Dan voel ik toch meer voor Hans zijn systeem, want dan heb je ook als je 11e gekwalificeerd word kans om redelijk hoog te eindigen. Nu al zijn er zeker 2 tot 3 rijders die geregeld binnen 10 ronden uitvallen in de finale, omdat ze alles op alles zetten in de kwali, ergo je hoeft maar 1x 5 minuten goed te rijden, elke kwali een nieuwe set banden dus, om zoveel mogelijk kans te maken op de A finale. Ik zit er overigens zelfs aan te denken Hans zijn idee in de electro sectie naar voren te brengen!.....
Voor regen inderdaad, zoals Ad ook aangaf moeten we een modus verzinnen....
Ik heb banden van Xceed, zoals ze in Duitsland op het DK gebruikt zijn, deze zijn 75/68, en zitten in een gesloten verpakking. Niks afdraaien dus, kunnen zo af fabriek geleverd worden. Prijs nu incl. btw, 18 / 19,-
Ja, zijn gedraaid zonder camber erin, maar zo erg is dat dus niet, wederom, is voor iedereen gelijk.
Hallo Martin,
Het systeem van Hans met één grote finale die dan weliswaar is opgedeeld in A/B/C vind ik zelf niet zo'n goed idee.
Als je in de A finale geraakt dan wil dat zeggen dat je bij de top 10 piloten hoort en op basis van de kwalificaties je plek daar hebt verdient.
Je hebt drie kansen gehad om te bewijzen waar je thuis hoort en dat zou toch voldoende moeten zijn.
In de A finale wordt er ook anders gestreden dan in de C finale en is de druk dus veel hoger. Dus ook meer kans op ongelukken en uitvallen.
Je zou dan kunnen argumenteren: waarom moet ik moeite doen om in de A finale te geraken in bvb het NK.
Dan kan ik toch beter niks presteren in de kwalificaties zodat ik in de C finale geraak en daar tussen weinig deelnemers hard gaan en voor niemand uit de weg hoeven te gaan.
Dan heb ik weinig risico en veel meer kans om hoog te eindigen in de eindstand.
Gevolg is dat op den duur iedereen traag gaat willen rijden in de kwalificaties en dat kan toch niet de bedoeling zijn
Tevens kun je met het grote finale principe geen oplossing vinden voor als het begint te regenen in een finale. Begint het te regenen in de A finale dan staan gegarandeerd alle piloten van de B finale voor hen in de eindranking.
Uiteindelijk vind ik dat het er om moet gaan dat de snelste piloten eerst staan in de ranking, dat is het doel van racen en competitie. Niet dat iemand door geluk wegens omstandigheden hoog eindigd.
In de electro competitie die ik ken is het al jaren zo georganiseerd met A/B/C finales waarbij de A finale in de eindranking strijdt voor plek 1 tot 10,...
Werkt al jaren perfect.
Wat betreft je banden voorstel aan 18/19 euro in die maat en niet conisch afgedraaid, kan ik daar gerust mee leven.
Maar waarom zijn ze eigenlijk te klein afgedraaid en betalen we toch de volle prijs en waarom niet meteen conisch op 1 graad afgedraaid ?
Denk dat er weinig discussie is dat rijden op 76/69 1° conisch gewoon het beste werkt in een finale.
Is toch net evenveel werk voor de fabrikant.
En dan vooral hoe gaat het georganiseerd worden op de wedstrijddag. Dat baart me nog de meeste zorgen.
Eén voorstel hier zou in ieder geval kunnen zijn dat iedereen elke kwalificatie start op nieuwe banden die in de pits gemonteerd moeten worden onder supervisie en iedereen krijgt 2 sets nieuwe banden voor de finale.
Na het rijden, krijg je de banden mee naar huis en kun je ze verder oprijden om te trainen.
Met vijf nieuwe sets per rijder ben je er dan door. Maar gaat natuurlijk nog altijd wel om 270 sets per wedstrijd (+ een aantal reserve indien een velg kapot gaat tijdens de wedstrijd).