Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
hey

ik heb een klein probleempje met mijn savage heb hem nog niet zo lang
het is mijn eerste brandstof auto maar nou word de koppelings huis te warm
het tandwiel van de versnellings bak smelt
dat komt waarschijnlijk door dat de kopeling slipt staat er dan
een verkeerde tanwiel verhouding op ?

heb nou een savage 25 met een 28 motor
met een 3 bak

peter

FG Monstertruck te ruil tegen vette Savage X

Hoi

Ik heb mijn FG Monstertruck op MP staan,is ook te ruil tegen een mooie nette Savage met wellicht wat hopups.Bekijk de advertentie voor je met een ruil komt,ik bedoel hier mee dat er geen afgeragd spul aangeboden gaat worden.De Fg is in zeer goede staat en loopt als een zonnetje.weet niet of dit echt in het te koop forum hoort maar dacht hier zitten de Savage mensen die mischien iets leuks te ruil hebben.

bij intresse graag een PB sturen.

hier de link naar MP

Marktplaats.nl > FG Monstertruck/inruil FG Marder mogelijk. - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw

Het is de spurgear (tandwiel versnellingsbak) die slipt, en door het slippen (wrijving) te warm wordt en smelt. Je moet nu de slipperclutch strakker aandraaien om te zorgen dat hij meer snel doorslipt, dit staat wel in het boekje uitgelegt (je moet een moertje aandraaien)

RJ

Hangt een beetje af hoe het tandwiel is gesmolten.

Als het er zo uitziet

Dan heb je gelijk, maar als het er zo uit ziet

PICT0004.jpg

Dan wordt duidelijk de clutchbell te heet. In principe heb je dan teveel slip van je koppeling, daar wordt de clutchbell heel heet van. Oorzaak kan meerdere dingen zijn, versleten koppelingsschoenen, te strakke veertjes, een gebroken veertje of een verkeerde tandwielverhouding.

Hoe is je tandwiel gesmolten?

Dan wordt duidelijk de clutchbell te heet.

Of je hebt je stationair te hoog staan waardoor de clutch een beetje pakt en daardoor te warm wordt.
Als je auto stationair draait en je tilt hem op v/d grond dan mogen de wielen niet gaan draaien.
Als je een nieuwe spur gear moet kopen, koop dan gelijk een metalen.

mijn tanden zijn er af gesmolten
dus ik denk dan een verkeerde tandwiel verhouding
maar dat zou dan korter moeten neem ik aan maar dan wil hij helemaal op zijn achterwiel

peter

Evert heeft helemaal gelijk, vaak is dat de oorzaak. Koppeling sleept dan tegen de clutchbell aan en wordt daardoor erg heet. Tanden smelten dan weg. Oorzaak is dan meestal een te hoog stationair toerental. Even de auto van de grond tillen. Wielen mogen niet gaan draaien. Als hij dat wel doet moet je hem iets rustiger afstellen op stationair.

Koop a.u.b niet die van HPI, maar koop ze bv bij conrad, 1.50p/stuk! (wel 20euro minimale bestelwaarde, en daarom heb ik ze ook nog niet;))
Nog bedankt voor de tip trouwens...!

RJ

Ik heb de lagers in mijn Savage zitten. Of het beter is weet ik niet, je merkt er niet veel van. Ik heb dat soort dingen graag gelagerd. Hangt ook een beetje van de gebruikte servo af. Als deze lekker sterk en snel is zou het niet hoeven.

Als je het voor de prijs niet hoeft te laten, zet ze er dan maar in. Als het betekent dat je dan minder brandstof kan kopen, niet doen dan :mrgreen:

Het is best een flink geklieder hoor. Ik zou persoonlijk een paar lexaan bodys kopen, gaan erg lang mee. Mijn Body is nu twee jaar oud en rijp voor de schroothoop. Nu even een standaard X kap gebruiken maar er komt wel weer een SS body die ik weer een mooi kleurtje ga geven. Voor de prijs hoef je het niet te laten NEW HPI Savage X 4.6 SS Clear Body,Stickers / Decals - eBay Parts Accessories, Trucks, Radio Control Parts Access., Radio Control, Toys Hobbies. (Eindtijd 06-mrt-08 22:31:36 CET)

Voor €11,50 ex verzenden heb je een body incl stickers etc. Bestel er dan wel een paar, beter voor de verzendkosten.

ik denk dat de prijs ongeveer hetzelfde uit zullen zien.
toch wil ik het wel proberen. het lijkt me wel leuk om een keer te doen. (het houd je van de straat :P)

het is zeker een hoop geklieder.
Ik heb er zelf een gemaakt voor mijn HPI RS4 2.
De orginele kap was helemaal kapot, die heb ik gedeelteijk gemaakt, en daar een gips afdruk van gemaakt.
Op die gipse afdruk van die kap heb ik vershoudfolie (da plastice voor in de keuken) gelegd, zodat het niet aan het gips zou plakken. Voor de rest gebruik je glasvezel, en epoxy (enorm sterk) Zorg dat de luchtbubels eruit zijn en laat hem lang drogen.

De body die ontstaat is wat zwaarder als de org. maar sterker, en leuk om te doen.

lennart

Evert heeft helemaal gelijk, vaak is dat de oorzaak. Koppeling sleept dan tegen de clutchbell aan en wordt daardoor erg heet. Tanden smelten dan weg. Oorzaak is dan meestal een te hoog stationair toerental. Even de auto van de grond tillen. Wielen mogen niet gaan draaien. Als hij dat wel doet moet je hem iets rustiger afstellen op stationair.

hey bedankt jongs had het stukje op hpi ook wel gelezen maar helemaal vergeten

peter

hoezo is de originele kap stuk?
is hij er aan blijven plakken?

nee, de orginele kap was stuk gegaan, iemand had erop gestaan, dus moest ik er een afdruk van maken (met wat ducktape enzo) zodat ik goed de glasvezel kap over de gipsen afdruk kon maken.
Als je normale kap nog heel is, kan je deze natuurlijk als mal gebruiken.

Wat nog mooier zou zijn, als je in plaats van glasvezel, koolstofvezel en aramide vezel doorelkaar gebruikt. koolstof kan geen hele hoge breek krachten aan, aramide vezel wel, en andersom. Dit wordt dus een lichtere kap dan die van glasvezel en mooier.

lennart

wist niet eens dat HPI ze verkocht :P

bij pkracing zijn ze 2,70 per stuk
wel duurder maar dan zit je niet aan de minimale 20 euries :)
artikelnr.: 112811

Maar heb je wel weer verzendkosten, die je niet hebt met IDeal betaling bij Conrad (maar als je alleen de lagers koopt, ben je nog steeds goedkoper ui, heb je gelijk in)

RJ

Back