mij heeft de vorige eigenaar dit niet 1x gedaan aangezien je er bijna niet bij kunt door al die doorgedraaide vijzen. Ik was aan het wachten op de diffolie, en je kan het wel raden, vandaag toegekomen :p

@ RCmofo, als ik grabbit heb zit ik er niet zo immens veel mee in heb soms eens open te doen afhankelijk van hoe vaak ik er mee rijd maar ik zou nu eigenlijk niet goed weten welke maat bearing(s) ik moet bestellen? Als iemand me daar mee kan helpen zou dat al veel zijn, kan ik ergens in de buurt die maat zoeken want ik zou graag zo rap als het kan weer rijden :) Wat ik nu heb ziet er een beetje uit als op dat filmpje dat je me stuurde: [media=youtube]MKy1DhSo9g0[/media]
Enkel heb ik al die bearings niet meer omdat er denk ik 1 of meerdere kapot zijn. Als ik foto's moet nemen om de boel te verduidelijken, moeten jullie het maar zeggen.

EDIT: heb het reeds gevonden (denk ik). De 13x19 bearing is kapot, de binnenste ring is kapot gedraaid, dat is het metaal dat ik gevonden heb. Snel een nieuwe bearing bestellen en rijden maar!
Bedankt!
EDIT2: Wat is er zo speciaal aan deze bearings: http://www.ebay.com/itm/Team-XRay-8...Control_Parts_Accessories&hash=item3cce95a7f8

Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel mensen weten het ook gewoon niet van die 2010 transmissie.
IK heb mijne ook 2e hands en maakte mee wat jij nu ook hebt, maar dan aan de vooorkant, degene van wie ik m kocht wist het ook gewoon niet omdat hij het zelf net niet meegemaakt had.

Ik zal je precies aangeven wat ik heb op mijn 808e.

13x20 bearings ipv 13x19
xray partnr. 931320
Bearing collar voor 13x20 lagers. Xray partnr. 352076
En de diffhuizen voor 13x20 bearings.
Xray partnr. 352003

Die Diffhuizen en lagers heeft The border weet ik bijna zeker op voorraad, die collar is moeilijker, die heeft de importeur niet standaart op voorraad.
Zou die echter wel toevoegen, zorgt er voor dat je lager ten aller tijde netjes precies gelijke afstand van elkaar hebben.

Je kan het ook meteen heel erg goed doen en de transmissie van de 2011 versie nemen.

Ik heb nu momenteel de 19x13 bearing gekocht via the border, normaal heb ik die morgen, mijn ervaringen met postnl zijn toch zeer goed en ze leveren bijna altijd 1 dag na mijn bestelling zelfs als moet het de grens over. Wat de oplossing voor dit probleem dus betreft, ik heb die grabbit ook besteld & ook deze: Xray XB808E Stainless Steel HEX Head Screw KIT 250 PCS Electric Racing Buggy | eBay
zodat ik kapotte schroeven kan vervangen door nieuwe & proberen deze dus niet rond te krijgen :p
Ik hoop dat de frontdiff het nog wat wilt houden totdat ik de grabbit dus heb want ik kan er nu ook niet bij om de lagers te smeren.
Wat is nu de beste oplossing voor dit probleem?
Ofwel jouw oplossing ofwel de transmissie van 2011?

EDIT: ik hoop dat mijn castle niet zal uitfikken maar ik kan me niet voorstellen dat als je de temps wat bijhoud zo'n motor het op 1,2,3 opgeeft eerlijk gezegd.

Nog een vraag voor jullie jongens, wat is juist het verschil tussen de xray 808e & de xray Xb9e? Las op vele fora dat mensen vaak een extra roller hebben staan voor spare parts en dergelijke? Geen idee wat jullie thuis hebben staan :p
Vond deze op ebay: Xray XB808E Luxury 1 8 Electric Off Road Buggy 350150 | eBay

Geen idee welke uitvoering het juist is maar ik neem aan dat hij wel erg zal lijken op mijn xray 2010 uitvoering?

Link naar de xb9e: XRAY XB9E 350151 :: XRAY :: The Border Online RC Shop

Thanks & Gr,

Roy

Tja, het verschil is groot. Vooral het aandrijfsysteem is anders. Chassis, diffs, layout is ietsjes aangepast. En er zullen nog wel veel meer andere dingen zijn

Maar welke is de betere van de 2?

EDIT: Was wat aan het lezen over ''shimmen''? Heb al begrepen dat je daarmee de spelling op de diffs wegneemt als ik het goed snap maar wat heb je daar juist voor nodig & wat moet er juist gebeuren? Tjaa, iemand moet hier toch de beginner zijn he :p!

Gr,

ROy

Laatst bewerkt:
Denk je dat XRAY de 808 niet meer maakt/verkoopt omdat de 9E slechter is? Ze zullen aan moeten sluiten bij de concurrentie, dus een goede, snelle en betrouwbare auto moeten neerzetten. Ik denk dat ze dat met de XB9E wel gedaan hebben, hoewel ook daar nog verbeter punten te vinden zijn, maar is dat niet bij alle merken zo?

Ik heb zelf de XB9E, ken de MBX6 Eco, EB48 en heb ervaring met de RC8.2E....

Dit doe je om de speling van de diffs weg te krijgen in het diffhuis en om een goede gearmesh van de tandwielen te krijgen ...

Maar welke is de betere van de 2?

EDIT: Was wat aan het lezen over ''shimmen''? Heb al begrepen dat je daarmee de spelling op de diffs wegneemt als ik het goed snap maar wat heb je daar juist voor nodig & wat moet er juist gebeuren? Tjaa, iemand moet hier toch de beginner zijn he :p!

Gr,

ROy

Welke geniet je voorkeur? De XB9e zeker aangezien je die zelf hebt?

Ja dat klopt, de 808 heeft zo zijn probleempjes die de 9 niet heeft. Toen ik de RC8.2E kocht twijfelde ik tussen de 808 en de RC8.2E, die ook zijn problemen heeft hoor. Lees er de berichten op RCtech maar op na, dan kom je al snel tot de conclusie dat de 9 toch de betere van de twee is.

Excuses voor de vele vragen hoor :shock:
Omdat de 808e toch heel wat onderhoud heeft, zeker mijn versie (2010), was ik aan het overwegen hem te verkopen, of te houden, en een gloednieuwe kit te kopen maarja, welke moet je dan nemen? Ik lees overal andere dingen, mugen mbx6eco, xray 808e, xray Xb9, kyosho mp9, geen idee welke de beste buggy is.. Nog een beetje voort lezen zal de boodschap wezen, heb toch nog 3 weken vakantie :cool:

Hebben de Xray 808e & de xb9 eigenlijk parts gemeen of zijn het totaal andere auto's?

Bedankt voor het advies (& het geduld)

Roy

Prijs/kwaliteit en makkelijk sleutelen komt de MBX6 eco toch goed uit de bus. Als je hem nog kan vinden natuurlijk...

RC-Speedhouse heeft zijn laatste voor 350€ verkocht en een licht gebruikte RTR voor 395€, onklopbare prijzen waren dat :).

Back