Algemeen 1/8 brushless buggy topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Stoomstrijkijzer, 2 jun 2010.

  1. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Sommige vinden de MBX7 totaal niet goed rijden, anderen wel.

    De MBX7 is een beetje agressiever dan de MBX6 en mij ligt dat wel. Kan met de MBX7 constanter rondjes draaien dan met de MBX6. Mits die MBX7 goed afgesteld is en goede banden eronder heeft :p.
     
  2. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Toch gek. Dan zou 80% van de auto op de foto niet of nauwelijks zichtbaar moeten zijn :rolleyes:
    Maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat het 'm in de details zit. Ik denk dat het voor mij iig niet relevant is aangezien mijn MBX6 voor 80% van vorm en functie is veranderd en tevens voor 80% wordt gebruikt voor recreatieve doeleinden. (en ook voor de resterende 20% trouwens)

    Overigens bedank ik Mugen bij deze voor het uitbrengen van de 7. Het gaf mijn de kans om voor relatief weinig geld 2 extra MBX6-en aan te schaffen voor lopende projecten. :p
     
  3. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Hij is inderdaad voor 80 procent gemaakt met andere onderdelen.
    Dat ligt deels in de aandrijving, ophanging, armen, servosaver, voorste shocks, achterhubs, steering knuckles, etc...

    Qua rijden ligt hij mij ook goed, anders als de MBX6 maar zeker niet slechter. Is ook te zien aan mijn resultaten van dit jaar. Momenteel 4de plek in de buggycup.
     
  4. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Eventjes verder zoeken op het XRAY forum:

    You need to change the entire drivetrain to 2011 XB808/XB9 spec. That means front and rear diffs (bulkheads, centre driveshafts, crown & pinion gears, centre spur gear, and 12-14 tooth Clutchbell)

    The only thing I'm unsure of is the length of the centre Driveshafts. But the diff swaps are straightforward. Good luck!
     
  5. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Je hebt het nu over de Nitro 7 neem ik aan? vergelijk je dan nu de MBX6 Eco met de Nitro 7? Maar hoe rijdt de 7 Eco dan? Is de balans zoveel beter als bij de 6? Dat zal nog moeten blijken dan.
    Wat zijn de verbeteringen in rijgedrag dan? Is ie wendbaarder?
     
  6. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ik vergelijk de 7 nitro met de 6 nitro.
    Met de eco vergelijken zou oneerlijk zijn door het extra gewicht dat hij heeft.

    Je voelt gewoon dat je bij de 7 harder kunt gaan pushen. Hij is zoals je zegt sneller op zijn stuur en heeft gewoonweg meer stuur.

    De achterkant is wel wat losser als bij de 6. Maar daar kan je natuurlijk oplossingen voor vinden.

    Hoe de 7 ECO gaat rijden zal voor iedereen afwachten zijn :)
     
  7. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Je moet ook niet vergeten dat recreatief rijden of het rijden op een circuit, in competitie verband, twee totaal verschillende dingen zijn.

    We zien het zo vaak bij ons op de club, mensen die recreatief rijden en even willen laten zien hoe snel hun auto wel niet is. De eerste jumps gaan nog wel, maar de jump na een grote doordraaibocht is meteen "kassa".

    Zo worden er aan competitieve auto's heel andere eisen gesteld en kiezen fabrikanten ervoor om hun auto's aan te passen. Als de aanpassingen binnen de perken blijven krijgen ze een V2 stempel of een jaartal aanduiding. Is het design rigoureus aangepast en er is een compleet nieuwe auto ontstaan dan krijgt hij een nieuw modelnummer.

    Of de veranderingen effect hebben op de rijstijl en ondergrond is per persoon verschillend. Er zijn ook mensen die de MBX6 fijner vinden dan de MBX7 (of delen van de MBX6 op de MBX7 schroeven). Er zijn er ook die andere schokbrekers monteren (van een compleet andere fabrikant (doen fabrieksrijders ook regelmatig) enz.

    Het gaat er om wat je zelf ervaart (en of er storende elementen uit de weg zijn geruimd zoals overmatige slijtage). Dat kun je niet opmaken uit plaatjes en verhalen, dat moet je zien en/of voelen. Daarom kiest de een voor Mugen, de ander voor Durango en weer een ander voor XRAY. Allemaal prima auto's, allemaal hun (eigen)aardigheden en allemaal hun kenmerkende rijgedrag.
     
  8. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Bedankt, heb op de marktplaats een nitroroller xray 808 2011 spec gekocht, dat wordt eventjes sleutelen dus, of kan ik gewoon de motormount & battery tray van de 2010 naar de nitro roller verplaatsen?

    Gr,

    Roy
     
  9. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Nou dat was mijn punt dus. Hoe kan je nou de MBX7 Eco beoordelen op basis van een vergelijking tussen de Nitro's? De MBX6 Eco is een hele andere auto dan de Nitro 6. Dus die vergelijking zegt niet alles lijkt me. Ik snap dat je 'm gebruikt hoor, daar niet van.

    Precies, en ik vermoed dat de verschillen in rijden tussen de 6 en 7 voor de gemiddelde recreatieve rijder niet echt verschil maken. Maar of dat ook echt zo is valt te bezien.

    Ik kon als recreatieve rijder iig heel veel verschil merken tussen een AE RC8e en de MBX6 Eco. allebei electro buggies maar de Mugen rijdt heel veel beter. Niet dat de RC8 slecht is want het is een racetank (geschikt voor kinderen!) maar de de Mugen rijdt lichtvoetiger. Ik ben nu benieuwd hoeveel verschil er dan tussen de MBX6 en 7 zit en wat ik daar van merk.
     
  10. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    En zo kunnen we nog wel even doorgaan, want de RC8e en de RC8.2e (FT) is ook weer een wereld van verschil. Bij ons rijden nog diverse RC8.2e's en die zijn net zo snel als een MBX6 Eco, EB48, DEX408 of XB9e.

    Kwestie van smaak en gevoel....
     
  11. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    En dat is mijn punt dan dat ik de MBX7 eco niet beoordeelde :)

    Ik gaf in mijn eerste post enkel aan dat er echt wel veel verschil zit in onderdelen (heb zowel de 6 / 6R /6 eco als de 7 gehad) en ook qua rijden scheelt dit. Naar mijn gevoel gaat hetzelfde gevoel opgaan als iemand van een 6 eco naar een 7 eco gaat gaan.

    Ga je het voelen als recreatieve rijder, zeer zeker niet. Dan moeten de verschillen al enorm zijn zoals je aanhaalt bij je oude Asso en Mugen...

    We zullen het volgende maand wel weten :)
     
  12. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Toch wel een beetje hoor. De eerste indruk van iedereen is dat de mbx7 meer stuur heeft en agressiever rijdt. Maar je voelt wel nog steeds goed dat je met een Mugen rijdt.

    De mbx7 is gewoon een goede racebak. Zeer goed gebalanceerd. De mbx6 was slomer/rustiger. De mbx7 heeft meer stuur, rijdt scherper en heeft nog steeds genoeg achter grip.

    Aangezien de geometry hetzelfde is op de mbx7eco, zal die ook wel scherper rijden als de mbx6eco en meer stuur hebben. Hij zal nooit hetzelfde rijden als z'n nitro broertje, maar je weet wel waar je je ongeveer kunt aan verwachten.
     
  13. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ja dat is natuurlijk ook zo. Ik hoor het wel van jullie en misschien ga ik het zelf proberen maar vooralsnog moet ik eerst maar eens de 6 gaan leren afstellen.
     
  14. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zal wel wat posten hoe hij rijd, tenminste als ik de mbx6 tegen die tijd heb verkocht
     
  15. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Vandaag de xray 808 2011 serie nitro roller binnen gekregen. Alles eraf gehaald & op het chassis van 2010 gezet (voor 2011 heb je een conversion kit nodig, mijn motormount paste niet), omdat de transmissie van de 2011 verschillend is van die van 2010 past mijn achterste dogbone niet meer.. Voor het voorste dogbone zat er reeds een andere dogbone bij de roller die wel paste. Maar wat nu gedaan dus?

    Ik heb op ebay voor 20 euro wel al een conversion kit voor de 2011 chassis besteld maar dat is er pas binnen een tweetal weken..

    Ik heb een dogbone van ongeveer 75mm nodig, waar zou ik zoiets kunnen vinden?
    Mag ik zo rijden zoals hij nu is? dus alleen voorwiel aandrijving?

    EDIT: op de laatste vraag heb ik zelf het antwoord al gevonden :p met alle kracht op die 2 voorwielen valt er dus niet veel meer te rijden.. Toch maar morgen eens de achterdiff van de 2010 spec terug opbouwen..
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2013
  16. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Heb het rear diff van de 2010 dan maar weer netjes uitgeshimmed, tandjes nemen nu weer mooi op elkaar. Met de conversion set van de 2011 kan ik dan 2 auto's opbouwen, een xray 808 2010 & 2011 spec.

    Maar wat moet er nu juist terug in de diffhuizen? Ik heb in mijn handleiding staan 2 x 19x13x4 bearing, maar ik lees op vele fora dat er nog een colar tussen moet? Waar moet die juist tussen? Je kan 6 combinaties maken met die 2 bearings & 1 collar?

    Thanks jongens.
     
  17. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Plaatsing van de collar word duidelijk voor gedaan in de video die ik hier gepost heb.
     
  18. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Wou gewoon zeker zijn, bedankt :)
     
  19. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
  20. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ik gebruik een ace ds1015 en die doen het prima
     

Deel Deze Pagina