algemeen minimag topic (deel 2)

Is de minimag goed vliegbaar op 3kanalen? Dus zonder rolroeren? Ben een vervanger aan het zoeken voor men easystar en zou er toch ook graag een fc aan willen hangen.

Nee.
Vliegbaar ja, maar zeker niet goed. Als je op 3 kanalen wilt vliegen zou ik mooi doorvliegen met de Easystar tot je die helemaal beheerst, camera onder Easystar gaat waarschijnlijk nog beter dan onder een MM zonder rolroeren.

Misschien kun je dan nog beter richtingsroer vastzetten en de rolroeren met een Y-kabel op het dan overgebleven kanaal zetten.

Dus, mijn advies (is maar een mening): Andere zender kopen of doorvliegen met Easystar.

Waarom een andere zender kopen? Ik vlieg mijn easystar met een ff9, met deze kan ik volgens mij wel goed uit de voeten!

Waarschijnlijk denkt Wartexx dat je zender niet meer mogelijkheden heeft, ik dacht dat ook.

Als je kanalen genoeg hebt, waarom zou je dan geen rolroeren willen plaatsen? Ik zie geen andere reden om die weg te laten...

Ze denken dat je een 3 kanaals zender hebt en dat je daarom vroeg of de Minimag ook goed te vliegen is met 3 kanalen.

Maar de minimag is een perfecte opvolger op de easy star dus gewoon met rolroeren vliegen, heb ik zelf ook gedaan. De minimag vliegt als een droom en dus niet veel moeilijker dan de easy star, wel leuker (omdag je rolroeren hebt).

EDIT: tegelijk

Heb al eens een vervanger geprobeerd. Toen werd me de twinstar II aangeraden. Deze had ook rolroeren. Was deze na zoveel keren crashen zo beu, dat ik (nu) geen rolroeren meer wil. Ben wat uitgekeken op men easystar.

Als je de twinstar continue crashed, is de stap nog te groot. Ik zou dan eerst eens dooroefenen met de Easystar tot je die perfect onder controle hebt. De stap naar een Twinstar, Minimag ofzo is dan stukken eenvoudiger.

Je kunt natuurlijk ook doorzoeken naar een modelletje wat alleen hoogte en richting heeft (en daar ook voor gemaakt is). Easycup is misschien een mooi alternatief, dan heb je een MM-achtig model die wel gemaakt is voor gebruik zonder ailerons :yes:

Kijk hier maar eens voor wat meer info.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet de je de schuld naar de rolroeren moet schuiven. Als je volgende kist zonder rolroeren gaat vliegen dan kom je niet echt verder in het leren vliegen.
Ik durf te wedden dat je prima uit de voeten kunt met de minimag.

Yep, gewoon een MiniMag en gelijk de rolroeren erin zetten. Uit ervaring weet ik dat een MiniMag makkelijker vliegt dan een TwinStar. Waarom? Een TwinStar zweeft veel sneller door als je het gas eraf haalt. Een MiniMag remt redelijk snel af, gas eraf is gelijk minder snelheid. Nadeel is dat je wel gas er een beetje op moet houden om te blijven vliegen anders valt de neus naar beneden (stall).

Beperk de uitslagen van de rolroeren tot 3 à 5 mm op en neer. Dan is het niet gelijk dat je een ongecontroleerde roll maakt (of wat daarop moet lijken want je moet voor een mooie roll om de lengte-as ook je richtings- en hoogteroer gebruiken).

Maar... Uitgekeken op een EasyStar met alleen hoogte- en richtingsroer? Knutsel er dan eerst eens rolroeren in. Als je die stap hebt gemaakt, wordt vliegen met een EasyStar zoveel leuker en je leert gelijk omgaan met rolroeren (en zult ontdekken dat je richtingsroer eigenlijk weinig doet, misschien later pas weer als je met zijwind gaat landen of inderdaad met rolls). Hier een uitstekende uitleg.

Yep, gewoon een MiniMag en gelijk de rolroeren erin zetten. Uit ervaring weet ik dat een MiniMag makkelijker vliegt dan een TwinStar. Waarom? Een TwinStar zweeft veel sneller door als je het gas eraf haalt. Een MiniMag remt redelijk snel af, gas eraf is gelijk minder snelheid. Nadeel is dat je wel gas er een beetje op moet houden om te blijven vliegen anders valt de neus naar beneden (stall).

Beperk de uitslagen van de rolroeren tot 3 à 5 mm op en neer. Dan is het niet gelijk dat je een ongecontroleerde roll maakt (of wat daarop moet lijken want je moet voor een mooie roll om de lengte-as ook je richtings- en hoogteroer gebruiken).

Maar... Uitgekeken op een EasyStar met alleen hoogte- en richtingsroer? Knutsel er dan eerst eens rolroeren in. Als je die stap hebt gemaakt, wordt vliegen met een EasyStar zoveel leuker en je leert gelijk omgaan met rolroeren (en zult ontdekken dat je richtingsroer eigenlijk weinig doet, misschien later pas weer als je met zijwind gaat landen of inderdaad met rolls). Hier een uitstekende uitleg.

Ik heb zelf ook van die uitleg rolroeren op mijn easystar gemaakt en maakt het vliegen er 10x leuker mee:D

Hallo,
ik ben ook van plan om de Mini Mag te kopen maar is een accu van 7 cellen AA, 1800 mAh en 195 gram te zwaar?
Alvast bedankt!!

nee hoor, is niet te zwaar, maar je kunt beter voor 15 euro een nieuw lipo'tje kopen, kun je langer en harder vliegen.

Maar dan bedoel ik met de standaard Permax 400 motor.
Hoeveel gram is een NiMH accu aan te raden van 7 cellen?

Hahahah laat me niet lachen, met de standaart permax is de beste accu nog niet om hoog te slepen, laat staan die 7 cellen van jou ;), nee dat gaat echt niet lukken. De motor moet je gelijk vervangen door een brushles ( een fietsbel(=motor) kost inc regelaar en prop nog geen 20 euro).

Over welke setup heb je 't dan en waar is die ergens in Nederland te krijgen?

Maar dan bedoel ik met de standaard Permax 400 motor.
Hoeveel gram is een NiMH accu aan te raden van 7 cellen?
Uitgaande van 2/3A formaat cellen moet je uit gaan van 23 gram per cel plus 10 gram randverschijnselen (draad, koppelstukjes etc.). Dus met 185 gram zit je dan goed. ;)

Hahahah laat me niet lachen, met de standaart permax is de beste accu nog niet om hoog te slepen, laat staan die 7 cellen van jou ;), nee dat gaat echt niet lukken. De motor moet je gelijk vervangen door een brushles ( een fietsbel(=motor) kost inc regelaar en prop nog geen 20 euro).
Hallo? Er zit een verschil tussen eindeloos vertikaal gaan of leren vliegen met een gemoedelijk toestel. Standaard Permax 400 met 7 of 8 2/3A cellen gaat prima mits je een andere propellor neemt. Bijvoorbeeld een 152mm Günther of een APC 6x4E. De standaard propellor is leuk voor wat koeling in de zomer maar niet om te vliegen. :mrgreen:

Ik zat te denken aan deze setup:
de regelaar: RCtechnics Internet Store
de motor: RCtechnics Internet Store
Bij de regelaar staat dat die geschikt is voor NiCd maar is die ook geschikt voor NiMH?
Het motortje is te licht voor de MiniMag, zeker als je 7 cellen NiMH gaat vliegen. Kies dan voor deze motor, deze regelaar en deze propellor. Dan heb je een hele leuke setup die je later ook kunt gebruiken in combinatie met een 3S LiPo van 2000 à 2500mAh (dan met deze propellor) zonder weer enorm te investeren.

Bedankt voor de hulp, hier heb ik wat aan:D
Dus met een andere propellor, de standaard motor en een accu van 7 cellen is wel mee te leren vliegen, ik ben namelijk nog maar een beginner :D

Bedankt voor de hulp, hier heb ik wat aan:D
Dus met een andere propellor, de standaard motor en een accu van 7 cellen is wel mee te leren vliegen, ik ben namelijk nog maar een beginner :D
Ja, de meegeleverde propellor levert te weinig voor de MiniMag. Multiplex levert dezelfde voor de EasyStar die er wat beter mee vliegt maar ook niet over houdt (de EasyStar heeft aanmerkelijk meer vleugeloppervlak dus zweeft wat makkelijker;)). Ook de bevestiging van de standaard propellor is niet goed. De eerste keer gaat het goed maar zodra de propellor een keer per ongeluk de grond heeft geraakt, krijg je hem biet goed meer vast.

Ook met de Permax 400 is prima te vliegen met deze propellor of deze propellor (hiermee moet je wat sneller vliegen) en dan deze adapter.

Als je nog nooit gevlogen hebt en je gaat wel de rolroeren al voorzien van servo's, dan de uitslagen op de rolroeren redelijk beperken (max. 5mm op en neer). Als je eenmaal wat rondjes kunt maken dan kun je de uitslagen vergroten.

Back