Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Niet om het één of ander maar de Nomac zijn jullie rijders en de clubs. Wil je iets veranderen aan het regelement dan moeten de rijders voorstellen indienen en medestanders verzamelen zodat je de voorstellen er doorheen krijgt en zo een voor jullie aantrekkelijk regelement op poten zet. Lees de statuten en regelementen van de Nomac eens door.

Geen voorstellen indienen en niet naar de Nomac vergaderingen gaan is achterover leunen en verwachten dat iemand anders een voor jullie leuk regelement gaat maken. Zonder Input van jullie rijders geen output en dus blijft het regelement wat het is en kunnen de rijders blijven klagen over hoe slecht ze het allemaal geregeld vinden.:rolleyes:

De besluiteloosheid wordt niet door het bestuur van de Nomac veroorzaakt maar door de rijders zelf die geen moeite doen om voorstellen in te dienen en op de vergadering te verschijnen.
 
Ik ben niet aanwezig geweest op de vergadering en heb ook geen voorstellen ingediend. Om precies die reden heb ik dan ook geen problemen met reglementswijzigingen waar ik misschien niet helemaal achter sta. Ik leg me er bij neer en ga gewoon verder met waar het mij om gaat: lekker met mijn hobby bezig zijn! En of ik dat met de ene of de andere uitlaat moet doen, maakt mij niet uit. Regels zijn regels en maken voor mij het plezier niet minder. Er zijn overigens toch geen echte reglementswijzigingen doorgevoerd op de uitlaat van de nomac cup na?

Wat het proces betreft kan er wel wat beter of duidelijker misschien. De communicatie rondom het beslissingsproces van de afgelaste wedstrijd had wellicht beter gekund met een toelichting waarom dit op deze manier was afgelopen. De geluidsmetingen op de MACH hebben de wedstrijd daar overschaduwd, maar die werden echt niet voor het eigen plezier van het bestuur uitgevoerd. Ik kan het dan ook echt niet eens zijn met de opmerking dat het sectiebestuur alleen volgens een eigen agenda handelt, volgens mij hebben zij best een duidelijke visie over waar ze met de klasses heen willen, dit zouden ze misschien alleen wat duidelijker kunnen overdragen aan de rijders.

Ik zie dan ook geen problemen om weer lekker te racen dit seizoen en heb mij meteen ingeschreven toen dit mogelijk was! Ik heb nu al zin in Groningen, maar dan graag wel wat meer rijders: dus schrijf je nog in!
 
De opkomst van de rijders is door de jaren heen altijd een probleem geweest en toch is het internet te klein geweest als er verkeerde beslissingen zijn genomen. Waar ligt het probleem kan je dan vragen.

Een aantal reacties heb ik kunnen aanhoren:
- Men vindt het te ver, men zou liever vanuit huis achter een beeldscherm willen stemmen.
- men gelooft het wel (zoals hierboven).
- soms is er ook ergens een indoor race op dezelfde datum als de sectievergaderingen
- en persoonlijk kan ik mij voorstellen dat de afgelopen vergadering nu niet echt spannende voorstellen had

Maar duidelijk lijkt de wil om er bij aanwezig te zijn en de stem te laten horen op een erg laag pitje te liggen terwijl dat in andere klasses wel anders is.
 
Ik mag mij er misschien niet teveel mee bemoeien, maar ik ben wel benieuwd naar de reacties van de mensen.

Het is op zich toch logisch dat, als je niet naar een vergadering gaat waar beslissingen worden genomen, je dan geen invloed hebt op de regels?

Bij de KWC neemt het KWC bestuur de beslissing over de regels. Wij vullen hun soms wel aan met voorstellen, maar als het KWC bestuur er niet mee eens is gebuert het gewoon niet en daar leggen wij ons bij neer.

Maar is dit het enige waarom er zo weinig rijders zijn in de 1:10 klasse?

M.v.g. Mark
 
Je kunt ook een machtiging aan iemand geven die wel gaat. Vaak is een mailtje naar de sectie incl. een mailtje naar degene die gaat stemmen die hem uitprint en meeneemt genoeg. (bij de electro sectie in ieder geval)

Je hoeft dus niet fysiek aanwezig te zijn om toch te stemmen.
 
Je kunt ook een machtiging aan iemand geven die wel gaat. Vaak is een mailtje naar de sectie incl. een mailtje naar degene die gaat stemmen die hem uitprint en meeneemt genoeg. (bij de electro sectie in ieder geval)

Je hoeft dus niet fysiek aanwezig te zijn om toch te stemmen.

1 machtiging per rijder is maar mogelijk en dan moeten er nog wel steeds rijders komen die je kunt machtigen ;)
 
Maar is dit het enige waarom er zo weinig rijders zijn in de 1:10 klasse?

Ik ben dan wel geen al twee seizoenen geen NOMAC rijder meer, maar in mijn optiek hebben het al dan niet veranderen van de reglementen niet veel te maken met de terugloop in het aantal rijders.

Daarnaast zijn Ruben en Bart altijd op mij overgekomen als twee intelligente en integere jongens die het beste voor hebben met de sport. Ik begrijp dat er vorig jaar wat dingen een beetje onhandig zijn gegaan, maar dat doet hier verder niets aan af.

Het grootste probleem is mijns inziens het gebrek aan instroom, iets wat volgens mij in bijna alle brandstof klassen een probleem is, ik zie ook in het truggy draadje dat er weinig nieuwe rijders zijn. Een natuurlijk verloop heb je altijd, dus als de instroom opdroogt wordt het aantal rijders minder. Daarnaast werd de 1:10 in het verleden door veel mensen toch wel gezien als een instap in de wereld van on-road brandstof; de auto's waren eenvoudiger en goedkoper dan de 1:8. De huidige 1:10 wedstrijd auto's zijn echter minstens even complex als de 1:8 auto's en de running-costs blijven niet veel achter. De 1:8 wordt echter nog wel gezien als de ultieme vorm van rc-racen en dus zijn er ieder jaar wel een aantal 1:10 rijders die de overstap maken naar de 1:8.

Waarom gaat het in de 1:8 dan nog wel zo goed? Mede door het overstappen van een aantal 1:10 rijders. Als ik naar de 1:8 inschrijvingen kijk zie ik er 6 die in het recente verleden 1:10 reden (sommigen doen het nu beide). Omdat de 1:8 een stuk minder gezien wordt als een beginners klasse hebben die pas wat later last van de afnemende instroom. Daarnaast geldt dat de 1:8 een aantrekkingskracht heeft op degenen die echt competitie zoeken; het is immers de grootste groep, dus is er meer competitie.

De vraag is dus waarom er 'aan de onderkant' minder instroom is. Natuurlijk is er het economische klimaat wat ongunstig is voor nieuwelingen om aan een toch wel kostbare hobby te beginnen. Daarnaast de stijgende complexiteit van de auto's en de, denk ik, afnemende bereidheid van jonge mensen om te proberen de complexiteit te doorgronden. We moeten concurreren met mobiele telefoons en game-consoles, waar je zonder er enige moeite in te stoppen ook veel plezier van kunt hebben. Waarom zou je dan voor iedere middag die je op de baan bent twee avonden gaan zitten sleutelen om je auto rijdend te houden? (Ja... ik weet zelf wel dat je dat doet omdat het echt leuk is).

Een heel verhaal, maar ik denk dus dat het niets met de regels en/of het sectiebestuur te maken heeft. Sterker nog, ik denk dat dankzij hun inspanningen (onder andere het invoeren van de standaard motor) de NOMAC cup dit jaar voor het eerst in een aantal jaar niet minder inschrijvingen heeft dan het jaar ervoor.
 
Omdat de 1:8 een stuk minder gezien wordt als een beginners klasse hebben die pas wat later last van de afnemende instroom.

Ehhh foutje (ben ik van mening) ... we hebben al een paar jaar een Promo klasse binnen de 1:8 om een plek te geven aan de beginnende rijders. Deze klasse is / was altijd goed gevuld geweest. Helaas heeft ons sectiebestuur nu zelfs moeten besluiten om een paar promo-rijders niet toe te laten in de Nomac klasse vanwege de grote hoeveelheid aanvragen.

De rest klopt volgens mij wel redelijk waar ik vooral zie dat de leeftijdsklasse een grote rol speelt (van dure jeugdsport / hobby naar huisje, boompje, beestje)
 
Laatst bewerkt:
wedstrijd regels

Ik denk dat ze de regels aan moetten passen.
ik denk dat er dan meer aanmeldingen komen zoals ik met me carson zou dan ook graag eens mee willen rijden.
mvg nielsleeuw
 
Ik denk dat ze de regels aan moetten passen.
ik denk dat er dan meer aanmeldingen komen zoals ik met me carson zou dan ook graag eens mee willen rijden.
mvg nielsleeuw

Dan weet jij niet waarover je praat want je kunt met je Carson ook mee rijden, daar is een klasse voor die gecombineerd is met de Kyosho startersklasse.
 
Ehhh foutje (ben ik van mening) ... we hebben al een paar jaar een Promo klasse binnen de 1:8 om een plek te geven aan de beginnende rijders. Deze klasse is / was altijd goed gevuld geweest. Helaas heeft ons sectiebestuur nu zelfs moeten besluiten om een paar promo-rijders niet toe te laten in de Nomac klasse vanwege de grote hoeveelheid aanvragen.

De rest klopt volgens mij wel redelijk waar ik vooral zie dat de leeftijdsklasse een grote rol speelt (van dure jeugdsport / hobby naar huisje, boompje, beestje)

Maar ook omdat sommige promorijders niet tijdig hadden betaald.

Maar 1 april is de 1e promo wedstrijd en tot op vandaag nog maar 2 inschrijvingen.
 
Ik denk dat ze de regels aan moetten passen.
ik denk dat er dan meer aanmeldingen komen zoals ik met me carson zou dan ook graag eens mee willen rijden.
mvg nielsleeuw

Jij kunt wel meedoen in de starters klasse van de KWC. Je hebt dan ook niet eens een licentie voor nodig;)

M.v.g. Mark
 
Dank u, dank u.

Wat Richard E zegt is heel belangrijk. Het sectiebestuur zelf doet maar weinig op de NK zelf, dan is het vooral de club.


Om 't dan weer even over 't rijden/racen te hebben. Gister zelf heerlijk aan 't rijden geweest. Was weer de eerst keer na de winter. Heb enorm veel zin in de NK in groningen op de 22e!
Ik hoop op goed weer. BBQ here we come ;-)
 
Zoveel heb je toch niet gereden?
Ik heb 2 liter staan wegstoken en was de motor nog niet los.
 
Back
Top