Algemeen Lipo topic

Toepassing maakt niet uit. Wel van belang is dat je de juiste accu kiest. Als je met een simpele zwever vliegt die een ampere of 10 trekt hoef je dus geen 2200mAh 25C accu te gebruiken. Daarintegen met een sterke brushless motor in een auto die 70A trekt moet je wel een accu kiezen die dit kan leveren.

Ik heb een stock motor ( 10.5 brushless )
en een snelle motor 4.5 brushless.

Ik heb alleen geen idee hoe veel ampere die 4.5 zal trekken

lrp geeft aan 528 w bij 7,2 volt.
dat zou dan 528 : 7,2 = 73,3 ampere zijn.

lipo is nog net wat hoger 7,4 v

gok ik op 80 ampere.

bij 5000 Mah accus zou die dus minimaal 80 : 5 = 16 C
bij 3000 Mah accus 80 : 3 = 26 C

Het maximale vermogen van de accu is dus een relatief getal ( onhandig )
en het amperage hangt samen met de capaciteit.
Jammer dat er niet gewoon een amperage waarde bij staat.

Is eigenijk wel wat voor ampchart ( gearchart )

Een vraagje ivm balanceren van lipo's...

Bij een 2S1P pack is me het volkomen duidelijk hoe het in zijn werk gaat. Maar bij 2S2P packs wordt er eigenlijk niet per cel maar per 2 parallelle cellen gebalanceerd, als ik het goed heb. Kunnen 2 parallelle cellen niet anders reageren op de laadstroom, zoals 2 cellen in serie dat doen, waardoor die dus een balancer nodig hebben?

Mij lijkt het dat je een 2S2P nog altijd om zeep kan helpen doordat de cellen in parallel niet gebalanceerd kunnen worden...

Bij het parallel schakelen kan een cel niet hoger in spanning komen dan de parallel geschakelde. De ene cel zou dan de andere opladen. Bij parallel schakelen mag je de stroom bij elkaar optellen. Indien je twee cellen van verschillende capaciteit parallel zou schakelen dan wordt bij het leeg raken van de ene cel deze opgeladen door de andere. Hierdoor ben je dan heel snel door de capoaciteit van de tweede cel heen. Overigens niet aan te raden om dit te doen.

Bij het in serie schakelen wordt de spanning opgeteld. Hierbij is het dus wel degelijk mogelijk om cellen met een verschillend voltage te hebben. De balancer zorgt er op zo'n moment voor dat ze in evenwicht blijven.

De uitleg is niet helemaal sluitend maar is zo wel voor de meeste mensen te begrijpen.

R_LiPo5200003.jpg

Deze kan dus 25(C) x 5,2 ampere = 130 ampere leveren

130 ampere op 7,4 volt = 962 watt.

zal denk ik niet lukken met de stekker die er aan zit.

Deze oplossing is overigens veel mooier voor de stekkers:

tekinLipo3400m.jpg

Mits je je niet vergist van aansluiting... Dat vind de regelaar namelijk minder leuk :-)

Ach, die tamiya stekker knip je eraf en je soldeert er een Deans plug (oid) op. 1 keer heel goed opletten wat je doet en daarna kan je je niet meer vergissen.

10C/15C/20C betekent de hoeveelheid waarmee hij ontladen mag worden. Dus een 10C LiPo mag je met 10 keer zijn capaciteit ontladen. Een 2500mAh accu met 20C mag dus ontladen worden met 50A. Piek meestal een stukje hoger. Hoe hoger het aantal C des te groter wordt de accu.

Even een Tip. Om niet voor elk type accu de amperage etc te moeten uitrekenen.
ik bekijk het als "mag je leegtrekken in xxx minuten"

Dus met een 10C moet je ervoor zorgen dat je langer dan 6min kan rijden anders belast je ze te zwaar. voor 20C is dat 3 min. Voor de nieuwe kokams is dat 30C: 2min
In Theorie zou voor de recreant een 18~10C genoeg zijn.

Hoi, ik heb nog een vraagje...

Ik las ergens anders hier op t forum dat ze de eerste paar keren een lipo pakket laden en ontladen op 0,5C... om zo de levensduur van je lipo accu te verlengen. Fabeltje of feit?

Een hyperion 0606i (bijvoorbeeld, van deze weet ik het) kan met 6A laden, maar kan maar met max 1A ontladen... Als je dan een 5000mAh lipo hebt haal je die 0,5C ontlaadstroom niet, maakt dit uit of niet?

Heeft er mischien iemand een schema of een foto van hoe ik mijn Trackpower
lipo van 7.4V 4900Mah aan moet sluiten op mijn balancer :confused:

heb een - en 2 maal een +
ik heb eigenlijk wel een idee , maar ik wil het zeker weten...;)

suggesties zijn welkom :D

Met zo'n soort kabeltje moet het wel lukken, denk ik. Het ligt eraan welke balancer je hebt.
lipo%20kabeltje.jpg

Daan

EDIT: lees dat je een Graupner balancer hebt, dan is dit het goede kabeltje.
hier nog even de link: http://flightpower.co.uk/index.asp?page=Products/index.asp^currency=EUR

Laatst bewerkt:
http://www.bigscale-trucks.be/electric/electric_build_16.jpg

deze hangen allemaal parallel tot een 6s4p pack , als beveiliging een individuel cell tester die elke spanning meet ipv de totale , bij 3 volt voel je de motor sputteren ( signaal wordt geknepen ) en stop je gewoon
plus het grote voordeel is dat je niet moet liggen klooien met ontladen enz . alleen zijn er nog geen laders die dit pack met 1C kunne laden , dus het duurt wel effe eer dat ie vol is

kan iemand mij ff een fototje sturen van een lipo accu?
dan kan ik rijken of ie op mijn e10 past

alvast bedankt,
Ruud

kan iemand mij ff een fototje sturen van een lipo accu?
dan kan ik rijken of ie op mijn e10 past

alvast bedankt,
Ruud

Ruud, zoek heel even op Google en druk vervolgens daar op de link afbeeldingen. Kan je kiezen uit alle maten en soorten....

Als ik een oudere regelaar gebruik ( bijvoorbeeld GM sx9 )
moet ik dan een lipo saver gebruiken?

Wat doet dat ding?

Een liposaver zorgt ervoor dat de spanning in je accu niet te ver terugloopt.
Dat is niet erg goed voor je lipo accu.

Ik zou voor de zekerheid een goede regelaar kopen met liposaver erin ;)

Met zo'n soort kabeltje moet het wel lukken, denk ik. Het ligt eraan welke balancer je hebt.
lipo%20kabeltje.jpg

Daan

EDIT: lees dat je een Graupner balancer hebt, dan is dit het goede kabeltje.
hier nog even de link: http://flightpower.co.uk/index.asp?page=Products/index.asp^currency=EUR

Daan ,

het is gelukt , heb even zo`n kabeltje nagemaakt en werkt perfect :D

Een liposaver zorgt ervoor dat de spanning in je accu niet te ver terugloopt.
Dat is niet erg goed voor je lipo accu.

Ik zou voor de zekerheid een goede regelaar kopen met liposaver erin ;)

Stopt de auto dan plotseling ?
of gaat hij piepen ?
( met een lipo saver )

Back