algemeen minimag topic (deel 2)

Nou vanavond weer gevlogen, ging lekker. Totdat ik vrij hoog ging vliegen, ik denk ik maak een mooie duikvlucht. Dat ging vrij goed en hij maakte echt vaart bijna recht omlaag. Ik denk een rol kan er ook wel in. Ik weet niet precies wat een snaproll is maar dit was er letterlijk een. Mijn vleugel brak gewoon in 2en alsof het niets was.

Gevolg: recht de grond in.

Schade: gebroken vleugel, motorschot kapot, as krom.

De vleugel heb ik weer gelijmd en getaped, de as is weer recht en de motor heb ik nu met een alu steun vastgezet die ik nog had liggen voor een boot.

Ik ben benieuwd hoe de minimag het nu doet. Ik weet igg wel dat hij niet alles kan hebben :) .

Ik vlieg ook met 3s 2200. Accu ligt naast de regelaar tegen het motorschot aan. CG ongeveer 1cm verder naar voor dan wat mpx aangeeft.

Heb je de motor wat domping naar onder gegeven ?

Zweven doet ie best goed, bij bochten zul je toch snelheid moeten houden.

met de CG bedoel je dat ik de vingers 1 cm verder naar voren moet doen onder de vleugels als de voor gedrukte plekken van mpx.

Mijn motor heeft heel iets domping naar onder.

Is het misschien mogelijk om een foto te posten hoe jij de regelaar en de accu hebt liggen. Daar zou ik je heel dankbaar voor zijn. (voor mail adres PB maar)
Omdat de accu zover naar voren moet, heb je daar bijna geen plaats meer voor de regelaar.

zover super bedankt voor de info

met de CG bedoel je dat ik de vingers 1 cm verder naar voren moet doen onder de vleugels als de voor gedrukte plekken van mpx.

Mijn motor heeft heel iets domping naar onder.

Is het misschien mogelijk om een foto te posten hoe jij de regelaar en de accu hebt liggen. Daar zou ik je heel dankbaar voor zijn. (voor mail adres PB maar)
Omdat de accu zover naar voren moet, heb je daar bijna geen plaats meer voor de regelaar.

zover super bedankt voor de info

Heb net nog even het cg nagekeken, ligt bij mij op die buis in de vleugel.

foto's:
ImageShack - Image Hosting :: mmaccuesc.jpg

ImageShack - Image Hosting :: mmaccuenesc.jpg

Laatst bewerkt:
Nou, in een opwelling ook maar een MiniMag aangeschaft omdat ik de EasyStar te lastig vond om lekker mee te vliegen. Dus nu mag de MiniMag eraan geloven voor het fotowerk. ;) Even snel vanavond alles in elkaar geplakt en morgen maar de lucht in met dat ding.

Mijn voorlopige setup:
- E-Max 2215/20 (1200kV, 59 gram)
- HiModel 25A ESC
- Graupner 3S 2000mAh 20/25C LiPo (of FlightPower 3S 2500mAh EVO Lite 20)
- APC 8x4" Direct Drive/Thin 3-blads prop (staat wel stoer!)
- 4x HXT 500 servo (dus gelijk met rolberoertes erin)

De 3-blads propellor stond wel stoer maar ging er bij een eerste test vandoor in een donkere garage. Uiteindelijk teruggevonden maar met wat bladen minder. :evil: :cry: Dus tijdelijk even een APC-E 10x5 erop want die had ik nog liggen. Vol gas trekt-ie nu 18,3A maar scheurt zowat de motorophanging uit het schuim. Half gas wil-ie nog vertikaal en trekt maar 7,9A dus dat gaat lang cruisen worden. ;)

hoe vliegen jullie minimags met veel power?

Ik had voorheen een probleem met mijn minimag.
Waarschijnlijk lag het zwaartepunt veel teveel naar voren omdat de motor buiten het motorgat uitstak.

Heb er nu een borstelloze in waarvan de prop bijna de rompraakt en de motor dus mooi in
het motorgat valt.
En hij vliegt lekker.

Toch als ik hem in balans leg op de aangegeven punten op de vleugel
dan helt hij wat naar voren, terwijl de accu,s ver achterin zitten.
Oke iets naar voren moet kunnen....

Ga ik nu vliegen met 30% gas dan vliegt hij vlak.
Ik kan zowat mijn zender neer leggen.

Maar bij meer gas gaat hij uitzich zelf stijgen.
Ligt dit nu aan het model?

Ik ga volgende keer de accu nog meer naar voren leggen kijken of hij dan minder stijgt.
Maarja dan klopt van het aangegeven balans punt weinig meer.

Verder staan de roeren goed en de motordomp volgens tekening....

Laatst bewerkt:
mijne vliegt heerlijk rechtuit:D, volgas, geen gas, op de kop een boel down maar verder:P, prophangen met een boel up. vliegt leuk(A)

Toch als ik hem in balans leg op de aangegeven punten op de vleugel
dan helt hij wat naar voren, terwijl de accu,s ver achterin zitten.
Oke iets naar voren moet kunnen....

Ga ik nu vliegen met 30% gas dan vliegt hij vlak.
Ik kan zowat mijn zender neer leggen.

Maar bij meer gas gaat hij uitzich zelf stijgen.
Ligt dit nu aan het model?

Ik ga volgende keer de accu nog meer naar voren leggen kijken of hij dan minder stijgt.
Maarja dan klopt van het aangegeven balans punt weinig meer.

Verder staan de roeren goed en de motordomp volgens tekening....
ralph,
ik had dit bij mijn wilga ook (soortgelijk model). dit komt waarschijnlijk doordat je motor wat meer power heeft dan standaard. ik zou het cg niet verder naar voren leggen als hij nu iets naar beneden helt. beter zet je de motor 1 graad naar beneden. bij 50% gas zou hij vlak moeten vliegen voor prettig vlieggedrag.

Oke bedankt.

Heb de motor mount wat omlaag gewrikt en weer gelijmt.
Hoop niet dat het nu teveel naar beneden is.

Ik vind 1 graad extra moeilijk inschatten en iets er bij houden als een geodriehoek met graden werkt ook niet echt.

We zullen zien misschien dat ik zaterdag even kan vliegen.
Als het teveel is dan heeft hij continu de neiging om omlaag te vliegen?
Of kun je dan rare eigenschappen krijgen?

hoe vliegen jullie minimags met veel power?
De E-Max 1200kV weegt met draden etc. 64 gram. Er zit een 25A E-Max regelaar op. Dit setje moest $16,50 opbrengen op eBay dus dat vond ik een nette prijs. ;) Ik heb er een prop-adapter voor 3mm-as op zitten en een Graupner 8x6 Cam Slim prop. De accu is een FlightPower EVOLite 20 2500mAh 3S. Dat betekent dus oneindig vertikaal stijgen, flink snel vliegen als het moet en heerlijk cruisen. Als er vermogen nodig is dan is 3/4 gas voldoende om in elke situatie gelijk genoeg snelheid te maken om weer controle te krijgen. Opstijgen binnen 1 meter. 8) De motor trekt vol gas op de grond maximaal 21A dus bij normaal vliegen is meer dan een half uur vliegtijd geen probleem (vandaag, nagenoeg windstil, veel starts en landingen gemaakt en bijna een uur gevlogen, thuis aangekomen de accu verder leeggetrokken en toen zat er nog ruim 1100mAh in).

Motordomping is bij mij 1° naar beneden en 2° naar rechts. Accu ligt helemaal voorin (1cm ruimte voor waar de cockpitkap begint). Alle flaps helemaal level en ze vliegt kaarsrecht, zelfs bij vol gas. Op de balanspunten ligt de staart helemaal horizontaal met het staartvlak.

Oke bedankt.

Heb de motor mount wat omlaag gewrikt en weer gelijmt.
Hoop niet dat het nu teveel naar beneden is.

Ik vind 1 graad extra moeilijk inschatten en iets er bij houden als een geodriehoek met graden werkt ook niet echt.

We zullen zien misschien dat ik zaterdag even kan vliegen.
Als het teveel is dan heeft hij continu de neiging om omlaag te vliegen?
Of kun je dan rare eigenschappen krijgen?

Hij zal hoogstens bij veel gas omlaag gaan ipv omhoog. Maar verder zul je er weinig van merken hoor.

Bij mijn wilga zit de motor op een plaatje dat met 3 schroefjes aan het vliegtuig vast zit. Op die manier kan ik heel makkelijk de motor wat domping geven door er ringetjes tussen te doen. Mocht je ooit na een crash een nieuw motorschot moeten maken, dan zou ik het zo doen.

Mocht je ooit na een crash een nieuw motorschot moeten maken, dan zou ik het zo doen.
Niet na een crash, wel na iets te enthousiast gas geven. 8O ;) Het originele plastic motorschotje was slechts 5 seconden bestand tegen het brushless geweld van mijn MM en brak in stukken. Vervolgens van 3mm berken triplex een nieuwe gemaakt. Ging prima maar na 30 seconden vol gas verdween ook de motor uit de neus. :? :lol: Nu het derde motorschot van 2mm epoxy (printplaat) en gelijk ernstig verankerd in het schuim. Dus nu moet het wel heel raar gaan wil de motor nog eruit vliegen zonder het toestel. :mrgreen:

Ik heb de accu zitten onder de vleugel.
Dus onder het het cockpitje zit geen accu alleen de esc en draden zitten hier.

Ik vind het erg raar dat mijn MM naar voren hangt met een 2500mah 25C 3 cell onder de vleugel.
Accu kan er niet dieper in.
Kan

Motor kan er ook niet dieper in want dan zou de prop de kist raken.

Ik heb deze motor erin:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-30B 14A 1050Kv Brushless Outrunner $19.27

Met een 9x6 prop en motor weegt een 60gram.

Toch stijgt hij bij wat meer gas.
Blijf dit vreemd vinden.

Dus de mijne stijgt bij meer gas.
* De motor staat een best aardigge hoek naar beneden gericht als je de romp horizontaal houdt, eerder 3 graden schuin.
* Cg licht naar voren.

Dus al met al zou hij eerder naar beneden moeten vliegen dan naar boven.
Zal de volgende keer het hoogteroer eens zo zetten dat hij stock toch iets down krijgt. Misschien dat ik het hier beter mee krijg.
Roeren staan vlak en zijn recht ingelijmt.

Dat van dat motorschotje met schroeven was ook mijn bedoeling maar ik heb een houten motorschot met schroeven.
Deze is nu al zo vaak opnieuw gelijmt dat de boutjes muur vast zitten en er een extra revetje tussen doen er niet meer bij is.
Dus domping bijstellen is wat los wrinken en lijmen.

Dat zal met een balsa kist een stuk makkelijker zijn.

Ik zou bijna zeggen dat het wel lijkt dat het hoogte roer zo is ingelijmt dat het continu up geeft.
Maar als dat zo is waarom vliegt hij tot half gas dan wel goed vlak?

@ sleurhutje.
Jouw CG moet toch ook ver naar voren liggen als jij je accu
onder de motorkap hebt liggen......

Kan ook zijn dat het daar het probleem zit.
Ik heb de accu alleen nog achterin gehad omdat de CG al naar voren ligt
en ik gelezen heb dat corrigeren met de cg niet de bedoeling is.
Mischien is nog wat meer gewicht in de neus de oplossing.

Zit nu even zonder props want de laatste gebroken bij een landing.

@ sleurhutje.
Jouw CG moet toch ook ver naar voren liggen als jij je accu
onder de motorkap hebt liggen......

Kan ook zijn dat het daar het probleem zit.
Ik heb de accu alleen nog achterin gehad omdat de CG al naar voren ligt
en ik gelezen heb dat corrigeren met de cg niet de bedoeling is.
Mischien is nog wat meer gewicht in de neus de oplossing.
Ik heb dezelfde motor maar dan van E-Max en 1200kV. Verder gelijke specificaties. Voor de zekerheid mijn CG zojuist gecontroleerd. Bij wat meer wind (ca. windkracht 4 à 5) ligt deze wat naar voor, 2mm voor de sleuf van de glasvezel buis. Als het windstil is dan kan de accu meer naar achteren en zit de CG precies op de twee markeringspunten onderop de vleugel. Alle roeren staan helemaal recht, dus zonder trim.

Persoonlijk hou ik wel van een beetje zwaardere neus omdat het met snel vliegen bij wat meer wind stabieler vliegt. Ook in de EasyStar lag een dikke 3S 3200mAh helemaal voorin, er stond dan wel een dikke zware 4004kV binnenloper op het dak. 8O

Als optrekken bij veel gas geven structureel is maar verder vliegt de MM wel lekker, dan kun je met je gas wat down mee-mixen. Dat deed ik ook op een ander vliegertje (Graupner Monsun 92cm spanwijdte) omdat de neus nogal schuin opliep aan de onderkant.

Laatst bewerkt:
Nou net wezen vliegen en de accu nog een stukkie naar voren en hij vliegt gewoon goed.

Als je het mij vraagt klopt de CG niet echt op de punten onder de vleugel.
Als je die punten aan houd moet je hem gewoon stuk naar voren laten hangen.
Bij gaat hij anders continue stijgen.

Ook getest hoe hij vliegt zonder landingsgestel, uhmmm.
Nou ja ik wacht nog op nieuwe 9x6 props maar omdat ik net toch effe wilde vliegen er maar even een 7x6 prop opgezet die ik nog wel had.

Je mist de trek kracht meteen maar ach met wat meer gas goed te doen.
Maar ja toen ik van de grond opsteeg was de landingsbaan wat te kort en zodoende bleven de wielen achter op de grond.

Maar ja met die kleinere prop zijn buiklandingen goed te doen.

Wat wel grappig was hij verbruikt met die 7x6 maar 8A.
Zodoende 45 minuten gevlogen op 1 accu.

Gisteravond nog even een uurtje gevlogen. Voor de verandering maar eens naar grote eenzame hoogte gevlogen met een fototoestel aan board om te filmen. De MiniMag was niet veel meer dan een klein stipje en op de gok wat rond gevlogen. De camera zit recht tegen waar normaal de cockpit zit en vangt dus lekker veel wind. :oops: Flink door gassen dus. Ondanks de 120 gram extra gewicht (totaal vlieggewicht 860 gram) nog steeds vertikaal stijgen. 8) Na het landen met dezelfde accu (Graupner 3S 2000mAh) nog 20 minuten gevlogen met veel vertikaal stijgen en constant 3/4 tot vol gas racen. ;)

Soms een beetje wiebelig maar dat komt omdat het zo hoog niet mee viel een Easy Star in beeld te krijgen, vogel te achtervolgen, 3D te vliegen zoals met de indoorvliegers etc. :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je het mij vraagt klopt de CG niet echt op de punten onder de vleugel.
Als je die punten aan houd moet je hem gewoon stuk naar voren laten hangen.
Bij gaat hij anders continue stijgen.
Even een plaatje van mijn CG.

minimag-cg_position.jpg

Je hebt leuke setups en je hebt extreem leuke setups:

Mijn MiniMag kun je vertikaal starten vanuit het handje of hangend aan een hekje. 8O :rolling: 8) Nu nog oefenen met torquen en vertikaal terughangen aan hetzelfde hekje. :?

Laatst bewerkt door een moderator:
Is de minimag goed vliegbaar op 3kanalen? Dus zonder rolroeren? Ben een vervanger aan het zoeken voor men easystar en zou er toch ook graag een fc aan willen hangen.

Back