algemeen teamC topic

Goed gereedschap is het halve werk. Ik heb een setje van KDS voor de heli's en uiteraard past dat ook op de meeste schroefjes van auto's. Past stuk beter dan met die rommel van de bouwmarkt.
 
Het probleem is in dit geval niet het gereedschap, maar de tolerantie in de schroeven. De ene schroef heeft een strak passende zeskant-vormige opening, die je nooit dol zal draaien, en waar je moet trekken om de schroevendraaier en schroef te scheiden, het klemt gewoon. En een andere, zelfde type, schroef is een fractie ruimer. Daarbij is het materiaal van de schroef relatief zacht, dus je hoeft niet echt veel kracht te zetten bij het los- of vast draaien om een kop dol te draaien.


En zoals beloofd foto's van de Minion met Conrad "ragbanden" erop:

minioncr1.jpg


minioncr2.jpg


minioncr3.jpg
 
Dat ziet er netjes uit. Was even bang dat ze te groot zouden zijn. De Jekkyl is wel ietsje korter dan de Minion maar het zal qua looks weinig uitmaken. Ik heb geluk trouwens. De wielen zijn als het goed is vandaag al hier. Vlotter dan ik had verwacht uit Duitsland. Kan ik vanavond nog rijden. Zal een plaatje uploaden van de Jekkyl met dezelfde wieltjes later.
 
Diameter valt wel mee, en door de grijze rand om de velg lijken ze ook kleiner. Ze zijn vrijwel gelijk aan de standaard wielen, qua diameter. Enige nadeel, maar dat speelt misschien niet bij de Jekyll, is dat de voorwielen van de Minion een aparte offset hebben, de meenemer zit bijna gelijk met de spaken van de velg. Bij de meeste voorbanden ligt dat punt meer naar binnen, met als gevolgd dat de spoorbreedte voor een aantal cm is vergroot. Als je recht van boven kijkt, dan is het goed te zien, maar ach, je kijkt normaal gesproken niet van die kant naar je auto. ;)
 
"Ziet er netjes uit tot nu toe, en een goede tip om de schroefgaten even voor te tappen met een schroef met meer degelijke kop. 2 mm inbus is leuk, en misschien is het bij deze auto beter, maar bij de Minion heb ik al een aantal kopjes doorgedraaid. Net of de ene inbus-uitsparing ruimer is dan de andere. Bij sommige schroeven klemt de kop van de schroevendraaier bijna in de schroef"

Nee hoor bij een TM2 niet voortappen nergens voor nodig, enkel wel zoals Chow al aangaf goed gereedschap gebruiken. Aande schroeven van een TM2 is nix mis, zijn van 10.9 staal dus hard genoeg. Alleen als je een schroefmachinetje gaat gebruiken zorgen dat ie op de laagzaamste stand staat. Anders worden schroef en kunstof te warm en werkt niet op langere termijn.
Kunt niet de schroeven/materiaal van een minion gaan vergelijken metdat van een TM2, enkel omdat er ook TeamC op staat.
Is appels met peren vergelijken, of een UP met een Phaeton.
Een minion is goed voor waar ie voor bedoeld is, een absoluut goede toycar voor een redelijke prijs. Dan moet je 'm ook gaan gebruiken als een toycar en niet gaan vergelijken met bv een TM2 wat een auto is met absolute WK aspiraties mits bereden door een bekwaam racer!
Tevens is de oplossing om je rijhoogte aan te passen niet de juiste. Dit moet niet door andere gaatjes in de shocktowers te gaan gebruiken, maar door of de stelschroef op de shocker te verdraaien of door andere (dikker/dunnere) stelclips tussen shockcap en veer te plaatsen. Door andere gaatjes in de shocktower te gebruiken verander je de geometrie en derhalve ook het rijgedrag.
 
Hier op volgend vraag ik me gelijk af of een TC02Evo een betaalbare buggy zou zijn voor incidentele toernooien. Zie het na de zomer best zitten om af en toe indoor wat te rijden namelijk. Zoveel lol heb ik wel met mijn Jekyll. En het klopt toch dat de meeste wedstrijden met 1:10 buggies worden gereden voor zover ik kan zien?
 
Een TC02evo is absoluut wedstrijd waardig !!!
enkel als je minder ervaring hebt is het misschien een optie om er een geardiff in te zetten ipv het balldiff. Kun je wat langer rijden zonder veel onderhoud te hoeven plegen aan het diff gebeuren. In de 1:10 klasses is de buggy wel het populairst ja, truggys bijna geen en dan heb je nog de short course trucks.
Al lijkt het wel dat ook de laaste in populairiteit wat terug aan het lopen is...
 
Zal me er eens in gaan verdiepen waar en wanneer er met buggies wordt gereden. Gaat me met name om het winterseizoen als er niet gevlogen kan worden. Buggie hoeft ook niet schreeuwend duur te zijn als ik er maar mee wegkom. Ik heb geen grote ambities namelijk :mrgreen:
 
"Ziet er netjes uit tot nu toe, en een goede tip om de schroefgaten even voor te tappen met een schroef met meer degelijke kop. 2 mm inbus is leuk, en misschien is het bij deze auto beter, maar bij de Minion heb ik al een aantal kopjes doorgedraaid. Net of de ene inbus-uitsparing ruimer is dan de andere. Bij sommige schroeven klemt de kop van de schroevendraaier bijna in de schroef"

Nee hoor bij een TM2 niet voortappen nergens voor nodig, enkel wel zoals Chow al aangaf goed gereedschap gebruiken. Aande schroeven van een TM2 is nix mis, zijn van 10.9 staal dus hard genoeg. Alleen als je een schroefmachinetje gaat gebruiken zorgen dat ie op de laagzaamste stand staat. Anders worden schroef en kunstof te warm en werkt niet op langere termijn.
Kunt niet de schroeven/materiaal van een minion gaan vergelijken metdat van een TM2, enkel omdat er ook TeamC op staat.
Is appels met peren vergelijken, of een UP met een Phaeton.
Een minion is goed voor waar ie voor bedoeld is, een absoluut goede toycar voor een redelijke prijs. Dan moet je 'm ook gaan gebruiken als een toycar en niet gaan vergelijken met bv een TM2 wat een auto is met absolute WK aspiraties mits bereden door een bekwaam racer!
Tevens is de oplossing om je rijhoogte aan te passen niet de juiste. Dit moet niet door andere gaatjes in de shocktowers te gaan gebruiken, maar door of de stelschroef op de shocker te verdraaien of door andere (dikker/dunnere) stelclips tussen shockcap en veer te plaatsen. Door andere gaatjes in de shocktower te gebruiken verander je de geometrie en derhalve ook het rijgedrag.


Ok, dus blijkbaar zit er dan ook kwaliteitsverschil in de schroeven van de Minion en de wedstrijdversie van het T4 chassis? Dan moet ik maar eens gaan kijken naar een setje van die schroeven, tot nu toe is de Minion de enige waarbij ik schroeven strip bij het leven, met dezelfde schroevendraaier geen probleem bij bijvoorbeeld een Kyosho uitgevoerd met Tony's screws kit of bij LRP. Dan krijg ik toch de indruk dat het met het gereedschap wel goed zit en de schroeven van de Minion blijkbaar aan de zachte kant zijn, in combinatie met flinke tolerantie in de zeskant uitsparing, waar de schroevendraaier in gaat.

Ik wilde niet alleen de rijhoogte aanpassen, maar de vering is, doordat de Conrad banden meer offset hebben, in zijn geheel softer geworden. Dit omdat de lengte van de "arm" tussen wiel en draaipunt van de draagarm groter is geworden, en er dus minder kracht nodig is om het wiel in te laten veren. Net als bij een hefboom, hoe langer die hefboom, hoe meer kracht. De demping is daarmee dus al veranderd tov de standaard situatie. Door de dempers op de draagarm op het binnenste gaatje te zetten, wat ik nu heb gedaan (en niet op de shocktowers, daar zitten ze nog waar ze zaten) maak je de demping iets stugger, zonder de veerdruk te verhogen. Voor mij werkt dat prima maar ik ga ook zeker kijken of met meer preload en dempers op de draagarmen op de oude positie het beter gaat.


@Chow: staat hem goed. En ik zie dat bij jou de witte spoiler ook zo doorzichtig is?
 
Ik vind hem met die hoekige kap wel een beetje retro, niet verkeerd. Het ging me meer over de dunne laag verf op de spoiler. Houdt hem wel licht, maar iets meer dekking was misschien mooier geweest. Maar goed, als het inderdaad maar sterk genoeg is voor dagelijks gebruik.

De TR-04 Pro heeft trouwens dezelfde schroeven als de Minion, dus die zullen niet van betere kwaliteit zijn. De T4 V2 gebruikt ook dezelfde schroevenset.
 
Laatst bewerkt:
Model is prima. Vind alleen lichtblauw op wit niet zo mooi. Verder is de wagen echt prima hoor. Net geoefend op het circuitje en mijn rondjes gaan steeds beter. De bandjes hebben voldoende grip op het zand. Wel goed het gas doseren want je staat zo 180 graden gedraaid. Kreeg ook nog een hond achter m'n wagen aan maar dat liep gelukkig goed af. Jammer genoeg waren er geen andere rijders..

2013-05-03%2018.21.08.jpg
 
Bouwverslag is weer open hoor... Wilde eerst het hele verslag erop zetten voordat de reacties zouden komen vandaar... :D
 
Iemand een tip over welke bandjes ik zou kunnen nemen voor de MACH Helmond baan? Volgens mij is het een kunstgras/astroturf baan maar zeker weten doe ik het niet. Auto natuurlijk voor mij de TM2 2wd. :D
 
Ondergrond is i.d.d. kunstgras.
Schumacher minispike of Dboots multibyte doen het prima.
Wanneer kom je rijden?
Tip:
zaterdag 25 mei is er een open-clubwedstrijd voor 1/10 offroad autos!!
 
Hoe werkt dat eigenlijk met dat soort wedstrijden? Is er dan ook een verplichte motor en esc zoals bij onroad?
 
Ondergrond is i.d.d. kunstgras.
Schumacher minispike of Dboots multibyte doen het prima.
Wanneer kom je rijden?
Tip:
zaterdag 25 mei is er een open-clubwedstrijd voor 1/10 offroad autos!!

Schumacher Mini-Spike rondom? Yellow compound okee? Of idd de Dboots Multibyte dus... Okee, zal eens kijken.

Oh? 25 mei? Waarschijnlijk moet ik dan werken maar zo niet dan lijkt het me wel tof. Waar kan ik me evt. inschrijven? En 2wd zoals Chow vraagt gewoon motor vrij neem ik aan?
 
Voorbanden was ik vergeten, ik weet het niet zeker maar volgens mij zijn de Schumacher (cut) staggers en de Dboots Blockpass de beste keus.
Gele compound, maar als het erg warm is is blauw misschien slimmer (voor Schumacher) voor Dboots heb je maar 2 compounds dus dat lijkt mij simpeler.
Van de 1/10 wedstrijd weet ik verder niks, maar ik verwacht binnen nu en 1 week of zo wel een bericht met verdere info, dat post ik dan wel op MBF.
 
Maar goed. Ik neem aan dat op een wedstrijd een Jekyll niet echt een auto is die meekomt. Zal dan toch eerst wat anders moeten gaan bouwen..
 
Back
Top