Algemeen electro sleepmeeting draadje

Nou, er schiet mij ff iets te binnen. Aangezien het harstikke 2013 is om een slogan te hebben... (en dan komen we toch weer uit op Engels/amerikaans) LOL....

ESG - The Power of Silence

@Bertus,

Over de toegankelijkheid. Wat dat betreft is onze denkwijze hetzelfde. Het zal wel los lopen, de meest gangbare toestellen zijn tot 4-4,5 meter. Er komen bij mij een aantal lipo's bij, wat wat het aantal te slepen zwevers vergroot word. Zo blijft de capaciteit gewaarborgt.

Dat er bij mij een groter sleper komt heeft niet te maken met dit initiatief. Het is mijn eigen wens om een maatje groter te gaan. (wegens zichtbaarheid)

Ik denk dat grootte niet zo belangrijk gegeven is.
Mijn Ventus van 4,5 meter kan Douglas makkelijk omhoog sleuren en ik denk zelfs dat het met een beetje opgevoerde electro Calmato achtig iets al kan.
Een voll gfk ASW van 4 meter trek je met een 15cc omhoog, dat is een 1500 watt motortje.
Alleen bij beginnende zweverpiloten kan je beter iets meer vermogen hebben om, als het fout gaat, het ding op te hijsen.
Maar een 3 meter Fox is wat anders, die is zwaarder, de vleugelbelasting is hoger, je moet dus ook meer snelheid hebben om het ding in de lucht te houden.

Ik wil voor Dalfsen een soort indeling maken.
Dat Gerben zijn Rascal alleen voor de echte zware bakken gebruikt gaat worden en dan de rest indelen in groepjes die achter een bepaald model gehangen kunnen worden.
Dus een groep voor de Funcub, dan een groep voor slepers die een kilo of 5 kunnen trekken, een groep die 10 kilo kan trekken en dan meer dan 10 kilo of zo, beetje dat idee.
Alleen twijfelgevallen zet je dan een gewichtsklasse hoger, om zeker te zijn.

GJ

Als jullie het er dan mee eens zijn wil ik het aanspreekpunt wel zijn.
Het organiseren is voor de club zelf en het op tijd zijn en de briefing houden wil ik wel op me nemen.

Srs @ het ging meer om het idee wat grote slepers en zwevers betreft.
Mijn sleper is ook al aardig op maat.

Maar nu het volgende wat in mij op komt.
Ik kreeg pas een pb van Vucht wat nodig is om een sleepmeeting te houden op hun club.
Mij leek het handig om een standaard hier neer te zetten zodat ik hier heen kan verwijzen.

1.Wat bij mij op komt is een veld waar je in 1 rechte lijn moet kunnen landen en opstijgen.
Dus geen bomen aan twee kanten langs het veld.
2. Het veld moet minimaal 80 meter lang zijn, bij hekken om het veld hebben we meer ruimte nodig.
3. Voldoende parkeergelegenheid.
4. 12 volt
5. 220 volt

De punten staan in volgorde van belang.

Verder lijkt het me verstandig om het open te houden zodat we elkaar aan kunnen spreken op veiligheid.
Ik ben me zelf namelijk een paar weken geleden wezenloos geschrokken toen mijn piper spontaan vol gas ging draaien.
Sinds die tijd heb ik nog meer respect voor de gehaktmolen voor op.:p

Nog even voor mij persoonlijk een belangrijke vraag.
Hoe zit het met de regelgeving als ik een meeting regel, ben ik persoonlijk aansprakelijk mocht er iets mis gaan?

Oja ik knip en plak zoveel mogelijk de data die we weten onder mijn berichten.
Voor nu staat er in de planning:
9 November - Dalfsen (uitwijk 16 November, organisator GJVO)
midwinter - Dalfsen (slepen in de sneeuw, datum wordt bekend als er sneeuw ligt, organisator Gerben/GJVO)
April(?) - Enkhuizen/Pegasus (Organisator Ariel)
10 Mei - Vught (uitwijk 17 Mei)
datum nog te bepalen - Wijk en Aalburg (organisator Bertus)
datum nog te bapalen - Berlicum (SRS)

Ik ben al 4 jaar bezig geweest met F5B en wil nu gewoon weer even genieten van het vliegen.
Dat is trouwens 6 oktober in Berlicum heel goed gelukt, wat heb ik het naar mijn zin gehad!!

Dat is echt fijn om te lezen!

Ik wil voor Dalfsen een soort indeling maken.
Dat Gerben zijn Rascal alleen voor de echte zware bakken gebruikt gaat worden en dan de rest indelen in groepjes die achter een bepaald model gehangen kunnen worden.
Dus een groep voor de Funcub, dan een groep voor slepers die een kilo of 5 kunnen trekken, een groep die 10 kilo kan trekken en dan meer dan 10 kilo of zo, beetje dat idee.
Alleen twijfelgevallen zet je dan een gewichtsklasse hoger, om zeker te zijn.

Goed idee! Nog een bijkomend voordeel, zo komt iedere sleeppiloot aan zijn sleepjes.

Hoe zit het met de regelgeving als ik een meeting regel, ben ik persoonlijk aansprakelijk mocht er iets mis gaan?

In mijn geval was ik aansprakelijk wat mijn club aan ging, voor het veld, de briefing ed...

Voor het vliegen zelf ben je ten alle tijden zélf aansprakelijk...

Trouwens, 80 meter is minimaal.. 90 tot 100 meter zou wenselijk zijn...

In mijn geval was ik aansprakelijk wat mijn club aan ging, voor het veld, de briefing ed....
Voor het vliegen zelf ben je ten alle tijden zélf aansprakelijk......

Dus voor het gras zeg maar?
Als ik maar geen claims aan mijn broek krijg want dan pas ik.
Hopelijk is dat ook nooit nodig.

Trouwens, 80 meter is minimaal.. 90 tot 100 meter zou wenselijk zijn...

In Elspeet heb ik pas ook gesleept dat ging prima maar je kon heeel laag aan komen vliegen de heide was de veld grens.
Het gaat mij er om onder welke maat we niet normaal kunnen vliegen.

Hoi Bertus,

De meeting regelt/organiseert de club, persoonlijk zou ik ze dan ook de briefing laten doen. De aansprakelijkheid ligt dan in de 1e plaats bij de piloot zelf, in de 2e plaats bij de organiserende vereniging.

Als jij dan zorgt dat de meetings een beetje leuk verdeeld blijven, dan gaat dat ook perfect. En dat is nog goed te overzien qua werk en stress.

Op zich kun je op heel veel plekken vliegen, zeker met de wat kleinere modellen. Zolang er een goede beschrijving is van de locatie, kunnen de piloten vaak zelf al een inschatting maken of het veld voor ze geschikt is, ik zou er nog niet al te veel 'beperkingen' aan hangen. En met een beetje improviseren is er voor de meeste 'beperkingen' wel een oplossing te vinden (zoals parkeren 'om het hoekje' in Berlicum).

Vwbt de organisatie als handleiding voor de club: op zich is dat niet zo spannend. En leuke en duidelijke post op het forum, eventueel de club 'warmmaken' voor het evenement, beetje logisch nadenken en dan komt het wel goed.

Gerben

Hé, maar slepen van kleinere modellen is juist fun! Af en toe een rudder-only zwever slepen is juist hartstikke leuk, en die 70cm ASG wil ik ook nog eens proberen te slepen, lijkt me leuk!
En serieus: dat wijst zich zelf. In Wijk waren er wat meer slepers, namen de sleeppiloten om en om af en toe pauze, in Berlicum verhoudingsgewijs iets minder en hebben de slepers allemaal hun best kunnen doen.

Gerben

Voor het vliegen zelf ben je ten alle tijden zélf aansprakelijk...

Wettelijke aansprakelijkheid is een lastig ding. Vooral omdat werkgevers tegenwoordig heel snel overgaan tot schadeverhaal als een werknemer arbeidsongeschikt wordt. Dan komt er ineens een claim vanuit een onverwachte hoek. Belangrijk dus dat iedereen goed verzekerd is. Maar het controleren van ieders polis is een ondoenlijke zaak.

Als organisator kan je wel degelijk op zaken worden aangesproken, ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat onze hele kantine en hangar met (echte) zweefvliegtuigen afbrand omdat ik vergeten ben om te vertellen dat er geen Lipo's binnen geladen mogen worden. reken maar dat de club mij dan aansprakelijk stelt!

Daarom heb ik vorig jaar voor aanvang iedereen een eigen verklaring met onderstaande tekst laten ondertekenen. Niet omdat ik zo gek ben op regels maar omdat iedereen zich bewust moet zijn van zijn/haar igen verantwoordelijkheid. het is maar een voorbeeld, en ik ben blij dat het zo'n kort setje regels is gebleven ;).

Dmv de handtekening “verklaring eigen risico, WA verzekering en juistheid frequentie” verklaar ik dat ik op eigen risico deelneem aan het vintage glider treffen 2013, dat ik beschik over een geldige WA verzekering met een dekking voor modelvliegactiviteiten, en dat de juiste frequentie op het formulier staat vermeld. Tevens verklaar ik hiermee dat ik kennis heb genomen van onderstaande regels:

· Omwille van de veiligheid (en onze brandverzekering) mogen er geen accu's binnen geladen worden!
· Vliegen met brandstofmotoren is niet toegestaan!
· Om mee te kunnen doen moet je veilig kunnen vliegen en een geldige WA verzekering kunnen overleggen. Brevet of KNVvL lidmaatschap is niet verplicht.
· Het gebruik van frequentieknijpers is verplicht. Alleen degene die de knijper heeft mag zijn zender op het betreffende kanaal inschakelen. Deze regel is niet van toepassing op de 2,4 ghz.
· Het is zeer wenselijk om 's morgens bij de briefing te zijn. Als je later komt, mag je pas vliegen nadat jij je hebt gemeld bij de leider van het vliegbedrijf en na ondertekening van de verklaring.

Gerben, ik zie voor Dalfsen een grote groep grote zware zwevers.
Vandaar dat ik het daar een beetje wil inventariseren zodat de grote bakken niet voor niets komen.
Ook al vliegen er veel meer mensen met kleinere modellen, het blijft schitterend om zo'n groot ding te zien vliegen.
De kleinere modellen (of de grote thermiekzwevers) kunnen met je Ibis en de andere piloten kunnen die dingen ook wel omhoog krijgen.

Wat betreft Vught, met F5B zijn we daar ook geweest, Gerben kan daar meer over vertellen.
Bij F5B deed ik het zo, ik benaderde wat clubs waarvan ik op Google Earth zag dat het veld wel eens groot genoeg kon zijn.
Dan ging ik er naartoe om met het bestuur te praten en eventueel een demo te geven.

Ik zit net te denken.. de Sunflyers in Landgraaf, dat is ook een mooi veld, helemaal om te zweven!
Of misschien Arno zijn club, Thermiek 59 in Nuth.

Dan nog de voorlopige agenda:

9 November - Dalfsen (uitwijk 16 November, organisator GJVO)
Midwinter - Dalfsen (slepen in de sneeuw, datum wordt bekend als er sneeuw ligt, organisator Gerben/GJVO)
April(?) - Enkhuizen/Pegasus (Organisator Ariel)
10 Mei - Vught (uitwijk 17 Mei)
datum nog te bepalen - Wijk en Aalburg (organisator Bertus)
datum nog te bepalen - Berlicum (SRS)

Ok update logo!

Welke? aanpassingen? totaal anders??

ESG.JPG

Mooi!... Welke is mij om het even. Misschien het onderschrift " the power of cilence" er onder? Het stille karakter is tevens de stille kracht van dit gebeuren.

Komend jaar wil ik het eventueel ook wel weer eens in Boxmeer organiseren.
Veld is 260x60 meter en wordt ook met enige regelmaat door Biggs-vliegers gebruikt....

Lijkt jullie dat wat?

grt, Louis

Als er genoeg animo voor is wil ik wel een bedrukt exemplaar hebben. (T-shirt, blouse, polo, fleece trui, enz...)

Hoi Louis,

Leuk, gewoon doen! Voor de coordinatie even de datum kortsluiten met Bertus ;)

Gerben

Vandaag 400 km rijden want ik heb eindelijk ook een zwever op de kop kunnen tikken die betaalbaar is.
Volgens mij ziet hij er leuk uit.

Als zo'n auto echt op de weg komt zal er wel weer door de regering een extra belasting op zon aangedreven modellen komen.
Dan is zelfs de zon niet meer gratis in Nederland.

GJ

Als zo'n auto echt op de weg komt zal er wel weer door de regering een extra belasting op zon aangedreven modellen komen.
Dan is zelfs de zon niet meer gratis in Nederland.

GJ

Belasting zullen wij altijd moeten betalen, het moet uit de lengte of uit de breedte komen. :)

Johannes

Back