Align flybarless kit

Discussie in 'Flybarless' gestart door nwolsink, 22 dec 2009.

  1. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Ikzelf heb net voor de inbouw mijn Align 3G verkocht (voor mijn tweede Logo500) en toch een V-Stabi besteld...

    Het is vooralsnog moeilijk om objectieve vergelijken te vinden, ik heb er enkele gelezen op RR en HF, en de meningen zijn verdeeld. Ik heb er gelezen waar de gebruiker de 'feel' van het Align systeem de voorkeur geeft en omgekeerd, dus ik denk dat het wat persoonlijks is.

    Volgens de Mikado-lobby kan je met de Align 3G geen piro doen in FFF zonder dat de heli in een 'wall of death' gaat, omdat er geen piro-optimizer inzit. Lijkt me vreemd.

    Maar vraag eens aan 123mvd321, hij heeft ze allebei en kan een behoorlijk stukje vliegen...dus zijn mening is wel relevant.
     
  2. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    Natuurlijk ervaart iedereen de 'feeling' van een heli anders vanwege verschillende vliegstijlen.

    Mijn ervaring met V-bar:
    Ik zeg altijd maar dat het lijkt alsof de heli op rails ligt, hoop dat je snapt wat ik bedoel. de heli is erg stabiel en blijft perfect op zijn plek in verschillende figuren, en heeft bijna geen last van invloeden van buitenaf (wind, cetrifugaalkrachten) ik moest er heel erg aan wennen, de heli voelt echt heel anders aan dan met een flybar. had het gevoel dat de heli exact de sticks volgde. Ik heb mijn flybar heli's heel erg aktief staan, en krijg dit tot nu toe nog niet voor elkaar met de v-bar. alles staat max en geen expo. en nog te stabiel voor wat ik gewent ben.

    Mijn ervaring met de 3G:

    De unit is plug&play erg makkelijk instelbaar. maar voor het vliegen toch wat lastiger af te stellen (gains) de heli voelt meteen erg aktief en de gains moeten ook iets omlaag. voor mij wel prettig maar kan me voorstellen voor sommige te. tijdens de vlucht heeft het gedrag veel weg van een flybarheli voor de mensen die nooit flybarless gevlogen hebben zijn hier snel aan gewend denk ik. de staart voelt erg strak tijdens vliegen. tijdens pyro'en is de heli lang niet zo strak als de v-bar maar wel beter als flybar.

    tja conclusie, voor mij een geslaagde upgrade. 20% meer power was voor mij het hoofddoel, en dat het gedrag tussen flybar en de v-bar inzit vind ik zeker niet negatief.

    ieder zijn doel en vliegstijl is anders natuurlijk, dit was de mijne hoop dat je er wat aan hebt.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2010
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe zit het met de stabiliteit van de G3 tijdens hoover ? Kun je rustig achterom kijken zonder dat de heli er meteen vandoor gaat ?
     
  4. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    Ik vind hem niet erg stabiel, en de heli drift beetje hetzelfde als een flybar heli doet.

    Nu moet ik nog wel met verschillende blades testen, de 3G schijnt hier gevoelig voor te zijn.
     
  5. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Leuke vergelijking 123mvd123.

    Zoals ik al verwacht had zijn de pirouettes met het align systeem dus blijkbaar niet super,
    is overigens ook al in het filmpje van Bert kammerer te zien als hij tijdens de hover een paar
    pirouettes doet. Het ziet eruit alsof de rotorkop alle kanten op wobbelt.

    Ik denk dat het in verhouding niet erg moeilijk is om een flybarless systeem te maken wat slechts
    de paddles naboots, maar dat het veel moeilijker is om alles goed samen te laten werken
    zoals de V-stabi dat doet waardoor je altijd stabiele pirouettes en dergelijk hebt.

    Toch een paar vragen.
    Met welke heli heb je getest? Het eerlijkst is natuurlijk om dezelfde heli te pakken en dan
    eerst te vliegen met de Mikado V-stabi en dan het align systeem.

    Wat ik me ook afvroeg is hoe het kan dat je de V-stabi heli niet actief genoeg kunt krijgen?
    Ik heb daar eigenlijk geen problemen mee, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt mijn agility slider
    staat nu op 45 (van de 55) en dan gaat het ding al snel zat voor "stickbang" 3D. (medium expo in de software)
    Als de heli niet snel genoeg gaat bij max. agility vermoed ik dat er toch iets niet goed zit in de afstelling oid.

    Gr. Bas
     
  6. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Ik vraag me vooral af, wat bedoel je met aktief? Tijdens vliegen lijkt het veel op flybar, in de zin van upboomen? Dolfijnen?

    Wil je met vbar een instabiele heli ( lees meer paddles achtig ) gooi de rotorgain maar eens omlaag :D

    @bas: je kunt gerust boven de max van de slider gaan. Totale snelheid van cyclic hangt af van agility*cyclic gain. Heli's met een lagere cyclic gain kun je gerust draaien met 65 agility.
     
  7. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    hmm weer wat geleerd, maar met de standaard cyclic gain en agility slider waardes
    krijg ik al meer dan genoeg cyclic snelheid :)
     
  8. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    Ik moet idd wat meer met de gain op de v-stabi gaan testen.

    met de agility regel je meer de rolrates maar die zijn snel zat.
    heb het meer over de stabiliteid oftewel de delta settings wat je met de flybar had.
    ik vlieg met een erg lage delta, lage flybar ratio. hierdoor is je rotorkop 'actief'
    hoe hoger je delta of flybar ratio hoe meer de flybar zijn werk doet en hoe stabieler je heli is. terwijl de rolrates het zelfde kan zijn.
    dit is net wat je lekker vind of gewent bent.

    als je van een 'actieve' heli overstapt naar v-stabi is het erg wennen.
    de v-stabi vind ik net of de rotorkop een hoge delta heeft, de align is dus veel actiever.

    beide systemen heb ik op een T600 dus is een goede vergelijking voor mij.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2010
  9. nwolsink

    nwolsink Guest

  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    @123mvd321

    Mooie vergelijking, thanx.
    Nu heb ik een beeld.
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Align FLB 3G

    Hoi medevliegers

    Is het jullie ook opgevallen dat op het nieuwe FBL 3G systeem van Align maar 1 power (rode) kabel heeft voor het aansturen voor 3 servo's??!!!!!! en 3 signaal kabels op de stekker:(

    Gaat dit niet erg veel problemen op geven met de DS 610 servo's
    Jammer dat Align geen 3 power leads heeft gemonteerd ipv 1 heel dun servo stroom draadje
    Nu moet een mooi origineel systeem weer aangepast worden met een kabel voor stroom voor 3 servo's want ik denk dat er veel stroom verlies is voor het aan sturen van 3 servo's via 1 heel dun stroom kabeltje

    Groetjes en ben benieuwd naar jullie bevindingen of dat het wel werkt!!!
     
  12. ta2mol

    ta2mol

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    34
    Locatie:
    lokeren belgie
    trex 250 flybarless

    hallo heb vandaag mijn nieuwe trex 250 se uitgerust met het 3g systeem van align, de handleiding was ok voor de afstelling en programmatie maar voor de bouw zelf was het toch wel een beetje uitzoeken en bekijken.
    testvlucht is voor morgenvroeg of morgenavond.
    Als je veel stabiliteit wilt moet je de gain zo hoog mogelijk zetten tot hij gaat stutteren, dan net iets terug.
    morgen ga ik filmpje proberen posten van maidenflight.
    bij deze ook volledige nieuwe se rotorkop te koop alsook nieuwe gyro (origineel van align trex 250se) facturatiedatum week oud.
    mooie upgrade voor mensen die nog een standaard modelletje hebben.
    tips voor verdere afstelling en zo steeds welkom
    mvg geert
     
  13. ta2mol

    ta2mol

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    34
    Locatie:
    lokeren belgie
    de enkele rode draden bij sommige stekkers is omdat je met twee verschillende stroomvermogens kan werken (servos tuimelschijf en servo voor gyro hebben apparte schakeling)
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Heren.
    Met veel interesse volg ik dit Topic.
    Ik heb een vraag:
    Ik wil gaan vliegen met een KDS450SV met een 4 blads alu kop.
    Wil dat laten samenwerken met een Align G3 Flybarless systeem.
    Heeft iemand van jullie ervaring met wat ik wil gaan doen.
    Want de meesten veranderen alleen de kop als ze Flybarless gaan, maar blijven op 2 bladen vliegen.
    Ik vraag me af ofdat Main Blades die ik gebruik op een niet Flybarless heli ook kunnen werken op een 4 blads alu kop in combinatie met een Align G3 systeem.
    Dus maakt het verschil uit ofdat er wel of geen Flybarless Main Blades opzitten?
    Hopenlijk kan iemand mij verlichten.
    Vr dank, Erwin
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Grootste verschil tussen fbl bladen en fb bladen is het gewicht en de plaats van het zwaartepunt

    Maar fbl bladen zijn bij lange na niet noodzakelijk.
    De standaard align bladen deden het erg goed op mijn 450
    Heb er nu een setje van edge fbl bladen op zitten, en deze werken inderdaad wat beter..
    Maar je vind altijd wel iets wat beter is
    en het is nu niet bepaald zo dat fbl bladen goedkoop zijn..
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zal prima werken, maar niet met de bladen van een fb kop.

    Je hebt dus bladen nodig die gemaakt zijn voor een 4 blads kop. Deze zijn smaller dan de normale bladen.
     

Deel Deze Pagina