Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

Ik heb gisteren m'n standaard stuurservo gesloopt, 2 tandwieletjes de tanden eraf.
Nu heb wel net een dual disk schijf gemonteerd en kon hij aardig hard stoppen(stoppies was geen probleem), kan het daaraan liggen dat de tandwielen gesloopt zijn.
De tandwielen van de gas/rem servo hadden ook al sporen van slijtage.

Gr.
 
RubenT zei:
Hallo,

Ik heb gisteren m'n standaard stuurservo gesloopt, 2 tandwieletjes de tanden eraf.
Nu heb wel net een dual disk schijf gemonteerd en kon hij aardig hard stoppen(stoppies was geen probleem), kan het daaraan liggen dat de tandwielen gesloopt zijn.
De tandwielen van de gas/rem servo hadden ook al sporen van slijtage.

Gr.

Ik krijg eerder het idee dat je servo saver te strak staat afgesteld en dus teveel kracht van je voorwielen (vooral bij een landing op je voorwielen) doorgeeft naar de servo.
 
Ferry zei:
RubenT zei:
Hallo,

Ik heb gisteren m'n standaard stuurservo gesloopt, 2 tandwieletjes de tanden eraf.
Nu heb wel net een dual disk schijf gemonteerd en kon hij aardig hard stoppen(stoppies was geen probleem), kan het daaraan liggen dat de tandwielen gesloopt zijn.
De tandwielen van de gas/rem servo hadden ook al sporen van slijtage.

Gr.

Ik krijg eerder het idee dat je servo saver te strak staat afgesteld en dus teveel kracht van je voorwielen (vooral bij een landing op je voorwielen) doorgeeft naar de servo.

Dan stel ik deze eens even na zodra ik mijn servo's heb.
Ik heb wel een tijdje gereden, zonder dat ik het wist, met een volledig losse saver. Sinds die losse saver heeft hij wel al wat meer problemen naar 1 bepaalde kant.

Ik dacht dat het door de dual schijf kwam dat ik deze te hard liet remmen. Ik heb wel een paar keer ingedraait en de rem erop zodat hij een zijdelinkse salto maakte.

Zou dit ook kunnen gebeuren met metal geared servo's?


Gr.
 
Hallo mensen,

Ik zit met een groot probleem.... ik heb voor de 5e keer mn diff's kapot :evil:
Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Ik heb een maand geleden ook al een bericht geplaats, daar zijden ze dat ik alu diff huizen moet kopen en gas moet loslaten tijden het springen en niet te hard remmen. sinds paar dagen alu diff huizen en weer nieuwe tandwielen... gas houw ik los tijdens het springen en ik rem niet te hard........

Maar wat is nouw de oorzaak van dat de diff's steed kapot gaan :? 8O

Mvg. Hilco
 
Savage-Master zei:
Hallo mensen,

Ik zit met een groot probleem.... ik heb voor de 3e keer mn diff's kapot :evil:
Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Ik heb een maand geleden ook al een bericht geplaats, daar zijden ze dat ik alu diff huizen moet kopen en gas moet loslaten tijden het springen en niet te hard remmen. sinds paar dagen alu diff huizen en weer nieuwe tandwielen... gas houw ik los tijdens het springen en ik rem niet te hard........

Maar wat is nouw de oorzaak van dat de diff's steed kapot gaan :? 8O

Mvg. Hilco
Heb je de extra rondellen/shims bij het alu huis gemonteerd, 2 dunne metalen ringen.
Heb ook gekeken of de lagertjes nog goed zijn en niet teveel speling hebben want als deze wat speling hebben komen je tandwielen niet mooi onder de juiste hoek te staan tov elkaar.
Je doet er ook gewoon weer het juiste vet in?

Gr.
 
Ik doe er dikke cardan olie in wat in de landbouw indusrie word gebruikt en ik heb er geen ringentjes in
 
Savage-Master zei:
Ik doe er dikke cardan olie in wat in de landbouw indusrie word gebruikt en ik heb er geen ringentjes in

8O Erg slecht idee. In een diff mag je alleen maar speciaal smeervet gebruiken, dat niet te dik is, ofwel speciale siliconen diffolie.
Hoe dikker de olie in je diff, hoe meer krachten er uiteindelijk op de tandwielen komen te staan als je een bocht neemt.
 
zijn dat die ronde O-ringen die in de handleiding washer heten????


Ps hoeven die diff plate's dr nie in??
 
Savage-Master zei:
zijn dat die ronde O-ringen die in de handleiding washer heten????


Ps hoeven die diff plate's dr nie in??
Inderdaad dat zijn de washers.
Je moet P28 van de handleiding die in mijn vorige post staat maar eens doornemen dan zie dat de diff plate's er ook in moeten.

Gr.
 
Bron: Sleurhutje

De bedoeling van die dikke ringen is ze tussen de het grotere tandwiel en de cup zelf. Maar zoals gezegd schuurt het pennetje dat de aandrijfas vasthoudt over de ring heen. Gevolg is dus dat de ring snel slijt of het pennetje. Gevolg daarvan is dus veel ijzerslijpsel in de olie waardoor alles sneller slijt en als het pennetje bereekt dan valt je as er gewoon uit (of slaan je tandwielen stuk door de restjes van het gebroken pennetje).

De hele dunne ringetjes daarentegen zijn bedoeld voor tussen de diff case en de lagers waardoor je hele diff niet meer heeb en weer kan bewegen. Dat is wel belangrijk om te doen omdat dit de ruimte tussen je pinion en bevel gear weghaald waardoor die wel lang meegaan. En omdat het toch altijd je bevel gear en pinion zijn die de klappen opvangen MOET je dat dus doen. ook de pinion dus. Je diff en je pinion mogen niet heen en weer kunnen schuiven en de tandwielen moeten goed uitgelijnd zijn. Fijne is dat je niet kunt kijken of alles goed zit, maar alleen kunt voelen. En voelen kun je niet uitleggen...

Zoals ook al eerder gezegd is de constructie niet goed om de asjes vast te zetten. Je zult dan echt met meerdere kogellagers en flensen op de assen moeten gaan werken. Dat is kostbaar en zal geen enkele fabrikant doen. Als je leert hoe je moet landen, gaan zelfs beroerd afgestelde tandwielen lang mee. Vlak voordat je neerkomt gas los en als het even kan inschatten hoe snel de wielen moeten draaien (met wat remmen of gas bijgeven kun je dan de wielen aan de snelheid van de grond gelijk mikken). Want ook met perfect uitgelijnde en geshimde diffs kun je ze binnen een paar uur om zeep helpen. Kans is zelfs groter dat je dan meer schade hebt aan andere onderdelen als je versnellinsbak of aandrijfassen.

Gouden regel: Na het springen/loskomen gas bij is achterover draaien, remmen voorover duiken. Vlak voor het landen gas loslaten en als je weinig voorwaartse snelheid hebt een beetje bijremmen. Pas na het landen weer vol gas erop (als je dat wilt).

Alstublieft!
 
Savage-Master zei:
die diff plate's passen dr bij mij niet in... Ik heb namelijk deze diff huizen

http://www.rcfun.nl/images/fastlane/FLM44000.jpg
Ik weet niet of daar ook shims in moeten 8O

Ik lees net op RC-junkies dat het zonder enige shims of diffplates gemonteerd moet worden alleen doen ze er 40wt silicone olie in.

Ik vrees dat wat sandermt2 zegt je probleem veroorzaakt heeft. Te dik vet laat de diff meer sperren en zullen de slagen van de landing grotendeels in de diff verwerkt worden. Het is maar een zelfbedachte theorie maar weet je hoe je wielen draaide voorheen, beide dezelfde kant op of tegengesteld tov van elkaar?

Gr.
 
Nu het toch over shimms hebben, mijn koppeling is nu als volgende opgebouwd, lager-clutchbell-lager-shim(die normaal als eerste komt)-spacer-inbus(schroefje). Mag dit/kan dit? Het werkt het beste zo bij mij, soepel en minder dan 1mm speling.
 
Er is geen regel, zolang het geheel maar soepel loopt, en je mesh goed staat.

Gezien standaard de motor niet veel kan bewegen van voor naar achteren zul je dit toch echt moeten shimmen, om een goede mesh te hebben (met kunstof tandwiel)

De metalen spur is veel dunner dan het plastik geval, dus zal hij meer ruimte hebben, en dus minder nauw komen, de kans is groot dat hij hem standaard al helemaal pakt.

Koppelings klok moets iets voorwaartse speling hebben, net zichtbaar, is genoeg.
 
Kheb net de stalen binnen :D en vented clutch bell, dus die erop, alu diffs erop......................oja, en de schroejes van de motorsteunen zoeken :evil:
 
wil er iemand zijn savage ruilen tegen mijn tamiya tgs rtr met hop ups met 1,5 liter nitro en gloeiplug verwarmer ik wil hem ruilen tgen een savage rtr met minimaal 1liter brandstof en gloeiplug verwarmer baterijen hoeft niet
 
dildi121 zei:
wil er iemand zijn savage ruilen tegen mijn tamiya tgs rtr met hop ups met 1,5 liter nitro en gloeiplug verwarmer ik wil hem ruilen tgen een savage rtr met minimaal 1liter brandstof en gloeiplug verwarmer baterijen hoeft niet

Is dat die TGS die volgens je onderschrift de 55 haalt maar van 0 naar 70 gaat in 1,5 seconde :?
 
Back
Top