Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Nou, als je gewoon naar de winkel gaat zal het waarschijnlijk onder garantie vallen.
En als je het moet kopen, is het een set van alle tandwielen en zal het niet (veel) goedkoper zijn dan gewoon een complete nieuwe (heavyduty, 40 euro) rotostart te kopen.

Tenminste, dit is mij een half jaartje terug verteld.
Ik heb toen een rotostart (heavyduty, veel beter dan de hpi rotostart) te leen gekregen, en na een week een nieuwe gekregen (zonder kosten).

Burp zei:
Sleurhutje zei:
Wat Psygho zegt: Offroad met weinig grip zul je niet boven de 60km/u uitkomen (al is het op asfalt met zand/stof). Tot op heden heeft niemand het nog gepresteerd om op de radar gun boven de 57km/u uit te komen. Zelfs niet helling af en wind mee (foto is van zo'n moment). Onroad zal een ander verhaal worden. Als je de Savage enorm verlaagt, straatbanden erop zet, vering en wieluitlijning optimaal instelt en je goed kunt sturen, moet zo'n snelheid haalbaar zijn. Helaas is een Savage een offroad die hoog op de poten staat met slappe bandjes verkeerder vering etc.

He Sleur, ik ben van die heuvel af geklokt op 61 km/u hoor. Was wel het record van die dag. Phil heeft hem geklokt. Ik heb wel meerdere pogingen gedaan en moest hem redelijk scherp afstellen tot ik het haalde :D Daarna weer een beetje rijker gezet :mrgreen:
Meetafwijking 3% van 61km/u = 1,83km/u, dus slechts 58,17km/u. Sorry. :lol: :wink:

Sleurhutje zei:
Burp zei:
Sleurhutje zei:
Wat Psygho zegt: Offroad met weinig grip zul je niet boven de 60km/u uitkomen (al is het op asfalt met zand/stof). Tot op heden heeft niemand het nog gepresteerd om op de radar gun boven de 57km/u uit te komen. Zelfs niet helling af en wind mee (foto is van zo'n moment). Onroad zal een ander verhaal worden. Als je de Savage enorm verlaagt, straatbanden erop zet, vering en wieluitlijning optimaal instelt en je goed kunt sturen, moet zo'n snelheid haalbaar zijn. Helaas is een Savage een offroad die hoog op de poten staat met slappe bandjes verkeerder vering etc.

He Sleur, ik ben van die heuvel af geklokt op 61 km/u hoor. Was wel het record van die dag. Phil heeft hem geklokt. Ik heb wel meerdere pogingen gedaan en moest hem redelijk scherp afstellen tot ik het haalde :D Daarna weer een beetje rijker gezet :mrgreen:
Meetafwijking 3% van 61km/u = 1,83km/u, dus slechts 58,17km/u. Sorry. :lol: :wink:

Als je dan toch op detail gaat letten.
61-1,83= 59,17 en geen 58,17!!
:lol:

basbas zei:
Als je dan toch op detail gaat letten.
61-1,83= 59,17 en geen 58,17!!
:lol:
Je moet ook niet zondagavond laat na een middag op een terras in de zon gaan rekenen. :oops: Maar dan nog is het niet boven de 60km/u. :wink:

Maar..... het kan dus ook 61 + 1,83 zijn dus 62,83 :D

Laten we het erop houden dat het rond de 60 is geweest :mrgreen: (maar ik denk er toch net een beetje boven :yes:)

Burp zei:
Maar..... het kan dus ook 61 + 1,83 zijn dus 62,83 :D

Laten we het erop houden dat het rond de 60 is geweest :mrgreen: (maar ik denk er toch net een beetje boven :yes:)
Ik zal mijn andere versnellingsbak eens in mijn Ravage schroeven. Misschien schakelt die wel. En dan weer fijn vertanden met 20T/47T, de Paddles en Mashers erop en dan eens kijken of het ook in het zand lukt om boven de 60 te komen. :wink:

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, dus ik wou me even voorstellen. Samen met mijn zwager rij ik nu ongeveer twee jaar met savages. Hij heeft een 21 en ik een 25. Vorig jaar heb ik een huis gekocht en zelf alles verbouwd dus weinig gereden, maar sinds een maand of 2 rijden we weer regelmatig. Ik heb deze draad helemaal doorgelezen en ik ben een hoop goede adviezen tegengekomen waar ik zeker mijn voordeel (rijdend en de centen) mee zal doen.

Mijn savage loopt goed op dit moment, maar met die van mijn zwager hebben we meer moeite. Hij heeft sinds 2 maanden een nieuwe motor, de OS 0.30 VG. Een beest van een motor en we hebben hem ingereden volgens de handleiding. Nu is het tijd om hem goed af te stellen. Het doel is om wheelies te kunnen maken en gezien de motor zou dat makkelijk moeten kunnen. Het lukt ons echter niet de savage zover te krijgen :(

Afgelopen zondag hebben we op een grote parkeerplaats lopen afstellen. De HSN was volgens mij geen probleem. Met een zeer dun straaltje rook reed hij prima. Iets armer zonder rook ook en werdt hij nog niet heet. Ik heb meer moeite met de LSN. Bij optrekken vanuit stilstand komt er echt een bak rook uit de uitlaat niet meer normaal. Ik heb de LSN dus een stuk armer gezet, maar de prestaties werden niet beter. Na 2 hele slagen vanaf flush werdt het pas slechter.

Dit zijn de gegevens van zijn Savage:
OS 0.30 motor
Os plug nummer 8
ribbed tuned pipe
HN Alluminium koppelingsschoentjes met gouden veertjes
14 tands clutch bell
52 tands spur gear
3-speed versnelling
achteruit
Dubbelle schijfremmen
rest standaard savage 21

Komend weekend wil ik proberen met een 18 tands clutch bell te rijden, misschien is hij dan makkelijker af te stellen en rijdt hij beter. Ik hoop dat er iemand is die ons kan adviseren hoe wheelies te maken met deze savage.

Burp zei:
Als je wilt dat je auto schakelt moet je eerst je banden ontzanden :mrgreen:
Hehe, alleen rechts achter. Maar dat zijn mijn Dirt Bonz inrijbandjes. Als ik mijn andere bak erop heb, dan ook weer de extra brede zandverstuivers achterop.

En uh... 61km/u? De foto (wazig is philliams te zien, die houdt de gun vast) zegt anders. :rolling:
bushnell_radar_gun.jpg

Hoi Timo,

Welkom op het forum. 14T om 52T is echt te absurd om met een OS.30 te rijden als je ook maar iets gas geeft trekt dat ding een wheelie. Je moet zeker 17/47 of 17/49 gaan rijden. Met 18/52 (als dat al past) zul je ook teveel wheelies trekken. Dan wordt het toch zeker 18/49 of 18/47. Ik reed met mijn Force.28 al 19/47 en half gas en dan vol gas en nog instant wheelies.

De 47 km/h is volgens mij een baja die vol gas van de helling af komt met wind mee en zon ik de rug :rolling:

Phil de tovenaar :mrgreen:

Sorry Burp, Dat ben ik inderdaad en ik heb er een uur gestaan en je bent niet boven de 60 geweest. Aan het geluid te horen ging je wel 80 km. Maar eerlijk is eerlijk je ging wel het hardst van allemaal en eentje ging het allemaal te boven en die reed je toen maar ondersteboven :mrgreen: Maar het was wel bere-gezellig. Oh ja die 61 km is een vogel die voorbijvloog, ik denk eens ff kijken hoe hard dat nou vliegt.

Maar even zonder dollen. Me CEN moet volgens opgave ruim 80 km per uur moeten lopen (in z'n 3) Ten eerste schakkeld hij off-road niet in z'n 3 en ten tweede rijd hij geklokt ongeveer net zo hard als de savage. Let wel op m'n CEN staat een 7.6 cc (.46) blok. Dus hoe groter het blok hoe harder hij gaat is vaak onzin en nog grotere onzin is de snelheidsopgave van de fabriek/leverancier. Boevendien als laatst dan nog een monstertruck is bij een km of 60 echt niet meer te besturen, wordt gewoon eng. Hij is daar ook niet voor gemaakt.

En Timo je afstellingprobleem kan aan veel oorzaken liggen. Te groot blok voor de uitlaat. brandstof. (ik had ook afstellingproblemen op een bepaalde brandstof, gooi er andere in en geen probleem meer). Ik zou hem niet te krap zetten onderin, kan je blok vastlopen. Ik zou even uitzoeken of de uitlaat wel bij je blok kan. De afsteling op de fabrieksinstelling zetten. Nieuwe en/of andere gloeiplug (b.v. rossie of HPI nr. 5)
en andere brandstof proberen. Dan moet het toch wel lukken lijkt me. Gewoon even volhouden en desnoods weer vragen aan andere rijders.

Hallo ik ben nieuw hier en heb de volledige topic eens doorlezen voor wat info
te vinden en ik heb nu een nitro rs 4 en de savage x ss kan elk moment geleverd worden komt
uit amerika en zijn er hier nog mensen van west vlaanderen

grtz

Kun je beter even vragen in het meeting gedeelte, of in het modelcafe.

Dit topic gaat in grote lijnen over de savage, als auto zijnde, en de problemen,die je kan hebben....

Ach, hij heeft een Savage en de problemen komen dus vanzelf :mrgreen:. Wellicht vraagt hij het niet voor een meeting maar meer uit interesse en hulp in zijn omgeving.

Ach, vanmiddag even gereden (2 tankjesssssss).

Schade

1 antennebuisje.
Ik heb wel eens gehoord dat je die dingen kan KOKEN zodat ze minder snel knappen :roll:
1 losgeschoten asje van de voor ophanging.

Achter differtieel is volgens mij kaduk :?
Loopt allemaal niet zo soepel meer.
Ik had hem laatst uitelkaar gehaald controle/nieuwsgierigheid :oops: , Ik heb er wel weer wat vet bij gedaan, maar zou dat te weinig zijn geweest. :?
Paar pagina's terug had iemand ook kapot diff, en toen gaf Burp een mooie link naar ebay. Diff+Bulkhead van een savage xss (HD, dus) nooit gebruikt, 21.50!

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal komend weekend met 18/49 rijden. Deze combi heb ik nog liggen en dan kijken hoe het gaat. Ook de goeiplug zal ik vervangen door een koude, deze was nog van het inrijden. De uitlaat heeft Quartel zelf bij deze motor erop gezet dus dat moet goed zijn toch? Brandstof is tornado monstertruck brandstof met 20% nitro en extra olie, dit lijkt mij ook niet verkeerd.

Wat zijn de ervaringen met koppelingen? Die HN koppeling met gouden veertjes grijpt behoorlijk laat aan. Is dit goed of niet? Of kan ik beter de zilveren of orginele gebruiken voor een eerder aangrijpmoment?

Rienk Jan zei:
Ach, vanmiddag even gereden (2 tankjesssssss).

Schade

1 antennebuisje.
Ik heb wel eens gehoord dat je die dingen kan KOKEN zodat ze minder snel knappen :roll:
1 losgeschoten asje van de voor ophanging.

Achter differtieel is volgens mij kaduk :?
Loopt allemaal niet zo soepel meer.
Ik had hem laatst uitelkaar gehaald controle/nieuwsgierigheid :oops: , Ik heb er wel weer wat vet bij gedaan, maar zou dat te weinig zijn geweest. :?
Paar pagina's terug had iemand ook kapot diff, en toen gaf Burp een mooie link naar ebay. Diff+Bulkhead van een savage xss (HD, dus) nooit gebruikt, 21.50!

Komt van Ed Grapperhaus. Hij koopt gehele SS X'en en verkoopt de onderdelen. Allemaal gloedje nieuw dus. Mijn bestelling komt deze week binnen, zitten twee complete alu diffs in met geharde cups en bulkheads. Koopie he?? :mrgreen: (nog een keer dan KLIK)

Als je iets nodig hebt wat er niet bij staat, stuur hem dan gewoon een mailtje. Krijg je van hem snel antwoord terug :yes:

Timo zei:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal komend weekend met 18/49 rijden. Deze combi heb ik nog liggen en dan kijken hoe het gaat. Ook de goeiplug zal ik vervangen door een koude, deze was nog van het inrijden. De uitlaat heeft Quartel zelf bij deze motor erop gezet dus dat moet goed zijn toch? Brandstof is tornado monstertruck brandstof met 20% nitro en extra olie, dit lijkt mij ook niet verkeerd.

Wat zijn de ervaringen met koppelingen? Die HN koppeling met gouden veertjes grijpt behoorlijk laat aan. Is dit goed of niet? Of kan ik beter de zilveren of orginele gebruiken voor een eerder aangrijpmoment?
Ik heb zelf een alu koppeling van Nova RC (dingetje hierover bij RCFun). Bij deze koppeling kun je het aangrijpingsmoment aanpassen door meer schroefjes en op andere plaatsen schroefjes te monteren. Zo kun je deze afstellen op een voor jouw ondergrond, motor en toerental die je prettig vindt. Met zo'n dikke motor kun je hem best wat later aan laten grijpen zodat je ineens wegspuit. Dit doet wel een beetje aanslag op je aandrijfassen en diffs. Dus die kun je dan als eerste gaan vervangen. :?

Burp zei:
De 47 km/h is volgens mij een baja die vol gas van de helling af komt met wind mee en zon ik de rug :rolling:

Phil de tovenaar :mrgreen:
Jaja, en dit is jouw Marder. :rolling: :oops: :wink: (lang leve Photoshop en aanverwante producten)
bushnell_radar_gun_marder_burp.jpg

Back