Oei, Vlaams kan soms nogal verschillen van het nederlands dat jullie praten...
Solventen zijn pigmentdragers (= het vloeibare deel van verf of vernis, pigmenten zijn de kleurstofdeeltjes zelf) die gemaakt zijn op basis van aardolie (om het eenvoudig te zeggen). Bij waterverf is de drager water of alcohol of... ?
Nu, al die verschillende soorten verf en vernis kunnen aardig met elkaar in de clinch gaan... direct, of dagen en zelfs weken na het aanbrengen. Gebruik producten waar je ervaring mee hebt of die je degelijk hebt getest. Wacht op zijn minst enkele dagen tot een week vooraleer je verfjes en/of vernis die niet lief zijn voor elkaar over elkaar zet.
Filters worden gebruikt om weather effecten optisch in elkaar over te laten lopen. Dan krijg je een mooi egale dieptewerking in saaie vlakken. Een filter maak je door verf te verdunnen tot deze nog dunner is dan inkt. De kleur van je filter kies je ifv je basiskleur. Je kan ook je basiskleur zelf nemen en enorm gaan verdunnen. Dit spuit je dan over de gewenste vlakken. Visueel gaan alle kleurschakeringen (basistinten, uitbleektinten, accenttinten) dan mooi over in elkaar.
Kijk gewoon eens om je heen, naar gepleisterde muren, motorkappen van auto's enz, enz.
Door de speling van het licht of reflectie zie enorm veel tintverlopen die je bij een model nooit zal zien omdat de vlakken te klein zijn. Heel het gedoe om een vlak in laagjes op te bouwen dient juist om die kleurnuances te simuleren. Maar de overgangen tussen de tinten zijn dan weer niet natuurlijk. De natuurlijke kleurverlopen krijg je door de filter(s).
Je kunt hier enorm wijs mee gaan spelen en ipv dezelfde kleur als de basiskleur van een bepaald vlak te gebruiken kan je de complementaire kleur nemen. Door bijvoorbeeld een zoutkleurige filter te gebruiken en steeds in dezelfde richting te spuiten krijg je iets dat lijkt op de verwering die optreed op vliegtuigen die opereren vanaf een carrier. Of je maakt te filter met bijvoorbeeld iraqy sand kleur. Dan krijg je een verweringseffect die lijkt op dat van toestellen die in de woestijn actief zijn geweest.
Filters breng je ook aan in laagjes. Terwijl je bezig bent zie je of de zaak optisch de goeie kant uit gaat of dat je moet aanpassen.
Zo, er is werk aan, maar het resultaat is mits wat oefening altijd subliem.
Hou mijn draadje de komende dagen/weken maar in de gaten, want ik ben zelf ook weer bezig... dan vertel ik je meer over pinwashes en 3D-chipping...
Heligroeten,
Nick
Solventen zijn pigmentdragers (= het vloeibare deel van verf of vernis, pigmenten zijn de kleurstofdeeltjes zelf) die gemaakt zijn op basis van aardolie (om het eenvoudig te zeggen). Bij waterverf is de drager water of alcohol of... ?
Nu, al die verschillende soorten verf en vernis kunnen aardig met elkaar in de clinch gaan... direct, of dagen en zelfs weken na het aanbrengen. Gebruik producten waar je ervaring mee hebt of die je degelijk hebt getest. Wacht op zijn minst enkele dagen tot een week vooraleer je verfjes en/of vernis die niet lief zijn voor elkaar over elkaar zet.
Filters worden gebruikt om weather effecten optisch in elkaar over te laten lopen. Dan krijg je een mooi egale dieptewerking in saaie vlakken. Een filter maak je door verf te verdunnen tot deze nog dunner is dan inkt. De kleur van je filter kies je ifv je basiskleur. Je kan ook je basiskleur zelf nemen en enorm gaan verdunnen. Dit spuit je dan over de gewenste vlakken. Visueel gaan alle kleurschakeringen (basistinten, uitbleektinten, accenttinten) dan mooi over in elkaar.
Kijk gewoon eens om je heen, naar gepleisterde muren, motorkappen van auto's enz, enz.
Door de speling van het licht of reflectie zie enorm veel tintverlopen die je bij een model nooit zal zien omdat de vlakken te klein zijn. Heel het gedoe om een vlak in laagjes op te bouwen dient juist om die kleurnuances te simuleren. Maar de overgangen tussen de tinten zijn dan weer niet natuurlijk. De natuurlijke kleurverlopen krijg je door de filter(s).
Je kunt hier enorm wijs mee gaan spelen en ipv dezelfde kleur als de basiskleur van een bepaald vlak te gebruiken kan je de complementaire kleur nemen. Door bijvoorbeeld een zoutkleurige filter te gebruiken en steeds in dezelfde richting te spuiten krijg je iets dat lijkt op de verwering die optreed op vliegtuigen die opereren vanaf een carrier. Of je maakt te filter met bijvoorbeeld iraqy sand kleur. Dan krijg je een verweringseffect die lijkt op dat van toestellen die in de woestijn actief zijn geweest.
Filters breng je ook aan in laagjes. Terwijl je bezig bent zie je of de zaak optisch de goeie kant uit gaat of dat je moet aanpassen.
Zo, er is werk aan, maar het resultaat is mits wat oefening altijd subliem.
Hou mijn draadje de komende dagen/weken maar in de gaten, want ik ben zelf ook weer bezig... dan vertel ik je meer over pinwashes en 3D-chipping...
Heligroeten,
Nick