Alluminium Fokker G1 neus

Hallo vliegtuig Modelbouw liefhebbers.
Al een lange tijd heb ik een tekening in het bezit van een Fokker G1 en nu is het moment aangebroken dat ik er iets mee ga doen!.
Ik had een aantal punten waar ik nogal geen raad mee wist.
Nu volg ik al geruime tijd het project waar Jacques mee bezig is op het vliegende schaalmodellen forum.
Een aantal zaken zijn mij door zijn verslag duidelijk geworden en vandaar dat ik nu een aanvang heb gemaakt.
Nu is het zo dat ik aan dit vliegtuig een eigen draai wil gaan geven zodat ik niet een exacte kopie maak van zijn prachtige werk.
Maar ik zal zeker een poging doen om zijn kwaliteit van bouwen te benaderen.
Ik heb het idee om veel met Alluminium te gaan werken in dit vliegtuig.
Ik ben begonnen met de neus van de gondel en heb eerst een mal van hout gemaakt aan de hand van een zij en bovenaanzicht van de tekening.
Daartussen heb ik een paar extra spanten aangebracht om een juist verloop van vorm te garanderen.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
het ziet er goed uit!!!! ik ben benieuwd ;)

Ga zo door !!

Groetjes erik

Toen de Pasmal klaar was ben ik begonnen patronen van papier te knippen die als lay out moesten dienen om over te zetten op de 0,5 mm alluminium plaat die ik voor dit deel gebruik.
Ik maak de neus uit vier delen die ik een voor een klop op een leren zak gevuld met zand.
Kortom grof het model erin brengen en het op een klein Engels wieltje(wals) de vorm er nauwkeurig beetje bij beetje ingebracht.
full

Nee Erik de neus is het eerste deel wat nu het einde nadert! ik heb nu twee neus helften klaar en moet deze laatste lange las nog maken.
full

strak werk!!! ik wil de rest ook wel zien.. ik ga dit draadje zeker volgen..;)
keep on doing the good work!!!

het ziet er erg mooi uit, maar ik vroeg me nog wel af: had je de kap niet kunnen forceren? Het lijkt mij dat dat heel wat geklop zou schelen.

Hoi Paul, ziet er goed uit, vlieg je nog op Hoofddorp? En welke TopFlite manual ligt onder de mal op de 1e foto?

Hoi Gary

ja ik ben nog steeds lid heb alleen erg weinig gelegenheid gehad om te gaan vliegen druk druk met kleine kinderen!
De manual is van mijn Dc3 in aanbouw.
full

Jitze het boven en zij aanzicht van de tekening wat de basis van de mal vormt zijn verschillend van radius.
De neus is niet helemaal symetrisch.

Paul is goed met metaal (whats in a name)..
Maarre heb je geen draadje van die DC3?

En wat is het uiteindelijke idee van die G1? Is het alu alleen voor bekleding/afwerking of wordt dat de echte huid met spanten als versteviging?

Laatst bewerkt:
Ron ik gebruik de lasmethode zoals die vanaf 1912 gebruikt werd!.
Autogenisch met een erg klein pitje.
En speciale Flux(vloeimiddel) die de oxide laag moet doorbreken.
Het is alleen erg opletten omdat het best dun is 0.5.
Aan autocarroserieen las ik meestal 1.5 wat aanzienlijk makkelijker gaat.
full

Back