Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    hahaha humor
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.582
    Locatie:
    Wormerveer


    Zo, Pieter, waar zie jij in de gepubliceerde lijst dat de uitlaten een nieuw nummer hebben gekregen?
    En zoals ik al zei, staan alle "oude" uitlaten er gewoon op, dus paniek om niks!...... Ruud en Benny!.... :p;)

    http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2014/03/Muffler list 2014 for publication.pdf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat was al een tijdje bekend... Het is alleen jammer dat je met uitlaten moet rijden die niet aan de eisen voldoen, je moet dus zelf aanpassingen maken.... Nee, EFRA, dat is lekker vriendelijk. Maar ja, de term Homologatie is verdwenen en heet het nu registratie.
     
  4. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Eindhoven
    Idd ... sterke tekst ... :rolleyes:

    "From now the responsibility on the noise production is up to the driver. Using one of the mufflers on the list does not mean that you are within the limits. The noise production depends on a combination of motor/muffler/manifold/ins-box/gearing and body."

    :shock::shock::shock:

    Keej ... :confused:

    Is het dan de bedoeling dat je totaal onvoorbereid naar EFRA races toe gaat en ter plekke checkt wat al dan niet legaal is? Wat als je dan geconfronteerd wordt met het feit dat je geen legale spullen hebt, ookal zijn die allemaal voorzien van EFRA nummer? Ga je dan naar huis of koop je ter plaatse nieuwe spullen zodat je wel voldoet aan de richtlijnen?

    :roll::roll:
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat wordt "ouderwets" staalwol in de uitlaten proppen....

    Wat ik overigens mis zijn de 30xx uitlaten. De 3036 was een zeer goede pijp vergelijkbaar met de 2031 en de 2015 welke wel naar behoren presteerde en minder geluid maakte.

    Toch wel weer jammer...... ik heb dus een uitlaat die aan de eisen van 2014 kan voldoen maar niet mag gebruiken.....
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2014
  6. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Je hebt er maar 1 nodig.... De hipex low noise. :D
     
  7. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Hadden jullie allemaal maar de weg van de hipex low noise moeten gaan. Had je geluid issue opgelost, en ook de issue van met een berg uitlaten op zoek moeten naar de juiste combo...
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit is nu EFRA, dit geldt (nog) niet voor de NOMAC.

    Maar dat is dus een foute gedachte van een "open" competitie. De ene motor zal beter op de Hipex lopen dan de ander en dat kan dus in het geval fabrieksteams nadelig zijn en dat kan nooit de bedoeling zijn in de races waar fabrikanten het tegen elkaar op moeten nemen. Als de EFRA de poot stijf had gehouden hadden we 5 jaar geleden na de introductie van de 30xx uitlaten betere opvolgers gehad (Mits de EFRA de vrijheid van ontwerp direct open had gezet)

    Dit hele gedoe is gewoon de fout van de EFRA, die heeft door de jaren heen het geluid op laten lopen ipv. af laten nemen of op zijn minst in bedwang gehouden. Dat veel herrie-pijpen (2033 is niet echt stil) na "registratie" gewoon op de lijst komen zegt alweer genoeg waar de belangen van de EFRA ligt, geld staat denk ik op de 1e plaats en geluid pas op de 2e. Laat die 30xx pijpen nu na 5 jaar automatisch van de lijst gehaald worden terwijl je hiermee misschien het in de gedachtengoed juist goed kan maken om daar nog een jaar mee door te gaan. Veel van de huidige pijpen hadden nooit meer toegelaten mogen worden.

    Overigens hanteerd Duitsland ook de EFRA2013 lijst voor de 2014 nationals, blijkbaar zijn er dus meer landen die nu eerder een afwachtende houding nemen.
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.582
    Locatie:
    Wormerveer
    Nou Roelof, ik wil EFRA toch iets meer credit geven.
    er is aangegeven, dat men op EFRA evenementen dit jaar metingen wil gaan verrichten, en dat alle uitlaat leveranciers bestaande uitlaten, opnieuw konden registreren, ok, voor een bepaald bedrag, om een 1e schifting te maken, maar goed.

    De 2033 lijkt veel geluid te maken, net als de 2058, maar bij metingen van de 2058 vorig jaar op de MACH, maakte deze minder geluid dan de 2069!, dus laat je niet misleiden door je gehoor!.....

    Ja, jammer dat de 30xx uitlaten weg zijn, maar goed blijkbaar had de fabrikant er geen vertrouwen meer in.

    de 2095 Low Noise, is een prima all round pipe, want ook op een picco 5 poorts of snelle Edo modified, doet ie het prima, alsook op de novarossi 5 poorts, dus ik heb geen reden om aan te nemen, dat ie op een andere motor niet zou presteren.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor jou lijkt het goed, als ook voor zeker 80% van het Nederlands veld, voor de top-30 van Europa kan het een gamechanger zijn
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.582
    Locatie:
    Wormerveer
    De top 30 van Europa, is totaal onbelangrijk!, die zijn waarschijnlijk volledig, of bijna volledig ondersteund, dus zullen het moeten doen met wat ze krijgen.
    Deze ondersteunde rijders kunnen er alleen maar zijn doordat de betalende rijder de spullen koopt, en als langzaamaan de circuits verdwijnen vanwege vergunningsproblemen, zijn er straks geen betalende rijders meer....
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    Waar zou een ETS zijn als er geen toppers aan mee deden? Zou een EFRA wedstrijd (welke toch al door div. redenen onder druk staan) ook zo goed bezocht worden als fabrikanten zich terug trekken? De betalende rijders gaan juist naar dat soort evenementen vanwege de aanwezigheid van de toppers.

    Maar ik heb denk ik een oplossing waar ik binnenkort een prototype voor ga maken, ik hoop alleen dat dit binnen de regels van de EFRA valt. Mij lijkt het dat als de EFRA het probleem van het geluidsniveau bij de rijders neer legt ook met een lijst aan tips komt wat men zoals kan en mag doen want door het verdwijnen van de term homologatie vervangen door de term registratie kan ook de achterliggende gedachte van homologatie ineens veranderd zijn.....
     
  13. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Die toppers op de ETS hebben het geluid probleem in ieder geval wel goed onder controle :D
     
  14. _Dave_

    _Dave_

    Lid geworden:
    25 nov 2005
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Zeewolde
    Het blijft toch een beetje struisvogelpolitiek van de motoren/uitlaten fabrikanten want ze weten al jaren dat het geluid vande rc sport een issue is in Europa en misschien ook wel in de rest van de wereld maar daar horen we minder van. En toch doen ze er niks aan met uitzondering van Hipex.

    En nu geeft iedereen de Efra de schuld, terwijl het al jaren een gespreksonderwerp is op de jaarlijkse Efra vergadering. Dus alles komt echt niet als een verrassing voor de fabrikanten.

    Het kan toch niet zo zijn dat je in het weekend met een rc-auto aan de slag gaat die redelijk wat geluid produceerd en dat je op maandag bij je werkgever staat en daar over geluidsbeschermende middelen begint omdat je machines of gereedschap zoveel herrie maakt.
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ow? Rood is toch allemaal nieuw?
    Buiten dat staan er fouten in de lijst :)

    Overigens, zolang niemand van de WL een rijder aanspreekt op teveel lawaai...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    De EFRA had al jaren terug voet bij stuk moeten houden betreffende de aangenomen veranderingen maar liet inderdaad de fabrikanten het weer terugdraaien om de simpele reden dat zonder de koers van de fabrikanten ook de EFRA een minder voortbestaan heeft. Kijk maar wat er aan andere internationale races en competities wordt gehouden.

    Mwah, het is de lijst van de EFRA, knap dat jij er fouten in ziet dan alleen uitlaten die niet zomaar aan de nieuwe geluidsnormen van de EFRA zullen voldoen. Misschien als je ook even aan geeft wat er fout is kunnen we er misschien wat mee.

    Niemand de WL aanspreken..... De pot verwijt de ketel????
    Zolang de mensen die zich in dit wereldje heel belangrijk vinden van alles zien en horen maar geen protesten durven in te dienen wegens een mogelijke eigen imago schade houd het snel op.

    Maar ja, als je de ENS gaat rijden of de Nitro West zal het daar ook niet anders zijn met de 2013 uitlaten lijst.
     
  17. _Dave_

    _Dave_

    Lid geworden:
    25 nov 2005
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Zeewolde
    Een rijder aanspreken op het geluid wat zijn auto maakt is best lastig voor een WL want hoe ga je het als WL bewijzen dat het zo is.

    Zoals M7H al eens aangaf de toonhoogte van het geluid kan je al voor de gek houden over het werkelijke aantal db.

    En ja er staan nu nieuwe uitlaten op de lijst maar dat was tot voor kort niet zo.

    @Roelof je hebt gelijk dat de Efra een paar jaar terug zijn poot had moeten stijf houden. Want de fabrikanten hebben ook een stem binnen de Efra en waren het er mee eens dat het anders moet. Alleen toen ze het niet goed voor elkaar kregen met al hun kennis gingen ze klagen en lieten ze het terug draaien.
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Goed lezen Roelof. De WL moet iemand aanspreken, zonder controle heeft een regel geen waarde toch?

    Als je het niet kan bewijzen moet je het loslaten. Ghe... Waar ken ik dat nog meer van? ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.223
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik las het goed maar als je je als rijder/helper/sponsor vindt dat er bij een ander iets niet goed zit moet je niet alleen achteraf via alle media klagen maar ook zelf ter plekke direct je beklag bij de WL doen en dat schijnt nogal moeilijk te zijn.....
     
  20. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    tsja

    En als we iets niet waterdicht kunnen aantonen laten we het gewoon .....on nee we passen het reglement aan dat het legaal is
     

Deel Deze Pagina