algemeen Mustang P51 topic

• Topicstarter Topicstarter Pedro
  • Startdatum Startdatum
P

Pedro

Guest
Ja, daar is ie dan.
De Mustang P51 van Graupner.

Het maak niet uit of je hem van Graupner, BMI of GWS hebt.
Alles is precies hetzelfde, alleen de doos is anders.
Ze worden gemaakt in China.
Omdat ik zo weinig over deze elektro-fomie kon vinden op dit forum ben ik zelf maar een topic gestart. Op buitenlandse forums leeft de Mustang P51 veel meer.

Komende tijd zal ik wat foto's en ervaringen posten. Reacties van Mustang piloten...graag!

Eerst maar eens de vleugels onderhanden genomen.
De Mustang heeft veel last van tipstalling. vooral bij lage snelheden dus net voordat je gaat landen.

Er zijn een paar remedies om dit probleem te minimaliseren.

- Ronde vorm van de vleugellijst mooi schuren,
Er zit namelijk vanuit de fabriek een lastig giet/pers overblijfsel op.

- Paneel groeven boven op de vleugel opvullen met bijvoorbeeld Easy-supervuller van Alabastine. Wanneer je de vleugel later lichtjes opschuurt (120 of meer schuurpapier) en spuit of verft met acrylverft blijf je de paneellijnen mooi zien

- Het totaalgewicht van het vliegtuig zo laag mogelijk houden zodat er een minimale vleugelbelasting plaats vindt. (zeker niet boven de 500 gram)

- De ailerons uitsnijden en dan ongeveer 3cm van het einde doorsnijden en weer opnieuw vastplakken met de versteviging van een tandenstoker. Nu het 3 cm gedeelte +/- 2 graden omhoog plakken ten opzichte van het grote gedeelte. Dit om een betere washout te creeren. Deze optie wordt niet door iedereen gedaan, wanneer je de andere opties doet is deze eigenlijk wat overdreven (ailerons).

- Goed balanceren en het CG punt goed bepalen. Neem er even rustig de tijd voor. Later kom ik hier nog op terug!

De handleiding meld: Styrofoam.

Niet het zelfde schuim als de vliegtuigen van Multiplex....
Deze moet dus met UHU POR en Styropor gelijmd worden.
Anders smelt het schuim weg.

De meeste winkels durven 80 euri te vragen voor de bouwdoos.
Zwaar overdreven, want hij is te vinden voor 36 t/m 49 euro.
Bijvoorbeeld bij Quartel modelbouw (Pijnacker)

Voor de setup gebruik ik een fietsbel.
De orginele motor een (speed 400 achtige met vertraging) heb ik werkeloos in de onderdelendoos gegooid. Vraag me niet waarom, het is gewoon het gevoel!

BM2410-09 Outrunner 1100KV met motor steun (rctechnics.nl 12,50 euri)
Je kunt ook een 1570KV versie krijgen.
Bij dit setje krijg je een goed passend steuntje, deze lijkt op de orginele van de speed 400 motor maar heeft een iets bredere montage rand zodat je de motor stevig kunt monteren.

Eerst had ik een zelfbouwsteuntje gefabriceerd van hout.

[

Later heb ik toch maar voor de orginele steun gekozen.
Deze heb ik wel iets aangepast, namelijk twee steunbalken!

Regelaar 15A Brushless van TowerPro.
Deze heb ik zo dicht mogelijk bij de motor gesoldeerd.
Er is daar een mooie ruimte voor. Nadeel hiervan is, dat je er na het lijmen nooit meer bij kunt. Daar kan ik wel mee leven.

Twee 9 grams mico servo's van Towerpro voor de Rudder en Elevator.
Een Hitec 65HB voor de ailerons.

Accu een 1000mAh 7,4V 2cel LiPo.
(later ga ik een 3 cel 11,1V uitproberen).

Propellor een 9*4,7 APC slowflyer of een 10*4,7 slowflyer.
Ik heb ook nog een 8* uitgeprobeerd maar die vond ik niet voldoende presteren.

Ontvanger is een simpele multiplex 5 kanaals. (lekker licht)

erg leuk draadje! ik ben zelf enorm fan van de p-51 mustang, en uiteraard heb ik dit model meerdere keren zie voorbij komen.
met 2s zal het vliegtuig denk ik een stuk mindervliegen dan 3s, een fietsbel hoord ook op 3s te draaien volgens mij.
een bouwversalgje zou erg leuk zijn, met lekker veel foto's :D

Ja, ach 2 of 3 cellen.
Het motortje staat op buitenlandse sites getest met 2 en 3 cellen en variable propellors.
Uit de testdata bleek dat voor dit toestelletje (tussen de 450 en 500 gram) het met een 2 cellige LiPo voldoende is. Niet vergeten met een 9*4,7 en 10*4,7 slowflyer prop.

Ik heb er dus wel over nagedacht. Het was meer mijn gevoel. Voordat ik dure LiPo's erbij ga kopen wil ik eerst even testen. Vandaar.
Mocht ik binnenkort een andere LiPo erbij kopen laat ik de test resultaten natuurlijk achter hier.

Hier is een voorbeeld linkje met testdata:
http://64.33.154.92/blackdogrc/data/motors/BM2410-09TestData.html

Laten we zeggen met 7,4 Volt ongeveer tussen de 10 en de 12 oz = tussen de 300 en 360 gram thrust. Met 4 tot 6 Ampere.
Moet goed zijn. Verbeter me al ik iets verkeerd zeg a.u.b.?

Met de 10*4,7 prop tilt hij hem net niet rechtstandig omhoog als ik hem met de hand verticaal vast hou.

:wink:

Als ik zo eens kijk naar de gegevens van de motor kijk zie ik met jou setup een propsnelheid van nog geen 30 km/h. Beetje laag lijkt me.
Je kan beter een 9*7.5 kiezen als ik de sheet geloof.

Totaal vermogen van je setup komt op nog geen 50 watt, als je toestelletje 500 gram weegt zit je ook hier krap.

Ik heb even gewogen.
Hij is met alles erop en erin nog geen 400 gram. :roll:

Maar ik ga hier niet een beetje eigenwijs doen, de 3S LiPo wordt besteld.
Het zal ongeveer een 1350mAh of iets dergelijks worden, ben er nog niet helemaal uit welke.
Tips zijn altijd welkom, bedankt voor deze in iedergeval!

:wink:

Truck ala waterkoker!
Wanneer je een klein deukje of zo iets heb, kun je het foam goed herstellen door het even in gekookt water te zetten. het schuim zet dan weer uit naar zijn orginele vorm.

Ik had dus een klein on deukje en heb het op deze manier prima weten te herstellen.

Even kortstondig in het hete water, je hoort het schuim iets knerpen/kransen. En klaar is k...s!

Niet te lang in het hete water en grote reparaties zullen niet gaan!

hoe staat het met dit kistje???

ben ergh benieuwd namelijk

De mustang P51 is bijna klaar.
Deze week niet zo veel tijd helaas.
Plus, ik moet nog even wachten totdat mijn nieuwe LiPo (3S) binnen is.

Tevens zit ik nog in dubio over mijn propellor.
Ik heb een GWS 9*7 maar die is veel flexibeler dan mijn APS propellors.
Zit nu nog een beetje te twijfelen of ik een APS propje 9*7,5 ga halen???

Volgens mij is het voor de landing juist geen probleem... maar een voordeel dat het GWS propje wat zachter is.

Misschien kan iemand zijn ervaring melden?

Tanx..

p.s. er komen meer foto's aan!

apc geeft allesinds veel meer trust als een gws propje hoor, het zou een propleem kunnen zijn bij de landingen, moest je op een verharding, zoals een straat landen, land je op gras, geft dit geen problems hoor ;)

greets

Yep, dat idee had ik ook wel een beetje want je ziet die GWS prop behoorlijk buigen als je vol gas geeft.
De stijfheid is gewoon veel minder. En landen op een harde bodem zit er voormij niet in. Ik monteer het landingsgestel niet.
Dit om zo veel mogelijk gewicht te besparen.

Dus ik ga toch maar even shoppen voor een nieuwe prop.

P.S. Er zijn mensen die ook de rudder-servo niet monteren om gewicht te besparen. Bijvoorbeeld wanneer je het landingsgestel niet gebruikt heb je de rudder minder nodig en je kunt goed terecht komen met je Ailerons. Toch leert de ervaring dat het bochtenwerk veel mooier is met rudder! Ik monteer hem in ieder geval wel!
Die 9 gram van de rudder servo......mijn toestel is nu geen 400 gram.
Dus ik zit nog ver van de maximaal aanbevolen gewicht van 500 gram af.

dus deze
bmi12147.jpg

is ook deze ?
gr6274.jpg

waar zitten de verschillen in dan als ik vragen mag?
Want dit is wel een erg groot verschil in prijs
Anders haal ik morgen die goedkope meteen en begin alvast een beetje :)
of zit er geen speed 400 bij de andere?

GWS/BMI/Graupner... allemaal hetzelfde :)
(Zoals de topicstarter al zei)

Alleen de ene heeft misschien een motor, de andere is onbeschilderd..... das alles.

Verschillen zijn er voor wat betreft het toestel zelf niet!
In de Graupner doos vind je zelfs een GWS-tube-lijm!!!!!

De verpakkingsdoos is anders, de bouwbeschrijving van de GWS is in kleur uitgevoerd. Deze is trouwens ook down te loaden op GWS.com (jpg formaat)

De bouw beschrijving van Graupner is in het zwart/wit afgedrukt. Ook deze kun je downloaden (pdf formaat).

Zover ik weet zit bij alle merken de motor + proppellor etc...erbij

Wel zou ik even wat merk lijm erbij kopen!
Je hebt namelijk:
styro-sec-lijm en lanzaam drogende por-lijm nodig.

Misschien voor je motorophanging twee componenten por-lijm
Dit om hetgeen wat sterker te maken. (dit is puur een eigen keuze)

Doos was op voorraad dus meteen maar gehaald :)
GWS kit maar zonder prop of motor
Nu heb ik dus alleen ff wat hulp nodig wat betreft de regelaar prop batt en motor.
Rctechnics heb alles wel maar ik weet niet waar ik op moet letten of wat een goeie combo is met zo'n fietsbel...

fietsbel, 8*4 APC prop, 1200mah 3S lipo and your off! :P
en pedro, we want picstures

Back