Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Roelof bedankt!

En hoe belangrijk is t om zo een dure set-up installatie te hebben?
Of is een beetje schuifmaat voeldoende?
 
Met een goed oog en wat simpele tools kan je een auto prima afstellen, met een setup set kan je ook de waardes metenen is het iets makkelijker een graadje te verstellen als ook de setup nalopen als er niets verschoven is..

Met een beetje zoeken kan je al voor een 50 euro een (2e hands) setje vinden
 
Misschien dat ik hier iets te veel mn beginners vragen drop..
...Maar hoe belangrijk is het om een banden draaimachine te hebben voor 1:10 auto's?

Ben een beetje aan het inventariseren wat allemaal nodig is om in de winter lekker te kunnen rijden bij mach oid..
En een beetje wennen en inkomen en in het nieuwe seizoen mee te kunnen doen met wat beginner competities...
Lijkt me erg leuk..

Zit nu te denken aan een NT1 van xray daar deze een geweldige uitleg hebben over het afstellen en alles wat erbij komt kijken..
Lijkt me een mooie basis om mee te beginnen..

Op Mach kun je altijd wel een bandenslijper lenen van iemand, een dergelijke investering kun je makkelijk een aantal jaar uitstellen.

Roelof bedankt!

En hoe belangrijk is t om zo een dure set-up installatie te hebben?
Of is een beetje schuifmaat voeldoende?

Qua set-up gereedschap zou ik niet zo snel zo'n setup station aanschaffen als bijvoorbeeld deze:
Image view
Het is mooi spul, maar persoonlijk vind ik het op de baan niet heel praktisch.

Je komt een heel eind met een stalen lineaal, een schuifmaat en een paar gelijke alu blokjes om je auto op te zetten. En als je dan nog een paar kale velgen (of andere wielen van gelijke maat) en een geodriehoek hebt dan kun je ongeveer alles wel doen.

Als je dan toch wat haalt dan zou ik voor setupwieltjes gaan en een downstopsetje (blokjes en hoogtemeter). Een mooie vlakke plaat (setup board) is dan ook geen overbodige luxe.
 
Mooi!!

Wederom bedankt..

Zit er dus nu aan te denken om de NT1 te kopen en rustig te gaan bouwen.

Hebben jullie nog wat tips misschien voor de ultieme beginner?
Kwa materiaal of wat dan ook?
 
Lees ook even het algemene deel door, daar staan voorstellen in voor vaste weekenden.
 
Is het mogelijk dat de NOMAC de nieuwe gewichtslimiet van de EFRA overneemt? Ik zou dit een slechte zaak vinden aangezien dit de kosten omhoog zal jagen!
 
Zoals ook in het 1:8 draadje aangegeven, zo lang er geen voorstel komt zal het niet ingevoerd worden. De NOMAC neemt niets automatisch over maar mocht er alsnog een voorstel komen vanuit de sectie of een rijder is het noodzaak dat ook de rijders aanwezig zijn om er zo goed mogelijk over te stemmen.
 
Ik ga een voorstel indienen om het minimum gewicht gelijk te trekken met de nieuwe regels van de efra en dus het gewicht omlaag te brengen naar 1550 gram.
Ik begrijp dat 1550 erg extreem is en dat weinig rijders dit zullen halen, waarschijnlijk alleen de Capricorn rijders, en wil dus ook alternatieven indienen van 1600 en 1650 gram.
Maar mijn doel is om de 1550 er doorheen te krijgen, 1700 is wat mij betreft niet meer van deze tijd.
Wanneer er over een 2-3 jaar meer auto's zijn die standaard al dicht in de buurt komen van de 1550 zou je ook kunnen kijken of je het motorvermogen meer kan beperken(4mm insert bijv.) om alles weer in balans te krijgen qua prestaties.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer er over een 2-3 jaar meer auto's zijn die standaard al dicht in de buurt komen van de 1550 zou je ook kunnen kijken of je het motorvermogen meer kan beperken(4mm insert bijv.) om alles weer in balans te krijgen qua prestaties.

Dit is dus de omgekeerde wereld wat de EFRA heeft gedaan en wat jij nu dus ook noemt..
Gewicht verlagen betekent dat de aanschafkosten, bochtensnelheid en acceleratie verhogen waardoor de 'running costs' niet zullen dalen.
EFRA beweert dat het de kosten wél doet dalen, en dat getuigt maar weer van enorme onkunde, het ruikt zelfs naar corruptie.

Rijders die competatief willen zijn worden gigantisch op kosten gejaagd, je zal immers van merk moeten wisselen of je auto drastisch moeten aanpassen met alle kosten van dien.

Sowieso zijn Capricorn en Kyosho onwijs dure merken, dus je moet eigenlijk ook aan de duurste auto's die er zijn.

Het zou juist precies andersom moeten gebeuren dan zoals Daan nu voorstelt. Neem de hobbyrijder in bescherming en verlaag eerst het vermogen om daarna of eventueel tegelijkertijd het gewicht te verlagen. Dan ben je wél kostenbesparend bezig en zelfs dan kun je het gewicht niet zoveel ineens laten zakken omdat dat altijd voor grote groepen rijders onhaalbaar is. 50 gram per jaar zou de max moeten zijn.

Dat Daan (aka mr. Capricorn) dit hier nu loopt te verkondigen hadden we allemaal wel verwacht en dat is ook niet erg omdat we allemaal duidelijk kunnen zien dat hij hier financieel belang bij heeft.
Maar dat Franky Noens, waarvan we dachten/hoopten dat hij voor alle rijders opkwam, nu dit voorstel er doorgedrukt heeft.. ..Dat valt me echt vies tegen.
 
Dat valt me echt vies tegen.

Op alles heb je veel gelijk, ook ik vind juist dat de mindere rijder beter gehoord moet worden want hij betaalt het feestje van zichzelf en de gesponsorden en zorgt ook voor een acceptabele opkomst bij de grote evenementen. De gesponsorde mannen moeten niet zeiken dat ze zoveel gewicht moeten plakken, het is ook niet onze keuze dat fabrikanten massaal nieuwe auto's uitgebracht hebben die ver onder het gewicht zitten. En om eerlijk te zijn twijfel ik nu ook als mijn keuze voor een verse MRX4-X wel zo goed was en als ik nu dan maar moet investeren in div. lichtgewicht onderdelen.

Franky alleen heeft hier natuurlijk ook geen aandeel in, het was immers de meerderheid van de zaal. En sterker nog, het idee van 1600 gram werd nog afgewezen ook....

Maar om op de quote te komen. Wat mij tegen viel was de afwezigheid van de NOMAC 1:10 sectie en het daarbij hun stemrecht overhandigen aan de de EFRA 1:10 sectie bestuurslid.
 
Maar om op de quote te komen. Wat mij tegen viel was de afwezigheid van de NOMAC 1:10 sectie en het daarbij hun stemrecht overhandigen aan de de EFRA 1:10 sectie bestuurslid.

Ik baal ook ontzettend dat ik er niet bij kon zijn. Voor zowel Ruben als voor mij werd het op het laatst toch onmogelijk om er bij te zijn.
Maar volgens de notulen zat Sander erbij voor Nederland.. En Ruben en ik hebben met vergaderd en hem onze standpunten verteld, dus als het goed is heeft Sander ook op die wijze gestemd..
 
Het ruikt zelfs naar corruptie.
Ik denk dat dit Berlusconi zijn laatste daad was, nu dit gelukt is kan hij met pensioen.

Dat Daan (aka mr. Capricorn) dit hier nu loopt te verkondigen hadden we allemaal wel verwacht en dat is ook niet erg omdat we allemaal duidelijk kunnen zien dat hij hier financieel belang bij heeft.

Hahaha, denk je nu echt dat dat mijn motivatie is om dit voorstel in te dienen?.
Ik zie een mogelijkheid voor mij om een voordeel te halen tov de concurrentie, uiteraard pak ik deze met beide handen aan.
 
Ik zie een mogelijkheid voor mij om een voordeel te halen tov de concurrentie, uiteraard pak ik deze met beide handen aan.

Een voordeel zit niet alleen in gewicht Daan, alleen toprijders hebben daar voordeel van.

Persoonlijk vind ik het een onbegrijpelijk besluit, al is het met een V10 makkelijk haalbaar en nog goedkoper dan een Lappie.

Allover worden rijders nu op ongewenste kosten gejaagd.

Shepherd TeamC Benelux
 
There we go again, Bunga Bunga..


Wat een held

Hahah :D

Een voordeel zit niet alleen in gewicht Daan, alleen toprijders hebben daar voordeel van.

Persoonlijk vind ik het een onbegrijpelijk besluit, al is het met een V10 makkelijk haalbaar en nog goedkoper dan een Lappie.

Allover worden rijders nu op ongewenste kosten gejaagd.

Shepherd TeamC Benelux

Je hoeft echt geen toprijder te zijn om het verschil tussen een auto van 1700 en 1550 gram te merken.

Tja dat zou best kunnen maar tot nu toe doet het Lappie het toch echt beter in de Nederlandse competitie. ;)
 
Hahaha, denk je nu echt dat dat mijn motivatie is om dit voorstel in te dienen?.
Ik zie een mogelijkheid voor mij om een voordeel te halen tov de concurrentie, uiteraard pak ik deze met beide handen aan.

Kijk, eigenbelang is prima maar helpt niet mee in de belangen van de hobby en sport. Besef ook dat de 1:10 klasse al op een erg laag pitje staat en helemaal naar de klote is als rijders besluiten te vertrekken. Met andere woorden: je eigenbelang kon ook wel eens de ondergang zijn.

Gelukkig moet er over gestemd worden en ik mag hopen dat er genoeg stemmen zijn om de juiste beslissingen te nemen.
 
Kijk, eigenbelang is prima maar helpt niet mee in de belangen van de hobby en sport. Besef ook dat de 1:10 klasse al op een erg laag pitje staat en helemaal naar de klote is als rijders besluiten te vertrekken. Met andere woorden: je eigenbelang kon ook wel eens de ondergang zijn.

Gelukkig moet er over gestemd worden en ik mag hopen dat er genoeg stemmen zijn om de juiste beslissingen te nemen.

Mede door dit soort gedrag (ieder voor zich) zie je secties verdwijnen, er is geen samenhang cq een breder perspectief en dan ook nog eens merk-onafhankelijk. De basis is FUN en al het andere komt daarna, dit is m.i. ook de reden waarom de 1:8 sectie zo groot is... we gaan allemaal met elkaar om als vrienden en helpen elkaar allemaal als vrienden. Onafhankelijk met welk merk je rijdt en hoe goed je bent. Als die kern er niet is over de gehele breedte, zal een sectie het moeilijk hebben om te overleven.
 
Back
Top