algemeen minimag topic (deel 2)

Klopt sleurhutje, 2 gaten komen overeen.

kan ik dat kruis dan wel op het plastic motorsteuntje plakken dmv epoxy ? en dat steuntje dan in het plastic motorhuis plakken ?

of is dat te zwak ?
Het zwarte plastic motorsteuntje dat standaard bij de MM zit is leuk voor een Speed 400 maar niet voor een dikke brushless met grote propellor. Met een snelle binnenloper en kleinere prop zal het nog wel gaan (minder kracht, meer wind). Dus zorg ervoor dat je het kruisje goed verankert in het schuim of een stevig motorschotje maakt dat goed in het schuim is vastgezet.

Het makkelijkst is als je in de buitenste 4 gaten van het kruisje stukjes draadeind zet en die zo'n 30mm of meer naar binnen laat steken en die dan vastlijmt met bijv. epoxy. Bij voorkeur zodanig monteren dat de stukjes draadeind al flink knellen in het schuim. Hoe vaster, des te beter. ;)

en als ik een houten voorschotje maak, waar ik het zwarte motorhuisje op vastlijm en schroef. en dan op het houten voorschot mijn motor monteer ?

is dat ook stevig zat ?

Ik gebruik een 2200 kv inrunner icm een apc 5.5x4.5 apc prop op de minimag,de inrunner zit op de meegeleverde componenten geschroefd en zit na dik 50 vlieguren nog steeds muurvast.

Ik vlieg samen met sleurhutje,zijn mm heeft wel meer trekkracht dan die van mij.

Dit door het gebruik van een buitenloper icm met een grotere prop.

Ok bedankt!

Ik heb hem nu wel op de standaard motorsteun maar op een andere manier als normaal. ik heb het motorsteuntje er gewoon ingelijmt. en aan de achterkant ipv de voorkant het schotje geschroefd en daarop de outrunner. hierdoor trekt hij hem zowiezo NIET uit de schroefdraad wat het zwakste punt van de orginele constructie is. EN de outrunner zit wat verder naar binnen nu, wat er ook beter uitziet.

heb er nu al paar vluchten mee gemaakt en het gaat tot nu toe erg goed.

heb zelfs mijn 2e vlucht al helemaal alleen gevlogen en helemaal alleen geland!

En dat voor een 5e vlucht OOIT! haha

dus de conclusie is:
Minimag is een PERFECTE beginner met rolroeren en zelfs goed in staat (mits af-getrimt door een ervaren vlieger, en een beetje oefening op de sim) om alleen te leren vliegen.

Ok bedankt!

Ik heb hem nu wel op de standaard motorsteun maar op een andere manier als normaal. ik heb het motorsteuntje er gewoon ingelijmt. en aan de achterkant ipv de voorkant het schotje geschroefd en daarop de outrunner. hierdoor trekt hij hem zowiezo NIET uit de schroefdraad wat het zwakste punt van de orginele constructie is. EN de outrunner zit wat verder naar binnen nu, wat er ook beter uitziet.

Uiteindelijk heb ik ook voor een buitenloper gekozen. Ik had die montage ook al ergens anders gezien. Zo ga ik het dus ook doen en dan met het kruis ook nog op het orginele schot. Ik zal wel wat foto's maken van de opbouw.

Ruud

Haha ok, dan is dit dus maar weer een kleine bevestiging dat het wel een redelijk stevige constructie is haha.

foto's wou ik ook maken van mijn bouw, maar eenmaal begonnen was ik gewoon niet meer te stoppen en was die camera HE-LE-MAAAL vergeten haha!

Daar zijn de foto's

Vanavond de motormontage maar eens bekeken. Na wat passen en meten eerst maar even de motorsteun in orde gemaakt. Eigenlijk heb ik het schot en de steun gewoon in elkaar gezet zoals het in de bouwbeschrijving staat.

Alleen de motor gaat er wat anders in. Om de buitenloper vrij te laten lopen moest ik wel wat van de ribben weghalen. Wel heel weinig. De motor liep een heel klein beetje aan. Wel het frame ingekort zodat het eigenlijk net zo diep is als de motor. Ik kan de motor dan helemaal in de romp laten zakken.

Twee van de gaatjes in het motorschot kloppen met de motor. De andere twee heb ik er bij moeten maken.

De schroefjes waar het schotje mee vast moet zijn net aan de maat. Voor je het weet draai je de zaak dol. Ik heb het schotje dan ook gewoon met CA gelijmd en de schroefjes als extra borg gebruikt.

29014a4e72bd9daf8.jpg

Voordeel van deze motor is dat je hem op twee manieren kan monteren. Ik plaats hem achterste voren en laat de spinner uitsteken. Hiervoor moet ik de motorsteun omgekeerd in de romp monteren. Daardoor hangt het schot niet meer op de schroefjes, maar krijg je, zoals al gezegd, dat de hele motorsteun gebruikt wordt. Ik heb daarnaast ook nog het motorkruis achter het schot vastzitten.

29014a4e72bddede1.jpg

Het leuke is dat deze hele combinatie 74 gram weegt. De oorspronkelijke steun met de 400 motor weegt 74.4 gram. Kortom ik heb hetzelfde gewicht. De spinner steekt ook nog uit dus met de balans komt het wel goed. Door deze manier van monteren heb ik ook de motordraden niet langs de draaiende delen lopen. Zij lopen nu mooi vrij en komen rechtsonderin naar buiten kijken.

29014a4e72be0bedb.jpg

Even het geheel los in een romphelft neergelegd, zodat je een idee krijgt hoe het komt te zitten.

wordt vervolgd.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan, ik heb het net zo als jou gemaakt. Maar dan met een andere buitenloper...
Dit is ook de meest simpele oplossing. Je hebt nu geen gezeik met andere motor houder en schotjes etc.

Jeroen en ik hebben het andersom gedaan. Dan hangt de boel wat meer in balans, aan 1 zijde van het motorschot de motor, aan de andere kant de propeller met adapter/spinner, moment op motorschot is dan wat minder :yes:

Kijk maar hier maar eens, daar kun zien hoe het zit, hier nog een foto na het inbouwen. :)

Maakt verder niks uit, zal functioneel geen verschil maken. Zet alles wel goed vast, ik heb e.e.a. later nog eens moeten verstevigen, omdat de boel begon te resoneren bij bepaalde toerentallen. :rolleyes:

Ja ik ben er zelf ook wel tevreden mee :)

Ik wilde inderdaad zo min mogelijk toestanden, met zelf maak schotjes.
Denk dat voor beide oplossingen wat te zeggen is. Grappig is dat we hier in Europa de gewoonte hebben de motor door het schot heen te laten komen en de Amerikanen al jaren de motor voor op het schot monteren. Allebei met evenveel succes.

Gevoelsmatig leek dit me nu de mooiste oplossing omdat het motorschot dan niet aan de schroeven trekt, de draden mooi vrij lopen en de motor vrij wordt gekoeld. Ik vind het ook nog eens leuk smoelen met die stoere spinner voor op :p

@Rob: leuk is dat ook ik twee kistjes aan het maken ben. Een voor mijn zoon en een voor mezelf. Dus straks weer twee twins erbij!

denk dat ik de steun vast zet met een combi van CA en bruislijm. Komt hij mooi stevig in het schuim te zitten en zo hoop ik de resonantie te beperken.

Ruud

Laatst bewerkt:
Hoi Ruud,

Ik zou geen bruis gebruiken. Dat kan ooit handig zijn vanwege het vullende vermogen, maar alles sluit zo netjes aan bij MPX dat gewoon secondelijm prima is! :D

Hoe dunner de lijmlaag, des te sterker de verbinding!

Twee kistjes is zeker leuk, stuk gezelliger met z'n tweeen! Heb je ook drijvers? Is absoluut een [URL="
[/URL]! :yes:

hallo ik ben van plan om de minimag te kopen en ik had een paar vraagjes.
Hoe zwaar mag maximaal een accu zijn, als je roxxy 2827-26 moter er in hebt zitten en 9x6 prop ? Kan je de minimag op grote hoogte vliegen voor wanneer hij meegaat naar oostenrijk (dorp ligt op 1930 meter )?. En me laatste vraag bij deze roxxy motor wordt roxxy 818 moter aanbeveelt maar die is niet voorradig kan je er bijvoorbeeld ook een roxxy 720 regelaar in stoppen ? ik bestel graag bij conrad en natterer.

alvast bedankt

mvg. andreas

Hallo Andreas,
Leuk dat je ook een Minimag wilt kopen! de accu kan vaak varrieren van 2200mAh tot 2800mAh en dan 2 of 3 cellen. Ik denk alleen niet dat hij met jouw motortje goed zal vliegen, hij is namelijk erg zwak. als je echt een sterk ding wilt hebben zou ik gaan kijken naar een 25A 1400KV brushless buitenlopertje met een 30 a 35A regelaar. dit in combinatie met een 9x6 prop en een 3S lipo gaan als de brandweer.

dit heb ik:

2217/06 Brushless Outrunner 1500KV
met 2S lipo deze prop:
GWS 9x5 - 229x127mm - Kleur: Oranje
en met 3S lipo deze prop:
http://www.rctechnics.eu/gws-8x4-203x102mm-p-151.html

en deze regelaar:
33A FLY Brushless ESC

en deze accu kun je gebruiken dan:
2S
LiPo 7.4V 2250MAH (20C)
3S
LiPo 7.4V 2250MAH (20C)

Succes!

hallo ik ben van plan om de minimag te kopen en ik had een paar vraagjes.
Hoe zwaar mag maximaal een accu zijn, als je roxxy 2827-26 moter er in hebt zitten en 9x6 prop ? Kan je de minimag op grote hoogte vliegen voor wanneer hij meegaat naar oostenrijk (dorp ligt op 1930 meter )?. En me laatste vraag bij deze roxxy motor wordt roxxy 818 moter aanbeveelt maar die is niet voorradig kan je er bijvoorbeeld ook een roxxy 720 regelaar in stoppen ? ik bestel graag bij conrad en natterer.
De hoogte heeft niet zoveel invloed op het vliegen. De lucht is iets ijler maar daar zul je met modelvliegen niets van merken met elektro. Dus dat is geen enkel probleem. ;)

De Roxxy 2827-26 is een 930Kv motor, volgens de specificaties is het wel te doen maar verwacht geen wonderen. Je kunt bij windstil tot weinig wind ermee vliegen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Met een 3S LiPo maak je wat meer kans dan met een 2S LiPo. NiMH is een redelijk kansloze actie vanwege het hoge gewicht.

Leuke setup via Natterer:
E-Max 2215/20 Buitenloper 1200Kv (alternatief Graupner 345Z, E-Max 2810, Torcster A2217 etc.)
Hype Alpha 30A ESC Regelaar 2S-4S LiPo
Programmeerkaart optioneel maar wel handig om de regelaar te programmeren
Propellor APC-E: Voor 2S LiPo 10x5, voor 3S LiPo 9x4,5
En een prop adapter voor een asdiameter van 3mm maar die hebben ze niet bij Natterer. :?

Als LiPo is een gewicht van rond de 140-180 gram aan te raden. Bij een 3S LiPo mag het nog wel iets zwaarder omdat je aanmerkelijk meer vermogen hebt. De setup van Michael16tsx is ook uitstekend.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp :D
Ik heb nu als setup de graupner compact 345z regelaar alpha pro 30a en progameer kaart. accu 2400 mah 3s kokam lipo 195 gram. 9x4,5 prop en prop meenemer 4.0 mm. Als ik het goed begrijp is met deze setup ook goed te vliegen met wat wind.

mvg.
Andreas

Bedankt voor jullie hulp :D
Ik heb nu als setup de graupner compact 345z regelaar alpha pro 30a en progameer kaart. accu 2400 mah 3s kokam lipo 195 gram. 9x4,5 prop en prop meenemer 4.0 mm. Als ik het goed begrijp is met deze setup ook goed te vliegen met wat wind.
Ja hoor, tot een windkracht 5 is daar prima mee te vliegen. 8O Lekker lange vliegtijden bij normaal vliegen, eindeloos vertikaal, lekker snel als het moet etc. Aardige van deze setup is dat als je ooit de MiniMag zat bent (redelijk kleine kans want ook ervaren vliegers hebben vaak nog een MiniMag ;)) dan kunt je de setup in een balsa/folie kistje van ca. 1 meter spanwijdte zetten of een zwever tot een 2 meter. Dus gewoon een goede investering. :yes:

Hey andreas, ik zou voor je lipo ff goed kijken naar je lader. veel lipo's hebben verschillende balanceer stekkertjes. ik zou even kijken wel balanceer stekkertjes er op jouw lader/balanceerder zitten en van dat merk een lipo uitzoeken. dan hoef je geen extra kabeltjes te kopen ;)

ok mooi dan ga ik deze setup bestellen. Ik had alleen een nicd en nimh lader, dus ik moest zowiezo een nieuwe lader bestellen. Ik ga de ultramat 16 bestellen en bij natterer zitten er een hoop adapters bij voor veel verschillende merken onder andere kokam.
bedankt voor jullie snelle reactie s

mvg.
andreas

ok mooi dan ga ik deze setup bestellen. Ik had alleen een nicd en nimh lader, dus ik moest zowiezo een nieuwe lader bestellen. Ik ga de ultramat 16 bestellen en bij natterer zitten er een hoop adapters bij voor veel verschillende merken onder andere kokam.
bedankt voor jullie snelle reactie s
Kokam past direct op de Graupner laders, dat is dezelfde steker. Maar de extra verloopjes zijn nooit weg. FlightPower heeft weer andere stekertjes dan de Hong kong LiPo's (JST-type connector).

Back