Algemeen Tamiya TT-01 Chassis Topic

Ik ben mezelf aan het orienteren dus gewoon een losse vraag even. Ik zag gisteren wat Tamiya's staan op basis van een TT01-E chassis. Vind het erg fraai allemaal.

zijn ze ook, lijkt of ze steeeds mooier worden die RTR XB's

Nu overweeg ik zelf een Tamiya te bouwen.

goeie keus als je de auto wilt kennen dan moet je hem bouwen.

Echter ik wil hem het liefst wel brushless hebben als dat kan. Het hoeft geen racewagen te worden maar gewoon voor recreatief gebruik. Wat is dan gemiddeld gezien een goeie combo om erin te stoppen?

tja das moeilijk te zeggen want er is zo veel en er kan zo veel.. Ik denk dat je mischien langs een winkel kan gaan om daar een beetje meer te orienteren en zien wat er allemaal is want het internet heeft te veel opties om zo maar te kunnen zeggen "neem die motor combo" Ik ben zelf overigens van mening, uit ervaring, dat je in de TT niet te krachtig moet motoriseren omdat je bij hoge toeren torque-steer krijgt van de as en zware diffs, er is immers een reden waarom er snaaraandrijvingen bestaan.... Dan is de keuze voor brushless in mijn mening zinloos want wie wil er nou zo veel geld uit geven aan een 21.5 turns setje (gelet dat je niet wil racen) . Ik zou geneigd zijn om je toch richting een niet al te duur setje brushed, en dan is een motor 23~25 turns al wild genoeg voor een TT.

Ik vlieg normaal heli's en ben dus helemaal nieuw wat betreft auto's.

dan zou je kunnen overwegen om met je stick-zender te rijden, scheelt knaken als je toch voor een bouwdoos ipv RTR kiest..

Een reden om voor brushless te kiezen zou minder onderhoud zijn. Niet zozeer extra power. Dus een set die qua vermogen overeenkomt met de "standaard" brushed set wil ik wel overwegen. Tenzij het ontzettend duur wordt opeens. Ik heb al wel op HK zitten neuzen maar zie door de bomen het bos niet eigenlijk met al die verschillende motoren.

Wat betreft stickrijden. Ik wil mijn zender niet ombouwen zodat hij geschikt is voor auto's. Dus geef wel de voorkeur aan een pistoolzender.

Misschien een idee om dan het DTC reglement te volgen en te kiezen voor de 54252 Tamiya brushless 16T of de 500906121 Carson shooter sport BL 16T
Mocht je een keer daarin mee willen rijden, voldoe je aan het Euro TW reglement, wil je de auto verkopen heeft dit meteen meerwaarde.

Ah, dat wist ik niet. Ik zie dat ik verder wel vrij ben in ESC keuze tenzij je het EK rijd wat ik toch verder niet ga doen :p

Ik heb al wel op HK zitten neuzen maar zie door de bomen het bos niet eigenlijk met al die verschillende motoren.

quid est demonstratum?

my 2 cts? Ga langs een winkel voor advies.. kan je ook nog eens langs gaan voor hulp later als er wat is...

Overigens is het idee van de Carson 16t DTC motor niet slecht... tis wel een sensorloze dus best "bwaaap" bij de standing start maar toch.....

Ik was al bij een winkel gisteren. Ik heb toen echter niet doorgevraagd en hou ervan om me ook in te lezen ;)

Ik had er de carson shooter 10 turns set in steken en reed zeer leuk.
Geeft wel een pak sneheid erbij (zeker op 2s lipo) dus de 16 turns is misschien beter aangezien je daar niet echt naar op zoek bent.
Ikzelf heb geen ervaring met de 16 turns maar ben over mijn carson setje zeer tevreden.
Heeft al 2 jaar zeer intensief gebruikt geweest,zowel asfalt en tapijt rijden bij pk racing en nog steeds geen problemen.
Wel 1 keer de motor uit elkaar gehad om eens uit te kuisen en de lagers te smeren (dit was nodig) maar dat is het minste :D
De fieldcard die erbij zit is ook leuk om je regelaar snel af te stellen qua timing,remmen,enz.

Misschien een hele domme vraag maar ik ben echt een car n00b. Als ik een Tamiya bouw volgens het DTC reglement kan ik dan ook lid worden van een club om daar te trainen? Of ben je bij een club afhankelijk van de wagens die ze daar rijden (XRay/Mugen). Tís een beetje offtopic maar wellicht weet iemand dit?

Je kunt in principe met alle onroad modellen trainen bij een club.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden word het wel een ander verhaal.

Duidelijk. Dan gaat het gewoon een Tamiya worden en hou ik rekening met de DTC reglementen. Eerst maar bouwen en dan maar eens rijden. Denk dat ik nog wel even bezig ben voor dat ik überhaupt aan wedstrijden kan denken. Bovendien vind ik bouwen minstens zo leuk. Ik zie dat met de heli's ook. Vliegen is leuk maar bouwen is stiekem vaak nog leuker.

Ok, zou kunnen. Ik onderschat rijden niet. Zal knap lastig zijn op een circuit. Ben ondertussen een lijstje aan het maken van mogelijke onderdelen. Als ik wat verder ben daarmee en ook daadwerkelijk ga bestellen dan open ik wel een apart topic. Hoe meer je leest hoe meer vragen het ook weer met zich meebrengt ;)

Heel goed.

Wat ik dus bedoel te zeggen is : nergens " bang" voor zijn. Gewoon doen. Dat is het beste. Iedereen begint ooit voor het eerst. Alleen toekijken vanaf de zij lijn is maar 20% van het procces.
Niet bang zijn voor fouten, daar leer je alleen maar van.

Veel suc6 gewenst

Nee bang ben ik niet. Dan zou ik geen heli in de lucht houden. Maar ik realiseer me wel dat als een auto snel gaat je hem niet zomaar rechtuit rijd. Maar het enige waar ik nu toch een beetje aan twijfel is een toerwagen of een rallywagen. Bij een toerwagen kan ik echt alleen op het circuit rijden. Met rally kan ik ook af en toe in de buurt op "gewoon" asfalt rijden.

Met een toerwagen? Dacht dat die zo laag stond dat bij het minst geringste je wel schade zou hebben.

Met een tt01 kan je dat wel doen op asfalt.Gewoon veren een beetje hoger zetten en andere bandjes eronder en klaar.
Als je van plan bent op een tapijt circuit te rijden zou ik het niet doen,hiervoor moeten de auto's perfect schoon zijn.
Een toerwagen hangt laag maar een tt01 is nu weer niet te vergelijken met een pancar ofzo dus...
Zelf een beetje zien wat je doet,schoon asfalt zal nog kunnen maar gravel zoals hierboven wordt gezegd...toch maar niet doen.
Dat is bij mij de reden waarom ik zowat vanalles heb,ik doe het allemaal graag.
Misschien overwegen om er een buggy'tje naast te nemen ofzo ;) kan je overal mee rijden en kan je je tt01 houden om circuit te doen en te driften indien daar ook interesse voor moest zijn :)

Ik heb een kleine 1/16 buggy. Net gekocht (zie onderschrift). Motor moet nog inlopen. Die is voor wat nonchalant rondrijden en knutselen. Toerwagen wil ik wel netjes houden maar tsja de lente komt er aan dus af en toe wil je wat :)

Probleem is ook een beetje dat er teveel keuze is :mrgreen: Vind het allemaal mooi spul.

Ik heb een kleine 1/16 buggy. Net gekocht (zie onderschrift). Motor moet nog inlopen. Die is voor wat nonchalant rondrijden en knutselen. Toerwagen wil ik wel netjes houden maar tsja de lente komt er aan dus af en toe wil je wat :)

Probleem is ook een beetje dat er teveel keuze is :mrgreen: Vind het allemaal mooi spul.

Laat eens weten met een PM of je tevreden bent van de turnigy 1/16 buggy.
Ben namelijk al een maand of 3 aan het twijfelen voor de elektro buggy van turnigy of de 1/18 stadium truck van turnigy. (Leuk om mee te nemen naar het werk :D )

Ik wil je het wel laten weten hoor. Maar ik ben een auto n00b uiteraard. Nu heb ik wel technisch kennis anders zou ik geen heli's bouwen. Dus dat scheelt.
Volgende week is de temperatuur wat hoger buiten en kan ik de motor inlopen. Dan laat ik mijn eerste bevindingen wel weten. Tís wel een schatje voor het geld ;)

img0924qd.jpg

img0931k.jpg

En nu weer ontopic ;)

Back