Hi Didier en Nick, dank jullie wel. Ik doe dit graag al kost het erg veel tijd en geduld!
Nadat ik mijn verplichtingen vandaag weer heb volbracht toch nog even verder met de turbine.
Zoals gezegd stond de ommanteling aan het einde van de turbine op het programma.
Allereerst heb ik op papier de globale vorm getekend van het aanzicht van achter.
Vervolgens dit overgenomen op 1,5 mm dik modelbouw triplex en vervolgens dit uitgezaagd.
Hier heb ik er 2 van gemaakt waarbij het tweede exemplaar een kleiner middengat heeft gekregen. Om deze over de turbine heen te krijgen heb ik deze ring aan de onderzijde doorgezaagd, over de turbine heen gezet om hem daarna met een stukje hulp triplex weer aan elkaar te lijmen.
Daarna heb ik van een balsa lijst van 3x3mm stukjes gezaagd die ik als ondersteuning ga gebruiken en als afstandlat tussen de twee schotten.
Daarna het achterschot vastgelijmd op deze afstandslijsten.
Nu moest de bekleding erop om het geheel tot een mooie ronde mantel te maken. Hiervoor heb ik 0,5mm styreen plaat (plastic card) gebruikt die ik aan een kant heb vastgelijmd op de balsa tussenligger met 2 componentenlijm.
Toen dit goed was gedroogd de rest van de tussenliggers ingesmeerd met 2 componentenlijm en de styreen er stevig op vastgelijmd.
De mantel is bijna klaar maar eerst moet er een zij-uitgang aan komen om de warme lucht naar de cabine te kunnen leiden. Hiervoor heb ik van een balsa balk van 20x20mm de vorm zo ver mogelijk nagemaakt van het origineel.
Deze zij-uitgang vastgelijmd op de mantel om vervolgens een flens eraan vast te maken. Hieraan komt dan een verloop waaraan later de luchtslang wordt bevestigd. Deze flens heb ik gemaakt van 1mm styreen plaat. Omdat er aan deze flens een verloop moet komen heb ik maar direct 2 flensen gemaakt en heb voor het verloop een stuk carbon buis gepakt van 10mm dik.
Eén van de flensen heb ik aan het stuk carbonbuis gelijmd met 2 componentenlijm. De andere heb ik er nog even los bovenop gelegd om met een 1mm boor een 6-tal gaatjes te boren. Deze 2 flensen worden met 1mm schroefjes aan elkaar gekoppeld.
Vervolgens het uiteinde van de zij-uitgang wat ingesnoerd omdat anders het verloopstuk er niet overheen kon worden geschoven.
Nu past het perfect alleen lijm ik het nog niet vast op de zij uitgang omdat er eerst nog meer details op de turbine moeten worden aangebracht zoals bekabeling en hydrolic leidingen.
Het gaat de goede kant op maar we zijn er nog lang niet :lol:
Dat is het weer voor vandaag maar wordt snel weer vervolgd!
Grt Han