Algemeen topic voor Tamiya TNX 5.2r

• Topicstarter Topicstarter mariodrent
  • Startdatum Startdatum
M

mariodrent

Guest
Hallo allemaal,sinds kort heb ik een tweedehandse auto gekocht een Tamiya 5.2r.
Mijn maat jacco had hem al eerder :D
Ik heb de starter gear unit vervangen en gister geprobeerd.Hij begint nu lekker te lopen,moet nog wel een lichte afstelling hebben maar ik ben tot nu toe dik tevreden.
Ik heb echter een klein probleem als ik vanuit stilstand vol gas geef trekt hij naar rechts(ik heb de trimmer zogoed mogelijk afgesteld) en als ik rustig rij heeft hij daar geen last van.
Nu moet ik zeggen dat het profiel van de banden behoorlijk versleten zijn,kan het daar aan liggen?
Ik ben nog maar een beginneling,maar ik wil met deze hobby wel verder.

gr mario

Check even goed of al je aandrijfassen nog in orde zijn.
Het kan zijn dat als bijvoorbeeld de rechter aandrijfas stroef loopt, hij naar rechts gaat trekken omdat het differentieel ervoor zorgt dat meer vermogen naar het linker wiel gaat.

Ook is het mogelijk dat een van de rechter aandrijfassen niet meer goed vast zit op het differentieel of op het wiel. Hierdoor kan de kracht niet naar het wiel gestuurd worden en zal de auto ook naar rechts gaan trekken.

Ongelijk afgesleten banden kan het ook veroorzaken (of ongelijke maten links en rechts). Bandjes omwisselen zou het dan kunnen oplossen (van rechts naar links, voor naar achter, etc)

controleer ook even of je schokdempers nog allemaal gelijk zijn, en goed gevuld. Als daar verschil in zit bijv. verschil in diktes olie of de een is voller als de ander dan kan hij daardoor ook opzij wegtrekken.

m.v.g.

hallo heren.korte topic is dit zeg ;);)
ik heb een tamiya tnx staan die van een vriend is. en er moet een nieuwe motor in ( stand: FR-32FX 5,2cc ) de wagen heeft nog geen 5uur gereden en is dus redelijk nieuw. ik heb zelf wel wat ervaring met bardstof motoren en voornamelijk 2t mengsmering ( bv zenoah motoren ) maar niet met nitro motoren. ik wil de tnx een beetje extra geven door er een snellere motor op te zetten. maar heb geen iedee of dat zomaar kan. als ik de motoren zo bekijk lijken ze vrijwel het zelfde kwa steekmaat van de bevestegingen en krukassen. kan ik een andere motor op de nxt zetten zonder te veel aan te passen? en welke types hebben we het dan over ?
groeten raymond

Op de TNX zit dacht ik gewoon een Force .32. als je een betere motor erop wilt zetten kun je een LRP Z.28R spec 3 nemen of eventueel een Picco P3.28.
De inbouwmaten van deze motoren zijn exct hetzelfde.
je zoekt in principe gewoon een Big Block met een standaard SG as.
Deze motoren hebben wel 4.6cc to de 5.25 van de standaard motor maar ze zullen wel meer toeren leveren dan de standaard motor.
Wat weer betekend dat je sneller kunt rijden ..
Een grote motor is in principe alleen maar leuk voor de trekkracht maar zal nooit de topsnelheid geven als 1 van de 2 aangegeven motoren.

is te begrijpen. maar het vermogen of het draaien van toeren komt pas tot ze recht als je een goede reso uitlaat gebruikt bij een 2T motor. ik zie verschillende uitlaten voor deze motoren. zijn de stand uitlaten te gebruiken voor de 4,6cc motoren of zijn er nog betere uitlaten? kan het wel uit zoeken maar ben nu even lui :rolleyes: en wil spullen bestellen en de wagen zo snel mogelijk laten rijden. ;)

haha snap je reactie. normaal spoor ik ook mensen aan te lezen en heb ik een hekel aan mensen die op het forum 10 X de zelfde vragen stellen in de zelfde topic. maarja zit nu even in tijd nood. en wilde de wagen snel rijdend hebben. iedergeval bedankt voor de blokjes. denk dat ik voor de LRP Z.28R ga. en moet ik dus nog even een pijpje er bij zoeken. groeten ray

tijdnood is een makkellijk woord om te gebruiken jah...

Een paar goede pijpen zijn.

JP3, JP4, Tsais T36, LRP heeft zelf uiteraard goede uitlaten bij de motoren. en zo zullen er velen zijn..

dit is me duidelijk en bedankt voor de info. motor is besteld en uitlaat ben ik mee bezig.
weten er mensen hoe de aansluiting op de krukas heet.waar volgens mij de vrijloop ook bij zit. heb wel een part list maar daar staat de hele zet niet op beschreven

nee ik bedoel de andere kant. het is juist de aandrijf kant. op de part list zitten er aan de krukas kant een aantal onderdelen die er voor zorgen dat de auto word aan gedreven. het zijn 2 lagers en volgens mijn schoenen en een buiten schaal die een vrijloop koppeling maken. hoe heet deze combi van materiaalen. ik kan niet op ebay of google zoeken als ik niet weet hoe het heet ;)

je hebt nodig.
koperen collet, vliegwiel, 2 lagers, clutchbell, 3schoens koppeling liefst aluminium.
en eventueel wat shims om alles netjes in elkaar te passen.
En natuurlijk een boutje waarmee je alles vast zet.

ik weet niet of dit echt als complete set te koop is. de clutchbell wil nog wel eens een ander aantal tanden hebben.

Een JVD Koppeling is een aanrader!, Kan je goed afstellen dmv. de veertjes en heeft een groter aangrijpvlak. waardoor je betere resultaten kan behalen.

hee top. ik heb even gezocht en wat gevonden Google Afbeeldingen resultaat voor http://cdn.getseoshop.com/f/zzzxw9/jvd-rc-jvd-rc-koppeling.jpg
deze koppeling ziet er wel stevig uit. als je dit koop heb je zeker alleen nog de clutchbell nodig met de vertanding. heb even op google gezocht en zie verschillende merken en types. maar ik zoek natuurlijk een die op me motor past met de stand vertanding.ik lees net ook even wat topic's door en zie dat vele met deze koppeling rijden(jvd-rc-koppeling-voor-1-8-offroad-cars ) ik doe dit allemaal nog van de plaatjes. ik heb de spullen nog nooit in me handen gehad en moet dus even kijken hoe het verder in elkaar moet na het besteld is. hoop dat ik met een beetje hulp van jullie de tnx weer rijden krijg. wat ik ook het vreemde vind van deze wagen is dat hij rondom maar 4 dempers en veren heeft. mijn E-max heeft er 8 en verdeeld dus de veerkracht over 8 punten. zit er aan te denken dit ook toe te passen bij deze wagen. er zit tenslotten ook 8 veer punten op de schoktowers.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back