Castolin 190 van firma Terolas, ideaal, soldeert en vloeit mooi en makkelijk, geen gefrot om oxyde weg te krijgen, uitlaatbocht van heli gesoldeerd, pisheet dus
Sorry Ron, niet om te zeiken maar gewoon om foute denkbeelden te voorkomen: de uitlaatbocht van een bruikbaar afgestelde tweetakt, OOK in een heli, word gewoon NIET "pisheet" in vergelijking tot die van een viertakt.
Hoger dan 225 graden heb ik daar nooit gemeten, en dat komt omdat het werkingsprincipe van de tweetakt (de onvermijdelijke spoelverliezen) nu eenmaal de temperatuur beperkt. Bij de viertakt meet ik dat al bij verhoogd stationair....
Een ongeblazen viertakt bereikt hier vanwege het feit dat het proces "klepgestuurd" is (nagenoeg geen spoelverliezen), moeiteloos temperaturen van boven de 400 graden (de uitlaatbocht gaat in het donker letterlijk licht geven bij vol gas).
Dat doet niks af aan de eventuele kwaliteit van Castolin 190, maar de uitspraak dat het in een (tweetakt) heli bruikbaar was, zegt dus niks over de bruikbaarheid bij een viertakt, omdat de bedrijfsomstandigheden gewoon anders liggen.
Groet, Bert